بازدید 13647
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

چرا رئیس جمهورهای آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟ / اهمیت استراتژیک دریای خزر چیست؟ / تصاویر مخفیانه از پاریس تحت اشغال آلمان / جنگ شش روزه 1967 به روایت تصویر

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹ 28 July 2021

چرا رئیس جمهورهای آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟ / اهمیت استراتژیک دریای خزر چیست؟ / تصاویر مخفیانه از پاریس تحت اشغال آلمان / جنگ شش روزه 1967 به روایت تصویر

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 


چرا رئیس جمهورهای آمریکا به جنگ علاقه دارند؟

شبکه تلوزیونی آرتی با بررسی درصد محبوبیت روسای جمهور آمریکا قبل و پس از ورود به جنگ، به پدیده‌ای سیاسی به نام «اثر صف‌آرایی زیر پرچم / Rally 'round the flag effect» پرداخته است. اثر صف‌آرایی زیر پرچم مفهومی در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است که افزایش کوتاه مدت حمایت مردمی از رئیس‌جمهور آمریکا در دوران بحران‌های بین‌المللی یا جنگ را توضیح می‌دهد. در این ویدیو با روسای جمهوری که از این اثر برای فرار از تنگنا‌های سیاست داخلی استفاده کرده‌اند آشنا شوید.

 


مرگ‌بارترین مرز در جهان کجاست؟

قاره آفریقا از دیرباز به علت استعمار و استثمار گسترده توسط کشورهای اروپایی، شاهد بحران‌های بسیاری بوده است و در سال‌های اخیر به علت ناپایداری دولت‌ها، اختلافات قومیتی و مذهبی، فقر گسترده و جنگ، از آفریقای سیاه به شمال آفریقا و سپس اروپا مهاجرت بسیاری انجام شد. اتحادیه اروپا برای سال  ها چشم بر خطرناک بودن مدیترانه برای این مهاجرت بسته  و به مرگ مهاجران از طریق این مسیر بی اعتنا بود. اما با خبرساز شدن آمار مرگ و میر مهاجران، اقدام به عملیات جستجو و نجات آنها از دریا کرد. سیاست های مهاجرستیز اروپا باعث سرگردانی مهاجران و آینده نامعلوم برای آنها شده است. اروپایی که خود باعث و بانی این موج مهاجرت است، حال نمی‌خواهد کوچکترین مسئولیتی در قبال مهاجرین داشته باشد.

 


اهمیت استراتژیک دریای خزر چیست؟

درياي خزر، بزرگترين درياچه جهان است که در بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. يکي از مهم ترين مسائل درياي خزر که پس از فروپاشي شوروي، ظهور و بروز بيشتري پيدا کرد، ضرورت تعيين رژيم حقوقي جدید دریای خزر است که پنج کشور حوزه این دریا بیش از دو دهه است در حال مذاکر بر سر این مساله هستند و همچنان به نتیجه‌ای که مورد توافق همه کشورهای حاشیه این دریا باشد، دست نیافته‌اند؛ اما به راستی اهمیت استراتژیک این دریا چیست و چرا توافق بر سر مرزبندی آن را به چنین مساله بغرنجی تبدیل کرده است. در این ویدیو به نقد و بررسی این مساله می‌پردازیم.

 


تصاویر مخفیانه از پاریس تحت اشغال آلمان

در سال‌های اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، حقیقت ذات بسیاری از فرانسویان روشن شد. عده‌ای خائن با نیروهای اشغال‌گر همدستی و عده‌ای از شهروندان شجاع نیز در قالب جنبش مقاومت با این اشغال مبارزه کردند. در این تصاویر که یک فیلم‌بردار شجاع از پاریس تهیه کرده است، می‌توانید وضع مردم پاریس در زمان اشغال آن توسط آلمان نازی را ببینید. این فیلم‌بردار با پنهان کردن دوربین در سبد دوچرخه در شهر گشت زده و تصویربرداری کرده است. این فیلم را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


جنگ شش روزه 1967 به روایت تصویر

روند اشغال فلسطین توسط نیرو‌های صهیونیستی در چند مرحله انجام شد که مهمترین این مراحل جنگ شش روزه این رژیم با قدرت‌های عرب بود. سازمان اطلاعاتی شوروی به مصر خبر داد که اسرائیل در حال جمع کردن نیرو‌های خود در مرز سوریه است، در واکنش به این اقدام و برای جلوگیری از حمله اسرائیل به سوریه، رئیس جمهور مصر به نیرو‌های خود دستور داد که تا در شبه‌جزیره سینا مستقر شوند. با بالا رفتن تنش‌ها آمریکا به هر دو طرف اخطار داد که نباید آغازگر جنگ باشند، اعراب با در نظر گرفتن احتمال حمله تلافی‌جویانه آمریکا دست از اقدام برداشتند، اما اسرائیل در حمله‌ای غافلگیرانه به نام عملیات فکوس با ۲۰۰ جنگنده ۱۸ پایگاه هوایی مصر را هدف قرار داد و ۸۰ درصد نیروی هوایی آن کشور را نابود کرد. بدون پشتیبانی هوایی و در نتیجه تصمیمات غلط پیوسته رهبران قدرت‌های عرب اسرائیل به راحتی و با استفاده از ترسی که در دل اعراب انداخته بود توانست بر آن‌ها غالب شود. در جریان این جنگ منطقه تحت اشغال اسرائیل سه برابر شد و زمین‌هایی از مصر و سوریه نیز به تصرف این رژیم درآمد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ما اگر قدرت امریکا را داشتیم چه رفتاری میکردیم
همه کشورها به حقوق خود در خزر قانع هستن و با هم توافقات دو جانبه دارند فقط ایرانه که داره حرف زور می زنه اینطور که ایران می گه باکو میشه مرز ابی ایران که انهم هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد ایران داره وقتشو تلف می کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان