بازدید 10372
۴
پیمانه اقتصادی

دلیل تزریق ۴.۶ میلیارد دلار نقدینگی به بازار‌ها توسط چین/ ارتباط کرونای دلتا با تقاضا برای بنزین در جهان/ ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس/ بیشترین صادر کننده کالا به ایران کدام کشور است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُرتراکنش بورس کدامند؟ کسری تجاری آمریکا جهش کرد، تورم در آلمان به بالاترین رقم در سیزده سال گذشته رسید، روسیه پس از آمریکا دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شد، دلار در بازار جهانی عقب نشست، نفت برنت از مرز ۷۵ دلار گذشت و درخشش هفتگی قیمت طلای جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 30 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُرتراکنش بورس کدامند؟ کسری تجاری آمریکا جهش کرد، تورم در آلمان به بالاترین رقم در سیزده سال گذشته رسید، روسیه پس از آمریکا دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شد، دلار در بازار جهانی عقب نشست، نفت برنت از مرز ۷۵ دلار گذشت و درخشش هفتگی قیمت طلای جهانی را در بر دارد.

نمادهای پُرتراکنش بورس کدامند؟

در سه روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای سپید ماکیان (سپید)،‌ لیزینگ کارآفرین (ولکار)، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (ومدیر)، گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت استخراج کانه‌های فلزی، بیمه و بازنشستگی، مخابرات، پیمانکاری صنعتی، زراعت و خدمات وابسته، چاپ، منسوجات، شیمیایی، هتل و رستوران و فلزات اساسی جزو صنایع مثبت بازار بودند. همچنین سایر حمل و نقل، فرآورده های نفتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، قند وشکر، محصولات فلزی،  دستگاه‌های برقی، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، محصولات چرمی، خرده فروشی، خودرو و قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، استخراج زغال سنگ، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، محصولات چوبی، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، رایانه، کانی غیرفلزی، فعالیت‌های کمکی به‌جز نهادهای مالی واسط، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، ماشین‌آلات و تجهیزات، فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، آهک و گچ، اطلاعات و ارتباطات، دارویی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، وسایل ارتباطی، چند رشته‌ای صنعتی و فعالیت های سرگرمی و خلاقانه از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس

بیات‌منش کارشناس بازار سرمایه گفت: ترس و نگرانی سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس با افزایش حمایت دولت از بین می رود و زمینه افزایش تمایل آنها برای سرمایه گذاری در این بازار فراهم می شود. همچنین در کنار این مسائل واکنش سرمایه گذاران به اخبار شرکت ها از سامانه کدال بهبود خواهد یافت. عوامل سیاسی و سیاست های توسعه اشتغال و تولید مسکن که از طرف ریس جمهوری منتخب نوید داده شده، زمینه‌ساز افزایش رونق در سیاست های پولی است که این موضوع تا حدی می تواند کمک‌کننده در تحقق صعود شاخص باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه احتمال شروع مذاکرات سیاسی برای رفع تحریم‌ها از دیگر عوامل صعود شاخص بورس در مردادماه تلقی می‌شود، افزود: رونق تولید در شرکت‌ها به عنوان عامل مهم برای نشان دادن گزارش های واقعی فعالیت شش ماهه شرکت‌ها قلمداد می‌شود. کند شدن شیوع ویروس بیماری کرونا در جهان، از دیگر عوامل مثبتی است که منجر به بهبود رونق اقتصاد در داخل و بازار جهان، افزایش تقاضای کالا و رشد و سود آوری شرکت‌ها می‌شود. رفع ابهام در بازار ارز، پایبندی به چارچوب شفافیت و انسجام بازار ارز، از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند به عنوان نقطه عطفی برای دولت سیزدهم تلقی شوند. کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ریسک‌های حاضر در بازار از جمله ریسک‌های سیستماتیک هستند و باعث شده است تا همه سهام حاضر در بازار از قابلیت رشد برخوردار باشند، گفت: بیشتر سهام حاضر در بازار، رشد قیمتی خود را ادامه می‌دهند، مگر آنکه حقوقی‌ها و بازارگردان شرکت‌ها، اقداماتی انجام دهند و زمینه صعود یا نزول شرکت‌ها را فراهم کنند، این امر باعث می‌شود تا سهام برخی شرکت‌ها از حرکت تیمی بازار جا بمانند که البته مسوولان بورس می‌توانند نقش هماهنگ کنندگی را در روند بازار و حرکت شرکت‌ها ایفا کنند. وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: باید اقدامی صورت بگیرد تا حجم و ارزش روزانه معاملات از میانگین پنج هزار میلیارد تومان در تیر ماه به بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان برسد. خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بانک یا سایر بازار‌ها و چشم دوختن حقوقی‌های بزرگ به بازار سرمایه برای تامین مالی اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها از دیگر ریسک‌هایی است که معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. /ایرنا

دلیل تزریق ۴.۶ میلیارد دلار نقدینگی به بازار‌ها توسط چین

به نقل از سوزچاینا مورنینگ پست، بانک مرکزی چین برای تقویت بازارهای مالی به دنبال ۳ روز متوالی سقوط بازارهای سهام و اوراق این کشور، ۳۰ میلیارد یوآن (معادل ۴.۶ میلیارد دلار) نقدینگی به بازارها تزریق کرد. بانک مرکزی چین این اقدام را با قراردادهای هفت روزه بازخرید اوراق قرضه بانک‌های تجاری این کشور انجام داده است. طبق این قراردادها، بانک مرکزی اوراق قرضه ذخیره بانک‌های تجاری را از آنها خریده و به آنها پول نقد پرداخت می‌کند، تا به این ترتیب میزان نقدینگی در گردش سیستم مالی این کشور تقویت شود؛ اما بانک مرکزی با این بانک‌ها قراردادی امضا می‌کند که همین اوراق را در موعد مشخصی در آینده با نرخ سود مشخصی به آنها باز پس بفروشد. این اولین دخالت مالی بانک مرکزی چین با مقداری بزرگ‌تر از ۱۰ میلیارد یوآن از ۳۰ ژوئن تا کنون است. کارشناسان این اقدام چین را گامی برای آرام کردن بازارها پس از تشدید سخت‌گیری‌های نظارتی پکن بر روی شرکت‌های تکنولوژی و اینترنتی می‌دانند که در روزهای اخیر، موجب شده بود نوسانات شدیدی در بازارها اتفاق بیفتد.

ارتباط کرونای دلتا با تقاضا برای بنزین در جهان

تحلیلگران پیش بینی می کنند رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بسیاری از بازارهای بزرگ مصرف کننده نفت شامل آمریکا، اروپا و جنوب شرقی آسیا ممکن است روند احیای جهانی مصرف سوخت جاده ای را متوقف کند. به گزارش ایسنا، برآوردها نشان می دهد مصرف بنزین در آمریکا طی یک هفته گذشته رکورد سال ۲۰۲۱ را شکسته است اما تحلیلگران از این واهمه دارند که افزایش شمار موارد ابتلا به کرونای دلتا ممکن است روند بهبود تقاضا را پیش از پایان یافتن فصل سفرهای تابستانی متوقف کند. طبق آمار شرکت گازبادی، تقاضای هفتگی بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ ژوییه، رکورد جدیدی برای  سال ۲۰۲۱ ثبت کرد. تقاضای آمریکایی برای بنزین ۲.۳ درصد نسبت به هفته پیش از آن بالاتر بود و ۳.۱ درصد در مقایسه با میانگین چهار هفته ای افزایش یافت. به گفته پاتریک دی هان، مدیر تحلیل نفت شرکت گاز بادی، تقاضای هفتگی آمریکا تا ۱۸ ژوییه ۰.۶ درصد بالاتر از هفته پیش از چهارم ژوییه بود.

هرچند تقاضای آمریکا برای بنزین فعلا تغییری نداشته است، نشانه هایی از روند یکنواخت در مناطقی مانند اروپا دیده می شود. در جنوب شرقی آسیا، موارد ابتلا در اندونزی که بزرگترین واردکننده بنزین در آسیا به شمار می رود و همچنین مالزی و تایلند افزایش پیدا کرده است. اندونزی محدودیت رفت و آمد را تا اوایل اوت تمدید کرده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، دوین گلادن، مدیر امور فدرال انجمن اتومبیل آمریکا به رویترز گفت: ما همچنان با موارد جدید ابتلا در آمریکا و خارج از این کشور روبرو هستیم و این امر مانع جدی برای بهبود تقاضا و پیش بینی بهبود تقاضا تا اواسط تابستان امسال خواهد بود.

کسری تجاری آمریکا جهش کرد

کسری تجاری آمریکا در ماه ژوئن ۳.۵ درصد جهش کرد تا رکورد جدید ۹۱.۲ میلیارد دلار را به ثبت برساند. این نشان می‌دهد هم‌زمان با ریکاوری اقتصادی از بحران کرونا اشتهای آمریکایی‌ها برای واردات افزایش یافته است. صادرات کالا در این ماه ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۴۵.۶ میلیارد دلار رسید. با این حال، رشد واردات بسیار بیشتر بود و با جهشی ۴.۷ درصدی به رکورد تاریخی ۲۳۶.۷ میلیارد دلار رسید. همچنین در گزارش جدید کسری تجاری ماه می هم اندکی اصلاح و مشخص شد، مقدار دقیق آن ۸۸.۲ میلیارد دلار بوده است. ایالات متحده ده‌ها سال است، با کسری تجاری روبه روست و این رشد اقتصادی این کشور را کاهش داده است. رشد بی‌سابقه کسری تجاری در سال جاری از این ناشی می‌شود که اقتصاد آمریکا، زودتر از اقتصاد بسیاری از کشورهای دیگر جهان ریکاوری شده و آمریکایی‌ها بر خلاف شهروندان کشورهای دیگر از عهده مخارج واردات برمی‌آیند. رشد قیمت نفت خام و واردات نفت توسط آمریکا که بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان است، هم عامل دیگری برای افزایش کسری تجاری این کشور محسوب می‌شود.

تورم در آلمان به بالاترین رقم درسیزده  سال گذشته رسید

رویترز: تورم سالانه در آلمان افزایشی بیش از حد انتظار داشته و به بالاترین رقم در سیزده سال گذشته رسیده است، به طوری که اتحادیه خدمات همگانی آلمان، وردی، بلافاصله تقاضای افزایش دستمزد‌ها را کرده است. طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، قیمت مصرف کننده در این کشور ۳.۱ درصد در جولای افزایش یافته، در حالی که در ماه قبل برابر با ۲.۱ درصد بود. نظرسنجی رویترز تورم ۲.۹ درصدی را نشان می‌داد. نرخ تورم در این ماه بالاترین رقم از ماه اوت ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد؛ یعنی زمانی که تورم در آلمان به ۳.۳ درصد رسیده بود. این رقم بالاتر از ۲ درصد نرخ تورم هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا بوده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان با اشاره به تاثیرات کاهش موقت نرخ مالیات بر ارزش افزوده در نیمه دوم ۲۰۲۰، گفت: «افزایش مداوم تورم غیر قابل قبول است». رئیس بانک مرکزی آلمان ضمن ابراز نگرانی نسبت به طولانی شدن فضای نرخ پایین بهره توسط بانک مرکزی اروپا، تورم ۵ درصدی را در این کشور در ادامه سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌کند. اتحادیه خدمات کارگری آلمان اعلام کرده نیاز به افزایش بالای دستمزد کارمندان و کارگران وجود دارد. نرخ تورم منطقه یورو برای ماه جولای هنوز اعلام نشده، ولی این رقم برای ماه قبل برابر با ۱.۹ درصد بوده است.

روسیه پس از آمریکا دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شد

داده‌های مرکز خدمات آماری دولتی روسیه، روس‌استات، نشان می‌دهد که میزان تولید روزانه نفت خام روسیه امسال از عربستان سعودی فراتر رفته و این کشور پس از آمریکا دومین تولیدکننده بزرگ جهان شده است. طبق داده‌های روس‌استات، روسیه در بازه ژانویه تا می ۲۰۲۱ به طور متوسط روزانه ۱۰.۳۶ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است، در حالی که بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان، آمریکا، در این بازه ۱۱.۱۰ میلیون بشکه در روز تولید داشته است. در همین بازه عربستان سعودی به طور متوسط ۸.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان قرار گرفته است. نفت ۴۱.۳ درصد از کل صادرات روسیه در طول پنج ماه ابتدایی ۲۰۲۱ را تشکیل داده است، در حالی که صادرات نفت این کشور ۱۶.۹ درصد نسبت به بازه گزارش شده قبلی کاهش یافته و به ۵۰.۸ میلیون تن رسیده است. روسیه تا به اینجای امسال ۲۱۲.۳ میلیون تن نفت خام تولید کرده که این ۶.۲ درصد از بازه مشابه سال گذشته کمتر است.

دلار در بازار جهانی عقب نشست

ارزش دلار برای سومین روز متوالی در محدوده نزولی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰۴۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۹۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

نفت برنت از مرز ۷۵ دلار عبور کرد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد اما تحت تاثیر رشد سریعتر تقاضا از عرضه و رشد واکسیناسیون کووید ۱۹، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار دارد. بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص بازار جهانی روز پنجشنبه با ۱.۷۵ درصد افزایش بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۱.۷ درصد افزایش بسته شده بود.

درخشش هفتگی قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه ثابت بود اما در مسیر ثبت بزرگترین رشد هفتگی در بیش از دو ماه اخیر قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۲۷ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به ۱۸۳۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱.۴ درصد رشد داشته که بزرگترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ مه خواهد بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۳۱ دلار و ۸۰ سنت رسید. ایلیا اسپیواک، استراتژیست دیلی فارکس گفت: عوامل رشد کوتاه مدتی برای طلا وجود دارند اما روند این فلز ارزشمند تغییری نکرده است حداقل تا زمانی که موفق شود به محدوده معاملاتی ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ دلار وارد شود. پیام بانک مرکزی آمریکا این بود که ما سیاست انبساطی را به تدریج تعدیل و روندی را برای این منظور تدوین می کنیم.

کاهش ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۹ هزار و ۷۳۹.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۹۴ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۱۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۳۰ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۱۴.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۴ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۶۲ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۷۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۳۱ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۰۴ درصد افزایش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۵.۱۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۶۲ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۹.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۱۷ افزایش

بیشترین صادر کننده کالا به ایران کدام کشور است؟

رئیس کل گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکی از بهبود وضعیت این بخش و رشد آمارهای صادرات و واردات است. میراشرفی کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران را به ترتیب چین با حدود ۱۰ میلیون تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون تن به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص آمار واردات در چهار ماهه نخست سال‌جاری نیز گفت: در این مدت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشت. معاون وزیر اقتصاد در مورد مهمترین کشورهای طرف معامله واردات در چهار ماهه ابتدای امسال گفت: امارات متحده عربی با صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در جایگاه نخست و چین با یک میلیون تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و سوئیس با ۶۷۲ هزار تن به ارزش ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کاش می نوشتید که از بهای کالاهای صادراتی ذکر شده در این گزارش، چقدر آن به ما رسیده است . می دانیم که بخش بزرگی از این مبالغ نیامده است. در ضمن کاش آماری از صادرات رایگان به سوریه و لبنان و یمن و فلسطین و عراق هم می دادید.
مگرنمیدانیدکرونای دلتابنزین سوزاست برخلاف کرونای قبلی که پیه سوزبود این یکی مدرن است وبرای همین باعث افزایش تقاضا ومصرف بنزین شده
این دیگه سوال ندارد چین بزرگترین صادرات را به ایران دارد و هر چی جنس بنجول دارد بازرگانهای ایرانی وارد می کنند چون ارزان باشد البته جنس خوب هم دارند که به اروپا صادر می کنند
کالاهای صادراتی; امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار،
واردات: امارات متحده عربی با صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران
۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار=۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران
کالاهای صادراتی: چین با حدود ۱۰ میلیون تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار=واردات: یک میلیون تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار