بازدید 6240

اما و اگرهای "ای نماد" و حمایت مجلس از استارتاپها

آیلین سیروس
کد خبر: ۱۰۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ 31 July 2021

شرکت شاپرک به‌تازگی با ابلاغ بخشنامه‌ای تمامی شرکت‌های پرداختیار را ملزم کرده است تا از اول مرداد صرفا به مشاغل دارای ای‌نماد خدمات ارائه کنند.

همین امر بسیاری از کسب و کارهای آنلاین خصوصا استارت‌آپ‌های نوپا، کسب‌وکارهای خرد و خانگی را با واکنش جدی روبه‌رو کرده است‌. اما در این میان حمایت مجلس و نمایندگان باعث دلگرمی فعالان این حوزه شده است.

مدیر عامل هلدینگ نیک اندیش در این خصوص به برات نیوز می گوید: چندی پیش فقط بحث کریپتوکارنسی ها (رمزارزها) مطرح بود. اما حالا با الزام به اخذ اینماد، موضوع را به تمامی سیستم استارتاپی کشور کشانده و کل این  حوزه را درگیر کرده اند.

وحید والی می گوید:  تجدیدنظر مسئولان مربوطه در اتخاذ این تصمیم و قانون بیان می گوید: امیدوارم که تجدید نظری اساسی برای قوانین هر روزه این حوزه اعمال شود. امیدوارم این کار ادامه دار نشود و این اقدام مسکوت شود. به عبارتی همچین خیانتی به ممکلت به فضای کسب و کارهای آنلاین و جوانان کشورمان نشود.

 قائل‌شدن این استثنا برای شرکت‌های ‌پرداختیار، این امکان را برای کسب‌وکارهای استارت‌آپی نوپا و در مراحل اولیه ایجاد می‌کرد تا بدون داشتن چندین مجوز و ثبت شرکت، بتوانند درگاه پرداخت گرفته و به ارائه خدمات بپردازند. اما اکنون با وضع این موانع، عملا دست این بخش از گرفتن خدمات پرداخت کوتاه می‌شود.

ای نماد مصداقی موفق در نظام مجوزدهی

در همین حال معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با دفاع از سیستم مجوزدهی ای نماد می گوید: ای نماد به عنوان مصداق موفق در زمینه تسهیل در نظام مجوزدهی کشور، تسریع در شروع کسب‌ وکار و رویش کسب ‌وکارهای نوپا، فناور و شتابدهنده معرفی و درخواست تکرار آن توسط سایر دستگاه‌ها شده است.

محمد جواد هادی، از مزایای اقدامات انجام شده ای نمادگفت: فرایند صدور ای نماد از سال 1398 به صورت کاملاً سیستمی درآمده و تمامی بررسی‌های کارشناسی آن حذف شده که موجب تسهیل حداکثری و کاهش میانگین زمان اعطای ای نماد از حدود 5 روز به کمتر از یک روز (چند ساعت) شده است.

هادی ادامه داد: این ادعا در سال 1399 توسط مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یک مرجع تخصصی بی‌طرف مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار گرفته و صحت آن طی نامه شماره 101738 مورخ 4/4/1399 توسط رئیس مرکز ملی فضای مجازی به رئیس جمهوری شد.

عدم وجود موانع از سوی اینماد برای کسب و کارهای نوپا

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  تصریح کرد: بنابراین مطالب مطرح‌شده مبنی بر بروز مشکل توسط ای نماد برای کسب ‌وکارهای نوپا، فناور و شتابدهنده به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: طرح وارونه اینگونه مطالب و واقعیت‌ها هیچ تأثیری بر اجرای قوانین و مقررات در زمینه ساماندهی فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی در راستای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

صدور ای نماد برای رمز ارزها درگرو صدور مجوز مسوولان

وی همچنین درباره وضعیت فعالان حوزه رمز ارز برای دریافت ای نماد نیز گفت:

در مورد رمزارزها به طور خاص مبادله آنها طبق مصوبه هیئت وزیران منوط به مقررات بانک مرکزی شده است .

هادی در ادامه گفت: تا کنون موردی درخصوص رمز ارزها ابلاغ نشده اما درصورتی که  بانک مرکزی یا هر مرجع دیگری یک مصوبه‌ای، یا اجازه‌ای اعلام کنند ما برای صدور ای نماد برای فعالان این حوزه هیچ مشکلی نداریم .

پیگیری صدور ای نماد برای رمز ارزها

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد:

بر اساس مجوز و یا مصوبه ابلاغ شده ما به فعالان حوزه رمز ارز ای نماد می دهیم و هم اکنون در حال پیگیری این موضوع  با هماهنگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هستیم.

هادی همچنین درباره مخالفت نمایندگان مجلس با اجرای ابلاغیه شاپرک اظهار کرد:

درحال حاضرموضوع فقط الزام ای نماد برای پرداختیارهاست و ربطی به اصل دریافت ای نماد که طبق قانون تجارت الکترونیکی و مقررات مربوط هست ندارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در مورد شرکتهای PSP موضوع ای نماد از سال 98 به خوبی در حال اجراست و اتفاقاً یکی از مباحث تبعیض بین این دو حوزه پرداخت است.

گفتنی است که با توجه به اظهارات مسئولان مربوطه و دفاعشان از این موضوع و از طرف دیگر گفته های فعالان رسمی حوزه رمزارز مبنی بر غیر موجه بودن اخذ ای نماد برای ادامه فعالیتشان، این موضوع همچنان محل بحث این حوزه است.

تعامل مجلس با روسای رمزارزها برای تدوین قانون

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین قانون مدون مربوط به حوزه رمزارزها خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی گفت:به محض قرائت و تصویب گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رمز ارزها که در قالب ماده ۴۵ تهیه شده است بخش هایی از این گزارش تبدیل به طرح می شود.

بعد از آن در کمیسیون اقتصادی بررسی می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص تهیه قانون رمزارزها اظهار داشت:

در هنگام بررسی طرح ما قطعا از مدیران عاملان و روسای شرکت های رمز ارز برای حضور در کمیسیون دعوت می کنیم که نظرات و پیشنهادات آنها را بشنویم.

و ی افزود:برای اعمال در طرح نیز از این پیشنهادات استفاده می کنیم

تدوین قانون رمزارزها در مراحل نهایی

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: از این دوستان می خواهیم مشکلات و مسائل مربوطه را احصا و در جلسه کمیسیون ارائه دهند.

چرا که این طرح بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون در صحن مجلس خارج از نوبت بررسی می شود. به این ترتیب قانون مدون در حوزه رمز ارزها تدوین می شود.

گفتنی است حوزه رمزارزها به دلیل نبود قانون مشخص دارای چالش های بسیاری است.

نبود مسئولان متخصص در این حوزه و ارائه قوانین بی پایه تا کنون آسیبهای بسیاری به فعالان رسمی آن زده است.

تا کنون به کارگیری روش های مختلف برای ممانعت از فعالیت فعالان حوزه رمز ارز، موجب شده تا نمایندگان مجلس و فعالان این حوزه به خصوص روسای شرکت های رمز ارز از عملکرد دولت انتقاد کنند.

 

حمایت کمیسیون اقتصادی از استارتاپها

وجود قانون مشخص در حوزه رمزارزها، بخش عمده ای از مشکلات این حوزه را رفع خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  اعلام کرد:

در حال حاضر ما قانون مشخصی در مورد فعالیت شرکت های رمز ارزی یا بحث رمز ارز در کشور نداریم. همین باعث ایجاد مشکلاتی شده است. قطعا وجود قانونی مشخص در این رابطه لازم و ضروری است.کمیسیون اقتصادی به زودی با طرح مربوط به رمز ارزها این خلا را رفع خواهد کرد.

محمد علیپور در مورد گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رمز ارزها گفت:

قرار است این گزارش در صورت تصویب در صحن مجلس، بخش های از آن تبدیل به طرحی تحت عنوان طرح رمز ارزها شود و در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

ضابطه مند شدن فعالیت استارت اپ ها

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  با این قانون فعالیت شرکت ها و استارت اپ ها در این زمینه ضابطه مند می شود. شرکت های فعال در این حوزه قاعده مند و دارای ضابطه می شوند. مردمی که می خواهند سرمایه گذاری کنند با وجود این قانون اطلاع کافی از وجود شرکت ها و نحوه سرمایه گذاری شان دارند.  با آگاهی سرمایه گذاری می کنند و قطعا به گونه ای عمل می کنند که مانند بورس دچار ضرر و زیان نشوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر