بازدید 4836

نکات مهم در انتخاب فن کویل مناسب

امروزه فن کویل به یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در هر ساختمانی تبدیل شده است. از آنجا که این محصول تنوع بسیار بالایی دارد و برندهای مختلفی آن را تولید می‌کنند، باید در انتخاب فن کویل مناسب دقت بسیاری خرج کنید تا بهره‌وری مطلوبی از آن داشته باشید.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ 11 August 2021

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی همواره جزو تجهیزات ضروری در فصول مختلف هستند. در گذشته برای ایجاد هوای مطبوع و مناسب هر فصل از تجهیزات مخصوص آن فصل استفاده می‌کردند. هر چند این لوازم امروزه نیز کاربرد دارند اما تجهیزات پیشرفته‌ تری مانند فن کویل وارد این عرصه شده‌اند که متناسب با هر فصل دمای هوای محیط را تنظیم می‌کنند. در شرایط زندگی آپارتمانی امروزی، افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چند وسیله مجزا گرم‌کننده و خنک‌کننده از یک سیستم گرمایشی و سرمایشی واحد استفاده کنند. امروزه فن کویل به یکی از مهم‌ترین تجهیزات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در هر ساختمانی تبدیل شده است. از آنجا که این محصول تنوع بسیار بالایی دارد و برندهای مختلفی آن را تولید می‌کنند، باید در انتخاب فن کویل مناسب دقت بسیاری خرج کنید تا بهره‌وری مطلوبی از آن داشته باشید.

قبل از این که نکات مهم هنگام خرید فن کویل را بیان کنیم، بهتر است با ساختار و عملکرد این سیستم و انواع آن آشنا شوید. قطعاً شناخت انواع مختلف این محصول کمک بزرگی به شما می‌کند تا انتخاب درست‌تری برای خود رقم بزنید. این تجهیز از دو بخش فن و کویل تشکیل شده است. فن یا همان دمنده هوا گرما یا سرما را به محیط مورد نظر منتقل می‌کند. کویل نیز وسیله‌ای است که از تعدادی لوله کنار هم تشکیل شده و جلوی فن قرار گرفته است. جنس لوله‌های کویل از مس است. کاربرد این سیستم در واقع سرد و گرم کردن دمای محیط با توجه به دمایی است که مد نظر داریم. در واقع اگر آب با دمای پایین وارد لوله‌های کویل شود فن هوای خنک را به فصا پرتاب می‌کند و اگر آب گرم وارد لوله شود، هوای محیط گرم می‌شود. بنابراین این تجهیز خود گرما یا سرما تولید نمی‌کند و عملکرد آن به دمای آب بستگی دارد.

انواع فن کویل

این دستگاه انواع مختلفی دارد که بر حسب شکل ظاهری، موقعیت نصب، نوع کارایی و غیره تقسیم بندی می‌شود.

در ادامه به اختصار انواع این محصول را معرفی می‌کنیم.

1- تقسیم بندی از لحاظ شکل ظاهری

  • مدل دیواری: این مدل شبیه به اسپلیت دیواری است. تنها تفاوت آن قطر بیشتر لوله‌های کویل در فن کویل است، چون در این مدل بر خلاف اسپیلت‌ها که گاز وارد لوله می‌شود، آب وارد لوله می‌شود. این محصول ظاهر زیبایی دارد و روی دیوار نصب می‌شود. این فن دیواری برای فضای کوچک با حجم کاری کم، کاربرد دارد و از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه است.
  • مدل کاستی: این مدل از فن در سقف کاذب نصب می‌شود و نصب ساده و آسانی دارد، کارایی آن نیز بالا است. این سیستم فضا را به صورت یک طرفه و چهار طرفه پوشش می‌دهد و بیشتر مناسب محیط‌های تجاری و اداری است و در ساختمان‌های مسکونی کاربرد چندانی ندارد.
  • مدل زمینی: این فن کویل به دلیل فضایی که اشغال می‌کند، بیشتر مناسب محیط‌های بزرگ مانند ادارات و بانک‌ها است. از مزایای این فن تعمیر و سرویس ساده آن است. ناگفته نماند این مدل معایبی نیز دارد به عنوان مثال برخی افراد در محیط‌های عمومی از این محصول به عنوان نشیمن استفاده می‌کنند که چندان خوشایند نیست. البته امروزه مدل‌های فوق باریک آن با ظاهر زیبا تولید شده که دیگر قابلیت نشستن روی آن وجود ندارد. این مدل را فقط در شرکت آسا تهویه می‌توانید تهیه کنید چون مدل مشابه آن در هیچ کجای ایران نیست. بعضی از مدل‌های این فن با سطح شیب‌دار تحت عنوان فن کویل دکوراتیو به فروش می‌رسند.
  • مدل کانالی یا داکتی: برای استفاده از این مدل باید حتماً داکت یا کانال کشی انجام شود. مدل کانالی داخل سقف کاذب نصب می‌شود و در معرض دید مستقیم نیست. این مدل ظرفیت بالاتری نسبت به سایر فن‌ها دارد و به دلیل قدرت بالای آن در پرتاب هوا برای محیط‌های بزرگ استفاده می‌شود. این دستگاه با نام فن استاتیک بالا نیز شناخته می‌شود. این فن در انواع توکار، روکار و ایستاده وجود دارد. مدل ایستاده آن شبیه به اسپلیت ایستاده است که در محیط‌های بزرگ به کار می‌رود.

2- تقسیم بندی از لحاظ نوع تهویه:

هوای مطبوع در شرایطی که آلودگی هوا به یک معضل جدی تبدیل شده، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که به هوای مطبوع احتیاج دارید و هواساز دیگری نیز در اختیارتان نیست، باید فن کویل تهویه مطبوع تهیه کنید. این دستگاه در دو نوع تهویه مطبوع و غیرمطبوع تولید می‌شود. در سیستم فن تهویه مطبوع، هواساز تعبیه شده است و هوای محیط علاوه بر سرد یا گرم شدن تهیه نیز می‌شود و دیگر به هواساز مجزا احتیاج نیست.

3- تقسیم بندی از لحاظ نوع لوله کشی:

این دستگاه در دو نوع دو لوله و چهار لوله وجود دارد. در مدل دو لوله، یک لوله برای ورود آب سرد یا گرم و دیگری برای خروج آب است. در مدل چهار لوله، یک لوله برای ورود آب سرد، یک لوله برای ورود آب گرم و دو لوله دیگر نیز مسیر خروجی آب‌ها است. در این مدل آب سرد و گرم می‌توانند همزمان وارد کویل شوند.

نکات مهم هنگام خرید فن کویل

حال که با انواع مختلف این فن و قابلیت آن‌ها آشنا شدید، تصمیم‌گیری برای خرید برایتان آسان‌تر می‌شود. هنگام خرید این تجهیز باید به نوع فن از لحاظ کاربرد، شکل ظاهر، فضایی که باید فن در آن نصب شود، جنس بدنه، قدرت و ظرفیت موتور و قیمت آن دقت کنید. هر کدام از عوامل فوق نقش مؤثری در انتخاب این دستگاه دارند، به عنوان مثال اگر جنس بدنه تمام فلز باشد، صدا و لرزش آن کمتر است. گذشته از ویژگی‌های ساختاری، قیمت فن کویل از پارامترهای مهم هنگام تهیه آن است. هر چند قیمت هر فن با توجه به نوع آن مشخص می‌شود اما برند تولیدکننده و شرکت عرضه‌کننده عامل مهمی در تعیین قیمت است. چه بسا برخی از شرکت‌ها برندهای ضعیف این محصول را با قیمت بالا عرضه می‌کنند.

بهترین مرجع ارائه کننده فن کویل

اگر به دنبال محصولی باکیفیت، با ظرفیت متناسب، ظاهر زیبا و قیمت عالی هستید، شرکت  آسا تهویه انتخاب ایده آلی برای شما است. این شرکت بیش از یک دهه سابقه درخشان در زمینه تولید و تأمین سیستم تهویه مطبوع و سیستم‌های برودتی را دارد و با تکیه بر فعالیت‌های مهندسی و فنی خود اعتبار بسیاری در بین کاربران خود یافته است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره و اجرایی این شرکت استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. لینک زیر پل ارتباطی شما با آسا تهویه است.

https://asatahvieh.com

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست