بازدید 9848

شور حسینی با تدبیر در دوران کرونا به اوج خود می رسد؟

بهتر است هیات‌ها از هم اکنون در تدارک تدابیر لازم برای برپایی عزاداری با ملاحظات مورد تاکید وزارت بهداشت باشند. استفاده از فضاهای باز همچون ورزشگاه‌ها در شب‌های عزاداری جزو اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و اقداماتی دیگری از این دست که در محرم پیشین نیز از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، از سوی هیات امنای هیات‌های مذهبی خیلی سفت و سخت اجرا شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ 05 August 2021

شور حسینی با تدبیر در دوران کرونا به اوج خود می رسد؟

محرم در حالی در پیش است که عزاداران حسینی همچون سال‌های پیشین در تدارک برپایی شعائر مذهبی و عزاداری باشکوه برای سرور و سالار شهیدان هستند اما امسال نیز باید در نظر داشت که ملاحظات مرتبط با کرونا رعایت شود و ابزارهای جایگزین مورد استفاده در دو سال اخیر نیز تقویت شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا، هیات‌های مذهبی نیز برای حفظ سلامت هیاتی‌ها، در مقطعی برخی از برنامه‌هایشان را تعطیل کردند و برای دوره‌ای از رویدادهای مذهبی شاهد برگزاری مراسم‌ مذهبی با حضور گسترده مومنین نبودیم. پس از آن، ابتکارعمل برگزاری رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی به صورت آنلاین مورد توجه هیاتی‌ها نیز قرار گرفت و همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (عج) در سال گذشته، جشن مهدویت در قالب حسینیه‌های مجازی برپا و سپس دیگر مراسم‌ مشابه از جمله عید غدیر گذشته نیز به این شکل برگزار شد.

در آستانه محرم سال پیشین بزرگ‌ترین عزاداری جهان تشیع و با توجه به توصیه‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم در دوران شیوع کرونا، «تابناک» خاطرنشان کرد می‌بایست از این ظرفیت بار دیگر بهره برداری حداکثری شود و شور حسینی را فراتر از دیوارهای هیات برد و به خانه‌های محبین اهل بیت آورد. از قضا مجموعه وب‌سایت‌ها و پیام رسان‌های داخلی و خارجی بسترهای مناسبی برای برپایی هیات‌ها بودند و میلیون ها عزادار از این طریق در هیات‌ها حضور یافتند و به سوگواری برای شهدای دشت کربلا پرداختند.

شور حسینی با تدبیر در دوران کرونا به اوج خود می رسد؟

طبیعتاً پخش هیات به صورت آنلاین که گستره مخاطبان برخی هیات‌های عزاداری را از چندصد یا چندهزار عزادار، به چند ده هزار تا چندصدهزار مستمع افزایش داد، ملاحظات خاص خود را می‌طلبید که این ملاحظات نیز رعایت و یک تجربه موفق در استفاده از ابزارهای نوین و بعضاً غیرایرانی برای حفظ و اعطای شعائر مذهی ثبت شد؛ تجربه‌ای که در سال جدید نیز مورد بهره برداری قرار گرفت و اکنون در آستانه یک محرم دیگر، با توجه به میزان شیوع کرونا می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در عین حال اگر قرار بر برپایی هیات‌های مذهبی است، بهتر است هیات‌ها از هم اکنون در تدارک تدابیر لازم برای برپایی عزاداری با ملاحظات مورد تاکید وزارت بهداشت باشند. استفاده از فضاهای باز همچون ورزشگاه‌ها در شب‌های عزاداری جزو اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و اقداماتی دیگری از این دست که در محرم پیشین نیز از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، از سوی هیات امنای هیات‌های مذهبی خیلی سفت و سخت اجرا شود.

این اقدامات پیشگیرانه مانع از آن خواهد شد که برپایی مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان مانع از آن شود که گروهی به همواره دنبال بهانه‌ای برای تخریب دین، نمادهای دین و مومنین هستند، نتوانند از این فرصت نیز چنین سوءاستفاده‌هایی کنند. بی‌شک چنین تدابیری شور حسینی را در دوران کرونا به اوج خود خواهد رساند

قاعدتاً در چنین فضایی، انتظار می‌رود محتوای ارزشمند و تاثیرگذار از عزاداری و مجموعه رویدادهای پیرامون این حرکت عظیم از سوی گروه‌های حرفه‌ای به صورت یا به شکل تدوین شده، در فضای آنلاین پخش شود. این رویداد دستاورد تازه ای در بهره برداری از فضای آنلاین برای گسترش شور حسینی در جهان تشیع خواهد بود و بهره برداری از این ظرفیت را به نقطه مطلوبی می‌رساند. از این منظر، اکنون وقت آن است که نشان داده شود این بستر تا چه میزان پرکاربرد است و در چنین شرایطی تا چه حد کاراست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ببینید عزیزان! یک عده ای هستند که تابع هیچ قاعده و قانونی نیستند هر چه هم بزرگان توصیه کنند گوششان بدهکار نیست. سال گذشته هم دیدیم که همین ها در فضای بسته لخت شدند و کنار هم بدون فاصله و بدون ماسک سینه زدند. پس خودتان را زحمت ندهید.
والا مردم همینجوریش تو خیابون تو فضای باز رد میشن تعداد فوتی کرونا رسیده به ۴۱۰ نفر...وای به حال اینکه کارناوال راه بیوفته و بچپن تو همدیگه!!
شما تضمین میدی که آمار واقعی و نه مهندسی شده تعداد کشته های کرونا بعد از محرم نره بالا؟
متاسفانه وعاظ حوزه رفته در بعضی هیات ها میدون رو دادن به مداحان که بعضا فقط صدای خوبی دارن و دریغ از ذره ای سواد و نتیجه ش شده خالی شدن عزاداری ها از شعور حسینی،
تمام مسئولان برگذاری عزاداری و ‌مداحان واکسن زده اندودغده ای ندارندپس مردم عادی بخاطرخودوخانواده شان بایدازرفتن به هیئت هاوتجمع خودداری کرده ‌درخانه عزاداری کنندامام حسین به تظاهرکردن نیازی نداردودرقلب شماست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
حضرت در قلب همه ما و همه مومنین و شیعیانشان هستند تا روز خدایی خداوند متعال
با سلام واحترام،
اکثریت مردم ایران به امام حسین (ع) ارادت خاصی دارند. ولیکن امسال باید شور حسینی با شعور حسینی هماهنگ شود، وبدلیل کرونا ، مراسم عزاداری برگزار نشود،. زیرا بسیاری از هیات ها اصول بهداشتی لازم را رعایت نمی کنند. وحفظ جان از اوحب واجبات است.متاسفانه شاهد هستیم در مشهد که در وضعیت سیاه کرونا است، نماز جمعه برگزار میشود و حرم باز است.
دیگه خیلی شور شده...کشاورزی خوزستان نابود....دامها مردند....هموطنان از عطش مینالند..
اگر کسی رفت این مراسم کرونا گرفت تختی که در بیمارستان اشغال می کنه وقت و انرژی کادر درمان حق الناسه اگر باعث انتقال به کسانی شد که خسارت جانی و مالی بهش شد حق الناسه حق الناس رو خدا هم نمی بخشه برای مستحب واجب رو زیر پا نگذارید
نمی دونم چی بگم. از یک طرف دوست دارم تو هیات های عزاداری برم از یک طرف هم کرونا هست. حالا بحث جان خودم نیست. جانم فدای آقا اباعبدالله الحسین ع.... اما دیگران را زحمت انداختن و به دردسر انداختن روا نیست.
همه به امام حسین اردت داریم ولی متاسفانه اینقدر تحریف در دین درست کردند که حفظ جان که واجبه براشون مهم نیست ولی عزاداری که مستحبه رو حتما می خوانن برگذار کنن . متاسفانه خیلی ها به خاطر یه ظرف غدا حاضرن برن کرونا بگیرن و بمیرن
انشاا... با پرپایی مراسم عزاداری و شور حسینی در محرم امسال همه با هم به شهدای کربلا میپیوندیم.فقط بیچاره کادر درمان دلم خیلی براشون میسوزه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر