بازدید 7531
۴

برگزاری اولین تجمع زنان در کابل پس از ورود طالبان

برای اولین بار پس از ورود طالبان به کابل، گروهی از زنان افغان با مطالبه صیانت از حقوق زنان در پایتخت تجمع کردند.
کد خبر: ۱۰۷۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 18 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، این گروه کوچک در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند، مقابل کاخ ریاست جمهوری که اکنون در اختیار نیروهای طالبان است جمع شده و خواستار حفظ دستاوردهای حقوق زنان از جمله حق تحصیل، مشارکت سیاسی و کار شدند.

این تجمع در حالی برگزار شد که نمایندگان طالبان از زمان تسلیم کابل اعلام کرده‌اند حقوق زنان در چارچوب قوانین شریعت اسلام محترم شمرده می‌شود.

فارغ از این سخنان که برتری مقررات اسلامی بر قوانین عرفی را فرض می‌گیرد، عملکرد طالبان در قدرت در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی و بی‌حقوقی مطلق زنان در آن دوران، جامعه افغانستان به‌ویژه شهرنشینان را از امکان بازگشت آن رویکرد وحشت زده کرده است.

در ۲۰ سال گذشته، محدودیت‌های طالبان علیه زنان با برچیده شدن امارت اسلامی از بین رفت و زنان در این کشور به پیشرفت‌های اجتماعی قابل توجهی دست یافتند.

حسنی جلیل، وزیر پیشین امور زنان افغانستان می‌گوید: «طالبان درباره زنان و اینکه حقوق بنیادین زنان را تضمین می‌کنند پیام‌های اطمینان بخشی می‌دهند ولی عملکرد آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل هم زنان افغان می‌ترسند. من که دوران کودکیم را زیر سیطره طالبان گذرانده‌ام در این وحشت با آن‌ها شریک هستم. ما از ۲۰ سال پیش علیه آن‌ها مبارزه می‌کنیم. می‌شود گفت که طالبان همان سیاست‌هایی را در پیش خواهند گرفت که در آغاز حکومتشان به کار گرفتند، شاید این بار سخت‌گیرانه‌تر هم شود.»

با وجود وعده‌های طالبان، نگرانی درباره آینده زنان افغان چه در این کشور و چه در جامعه جهانی بسیار جدی است. امروز در شبکه‌های اجتماعی تصویری از بازگشایی دانشگاه غزنی منتشر شد که در یک کلاس، دختران و پسران با وجود بازگشت به کلاس با یک حصار فلزی از یکدیگر جدا شده بودند.

حضور خبرنگاران تلویزیون طلوع و کابل‌نیوز در استودیو و خیابان در کنار تجمع کوچک زنان مطالبه‌گر، می‌تواند نشانگر مقاومت دست‌کم بخشی از زنان افغانستان در برابر طالبان پیش از قبضه کامل قدرت سیاسی باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
انشالا که بزودی معلوم میشه که تصرف افغانستان با این طالبانهای شپش ، اون هم به این سادگی و راحتی ، یه نقشه بوده تا موش رو بندازن توی تله ...
اینا همشون قبلا توی کوه و بیابون بودن و کشتن اونا کار راحتی نبود و همش در حال ترور و بمب گذاری بودند ..
حالا انشالا این قضیه معکوس میشه و اونارو مثل سگ توی کوچه و پس کوچه ها یکی یکی ترور میکنند و مثل سوسک زیر پا له میکنن...
بمب گذاری های معکوس و در مقر این حیوانات ، بسیار بسیار بهتر از اینه که اونارو توی کوه و بیابون نابود کرد ..
من مطمئنم که همشون بزودی نابود میشن ..
آمین یا رب العالمین

ممنونم تابناک
آفرین به این زنان شجاع که با وجود هیولای طالبان جسارت دارند تا حقوق خود را مطالبه کنند.
کلمه "صیانت" تنم رو می لرزونه!
وزیر امور زنان یه مرد بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان