بازدید 16548
کیوسک بین الملل تابناک

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج ۲۴ دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی، ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان، اخراج ۲۴ دیپلمات روس توسط آمریکا، درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان و ورود ۵۰۰ خودروی نظامی آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد در عراق از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱ 03 August 2021

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

کیوسک بین الملل تابناک: بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی، ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان، اخراج ۲۴ دیپلمات روس توسط آمریکا، درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان و ورود ۵۰۰ خودروی نظامی آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد در عراق از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" روز سه شنبه بدون اشاره به اقدامات مخرب و بی ثبات کننده اعضای این نهاد نظامی در نقاط مختلف جهان، حمله به کشتی نفتکش اسرائیلی مرسر استریت را در دریای عمان، محکوم و همراهی خود با مواضع آمریکا و انگلیس در این ماجرا را اعلام کرد.

به گزارش تارنمای "ناتو"؛ سخنگوی این نهاد نظامی گفت: ما به همراه هم پیمانانمان، حمله اخیر به کشتی "ام وی مرسر استریت" را در سواحل عمان محکوم کرده و کشته شدن شهروندان رومانی و انگلیس را تسلیت می گوییم.

جانشین سخنگوی ناتو افزود: آزادی کشتیرانی برای همه کشورهای هم پیمان ناتو از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است و باید بر اساس قوانین بین المللی رعایت شود.

او با استناد به ادعاهای انگلیس آمریکا و رومانی مبنی بر اینکه به احتمال زیاد ایران مسئول این حادثه بوده، بدون اشاره به اقدامات بی ثبات کننده اعضای این تشکل نظامی در مناطق مختلف جهان، نسبت به آنچه وی اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه نامید، ابراز نگرانی کرد.

دقایقی بعد از اعلام موضع ناتو، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس از اتخاذ این موضع استقبال و بار دیگر ادعای مبنی بر دست داشتن ایران در این ماجرا را تکرار کرد.

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

هم زمان با ادعاهای ضدایرانی لندن در همراهی با جنجال های رژیم صهیونیستی در ماجرای حادثه نفتکش مرسر استریت، تارنمای رسانه دیلی میل لندن روز سه شنبه نوشت: برخی گزارش ها از بررسی لندن برای اجرای اقدام سایبری علیه تهران است.

این اتهام زنی‌ها علیه ایران در حالی بیان می شود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود در مورد اتهامات مطرح از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به ایران در مورد دست داشتن تهران در حمله به نفتکش اسراییلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت که رژیم اشغالگر قدس باید دست از این اتهام زدن های واهی بردارد و تاکید کرد که این بار اول نیست که این رژیم اشغالگر چنین اتهاماتی را متوجه کشور ما می کند.

وی با بیان اینکه این رژیم هر جایی که رفته با خود ناامنی، ترور و وحشت برده است، تصریح کرد: مسئولیت وضعیت فعلی بر عهده آنانی است که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده‌اند. آنها باید بدانند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایشان دوا نمی‌شود و هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند. ایران لحظه ای در دفاع از امنیت خود و منافع مردمش تردید نمی کند.

خطیب زاده با بیان این که انجام این فرافکنی ها از سوی رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست ادامه داد: هر وقت اتفاق خوبی در منطقه رخ می دهد ما این فرافکنی ها را از سوی مقامات این رژیم مشاهده می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می‌گوید!

ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان

«ضمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: از اینکه ایران در گروه تروییکای گسترش یافته افغانستان حضور ندارد، متاسفیم.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، کابولوف روز سه شنبه گفت: در مذاکرات گروه تروییکای گسترش یافته افغانستان، جای خالی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد.

گروه تروییکای گسترش یافته افغانستان شامل روسیه، چین، آمریکا و پاکستان می شود و تاکنون مذاکراتی را برای حل مسائل افغانستان برگزار کرده است و به گفته کابولوف، قرار است تا پایان این هفته در دوحه پایتخت قطر نشستی را برگزار کند.

به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مهم ترین و بانفوذترین کشورها در رابطه با حل و فصل بحران افغانستان هستند.

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

وی افزود: در هنگام تشکیل گروه تروییکای گسترش یافته پیش بینی شد که ایران عضو پنجم این گروه خواهد شد.

کابولوف گفت: اما با توجه به وضع کنونی روابط (تنش ها) بین ایران و آمریکا، مقام های ایرانی به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی هنوز برای نشست پشت میز مذاکره با شرکت طرف آمریکایی و حل مسائل آماده نیستند.

رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه گفت: در مرحه کنونی مشارکت با ایران، پاکستان، چین و آمریکا برای پیشبرد روند حل و فصل سیاسی افغانستان از نقطه صفر اهمیت بسیاری دارد.

روسیه از مشارکت ایران در مذاکرات صلح افغانستان استقبال کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز ۲۵ تیر ماه اعلام کرد که مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان شامل کشورهای روسیه، آمریکا، چین و پاکستان نیست.

 لاوروف در گفت و گو با خبرنگاران در تاشکند، پایتخت ازبکستان با بیان اینکه نشست های بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان) پیگیری خواهد شد، گفت: مسکو مخالف ملحق شدن ایران و هند به فرمت "تروئیکای گسترش یافته" در مورد افغانستان نیست.

اخراج ۲۴ دیپلمات روس توسط آمریکا

سفیر روسیه گفت: ایالات متحده لیستی از ۲۴ دیپلمات را که باید تا ۳ سپتامبر از این کشور خارج شوند به روسیه داده است.

به گزارش تاس، آناتولی آنتونوف ، سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه با مجله نشنال اینترست گفت: متأسفانه اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود. نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده همچنان مجبور به کار تحت محدودیت‌های بی‌سابقه هستند که نه تنها به قوت خود باقی است، بلکه تشدید می شود.

آنتونوف در ادامه گفت: همکاران آمریکایی در این زمینه پیگیر و خلاق هستند. اخراج دیپلمات‌ها به بهانه‌های واهی اجرا انجام می‌شود.

دسامبر گذشته، وزارت خارجه آمریکا یکجانبه یک دوره سه ساله برای دوره ماموریت پرسنل روسی در ایالات متحده تعیین کرد که به گفته آنتونوف در هیچ کشور دیگری کاربرد ندارد.

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

آنتونوف گفت: ما لیستی از بیست و چهار دیپلمات دریافت کردیم که انتظار می رود قبل از ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ کشور را ترک کنند. تقریباً همه آنها بدون جایگزین خارج می شوند زیرا واشنگتن ناگهانی روش صدور ویزا را سخت کرده است.

سفیر روسیه در آمریکا گفت، در روزهای اخیر ۲۲ ویزا برای کارمندان سفارت آمریکا در مسکو صادر شده اما در عوض واشنگتن تنها ویزای سرکنسول را تمدید کرده است. این مسخره است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرنگاران را درباره وضعیت حقیقی امور مربوط به فعالیت دیپلمات‌های روسی منحرف کرده است.

آنتونوف در مورد اظهارات پرایس گفت که ممنوعیت استخدام روس‌ها و اتباع کشورهای ثالث توسط روسیه، شرایط کار دیپلمات‌های ایالات متحده را پیچیده می‌کند.

وی ادامه داد: ما خویشتنداری خود را با وجود بدتر شدن وضعیت و شرایط زندگی دیپلمات‌های روس در آمریکا مدت‌هاست که نشان داده‌ایم. این شامل توقیف املاک و اخراج کارمندان است که به آنها ۷۲ ساعت زمان داده می‌شود تا آمریکا را ترک کنند. این اقدامات از سوی آمریکا در مقصر دانستن روسیه تنها باعث سردرگمی می‌شود.

به گفته آنتونوف، حدود ۶۰ کارمند به همراه خانواده یعنی ۱۴۰ نفر در حال حاضر در انتظار تصمیم مربوط به درخواست‌های ویزای ارائه شده به وزارت خارجه آمریکا هستند. این انتظار برای برخی از مه ۲۰۲۰ است. بعضی از این افراد حتی برای مسائل مهم بشری هم نمی‌توانند کشور را ترک کنند و به روسیه بروند. بیش از ۳۰ کارمند جدید به دلیل این مساله که ویزای آنها در سفارت آمریکا در مسکو صادر نشده، فرصت‌هایشان را از دست می‌دهند.

درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان امروز (سه شنبه) اعلام کرد، روز دوشنبه در جریان درگیری‌ها بین نیروهای طالبان و دولت کابل در لشکرگاه، ۴۰ غیرنظامی کشته و ۱۱۸ تن دیگر هم زخمی شدند و خواستار آتش‌بس در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، درگیری در لشکرگاه در افغانستان مرکز ولایت هلمند در اول اوت سال جاری میلادی شدت یافت.

هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان در توئیتی نوشت: افزایش نگرانی‌ها برای غیرنظامیان افغان در لشکرگاه بدتر شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که ۱۱۸ تن در این درگیری‌ها زخمی و ۴۰ تن دیگر نیز کشته شدند. سازمان ملل خواستار پایان فوری درگیری‌ها در مناطق غیرنظامی است.

به گفته این آژانس سازمان ملل، تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نیمه نخست سال جاری میلادی به شدت از ماه می ۲۰۲۱ زیاد شده، در حالی که نیروهای نظامی بین‌المللی خروج خود را از افغانستان آغاز کرده‌اند. این آژانس اعلام کرده که در مقایسه با ۲۰۲۰، ۱۶۵۹ کشته و ۳۵۲۴ زخمی شده‌اند که رشد ۴۷ درصدی داشته است.

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

این آژانس همچنین نسبت به تیراندازی‌های بی‌رویه و اشغال مراکز درمانی هشدار داد که تاثیرات این مساله فاجعه‌آمیز خواهد بود.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در افغانستان نیز گفت، جامعه بین‌الملل باید اقدامات فوری را برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک محل مکان برای تروریسم بین‌الملل انجام دهد.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی تمامی کشورهای علاقه‌مند به اوضاع باثبات در افغانستان این است که هرکاری که ممکن است انجام دهند تا از تبدیل شدن این کشور به خاستگاه تروریسم و آنچه در دهه ۹۰ میلادی در افغانستان رخ داد، جلوگیری کنند.

ورود ۵۰۰ خودروی نظامی آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد در عراق

یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، امروز (سه‌شنبه، ۳ آگوست)، از ورود ۵۰۰ خودروی آمریکایی به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب استان الانبار خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که پایگاه هوایی عین‌الاسد در ناحیه البغدادی واقع در شهرستان «هیت» در غرب استان الانبار، شاهد ورود بیش از ۵۰۰ خودروی مختلف از نوع هومر، ضدگلوله، زرهی و نیز خودروهای نظامی مختلف بود. بدون این‌که مشخص شود آیا در پی اعلام پایان ماموریت نیروهای رزمی آمریکا در عراق، این خودروها از سایر استان‌های عراقی خارج شده‌اند و به عین‌الاسد انتقال یافته‌اند یا خیر!

این منبع افزود که نیروهای امنیتی مستقر در بخش غربی استان الانبار، هیچ اطلاعاتی در خصوص انگیزه‌های حقیقی، پشت پرده ورود این خودروها به عین‌الاسد که شاهد تدابیر پیشگیرانه بی‌سابقه‌ای است، ندارند.

بیانیه ناتو درباره حمله به نفتکش اسرائیلی/ ابراز تاسف روسیه از عدم حضور ایران در مذاکرات افغانستان/ اخراج 24 دیپلمات روس توسط آمریکا/ درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس در افغانستان

پیشتر، نیروهای آمریکایی، همزمان با اعلام پایان ماموریت رزمی در عراق از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، تبادل اطلاعات با نیروهای امنیتی عراقی را متوقف کرده بودند.

پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان هیت و ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد، است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوکی علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و به اعتقاد ناظران سیاسی، پایگاه هوایی عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار