بازدید 23504

آیا فردی که واکسن کرونا زده ناقل ویروس است؟

همزمان با آغاز برنامه واکسیناسیون علیه کرونا، برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا فردی که واکسن تزریق کرده است می‌تواند ناقل ویروس باشد؟
کد خبر: ۱۰۶۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ 26 July 2021
آیا فردی که واکسن کرونا زده ناقل ویروس است؟
به گزارش «تابناک»، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو پیشتر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به فناوری به کار رفته در واکسن‌های کرونا، اینکه فردی به دلیل تزریق واکسن، ناقل ویروس کرونا باشد، قابل تصویر نیست.
 
وی تاکید کرد: واکسن حاوی اجزای ویروس یا ویروس کشته شده است و به همین دلیل پس از تزریق به بدن انسان نمی‌تواند عامل انتقال از آن فرد به فرد دیگری باشد.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با رد برخی دیدگاه‌های غیرکارشناسی در این زمینه، خاطرنشان کرد: البته با توجه به مصون شدن فرد پس از تزریق دو دُز واکسن، اما ممکن است ویروس از طریق دیگری روی بدن آن فرد بنشیند که آنوقت آن فرد همچون ناقلان بی علامت خواهد بود و این موضوع ربطی به تزریق واکسن در بدن او ندارد.
 

با تزریق واکسن مصونیت کامل می‌شود و دیگر کرونا نمی‌گیریم؟

محققان معتقدند حدود ۹۵ درصد مردم با تزریق دُز اول واکسن کرونا و ورود ویروس ضعیف‌شده به بدن، در برابر آن مصون می‌شوند و دو هفته بعد از آن با تزریق دوز دوم، این مصونیت به حدود ۱۰۰درصد می‌رسد، اما در این میان، برخی دیگر از پژوهشگران بر این باورند که با وجود تزریق واکسن، ۵ درصد افراد از آنجا که بدن آن‌ها واکنش محافظت‌کننده کاملی نشان نمی‌دهد، همچنان ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

درست است که این احتمال پایین است، اما می‌توان گفت هنوز احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که واکسینه شده‌اند، وجود دارد. اما انتظار می‌رود در صورت ابتلا، علائم نسبتا خفیفی نشان دهند، اما همچنان ناقل ویروس هستند.
 

آیا بعد از تزریق واکسن زندگی به روال عادی برمی‌گردد؟

محققان همچنان به طور دقیق نمی‌توانند به این پرسش پاسخ دهند. این درست است که همه مردم می‌خواهند با تزریق واکسن به زندگی عادی پیش از همه‌گیری کرونا برگردند، اما این روند به سادگی اتفاق نمی‌افتد.

تزریق واکسن در کنار استفاده از ماسک گزینه‌های خوبی است که می‌تواند احتمال ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر این دو کنار هم ادامه داشته باشد، بعد از گذشت مدت زمانی می‌توان دقیق‌تر نسبت به این مسأله توضیح داد چه زمانی وضعیت عادی خواهد شد.
 
چه بسا شیوع انواع جدیدی از ویروس کرونا، هر بار وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و هنوز مشخص نیست تزریق واکسن به طور کامل می‌تواند مانع انتقال دوباره ویروس شود یا نه. در واقع، ایمنی کامل زمانی رخ می‌دهد که بیشتر مردم جهان واکسینه شده باشند و آن زمان می‌توان به بازگشت به وضعیت عادی امیدوارتر بود.

واکسن بخشی از راهبرد پیشگیری از ابتلا به کروناست و علاوه بر آن، شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی راهکار‌های جامعی هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را در دوران همه‌گیری تحت تأثیر قرار دهد. در این میان، تزریق واکسن حرکت به سمت عادی‌شدن وضعیت را سرعت می‌بخشد.
 

با تزریق واکسن می‌توانیم ماسک را برداریم؟

محققان تأکید می‌کنند بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، تا حد زیادی بدن در برابر ویروس مقاوم می‌شود، ولی هنوز مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد که افراد واکسینه‌شده نمی‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند و به نوعی ناقل ویروس محسوب می‌شوند. با این حال تا کامل‌شدن اطلاعات از ایمنی واکسن در جامعه، همه افراد باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی استاندارد شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه هوا و قرارنگرفتن در محیط‌های شلوغ و پرتردد را رعایت کنند.
 

رفت‌وآمد‌های خانوادگی بعد از تزریق واکسن به حالت قبل برمی‌گردد؟

برای این پرسش نیز هنوز پاسخی قطعی وجود ندارد. به این معنا که نمی‌توان احتمال داد یک فرد تا چه اندازه ناقل ویروس است. این واکسن شاید برای هر فرد به‌تن‌هایی ایمنی ایجاد کند و علائمی از بیماری در او ظاهر نشود، اما این فرد هنوز ممکن است ناقل ویروس باشد و سرایت ویروس از او به افرادی که واکسن دریافت نکرده، ایجاد مشکل کند؛ بنابراین بهتر است تا مشخص‌شدن وضعیت، از رفت‌وآمد‌های خانوادگی و به‌ویژه نزدیک‌شدن به سالمندان خانواده دوری کنید. شروع تزریق واکسن فرآیندی جدید بوده و هنوز وجوه مبهمی از آن وجود دارد. از طرفی، تزریق واکسن در برخی افراد ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند و آن‌ها همچنان در معرض خطر ابتلا و حتی بستری‌شدن در بیمارستان و خطر مرگ قرار دارند.
 

مسافرت بعد از تزریق واکسن مشکلی ندارد؟

از آنجا که واکسن‌ها به طور کامل خطر ابتلا به ویروس یا انتقال آن را کاهش نمی‌دهند و خطر شیوع ویروسی جدید هنوز وجود دارد، محققان معتقدند تغییرات واقعی در الگو‌های سفر تا زمانی که به طور سراسری اعلام شود، پرخطر بوده و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد. با هر وسیله‌ای هم قصد سفر دارید، حتی با وجود تزریق واکسن، حتما طبق شیوه‌نامه‌های جدید از دو ماسک استفاده کنید که قادر است تا ۹۶درصد خطر انتقال ویروس را کاهش دهد. با این اوصاف، پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با کرونا حتی در مسافرت است.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی