بازدید 7094
۱

«تعطیلی» اسمی برای کنترل کرونا فایده ندارد

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چهار محور کنترلی برای تحول در مدیریت کرونا در کشور، مباحث مورد لزوم که باید در طرح تحول جامع مقابله با کرونا که از سوی رییس جمهور مطرح شده، مورد توجه قرار گیرند، تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 09 August 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر علیرضا ناجی در گفت و گو با ایسنا، ناجی درباره تعطیلی‌های ضدکرونایی و شرایط آن‌ و همچنین درباره الزامات طرح تحول جامع مقابله با کرونا که در روزهای گذشته از سوی ابراهیم رییسی- رییس جمهور مطرح شد، گفت: ما در حال حاضر در بحران قرار داریم. تعطیل کردن یکی از واجبات است. هیچکس همیشه با لاک‌دان موافق نیست؛ چراکه لاک‌دان می‌تواند تبعات اقتصادی داشته باشد، اما در شرایط فعلی باید این اقدام را انجام دهیم. از لاک‌دان به عنوان یک مُسَکن موقت بهره بریم تا با ایجاد سکون در جامعه، بتوانیم فشار بر روی کادر درمان و بیمارستان‌ها را برداریم. البته اگر به صورت واقعی انجام شود.

وی افزود: در کنار لاک‌دان هم باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. این اقدامات تکمیلی این است که شناسایی بیماری را افزایش داده و با تست‌های بسیار زیاد تا جایی که می‌توانیم همه موارد بیماری را تشخیص دهیم، افرادی که با بیماران مثبت برخورد داشتند، تست کنیم، در صورت نیاز، درمان را به صورت سرپایی یا بستری آغاز کنیم، قرنطینه کردن افراد جدی گرفته شود و در عین حال سرعت واکسیناسیون‌مان را هم افزایش دهیم.

"تعطیلی" اسمی فایده ندارد

ناجی با بیان اینکه انجام این اقدامات به صورت جامع و در کنار هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: شهر تهران اخیرا در وضعیت قرمز یک هفته تعطیل بود، اما آیا واقعا شهر تعطیل بود؟، آیا جاده‌ها بسته شد تا مردم شمال نروند؟ و... خیر، هیچ یک از این موارد انجام نشد. فقط اسم تعطیلی گذاشتن فایده ندارد، بلکه باید قوانین مربوط به آن را هم کاملا اجرا کنیم. من ۱۰۰ درصد موافق تعطیلی هستم، اما باید به صورت کامل بوده و تمهیدات آن هم مشخص باشد.
قانون کووید

چه کنیم که کنترل کرونا متحول شود؟

وی گفت: این مواردی که ذکر کردم حتما باید در طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا جای بگیرد. قانون کووید، قانون ویروس است و نمی‌توان در جاهای مختلف این قانون را نقض کنید. وقتی ویروس وارد جامعه شود، قانون خودش را اعمال کرده و به هیچ کشوری هم رحم نمی‌کند. قوانین مبارزه کردن با کووید هم در چهار محور کاملا مشخص است؛ تقویت بهداشت اجتماعی و لاک‌دان کردن، انجام تست بسیار زیاد و شناسایی زودهنگام موارد بیماری، درمان به موقع و واکسیناسیون. همه این موارد با شدت و ضعف مختلف تاثیرگذارند.

ناجی ادامه داد: اقدامات غیر درمانی که شامل لاک‌دان و تقویت بهداشت اجتماعی است در شرایط فعلی بسیار مهم است و واکسیناسیون هم بسیار مهم است. در عین حال موضوع درمان در بیمارستان‌ها موضوعی همیشگی است؛ مباحثی مانند افزایش تخت و آی سی یو همواره وجود دارد، اما زمانیکه بحران ایجاد شود، هیچ کشوری نیست که بتواند در برابر این بحران و شیوع بسیار بالای بیماری تحمل کند؛ چراکه هیچ کشوری امکانات بی نهایت ندارد. بنابراین درمان در بیمارستان‌ها فقط ۱۰ درصد موضوع است و ۹۰ درصد موارد دیگری است که حتما باید رعایت شود. اگر بخواهیم در کنترل کووید تحولی داشته باشیم، باید نگاه‌مان علمی باشد و باید این موارد را رعایت کنیم.

تجمع ممنوع!

ناجی درباره نزدیکی ایام محرم و تمهیداتی که باید در این ایام اتخاذ شود، گفت: به نظر من هر مراسم و رویدادی که موجب تجمع شود، نباید اتفاق بیفتد. اکنون موضوع کووید است، حال هر مراسمی اعم از نوروز، مسافرت، تجمعاتی مانند اجرای امتحانات، محرم و... باشد، هیچ تفاوتی ندارد. بسته به همه‌گیر شناسی ویروس در آن مقطع زمانی باید مسائل را رعایت کنیم. تجربیات مان نشان داده است اینکه می‌خواهیم تجمعات را با اجرای پروتکل‌های دقیق کووید انجام دهیم، امکان پذیر نیست. زیرا فقط بحث برگزاری مراسم مطرح نیست، بلکه رفت و آمد مردم و ... هم منجر به تجمع می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد و تصمیم عاقلانه‌ای در این زمینه اتخاذ کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
چرا شهر را تعطیل نمی کنید!!! مردم دارن کشته می شوند! اگر دین ندارید ازاده باشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان