اصرار مجلس بر تصمیمی جنجالی!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر بر بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی در کمیسیون مشترک به جای صحن علنی اصرار کردند؛ تصمیمی که بر خلاف رای‌گیری غیررسمی گرفته شد تا بار دیگر تلقی فاصله‌گیری نمایندگان از شعار «شفافیت» به عنوان خصوصیت بارز مطرح برای این دوره، در اذهان عمومی تداعی شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 10 August 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بار دیگر بر بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی در کمیسیون مشترک به جای صحن علنی اصرار کردند؛ تصمیمی که بر خلاف رای‌گیری غیررسمی گرفته شد تا بار دیگر تلقی فاصله‌گیری نمایندگان از شعار «شفافیت» به عنوان خصوصیت بارز مطرح برای این دوره، در اذهان عمومی تداعی شود.

به گزارش تابناک؛ امروز یکی از روز‌های عجیب مجلس شورای اسلامی بود؛ نمایندگان پارلمان تصمیمی را که در جلسه غیرعلنی گرفته بودند، در نشست علنی پس گرفتند!

ماجرا از این قرار است که صبح امروز نشست غیر علنی در مجلس برای بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان جهت لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون مشترک به جای صحن علنی) برگزار شد؛ در این نشست، رای‌گیری برای لغو این طرح به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با آن موافقت کردند.

با آغاز جلسه علنی، مجلس وارد بررسی این تقاضا شد. مجتبی توانگر، نماینده تهران به عنوان یکی از متقاضیان بازگشت طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن علنی گفت: این طرح به اعتماد بین مردم و نظام کمکی نمی‌کند و حتی پاسخگوی منویات رهبری نیست، چون نه تنها به توسعه و بومی سازی پلت‌فرم‌های داخلی کمک نشده بلکه برای کاربران و کسب و کار‌ها محدودیت و مانع ایجاد می‌کند. امروز بسیاری از زمینه فناوری اطلاعات دچار تحریم‌های ظالمانه هستند و این طرح تحریم‌ها را تشدید می‌کند. مجلسی که شعار بهبود معیشت و کرامت مردم را داده، چرا با تصویب این طرح به دنبال ایجاد نگرانی و دردسرسازی برای مردم است؟ ما نباید با تصویب این طرح در کمیسیون مشترک باری بر دوش مردم اضافه کنیم. مجلسی که شعار شفافیت سر داد، چرا می‌خواهد بررسی این طرح را در تاریکی پیش ببرد؟

بعد از آن نوبت به اظهارنظر نمایندگان موافق مخالف رسید؛ مخالف بیان کردند که بخش قابل توجهی از زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده و نباید به دور از شفافیت تصمیمی نسنجیده گرفته و در مقابل، موافقان به این موضوع اشاره داشتند که بررسی این طرح در کمیسیون مشترک امکان اخذ نظرات از کارشناسان را به وجود آورده و فرصت بیشتری برای سنجیدن این طرح فراهم می‌کند.

در نهایت نمایندگان با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه بر نظر قبلی خود باقی ماندند؛ یعنی همچنان طرح صیانت در کمیسیون مشترک و نه صحن علنی بررسی می‌شود؛ در تحلیل دلیل مخالفت مجلس، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نشست غیرعلنی، آقای قالیباف ضمن بیان نکات مثبت و منفی طرح صحبت‌های خوبی مطرح کرد و برخی از نمایندگان همچون‌ آقای نادران اظهارات خوبی را بیان کردند لذا اکثریت در رای گیری استمزاجی موافقت کردند که این طرح از کمیسیون مشترک به صحن علنی برگردد.

او ادامه داد: در زمان بررسی این موضوع در صحن علنی، موافقان برگشت طرح، مقداری وارد محتوا شدند که نباید این کار را می‌کردند که چالش ایجاد شد. در نهایت این تقاضا تنها به دلیل کم داشتن یک رای به تصویب نرسید و در کمیسیون مشترک باقی ماند. شرمنده ایم نتوانستیم کاری کنیم. ان شاءالله در کمیسیون مشترک تلاش می‌شود تا خروجی چالش برانگیز نباشد.

نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز توضیح داد: نظر استمزاجی نمایندگان نه حجت است و نه به لحاظ حقوقی اعتبار دارد. درست است که مصوبه مجلس در جلسه علنی با رای استمزاجی جلسه غیر علنی قدری اختلاف داشت، اما هیچ فشاری روی نمایندگان نبود. ترکیب مجلس و تعداد نمایندگان مجلس در تغییر است. ضمنا در مباحثی که صبح مطرح شد، اینطور نبود که زمان طولانی از آن مطالب بگذرد. ما بعد از جلسه غیر علنی وارد جلسه علنی شدیم و حتی نمایندگان برای تنفس هم بیرون نیامدند، اما به هر حال ایده‌ها و مطالب جدیدی مطرح شد؛ به طور طبیعی رای تعدادی از نمایندگان تغییر کرده و البته تغییر غیر قابل توجهی هم نبوده است. در هر حال آنچه مبنای قانونی دارد همان چیزی است که در صحن علنی تصویب شد.

علاوه بر این موضوع، امروز نمایندگان مجلس با دو تقاضای تحقیق و تفحص از «پرداخت و دریافت حقوق‌های نامتعارف و نجومی» و «شرکت‌های متولی آب و فاضلاب خوزستان» موافقت کردند؛ همچنین استعفای علیرضا زاکانی نیز اعلام وصول شد.

چند روز گذشته علیرضا زاکانی نماینده فعلی قم توسط اعضای شورای ششم شهر تهران با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد؛ زاکانی برای شهردار شدن ابتدا باید از نمایندگی مجلس استعفا دهد که در مواد ۹۰ تا ۹۳ آیین نامه داخلی مجلس روند استعفا توضیح داده شده است؛ در صورت موافقت نمایندگان مجلس با این تقاضا و بعد از تایید و حکم وزیر کشور، زاکانی به عنوان هجدهمین شهردار تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۴۲
شنونده یه جوری بلاتکلیف مونده با اتفاقات این مجلس، با شعار شفافیت مجلس دهم رو لجن مال کردن و صندلی ها رو قبضه کردن، حالام عجیب ترین اتفاق رخ داده در فاصله ی زمانی بسیار کمی در یک روز نظر نمایندگان از موافق یک طرح پیشنهادی به مخالف تغییر پیدا میکنه، به نظرم از چند حالت خارج نیست1_ بعضی از نماینده ها تسلطی به موضوع جلسه ندارن2_رای به مخالفت یا موافقت با یک طرح رو از هم تشخیص نمیدن فقط کافی اسمی از موضوع تو جلسه مطرح بشه3_ در فاصله ی زمانی دو رای گیری با لابی گری نظر بعضیا رو میشه تغییر داد 4_اصلا برا تعدادی از نمایندگان اهمیتی نداره چه اتفاقی با رای شون در مملکت می‌افته اونا رای شون رو میدن تا حضورشون پررنگ تر بشه6_ تو شهر ما یه ضرب المثل هست که میگن فلانی مخش تا 9 خوابه، احتمالا بعضیا تو مجلس هم این مشکل رو دارن،
به نظرتون این مجلس باری از دوش ملت بر میداره؟؟؟؟ من که از روز تشکیل‌ ش ناامیدم
وقتی با هزار تا رای میری اون تو آخرش میشه این .
پاسخ ها
عبدوس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
کسی از آزادی رسانه میترسه که ی جاش نجس باشه
عجیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
تو همین مجلس هم آقایان نتوانستند برای یک چنین طرحی به پنجاه درصد برسند؟ صد و سی از دویست و شصت و دو رای فقط دارند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
مردم دارن میمیرن اینا تو فکر چی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
نمایندگان انقلابی یا هر چه اسمتان هست
یادتان باشد در بدترین وضعیت کرونایی کشور که شدیدا کشور نیاز به برنامه ریزی عمیق برای برخورد با ویروس کرونا دارد یا بقولی طرح صیانت در برابر کرونا ویروس شما کسانی که همیشه ادعای رفاه عموم مردم را دارید دقیقا به فکر چه مسائلی بودید و هستید. تصویب این طرح حتی در نبود پیام رسان های مناسب داخلی آسیب بزرگتری به سلامتی مردم در این ایام کرونایی می زند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
جالبه دکتر خلبان سردار قالیباف سال 92 میخواست رییس جمهور بشه چه حرف هایی میزد می خواهیم 5 میلیون شغل ایجاد کنیم و چه و چه.
با این طرحش فکر کنم 10 میلیون آدم تو زمینه کسب و کار اینترنتی را هم از دور خارج می کند.
معلومه 4 درصد که همش روش تکیه داشت خودش هست نه کسان دیگر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
باهرچند تا رای که رفتن اون تو الان قانونی که تصویب میکنن برای همه لازم الااجراست
هر مشکلی که تا آخر دوره این ها برای مردم پیش بیادمقصرش اونایی هستن که انتخابات رو تحریم کردن

الان باید پاسخگو باشن که نتیجه تحریم انتخابات چی
بود برای مردم
سلام نمایندگان مجلس مجلسی باشند نه کابینه دولتی .شما از مردم رای گرفته اید برای مجلس قانون گذاری کنید. ما به شما برای کابینه که رای نداده ایم.
کاسبان فیلترینگ چرا نگران هستید و به دروغ می گویید می خواهند فیلتر کنند؟ همانند انتخاب زاکانی به عنوان شهردار که همین طیف شماها به دروغ می گویند بی قانونی شده و مدرک تحصیلی بی مربوط است در حالی که در همین شهردار قبلی شما مدارک تحصیلی غیر مرتبط به مدیریت شهرداری اضافه می کردین ولی با تبصره موجود در قانون الان هم با تبصره می شود همین کار را کرد به دروغ می گویید بی قانونی شده
لطف کنید اینقدر دو قطبی کاذب در جامعه نسازید و جامعه را به قهقرا نفرستید
متاسفانه این یعنی اولویت کشور و مردم را متوجه نمی شوند
عجب فیلمهایی هستند.
از کسانی که در بو ورود به مجلس دنبال دنا و وام دویست میلیونی بودن بیش از این انتظاری نیست. این ها یک مشت شکم سیرند و بس.
چون اینترنت شفاف سازی می کنه، اقایون مجلسی شفاف سازی رو دوست ندارن
پاسخ ها
اسماعیل
| Germany |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
مجلسیا میخوان اتفاقات شبیه به عنابستانی ها تکرار نشه و اینطوری از مردم انتقم بگیرن.
بیدار کردن کسی که خودش را به خواب زده نا ممکن هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
شاعر میگه: آنکس که نداند و نخواهد که بداند حیف است چنین جانوری زنده بماند
اتفاقا این کارا باعث میشه مردم زودتر به فکر اینترنت ماهواره ای بیوفتن.فقط اون موقع نیان بگن ما خودمون از اول طرفدار اینترنت آزاد بودیم.
اینها فقط و فقط برای سرگرم کردن مردم و انحراف افکار عمومی
مجلس برآمده از 20 درصد مردم بهتر از این نخواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
ظاهرا یک صفر اضافه گزاشتید
جرات نداشتی نظرات غیر همسو با خودت را منتشر کنی تابناک؟
نمایندگان مجلس برای حصار کشیدن دور عملکردشان وبرای اینکه مردم متوجه دست گلی که اب میدهند نشوند بنام طرررررررررح صیانت ازکاربران برای محدود سازی فضای مجازی استارت زدند اگر فضای مجازی را قفل کنند دیگر سیلی زدن عنربستانی وواکسن انفولانزا ودناپلاس ومنزل ویلایی اق شیخ پناهیان درسعادت اباد که توسط رئیس کارخانه هدیه داده شد وسفرکربلای نمایندگان با خانواده با هواپیمای اختصاصی را کسی متوجه نمیشد اینهااگر راست میگویند طرح صیانت ازمردم برای مرغ وگوشت وارزانی کلید بزنند اقای قاااااااااااااااااااالیباف تو اگر مشکلی ندارید هزارتا فضای مجازی هم برعلیه تو کلیپ پخش کنند بازهم نباید بترسی شماها مشکل دارید برای صیانت ازخودتان دارید تلاش میکنید ...
خوشحالم که کمتر اینجا می آیم با این که اولین سایتی بودی که میرفتم ولی از دو سال قبل تغییر رویه دادی
ولی راه به جایی نمی بری کاسب فیلتر شکن و فضای مجازی قانون مند خواهد شد و تو ضد ایرانی هم به درک زجر بکش
اقا من نخوام کسی از حق منی که کاربر فضای مجازی هستم دفاع و صیانت کنه کیو باید ببینم؟
برای اینکه می خواهند دوباره رفتارهای امثال عنابستانی ها اطلاع رسانی نشود
در هرصورت از نماینده ای که با چندهزار رای وارد میشود انتظاری نباید داشت.
تابناک چرا اسامی موافقان و طراحان این طرح را اعلام نمی کند ؟
امید اول و آخرمون عالیجناب ایلان ماسک کبیره
مجلس حداقلي،شوراي شهر حداقلي و دولت حداقلي مي شود قوانين و احترام حداقلي به نظرات مردم و امكانات حداقلي برايشان!
واقعا درد الان مردم طرح صیانت هست ؟! خجالت بکشید ...نمایندگان غیر مردمی ،مردم زیر فشار تحریم اقتصادی کمر خم کردند... اونوقت شما سرگرم همچین طرح هایی هستید.
چرا اصرار نکنن ؟ شما واقعا فکر کردین اینا نگران مردم هستن ، پیام رسان داخلی رو پی شو بگیره با چندتا شرکت میرسه به دوستان جهادی و انقلابی و برا پول درآوردن است
درصد مشارکت بسیار پایین بده و اینها نماینده مردم نیستند بلکه نماینده یک اقلیت محض هستند که فقط کارشان شعار دادن می باشد
فاصله شدید مردم از سیستم حکومتی و بالعکس!
صحبت و شعار شفاف سازی بود ولی برای مسئله ای که صد در صد به عموم ملت مربوط می شود جلسه غیر علنی تشکیل می شود خجالت هم خوب چیزیه روزانه بیشتر از 500 نفر از هم وطنانمان کشته می شوند و دغدغه ای نمایندگان چی است کشتار ویروس کرونا بیکاری اعتیاد تورم طلاق و پاشیده شدن کانون خانواده ها ..... هیچکدام دغدغه این نمایندگان نیست ولی نگران شبکه های مجازی که جور شفاف سازی را می کشد هستند .
واقعا اون‌کسانی که به این اینها رای دادن باید برند بمیرند
به حای حل مشکل کرونا فقط سعی می کنند برند رو اعصاب مردم به جا حل مشکل برق میگن توقع کم‌کنید .....
دردنیای امروز اگر قرار باشه سنگ پای از کشوری صادر وبه کشوری وارد شود باید مراحل قانونی ونظارتی اعمال گردد چگونه است که. همه ی کارشناسان ومتخضین معتقدند. اطلاعات واقعی ومجازی امروز حکم کالا رادارد بدیهیست که بایدبرورود وخروج ان نظارتی باشد . ولی متاسفانه یه عده دوست ندارن برورود وخروج اطلاعات.نطارتی باشد. !!!!
ضد مردمی ترین مجلس تمام دوران تاریخ
اسامی کسانی که رای موافق به این طرح دادن اعلام بشه ....
متاسفانه این نمایندگان فراموش کردند که نماینده مردم هستند و نه نماینده حکومت. با کمال تاسف مجلس جایگاه خودش را از دست داده و به جای تصویب قوانینی که برخواسته از رای و نظر مردم باشد تصمیماتی می گیرند که بیشتر رضایت حکومت را جلب کند و علت هم این هست که در تایید صلاحیت های عجیب و غیرب نقش حکومت از نقش مردم در به قدرت رسیدن نمایندگان پر رنگ تر دیده شد و به همین خاطر نمایندگان کمتر به دنبال نمایندگی مردم هستند.
بر طبق قانون هیچ فرد یا نهاد یا مقام یا قوه و ... حق ندارد با تصویب قوانین جلوی آزادی های اساسی مردم را بگیرد این طرح غیر قانونی و بی اعتبار و رای دهندگان به آن جرم انجام داده اند.
اول سایت مشابه اینستاگرام درست شود و با ایجاد تخفیفات اینترنتی و الزام ادارات به استفاده از آن و... بتدریج کسب وکارهای به اون مهاجرت کنند بعد حمایت از اینستاگرام کم کم کاهش یابد. منتها یک اپلیکیشن شبیه اینستاگرام باید درست شود نه چند تا. چون مردم برای ارتباط با هم باید چند اپلیکیشن را داشته باشند و چک کنند که اینکار را نمیکنند و طرح شکست می خورد.در مورد تلگرام هم چند تا جایگزین درست کردند و مردم باید ۵ تا اپلیکیشن را داشته باشند و قاطی میشه کارها. درصورتیکه یک اپلیکیشن با طراحی درست و زیبا بود مورد استقبال قر ار می گرفت.منتها بعضی اصلا طراحی جالب وزیبایی نداشت، بعضی اشکال کارکردی داشت و ...
این مجلسم شل کن سفت کن ذرآورده.
خودشونم نمیدونند چه ...میکنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار