بازدید 7181

مرگ سریالی بیماران کرونایی در نبود دارو و تخت

جولان بی‌رحمانه کرونا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور به کام مرگ می‌فرستد به‌طوری‌که دیروز رتبه ایران بر اساس تعداد موارد جدید ابتلا با بیش از ۴۲ هزار بیمار در رتبه اول و بر اساس تعداد فوتی‌ها در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴ 12 August 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران از وضعیت اسفبار بیماران در مراکز درمانی کشور به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: خبرها حکایت از این دارد که مراکز درمانی ۳۱ استان کشور در محاصره بیماران کرونا دلتا قرار دارند و فوتی‌های ناشی از این بیماری هم در حال افزایش چشمگیری است به‌طوری‌که خبرها از کادر درمان حاکی از این است که بیمارستان‌ها پر از اجساد بیماران مبتلا به کرونا شده‌ است و افزایش تعداد فوتی‌ها جابه‌جایی اجساد با آمبولانس‌ها را دچار مشکل کرده است.

سونامی مرگ نقطه به نقطه شهرهای کشور را نشانه گرفته و در چنین وضعیت فوق بحرانی تا چند روز پیش عروسی پشت عروسی برگزار می شد. آن یکی تبلیغ تورهای مسافرتی‌اش در پیج‌های اینستاگرام به راه است و این یکی هم وسط این همه بدبختی حراج می‌گذارد. در تصاویر مربوط به برگزاری هر یک از این تجمعات که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود هیچ نشانه‌ای از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست بویژه آنکه برخی هیأت‌ها بدون توجه به سیره امام حسین(ع) در بحبوبه سیاه‌ترین روزهای کشور مردم را به تجمع، آن هم بی‌توجه به هیچ پروتکلی دعوت می‌کنند.

گرچه که این روزها کرونای دلتا لحظه به لحظه و در چشم بر هم زدنی کوچه به کوچه و خانه به خانه خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند اما مردم بی‌توجه به وضعیت بیماری یا در صف مرغ ایستاده‌اند یا پای ثابت هر تجمعی هستند. فرقی نمی‌کند عروسی باشد یا عزا. کرونا با این جمعیت همان کاری را می‌کند که به‌دلیل نبود دارو و تخت تصاویر معطلی‌های چند ساعته‌شان برای پیدا کردن دارو و تخت خالی را هر روز در فضای مجازی شاهدش هستیم.

پذیرش بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها

کادر درمان در تمامی مراکز درمانی می‌گویند؛ تخت آی‌سی‌یو و تخت عادی و اورژانس سرپایی که هیچ، حتی راهروها هم جایی برای پذیرش انبوه بیماران پر درد و رنج کرونایی ندارند. بیماران نیازمند آی‌سی‌یو مجبورند بدون هیچ امکاناتی روی زمین و چمن یا صندلی ماشین دراز بکشند تا در راهروهای اورژانس تختی خالی و کپسول اکسیژن پیدا شود. با همه این تفاسیر؛ تمام بیمارستان‌های کشور در حال انفجار هستند و مرگ در آنها غلغله می‌کند هرچند که بسیاری از مردم نسبت به فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است کاملاً بی‌اطلاع و بی‌تفاوتند. به‌گفته متخصصان حوزه سلامت؛ پیک پنجم کرونا حاصل دورهمی، سفرها، جشن و عروسی‌ها و سرعت کند واکسیناسیون است و پیک ششم نیز تا دو هفته دیگر به‌دلیل عزاداری‌ها اوج خواهد گرفت.

خسروزادی پرستار یکی از بیمارستان‌های مشهد می‌گوید: «بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ است که دیگر داد و بیداد کسی توجه ما را جلب نمی‌کند. بیماران بسیار بدحال ساعت‌ها در صف تریاژ عذاب می‌کشند چرا که نیرو نیست، دارو نیست، تخت نیست و اکسیژن نیست.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم اعلام کرده است؛ تنها ۵ تخت خالی کرونا در خوزستان باقی مانده است. با این حال شاهد ساده‌انگاری و بی‌تفاوتی مردم نسبت به این گزارش‌ها هستیم و صحبت‌های ما جدی گرفته نمی‌شود. در این میان آمار مراجعه زنان باردار مبتلا به کرونا نیز به شکل وحشتناکی زیاد شده است.

رئیس بیمارستان رازی اهواز گفته است؛ در یک هفته اخیر میزان مراجعه زنان باردار به بیمارستان رازی فوق‌العاده افزایش یافته است به‌گونه‌ای که یک چهارم بیماران مبتلا به کرونای مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی اهواز زنان باردار هستند و این آمار وحشتناک است.

در سایه همین بـــی‌توجهی‌هـــا و پروتکل‌شکنی‌ها که عدد و رقمش به زیر ۳۸درصد سقوط کرده است؛ اوضاع از کنترل نظام سلامت کشور خارج شده و شرایط فوق حاد موجب شده مسئولان استانی و نمایندگان مجلس؛ ممنوعیت سفرها به استان‌های شمالی و شهر مشهد را خواستار باشند.

ورود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن از سوی هلال احمر

اگرچه که بنا به گفته کارشناسان حوزه سلامت؛ نبود واکسیناسیون بموقع و پایین بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهم‌ترین دلایل افزایش تلفات کرونایی در کشور است. در این میان وزیر بهداشت اعلام کرده است ظرفیت واکسیناسیون به یک میلیون نفر در روز می‌رسد. سعید نمکی گفته است در حال حاضر روزانه ۶۰۰ هزار نفر در کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند و قرار است بزودی این ظرفیت به یک میلیون نفر افزایش یابد. همچنین روز گذشته سخنگوی هلال احمر از ورود بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا تا امروز (۲۱ مرداد) خبر داد و گفت: تاکنون ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

معاون درمان وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی اورژانس پشتیبان در تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: مراکز پشتیبانی برای تمامی استان‌های بحران زده کرونایی در نظر گرفته شده تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود. قاسم جان بابایی افزود: اورژانس‌های پشتیبان هیچ تفاوتی با بیمارستان ندارند و در شرایط بحرانی می‌توانند نیاز استان را برآورده کنند تا بسرعت بیماران تحت پوشش درمانی قرار گیرند.

بستری ۹۶۰۰ بیمارکرونایی در تهران

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران هم از بستری ۹۶۲۰ بیمار کرونا در بیمارستان‌های تهران خبر داد. علیرضا زالی با اشاره به موارد بیماری کرونا در تهران گفت: در مجموع تا ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۹۶۲۰ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند. وی ادامه داد: همچنین در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۵۴۰ بیمار تحت مراقبت قرار دارند.

زالی با اشاره به موارد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در تهران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته مجموعاً ۱۹۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند. همچنین مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی درمانی در تهران طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ هزار نفر بوده که چهار هزار نفر آنها به بخش بهداشت و ۲۱ هزار نفر نیز به مراکز سرپایی مراجعه کرده‌اند.

به‌گفته وی، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ بیمار کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند. زالی درباره روند واکسیناسیون کرونا در تهران نیز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۷هزار و ۲۰۰ دوز واکسن در تهران تزریق شده است و مجموع آمار واکسیناسیون در تهران به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رسیده است که در این میان ۶۱۷ هزار نفر هر دو دوز اول و دوم را دریافت کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان