بازدید 15657

تعطیلی موثر برای مهار کرونا یعنی «لاک داون» واقعی

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ویژگی‌های موثر برای تعطیلی یا لاک‌داون موقت در کشور، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است؛ درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳ 06 August 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شروط موثر در تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مهار کرونا، گفت: تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.

وی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.

زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، اظهار کرد: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مُسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کارهای بنیادی‌تری انجام شود.

به گفته وی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالابردن پوشش واکسیناسیون، حمایت از گروه‌های پرخطر، تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد حمایت اقتصادی و مدنی برای گروه‌هایی از مشاغل که در تعطیلی آسیب می‌بینند و... ملاحظاتی است که باید برای لاک‌داون موثر عملی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اگر تعطیلی اعمال شود اما هیچ‌ بسته حمایتی از مردم نداشته باشیم، همراهی آنها را نخواهیم داشت. لاک داون نیاز به اقناع افکار عمومی دارد تا همراهی کنند. دادن بسته‌های کمک معیشتی به اقشار فرودست در لاک داون بسیار ضروری است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

زالی گفت: بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی را رقم می‌زند و مهمترین کار اقناع سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است که اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
کارمند دولت یکسال هم تعطیل باشه درآمد داره اما کارگر بدبخت و کسبه و اصناف از کجا درآمد داشته باشند ؟؟؟

خدا نگذره از شما با این مدیریت افتضاحتان
اگه اجازه واردات واکسن معتبر میدادید این روزها را نداشتیم
تازه فهمیدند باید تعطیل کامل کنند ولی نفهمیدند باید همراه با کمک معیشتی و غذایی باشد. انهم در حالیکه سایر کشورها حتی کشورهای جنگ زده اکثریت جمعیتشان را واکسینه کرده اند!
شما خودتان تو مراکز تزریق واکسن علیرغم نوبت دهی -انبوهی از افراد را دور هم جمع میکنید
عه؟ پس قرنطینه مال قرون وسطاست و اروپاییا اشتباه میکنن چی شد؟ بعد از دو سال تازه فهمیدین قرنطینه یعنی چی؟ این همه بی کفایتی و بیسوادی والا نوبره
دلیل اصلی این وضعیت کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و دارویی نسبت به جمعیت کشور است تعطیلی ها در شرایطی که تردد فقط با خودروهای شخصی ممنوع است و حمل و نقل های عمومی آزاد یعنی یک حرکت نمایشی با افزایش انتشار بیماری
خودتون رو مسخره کرده توی این یک سال و نیم. به همه چیز نگاه سیاسی و امنیتی و ایدئولوژیک داشتن نتیجه ای جز این نداره. نمیشه که مردمو تشویق به خونه موندن بکنید، از مهمونی منع کنید و از مراسم جشن و عزا اون وقت تالار و رستوران باز باشه و اماده خدمت. مردم رو به بهانه های مختلف بکشونید به محل های شلوغ مثل انواع اداره ها و ... تشویق کنید مردمو به رفتن به مراسم امام حسین و نماز جماعت و جمعه و زیارت عتبات. دم خروس رو باور کنیم یا قسمت حضرت عباسو؟
اینا فقط به فکر منافع و جیب خودشونند مبادا تعطیل کنند مجبور به حمایت اقشار کم درآمد باشند
تعطیل میکنید. ولی ترمینالها باز چه هوایی زمینی و ... باید. فقط. نانوایی و میوه و پوتیینی مراکز. درمانی . باز. باشد. والسلام یعنی مقررات. کودتایی هیچ کس. حق نداره. بره. بیرون.
الان ۲ ساله کرونا اومده هنوز میگید "لاک دان" یا " لاک داون " درست این اصلاح "لاک تاون ( lock town)" به معنی قفل کردن شهر هست .
اره تعطیل کنین مردم بیشتر به دور همی برسن بیش برن شمال اگه شما واقعا به فکر مردم هستین بگین تایم اداره جات رو بیشتر میکنیم تا هم این مردم نتونن دور همی بگیرن وهم مردم دیگه بدونن تایم اداره ها زیاده یهو اول صبح همه نریزن تو اداره ها
قرنطینه یعنی هیچکی از شهر خود خارج نشود نه اینکه راه را باز بگذارید تا به مسافرت بروند و انها را جریمه کرد
قرنطینه برای سلامتی نه گرفتن پول
سلام. تازمانی که مردم چشمشون به واکسن خارجی. داروی خارجی وغیره باشه وتازمانی که حاضرنباشن داروی گیاهی وطب سنتی خودشون روبپذیرن وضعیت فرقی نخواهد کرد. وگرنه کرونا اینقدر وحشتناک نیست که به مردم نشان داده شده. چرا وقتی اینهمه بیمار باطب نوین جانشان روازدست میدن طبیعی هست ولی کافیه یکی بااستفاده از طب سنتی جانش رو ازدست بده ایندفعه صدای واویلا ی وزارت بهداشت درمیاد. حالا دیگه وقتشه مردم با چشم باز تصمیم بگیرن وجلوی کاسبی وزارت بهداشت رو بگیرن که کرونا شده کاسبی براپزشکان وداروسازان. باید با توکل برخدا وبدون استرس با این بیماری کنار آمد تا با ساده ترین درمان اون روسرکوب کرد.
کروناداره ملتو میکشه بس نیست
حالامی خواین مردم روازگرسنگی بکشین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار