مجلس به دنبال راهکاری برای پاسخگو کردن مسئولان

پاسخگو کردن مسئولان، نکته‌ای است که همواره نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید داشتند؛ منتها ابزار‌های قانونی کافی برای پیاده سازی این مهم وجود نداشت. با توجه به اهمیت این موضوع، طرحی در مجلس تهیه شده که به موجب آن، دستگاه‌های اجرایی ملکف به پاسخگویی به تذکرات وکلای ملت می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹ 01 August 2021

پاسخگو کردن مسئولان، نکته‌ای است که همواره نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید داشتند؛ منتها ابزار‌های قانونی کافی برای پیاده سازی این مهم وجود نداشت. با توجه به اهمیت این موضوع، طرحی در مجلس تهیه شده که به موجب آن، دستگاه‌های اجرایی ملکف به پاسخگویی به تذکرات وکلای ملت می‌شوند.

به گزارش تابناک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ششم تیرماه، دو فوریت طرح «الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان» را تصویب کردند. طرحی با یک ماده واحده که در پیش نویس اولیه آن قید شده «کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب می‌باشند.»

البته مجددا این طرح در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس چکش کاری شد و با تغییراتی نسبت به پیش نویس اولیه به تصویب رسید؛ بر این اساس، اصلاحاتی در ماده ۲۰۶ آیین نامه مجلس اعمال شد که طبق آن، «در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل ۸۸ قانون اساسى، از رئیس‌جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، مى‏توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس‌جمهور و وزیر مسئول از طریق سامانه قانون گذاری و نظارت تذکر دهند.

هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنى مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‏نماید.

مخاطب تذکر موظف است حسب مورد حداکثر تا یک ماه، در سامانه مذکور پاسخ دهد.

تذکرات مهم و فوری به همراه پاسخ آن به تشخیص هیأت رئیسه مجلس با رعایت طبقه بندی مکاتبات، در سامانه رسمی مجلس شورای اسلامی برای عموم منتشر می‌شود.»

در توضیح تغییرات اعمال شده در این طرح، علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی گفت که این کمیسیون مصوب کرد مجلس با ایجاد سامانه‌ای، تذکرات کتبی را در آن درج کند. به این ترتیب، دولت هم موظف می‌شود در همان سامانه پاسخ خود را ثبت کند. به علاوه دولت یک ماه برای پاسخگویی فرصت دارد درباره تذکر‌های مهم و فوری، پاسخگویی دولت هم باید با فوریت باشد و آن یک ماه مهلت، مستثنی می‌شود.

او با اشاره به نظر شورای نگهبان افزود: یکی از مسائل مورد توجه درباره این طرح اظهارنظر پیشین شورای نگهبان است که بر اساس آن، اعلام کرده تذکر به معنای یادآوری است و نمی‌توان برای پاسخگویی به آن، الزام به وجود آورد؛ اما ما در مجلس می‌گوییم تذکر با هدف ایجاد تغییر است و دولت باید اقدام‌هایی که در پی تذکر نمایندگان انجام داده، توضیح دهد و ملزم به آن باشد.

با وجود این اظهارنظر تاکیدات نمایندگان بر کارآمدی ابزار نظارتی تذکر است؛ در این باره محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور توضیح داد: تذکر یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس بوده و انتظار مردم حل مشکلاتشان در قالب این تذکرات است، اما دستگاه‌های اجرایی به این تذکرات پاسخ نمی‌دهند؛ لذا این طرح در راستای حفظ شأن مجلس و جایگاه نظارتی نمایندگان تهیه شده و دولت و دستگاه‌های اجرایی را موظف به پاسخگویی می‌کند.


محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز بیان کرد: تذکر یکی از ابزار‌های نظارتی نمایندگان برای حل مشکل است یا اینکه حداقل مسئولان جواب قانع کننده‌ای دهند، اما این اتفاق رخ نداده که نشان از ناکارآمدی این ابزار نظارتی دارد. به همین دلیل به دنبال پاسخگو کردن دستگاه‌ها به این تذکرات هستیم.

حسین حسین زاده نماینده لارستان این موضوع را یادآور شد که از ابتدای مجلس یازدهم تذکرات متعددی به مسئولان اجرایی داده شده که بیشتر آن‌ها بدون پاسخ مانده است تا جایی که حتی وزرا به درستی به طرح سؤالات پاسخ نمی‌دهند. قطعا پاسخگویی شفاف دولت به تذکرات نمایندگان از چالش‌های بین دو قوه کم می‌کند؛ لذا ایجاد سامانه‌ای برای ارائه پاسخ از سوی دولت و اطلاع به مردم ضروری است.

همچنین علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس به این نکته اشاره کرد که بار‌ها نمایندگان درباره مسائل عمدتا ملی تذکر می‌دهند، اما مسئولان خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند؛ گویی در این کشور زندگی نمی‌کنند. نمونه آن را می‌توان در موضوع قطعی سراسری دید که نه تنها دولت هیچ پاسخی به آن نداد که ریشخند هم می‌زند. حال اینکه نمایندگان با اطلاع از درد مردم، تذکر می‌دهند و مسائل شخصی با مسئولان ندارند.

زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران نیز بیان کرد: گاهی نمایندگان به فراخور اهمیت موضوعی بار‌ها به مسئولان مربوطه تذکر می‌دهند، اما وزرا پاسخگو نیستند، حال اینکه نتیجه بخش بودن تذکرات می‌تواند از سؤالات و استیضاح کم کرده و اعمالمان قوای مقننه و مجریه را افزایش دهد. باید مجلس بازو‌های نظارتی خود را تقویت کند.

جمع بندی نظریات نمایندگان موافق بر این است که برآورد تذکرات شفاهی و کتبی به وزیران و رئیس جمهور، حکایت از نداشتن کارایی لازم آن دارد؛ به این دلیل که وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند و این معنایی جز تضعیف تدریجی جایگاه مجلس و نمایندگان ندارد؛ اینکه چقدر کلیت مجلس با این موضوع موافق است منوط به تصمیم گیری در جلسه علنی فردا (۴ مرداد) پارلمان دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
مجلس اول خودش به ملت پاسخگو باشد بعد بخواهد که مسئولین پاسخگویش باشند.
اول خود نماینده های مجلسو پاسخگو کنن با تصویب یکسری قوانین
اگه با تصویب طرح شفافیت، خودشون هم در برابر مردمی که نمایندشون هستند و بهشون رای دادند، پاسخگو بشند، خیلی خوب میشه
باید ترتیب و قانونی تدوین شود که نمایندگانی که چند وعده سئوالشان واقعی و نافذ نباشد و رای لازم را نیاورد اعتبارنامه شان باطل شود و نمایندگان کار نمایندگی انجام دهند و نمایندهٔ تراز کشوری باشند ...
اینا خودشون به کسی پاسخگو نیستن طرح شفافیت رای رو اجرا نمیکنن حالا چی میگن؟
خخخخ
مجلس خودش پاسخگو نیست. اونوقت چطور میخواد پاسخگویی ایجاد کنه؟
مجلس به هیچ وجه دغدغه عمومی مردم رو نداره چون برآمده از عموم مردم نیست و یک مجلس حداقلی
نهایتا کارشون هم طرح های مسخره وام دادن برای بچه دار شدن و صیانت از فضای مجازیه.
خنده داره خود نمایندگان به مردم پاسخگو نیستند و تصمیمات را در جلسات غیر علنی می گیرند که کسی رای شان را نفهمد بعد دنبال پاسخگو کردن مسئولین هستند
اول باید خود این نماینده ها پاسخگو باشند بعد از دیگران توقع داشته باشند.
خودشان چی؟!
کی اینها را بابت عملکردهای اشتباهشان جوابگو می کند؟!
لابد هییت نظارت بر نمایندگان!!!
لطیفه اندر لطیفه!
اول یه راهکار برای پاسخگو کردن خودشون پیشنهاد بدن ، بعد برای بقیه نسخه بنویسن
اگر اینکار را توانستند بکنند شیر مرد هستند
گام بلند مجلس برای پاسخگو کردن مسوولان:
مدیریت هر هزینه ای یک راه میتوان برای آن پیدا کرد، مثلا کمتر بخوریم، کمتر بیاشامیم، کمتر بگردیم کمتر ... و کمتر ... از هم جیز میتوان زد یا گذشت ولی وقتی به مسائل پزشکی و بهداشتی که میرسیم هیچ چاره ای نداریم جز اینکه باید خرج کرد خرج کرد، چون جامعه پزشکی، نه کارت خوان را میپذیرد، نه تخفیف دارد، نه بیمه میشناسد، نه تعرفه را قبول دارد، نه به وزات بهداشت را میشناسد، نه ارزانی قبول دارد، نه نسیه را میپذیرد، نه قسطی است، نه چک را قبول دارد، نه وام را قبول میکند، نه ... نه ... فقط و فقط پول نقد را میشناسد آنهم قبل از هر اقدامی، مجلس اگه خیلی دلسوز مردم است یک راهی برای این مشکل پیدا کند که گریز از هزینه هایش امکان ندارد و گرانی آن هم کمر شکن!! مجلس باید یه راهی برای این مشکل غیرقابل گریز پیدا کند، نه اینکه مسئول را پاسخگو کن، مسئول باید پاسخگو باشد. مسئول باید پاسگو باشد لطفا این را باب نکنید که بخواهید مسئول را وادار به پاسخگوی کنید!
گاو وزرا و رئیس جمهور دو قلو زائید . از این پس وزیر راه برای اسفالت کوچه پسر عمه نماینده باید جوابگو باشد و یا اگر کاری که به استاندارد مربوطه و یا به مدیرکل استان مربوطه باید وزیر کارشو ول کنه و به نماینده جوابگو باشه . شاید اقایون نماینده های انقلابی بادشون نمیاد که روزانه بالای 30 تا تذکر به وزرا از خود در میکنند . مثلا اقای پژمانفر در مورد جاسک یک حرف گلی میگوید و وزیر نفت باید جوابگوی ایشان باشد و به ایشان پروژه را تعریف کند . خصوصا اینکه نماینده هیچ تخصص علمی و فنی از موضوع نداشته باشد. با این تفاسیر احتمالا گاو وزرا سه قلو بزاد
مجلس اگر صداقت داره
اول از خودش شروع کنه پاسخگویی رو که
چرا اینقدر که سینه برای شفافیت میزد
الان
ساکت شده و چراغ خاموش
داره میره
پس کو آن همه شعار که بر علیه مجلس قبلی و شفافیت میدادند
اول نمايندگان خودشان در راي دادن به مصفوفات شفاف عمل كنند كه نماينده مردم هستند يا نه
بعد بيان پاسخگويي مردم
چطوز نمایندگانی که هواپیمای اختصاصی برای سفر به عراق میگیرند و بعد عذر بدتر از گناه میآورند ومخاطبها را احمق فرض میکنند نباید پاسخگو باشند.اگه این اتفاق تو کشور ژاپن میافتاد عکس العمل چه بود
چه چیزایی می گیدها مجلسی که خودشو پاسخگو به ملت نمی دونه چطور میخواد دیگران را پاسخگو کنه
اعتماد به نفسو باید از اینا یاد گرفت، درسته ده درصد رای دارن، ولی با این مصوبه ها تمام اختیارات مملکتو تو دست خودشون میگیرن
شمار هم مارو کشتی با این مجلست،چهره واقعی مجلستون هم مشخص شد
دولت رییسی که از خودتان است

بهتر است کا مجلس انقلابی!!؟؟؟

از خودش شروع کند و بگوید چرا طرح شفافیت اراء را کنار گداشته ؟
و طرح مشکوک محدود کردن اینترنت را بدست گرفته ؟
شفافیت آراتون تصویب کنید بابا مجلس انقلابی،
مجلس اول بیاد طرح شفافیت آرا رو تصویب کنه
بعدا به فکر بقیه باشه
از قدیم گفتن یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم
ببخشید سوالی داشتم .این نمایندگان به چه کسی پاسخو هستند ؟ مگر نه اینکه ملت موکل این نماینده ها هستند ؟ حالا به هر دلیلی اگر بخواهیم این وکالت را از این آقایان بگیریم چکار باید بکنیم ؟ آیا در قانون راهکاری اندیشیده شده است ؟
مجلس اگه خیلی راست میگه اول طرح شفافیت ارا خودشان را تصویب کنند وپاسخگو باشند بعد برای کسان دیگر......
آقا تو اروپا اگر یه وزیر با خودرو دولتی در مسیر وزارتخانه خود زنش را سر راه به محل کار خودش برسونه انقدر تحت فشار افکار عمومی قرارش میدن تا مجبور بشه هم از مردم پوزش بخواهد وهم استعفاء بده حالا توایران وزیر که هیچ یه مدیر رده پنچم شیشم ماشین تحویل خودش وخانواده اش هست یه نفر هم به امورات منزل وبچه ها رسیدگی میکنه روز جمعه هم با عهدوعیال با ماشین دولتی یه سری به باغ و ویلا توهمین اطراف میزنند شنبه هم میان پول بنزینشون رو از اداره دریافت میکنند حالا ما دنبال پاسخگو بودن مسئولان هستیم خوب یه همچین افرادی میدونند که کسی ازشون بازخواست نمیکنه این طور از امکانات استفاده میکنند دیگه سایر موارد رو اصلا بهش فکر نمی کنند چه برسه پاسخگو باشند .
اول مجلس یه فکری برای پاسخگویی خودش به ملت بکنه با این مصوبه های عصر حجری! بعد یقه بقیه را بگیره!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی