انتخاب وزرا دولت بعدی چه تاثیری در روند بورس دارد؟

کارشناسان بورس اعتقاد دارند که در دولت سیزدهم و با توجه به رویکرد رییسی روند بازارسرمایه رو به بهبود خواهد رفت.
کد خبر: ۱۰۶۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹ 02 August 2021

به گزارش بورس تابناک، از زمانی که نتیجه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مشخص شده و سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شده است، بازارهای مالی به خصوص بازار سهام نسبت به نتیجه این انتخابات واکنش مثبت نشان داده و چند وقتی است که بورس ایران سبزپوش شده است، حال باید مدنظر قرار داد که بازار چه رویکردی به تحلیف رییسی خواهد داشت‌،‌ در همین راستا در گفتگو با سه کارشناس بورس تاثیر تحلیف و برجام بر بازار را بررسی کردیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

 بورس در انتظار بازیگران اقتصادی

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شدن آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهوری ایران تاثیر مثبتی بر بازار بورس گذاشت حضور ایشان در محل سازمان بورس و مصاحبه هایی که انجام دادند و قول هایی که به مردم برای بهبود بازار دادند از دلایل مهم مثبت شدن بازار بود.

    همایون-دارابی

    ضمن اینکه بیشتر تمرکز آقای رییسی بر مهار نرخ بهره و توجه به تولید بوده است که نتایج مهمی را برای بازار سرمایه می تواند به ارمغان بیاورد،‌ اکنون بازار بورس منتظر است که مهره ها و بازیگران اقتصادی کابیه دولت رییسی انتخاب شود تا پی ببریم که سیاست های این تیم چگونه خواهد بود.

    وی افزود: امیدواریم که کابینه آقای رییسی در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد و ما شاهد تحقق وعده های انتخاباتی وی باشیم، که مهمترین آنها کنترل نرخ بهره و توجه به تولید و خروج از قیمت گذاری دستوری و عدم گره زدن مسئله برجام با اقتصاد است،‌اگر این سه عامل در دولت آقای رییسی محقق شود،‌ بازار سرمایه همانند چند وقت اخیر که صعودی است به روند خوب خود ادامه خواهد داد و مجدد رونق به بازار سرمایه برگردد.

    تاثیر انتخاب وزرا در روند بورس

    علیرضا کدیور دیگر کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه مراسم تحلیف در اواخر هفته برگزار می شود، در نتیجه روزهای معاملاتی هفته جاری رو به اتمام است و نمی توان تاثیر آن بر معاملات را حس کرد. اما نکته مهمی که باید مدنظر قرار داد این است که آیا آقای رییسی در روز تحلیف کابیه اقتصادی خود را معرفی می کند یا خیر،‌ ضمن اینکه بستگی دارد که چه کسانی به عنوان هیات دولت معرفی می شوند، فرقی هم بین وزارت خانه ها وجود ندارد که وزارت خانه های اقتصاد باشد یا بهداشت یا مسکن یا وزارت خارجه ‌مهم تلقی ما از بازار است که ما چه می خواهیم. بطور مثال شخصی که به عنوان وزیر بهداشت انتخاب می شود،‌ تلقی بازار از وی این است که آیا سیاسیتش قیمت گذاری دارو است یا آزاد سازی دارو،‌ آن وقت می توان پی برد که بازار به کدام سو خواهد رفت.

    کدیور

    وی ادامه داد: ضمن اینکه ما بحث مذاکرات هسته ای را نیز در پیش داریم‌ و باید ببینیم که آقای رییسی و هیات دولت‌اش چه رویکردی نسبت به بازار خواهد داشت، آیا به سمت توافق پیش می روند یا کماکان مسکوت خواهد ماند. این امر می تواند بر روی دلار تاثیر گذار باشد و می توان به این موضوع رسید که کدام صنایع با بازگشت برجام رفع تحریم می شوند که با رفع تحریم می توان امیدوار بود که بازار سمت و سوی جدید به خود بگیرید.

    برجام و تاثیر آن بر بورس

    مصطفی صفاری دیگر کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آقای رییسی در مصاحبه های قبل ازانتخابات بیان کرد در ده روز اولی که در پاستور مستقر شود، سه مورد را در دستور کار قرارا می دهد،‌ اول دستور بهبود بازار سرمایه است، دومی ساخت مسکن و سومی حمایت از تولید و سرمایه گذاری است به همین علت مراسم تحلیف برای بازارسرمایه نقطه مثبتی تلقی می شود.

    صفاری

    درباره انتخاب تیم اقتصادی آقای رییسی و تاثیر آن بر بازارسرمایه باید اظهار کرد: باتوجه به رویکرد آقای رییسی، تیمی هم که انتخاب می کنند تیم خوبی خواهد بود که جایگاه بازار را قوی کند، ضمن اینکه با توجه به از سر گیری مذاکرات برجام باید گفت که اوضاع صادراتی های بورس رو به بهبود خواهد رفت و تاثیر خوبی بر شاخص کل خواهد گذاشت./ گسترش نیوز

    سلام پرواز
    خیرات نان
    بلیط اتوبوس
    تبلیغات تابناک
    اشتراک گذاری
    برچسب منتخب
    # ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان