بازدید 8152

توافق وزرای خارجه روسیه و چین درمورد افغانستان

«سرگئی لاوروف» و «وانگ یی» وزیران خارجه روسیه و چین در گفت و گویی تلفنی برای افزایش هماهنگی اقدامات دو کشور در حل مسائل افغانستان توافق کردند.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ 17 August 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: لاوروف و وانگ ایی در این رایزنی تلفنی درخصوص افزایش هماهنگی اقدامات وزارت خارجه دو کشور از جمله در سازمان ملل در رابطه با رویداد‌های اخیر افغانستان و تاثیر آن بر منطقه تبادل نظر کردند.

وزیران خارجه روسیه و چین در ادامه گفت و گوی تلفنی بر اهمیت موافقت نامه دوستی، همکاری و حسن همجواری دو کشور که امسال بیستمین سالگرد امضای آن برگزار می‌شود، برای مجموعه روابط دوجانبه و مشارکت و همکاری‌های دو کشور، تاکید کردند.

دو طرف همچنین با توجه به نزدیک شدن سالگرد پایان جنگ دوم جهانی به مسائل مربوط به هماهنگی برای مقابله با تلاش‌های برای تحریف واقعیت‌های این جنگ و تجدیدنظر در نتایج آن توجه خاص کردند.

در ادامه گفت و گوی تلفنی بر پیشبرد همکاری‌های روسیه و چین برای مقابله با همه گیری کرونا ازجمله تولید واکسن در چارچوب تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه چین گفت که دو کشور هم باید از منافع خود در افغانستان محافظت کنند و هم ضمن حمایت از یکدیگر اطمینان حاصل کنند که گروه طالبان مسوولیت تامین امنیت سازمان‌های روسیه و چین در این کشور را بر عهده می‌گیرد.

وانگ ایی خاطرنشان کرد: دو کشور باید به تقویت مبادلات هیات‌ها در سطوح بالا، تعمیق اعتماد سیاسی متقابل و گسترش مشارکت راهبردی ادامه دهند.

وزیران خارجه روسیه و چین همچنین برنامه تماس‌های آتی در چارچوب دوجانبه و در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های و سایر فرمت‌های چندجانبه را بررسی کردند.

مسکو و پکن مشارکت راهبردی گسترده در حوزه‌های مختلف دارند.

همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمرو‌هایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره‌ای موارد بسیار متمرکز است همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگ‌های در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشور‌های عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعه اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

دو کشور افزایش حجم مبادلات بازرگانی به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را به عنوان هدف راهبردی اعلام کرده و در این مسیر و توسعه مشارکت راهبردی حرکت می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی