بازدید 23066
ضرورت اصلاح ساختاری دولت در دو مرحله

رئیس جمهور به همراه یک تیم قوی باید قوه مجریه را اداره کند

رئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور، وی را یاری کرده و همزمان بتواند برنامه‌های اصلاحات اساسی را دنبال کنند.با ساختار کنونی، همچنان بخش قابل توجهی از مشکل باقی خواهد ماند که مربوط به مأموریت‌های مشترک بین دستگاه‌هاست.
کد خبر: ۱۰۶۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ 27 July 2021
تابناک ـ امیرعلی امیری: یکی از مشکلات دولت در اداره وضع موجود و مدیریت کشور، مشکل ساختاری و نحوه تقسیم کاری است که در وزارتخانه‌ها وجود دارد. در موضوعات مختلف دستگاه‌ها فاقد اختیارات کامل هستند و برای انجام یک ماموریت نیاز به هماهنگی‌های زیادی، که گاه با تعارض منافع بین دستگاه‌ها همراه است دارند. این فرآیند فرسایشی، موجب کندی بیش از حد و گاهی انصراف از اصل موضوع می‌شود.
 

اصلاح ساختار اجرایی کشور در مقاطعی مطرح شده و در مجلس با دید محدودی در بزرگ و کوچک سازی دولت، ادغام و تفکیکی در وزارتخانه‌ها صورت گرفته که بعضاً نه تنها مشکل را حل نکرده که موجب هزینه‌های گزاف و بدتر شدن وضعیت نیز شده است؛ بنابراین، رسیدگی به این مهم با نگاهی جامع و منطقی بر مبنای ماموریت‌ها و وظایف و پاسخگویی دستگاه‌ها متناسب با اختیارات آن‌ها توسط تیمی علمی و غیر ذینفع و به دور از دخالت مدیران و مسئولان فعلی و البته با استفاده از تجربیات، ضروری به نظر می‌رسد که باید در دستور کار دولت قرار گیرد و پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی به مورد اجرا گذاشته شود. با این حال در اقدامی کوتاه مدت نیز باید راهکاری برای کارآمد شدن ساختار فعلی و خروج از بی سر و سامانی آن اندیشیده شود.

در نوشتار قبلی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب اشاره‌ای داشتیم که در این مطلب، مقداری تفصیلی‌تر به آن می‌پردازیم.

مساله این است؛ موضوعاتی کلان در چارچوب وظایف دولت داریم که رسیدگی به آن‌ها و ارائه راهکار و مدیریت این موضوعات بین وزارتخانه و دستگاه‌های مختلفی توزیع وظایف و اختیارات گردیده و هیچ یک از این دستگاه‌ها به دلیل تام الاختیار نبودن در آن موضوع پاسخگو نیستند. غالباً هر دستگاهی در موفقیت‌های به دست آمده، خود را سهیم و بهره بردار و در کم و کاست‌ها و بحران‌ها خود را بی تقصیر دانسته و گناه را به گردن دیگران می‌اندازد. ادله کافی هم برای آن در ایرادات ساختاری ارائه می‌دهند؛ لذا برای برون رفت از این مشکل، یک راهکار بلندمدت و اساسی است که به آن اشاره کردیم، دیگری چاره‌ای کوتاه مدت که اکنون به آن می‌پردازیم.

پیشنهاد این است، با بررسی دقیق موضوعات کلان در چند دسته تقسیم شوند و مشخص شود دستگاه‌های ذیربط در آن موضوع کدامند. سپس در یک گام سعی شود حتی الامکان با جابجایی وظایف بین وزارتخانه‌ها، مأموریت‌ها و اختیارات مرتبط با آن در یک وزارتخانه متمرکز شود و بخشی از مشکل به این ترتیب حل شود.

اما با ساختار کنونی، همچنان بخش قابل توجهی از مشکل باقی خواهد ماند که مربوط به مأموریت‌های مشترک بین دستگاه‌هاست.

در این مورد پیشنهاد این است که رئیس جمهور برای هر موضوع کلان، معاونتی منصوب کند با اختیارات کافی که تمشیت امور در آن موضوع را به عهده داشته باشد و همچنین هدایت امور وزارتخانه‌های ذیربط در آن موضوع را نیز به عهده گیرد و این معاونین در مسئولیت محوله به رئیس‌جمهور پاسخگو بوده و وزرا هم به آن معاون جوابگو باشند.
همچنین معاون مربوطه اختیار امر و نهی و مدیریت بر آن وزارتخانه را داشته باشد که در نتیجه، تصمیم گیری متمرکز و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی صورت پذیرد.

البته در اوضاع کنونی به صورت ناقص و غیر جدی شورا‌ها و جلساتی مشابه در دولت تشکیل می‌شود که کارآمدی لازم را نداشته اند. ساختارمند شدن و جدی بودن این تقسیم کار موجب می‌شود رئیس جمهور از تعامل گسترده با تعداد زیادی از زیر مجموعه آزاد شود و همان معاونین رئیس جمهور را در مدیریت امور کشور یاری کنند؛ به عبارت دیگر، در این سازماندهی رئیس‌جمهور بیش از یک معاون اول خواهد داشت که او را در مدیریت موضوعات مختلف کمک خواهند کرد؛ تا هم امور اساسی و زیربنایی تحت الشعاع امورات جاری و روزمره قرار نگیرد و هم اداره امور جاری به نحو مناسب تری انجام شود.

در شرایط حاد فعلی پیشنهاد شده بود که هر یک از این معاونین به همراه وزرای مربوطه قرارگاهی را در موضوع مربوطه تشکیل دهند که آن معاون فرمانده قرارگاه باشد و به صورت مستمر به اداره امور کشور بپردازند و از رها بودن مسائل و مشکلات و تصمیم‌گیری‌های انفعالی پس از وقوع حوادث جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد در اوضاع کنونی بر اساس پیش‌بینی‌های علمی از وقوع تنش‌ها ـ که در مسائل مختلفی بروز می‌کند ـ جلوگیری نمی‌شود و دستگاه‌های دولتی منتظر می‌مانند تا مشکلی به وجود آید و تکامل یابد و به بحران یا آستانه بحران برسد، بعد شروع به مقابله با آن ‌کنند که چندان موثر نیست و هزینه کنترل آن هم چند برابر می‌شود.
این قرارگاه‌ها باید روند امور را مرتب رصد و مراحل پیش بینی، پیشگیری، و مقابله با آن‌ها را تمهید نمایند.

رئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور، وی را یاری و همزمان بتواند برنامه‌های اصلاحات اساسی را دنبال کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۸
در 3 دقیقه فرصت مناظرات تلوزیونی نمی شود توضیح داد که اقتصاد سلطان پرور یعنی چه. ایراد کجاست. و راه حل چیست. ... افسوس بر ایران که محسن رضایی خیلی ساده ظهور سلاطین دیگر را در اقتصاد پیش بینی کرده بود اما رئیس جمهور نشد.
در اولین گام باید وزارتنیرو و نفت با یکدیگر ادغام شوند. این دو وزارت خانه در بسیاری از مواقع هماهنگ نیستند
گشتم نبود، نگرد نیست.
هنوز رییس جمهور جدید نیامده ارزش پول ملی داره روند نزولی تری را طی میکنه، الکی داره بورس روند مثبت را سیر میکنه، این دلیلش صرفا بی ثباتی اقتصادیه ولا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
روند نزولی پول ملی که شاهکار شیخ بنفشه و تا آخرین ثانیه ای که هست ابرتورم هم مردمو همچنان له و لورده میکنه . خدا بخواد چند روز دیگه میره که بره انشاالله
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
طرف میخواد بدون پول نفت کشور را سرآمد صادرات کند و حتما آمریکا هر چی گفت رو گوش بده. خلاصه خوابهاش 18 میلیون رای جمع کرده و کابوس ملت میشه.
به نظر من اکنون که خوشبختانه رئیس جمهور منتخب کاملا با نظام هماهنگ است، در گام اول اختیارات اجرایی رئیس جمهور افزایش یابد و در گام دوم نهادهای اقتصادی موازی با دولت به دلیل هماهنگی بیشتر با رئیس جمهور و اتخاذ تصمیمات هماهنگ زیر مجموعه ریاست جمهوری قرار گیرد. نهادهایی مثل کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و هلدینگ های اقتصادی خارج از دولت. این که توصیه شوند به همکاری با دولت تا اینکه به عنوان زیرمجموعه ای از دولت ملزم به رعایت دستورالعملها، بخشنامه ها و تصمیمات واحد دولتی شوند، از زمین تا آسمان فرق است. در غیر اینصورت با چندین مجموعه اقتصادی مواجه هستیم که ممکن است با یکدیگر تضاد منافع داشته باشند یا حتی رقیب یکدیگر باشند در حالی که منافع آنها عمومیست.
تیم قوی رو از کجاشون بیارن هیچ تغییری نخواهد کرد وضع که بدتررمیشه حالا اینو داشته باش تا ۴ سال دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
خدا کنه تیم اقتصادیش رو از آمریکا بیاره
به علت ساختار سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه رئیس جمهور قطعا نمی تواند کابینه قوی و مستقل تشکیل دهد، و نتیجه این ساختار پولدار هر روز پولدار تر و فقیر هر روز فقیر تر
مجلس انقلابی را دیدیم که چه کار کرد و دولت انقلابی را هم خواهیم دید. آینده ای بسیار خطرناگ در انتظار ای مرز و بوم است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
خدا بدادمون برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
! خطرناک تر از حسن کلید؟؟
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
بسیار خطرناکتر از حسن کلید
اونچه در دوران حسن کلید درو کردیم کاشت ٣٠ سال پیش بود که دو نفر کارشناس باتجربه در دور و بر وزیر وزرا بود. با وزرای صلواتی و رییس بدون تحصیلات علمی و اون مجلس محصول دیگری برداشت خواهیم کرد که ایران به چشم خود ندیده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
دقیقا درست می فرمایید
تنها کاری که رییسی توانش رو داره انجام بده جار و جنجال برای کارهای حاشیه ای هست به طور مثال
تشکیل کمیته حقیقت یاب در نحوه مدیریت بازار مسکن
تشکیل صندوق حمایت از قشر اسیب پذیر
تشکیل کمیته مبارزه با فساد
تشکیل ستاد تولید برق و انرژی
تشکیل ستاد بحران اب
اخرش هم هیچ اتفاقی در جهت رفاه مردم نمی افتد
تیم قوی کمی نامفهوم است. امیدواریم رئیس محترم جمهور
بهمراه یک تیم واردبه اموروآگاه ودلسوزوغیروابسته به شرق وغرب ونخبه و مسلمان واقعی ووطن پرست مملکت رااداره خواهندکرد البته باتلاش فراوان بدون اعتنا به ناواردان دوست نماوپرهیزازگرفتن تصمیمات احساسی وخدای ناخواسته زبانمان لال عوام فریبانه و آینده خراب کن مثل هدفمندی یارانه هاکه باعث گرانی‌وبیکاری‌وتنبل پروری دردرازمدت شدو امثالهم که کم
نبودندقبلاً انشاالله باتوجه به روحیه وصبرریاست محترم جمهورآینده امیدواریم موفق باشند فقط مراقب باشند ازتصمیمات احساسی دوستان دوری شود که ماهمه امیدواریم
کاملا مخالفم
این موضوع فقط موجب طولانی شدن روند تصمیم سازی و تصمیم گیری و تضعیف وزرا می شود که نتیجه آن ناکارامدی و شانه خالی کردن مدیران رده عالی از قبول مسئولیت است.
لطفا نسخه های نسنجیده اراُه نفرمائید و اجازه دهید رئیس جمهور منتخب با مدلی حتما پیش بینی کرده است کار خود را شروع کند.
البته استفاده ایشان از حلقه مشاوران شایسته امین و دلسوز می تواند بسیار موثر باشد.
لابد منظورتون اینه که میر قائد رو بکنن معاون اول !!!
نمیتونه
مهمترین مساله داشتن یک سیاست خارجی خوب و مدیریت قوی داخلی هست که حداقل گزینه اول رو آقای رییسی نداره یعنی اجازه این کار رو نداره
یه تیم مثل وزیر و مدیران وزارت جهاد کشاورزی برای نابود کردن یه دولت کافیه .
آنچه از واکسن‌هایی که تولید داخلی است/ ضرورت داشت/ تولید خارجی/ سریع/ فوری/ انقلابی/ مردم احساس آرامش کنند

اینارو رئیس جمهور منتخبمون فرمودند
اگر بر همین اساس تیم بچینن که نور علی نوره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
بامره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
منظورت از بامره که همون بامزه باشه احتمالا رئیس جمهور منتخبمونه
چون نقل قوله این جملات
شماهم وی پی ان محترم رو خاموش بفرمایید نیاز نیست
فقط برا کامنت تو فیس بوک و توییتر و ... لازمش داری سرباز سایبری
چرا انقدر حرفاي صد من يه غاز ميزنيد مملكت اقتصاد ميخواد تمام اين آقايون هم تا الان مسئوليت داشتن و نحوه عملكردشون رو هم ديديم كفايت لازم رو ندارن حالا هرچقدر نفر مختلف انتخاب كنه موقعي كه دايره انتخاب محدود به مسئولين حال حاضره يعني وضع حاضر
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
واقعا احسنت
با همین حضرات اوضاعمون اینه ؛ وای به وقتی که وزرای جدید سوادشون اندازه رئیس جمهو باشه
همانطور که برای آقای روحانی آرزوی موفقیت کردم برای آقای رئیسی هم میکنم به امید اینکه اشتباهات احمدی‌نژاد را تکرار نکند
رئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور، وی را یاری و همزمان بتواند برنامه‌های اصلاحات اساسی را دنبال کنند.
متاسفانه این پیشنهاد در مواجهه دولت با مجلس دچار اشکال می‌شود چون معاونان با این سطح از اختیارات عملا هیچ جایگاهی برای گاسخگویی به مجلس ندارند زیرا در قانون اساسی وزرا گاسخگو هستند و در مرحله ی بعد رئیس جمهور. معاونین با این همه اختیار بدون پاسخگو بودن خودش فسادزا میشه
یه وزیری انتخاب کنید که مثل وزیر جهاد کشاورزی کلا کشاورزی و دامداری رو نابودکنه خیال همه رو راحت کنه وگرنه هیچ تیم مدیریتی به این خوبی با این فرصت کم نمیتونست چنان بلایی سر کشاورزی ودامداری بیاره موغ وتخم مرغ یکساله از 9 هزارتومان به 40 هزارتومان برسه نهاده های دامی به دامدارها نرسه تا مجبور بشن گاوهای آبستن شون رو به کشتارگاه بفرستن و.... بازم آدرس مدیر کارآمد بدیم یا بسه ؟؟؟!!!
اگر پستهای مهم از بیسوادهاگرفته بشه و هر کسی را هم بر سر جای خودش بگذارند . همچنین قوانین از ردههای بالا به پایین بدون هیچ گذشتی اجرا شود ایران میشه گلستان . خدایا به امید خودت
افراد قوی خانه نشین شده اند و فرصت طلبان ........
ننگ بر سانسور

شرم بر سانسور

شما حتی حاضر به شنیدن انتقاد بجا و سازنده نیستید
قطعاً رییس جمهوری منتخب به این خاطر که سابقه کاری در دستگاهی غیر از قوه قضاییه ندارند به تیمی از وزرا در کابینه و از آن مهم تر بعنوان مشاورین لازم دارند و در آن شکی نیست. گمانه زنی های کابینه احتمالی نشان میدهد که بجز چند چهره و نام جدید بقیه ازموده شده اند و در دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد دارای پستهای مشابهی بوده اند و البته در حیطه کاری خودشان چندان موفق عمل نکرده اند. هیئت دولت مسئولیت جمعی و واحدی در برابر تصمیمات و عملکرد دارند و اینکه مثلا در دولت احمدی نژاد بوده اند یا در دولتی دیگر از مسئولیت آنها نمیکاهد. آنطور مه خود آقای رییسی در مناظره ها گفتند ایشان به راحتی می‌توانند تعداد زیادی مشاور را به خط کنند !! اما اگر دایره انتخاب چنان بسته باشد که فقط شناخت از عده معدودی مشاور باشد و مشاورین آگاه و زبده نری به لحاظ تنگ نظریهای معمول در کشور از دایره انتخاب خارج شوند اش همان اش خواهد بود و کاسه همان کاسه .
اره. دولت رو بزرگتر کنید. افراد جدیدی رو هم سر سفره بشونید. هزینه ها رو بیشتر کنید. بیشتر هم پول چاپ کنید.
واقعا ی سری دانشمند سر کار هستند.
بهترین کار این است که کلا قوه مجریه منحل شود و کار مملکت خود به خود بچرخد! خسارتش کمتر از بودن چنین دولتهایی است! فقط یک نیروی نظامی و انتظامی قوی برای نظم داخلی و جلوگیری از تعرض خارجی بس است! سایر قوا هم مشغول کارهای خودشان باشند تا ببینیم چه پیش می آید!
ترا بحضرت عباس یک نفر مرد تو این مملکت پیدا بشه بگه این بدبختی
که توش افتادیم علتش چیه؟؟
اگر از تحریمه جرا همه مسولین میگفتند تحریمها تاثیری نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر از دولت و روحانیه چرا اجازه سوال و استیضاح به مجلس داده نشد!!!!!!!!!
با سلام
اقتصاد ما که مشکل ندارد مسولین که مشکل ندارند قبلا نفت می رفت ارز می امد کشور قشنگ مانند ساعت می چرخید حالا نفت نمی رود ارز نمی اید اقتصاد با مشکل روبرو شده است ربطی هم به این فرد ان فرد ان تیم ان تیم ندارد خواهشند انقدر حرث نخورید مشکل هم همین است پیدا کردیم دیگر دنبالیش هم نروید
به اعتقاد من تنها تیم قوی بودن کافی نیست اصولا نقطه نظارات..مجلس و دولت آقای رییسی باید نسبت به گذشته باید تغییر کند بزرگترین کار آقای رییسی باید سرعت بخشیدن به تقویت پول کشور و پایین آوردن قیمت سکه و دلار باشد آقای رییسی باید همه قیمت هارا به اولین دوره حکومت آقای احمدی نژل برگرداند از جمله باید کار کند بیمه شده گان تامین اجتماعی فقط,ده درصد هزینه را پرداخت نمایند نه 80 درصد و دوباره دفترچه بیمه های اجتماعی را راه اندازی نماید
با سلام
اولا : اگر بنا باشد برای هر موضوعی ، رئیس جمهور یک معاون انتخاب کند به تعداد تمامی موضوعات مهم مملکتی که الان بعنوان یک معضل معرفی شده اند و ممکن است تعدادشان از وزارتخانه ها بیشتر باشد باید یک معاون رئیس جمهور گذاشت مثل : معاون آب ، معاون گاز ، معاون برق ، معاون محیط زیست ، معاون صادرات ، معاون واردات و ....که البته تعداد آنها بیشتر از تعداد وزارتخانه ها میباشد پس وزیر چه نقشی دارد ؟
دوما : اگر معاون و وزیر با هم اختلاف سلیقه داشتند چه؟ چه اتفاقی میافتد؟ در حالیکه قدرت اجرایی در دست وزیر است
سوما: اگر معاون قرار است در امور مربوط به وزیر دخالت کند پس از نظر علمی و فنی باید بالاتر از او باشد پس باید ایشان را برای وزارت معرفی کرد
لذا بنظر من این پیشنهاد چندان کاربردی نیست و بهتر است رئیس جمهور وزرای قوی و کارآمد داشته باشد و از هر جناحی چون در این دوره دیگر فرصتی برای اشتباه وجود ندارد و فراموش نکنیم که دستاورد امروز حاصل سیاستهای چهل ساله است لذا لازم است تجدید نظری اساسی در تفکرات داشته باشیم.
تو یه تیم سالم قویترین شخص میشه رییس جمع و همین طور به ترتیب تا برسیم به پایین ترین رده و تو جمع دولت هم باید قویترین رییس جمهور باشه به عبارتی باقی تیم ضعیفتر از رییس جمهور خواهند بود .
در کشورهای خارجی برای مدیریت های کلان گاها از یک مدیر خارجی استفاده میشه اما اینجا در مدار چهل و اندی ساله مدیران از مداری به مدار دیگر جا به جا میشوند و وقتی که از بعضی جهات سنگین میشوند از مدار خارج شده و اتفاق مثبتی جز عقب گرد برای این مملکت رخ نمی دهد
واقعیت اینه نفس کشیدن ملت به دلار بسته است تا دلار ۱۵ هزار نشه مملکت آرام نمیگیره
رییسی ۶ ماه مملکت رو وارد فاز جنگ خانمانسوز خواهد کرد
اگه امثال زاکانی و جلیلی که هیچ پشتوانه رای ندارن بخواهند برای او نسخه بنویسند ؟؟ آقای رییسی فقط اینو بدونید مردم از سر ناچاری و به امید اینکه با یکدست شدن قدرت مشکلات حل بشه به شما رای دادن ؟؟ البته سخنان امیدوار کننده رهبری مبنی بر اینکه مردم خیر و برکت دولت جدید را خواهند دید تاثیر بسزایی برای اینکه مشکلات حل بشه دارن
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
30 درصد جامعغه واجد شرایط به ایشون رای دادند
کابینه قوی قراره از توی لوپ لوپ در بیاد یا محموله ای از مریخ تو راهه؟
هر چی هست مسئولای حال حاضر کشورن که فقط قراره ترفیع یا تبدیل پست بگیرن! از این موسسه به اون موسسه ازین وزارت خونه به اون وزارت خونه!
اگه قوی تر از اینا وجود داشت که روحانی میگمارید!
آقای رییسی ببینید دوستان افراطی شما با مملکت چه کردن ؟؟ ورزشکاران ایرانی مجبورن پناهنده کشورهای دیگه بشن ؟؟
با سلام همه امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور درست بشه و لبخند و آرامش,باز,به جامعه برگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
باش تا صبحِ دولتت بدمد!!!!!
بلایی بودش که خودمون سر خودمون آوردیم و تا مردم نخوان هیچ تغییری صورت نمیگیره هر روز بدتر از دیروز میشه
۳۲ سال اصلاح طلبا کشور نابود کردند
خواهیم دید مدیریت و تیم مدیریتی ات چه گلی بر سر مردم خواهد زد! گوی سبقت را از روحانی خواهی ربود!
این بنده خدا هنوزم باورش نشده که رییس جمهور شد!!!!
بنظر من اولین کار رئیس جمهور باید انجام دهد خشکاندن ریشه تورم است که معیشت مردم را بهم ریخته یعنی ریشه تمام مشکلات ما بانک ها است و ما چون در اسلامی کردن بانک ها موفق نبودیم حداقل همان کاری را که بانک های خارجی انجام می دهند انجام دهیم و نگزاریم بانک ها از طریق خلق شبه پول باعث نقدینگی و تورم و فضای دلالی شوند و بعد برویم سراغ بقیه مشکلات
فکر نمی کنید این جمله " ئیس‌جمهور نیازمند حلقه مدیریتی محدودتری علاوه بر هیات دولت است که در اداره امور کشور " ازنظر دستور زبان فارسی مشکل داشته باشه؟
این شیخ هرقدر در قوه قضائیه موفق بوده ، به همان میزان هم در قوه مجریه موفق خواهد بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی