بازدید 19032
گفت‌وگوی دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب با «تابناک»

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

رئیس جمهور منتخب احتمالا هم پیش از وارد شدن به کارزار انتخابات و هم پس از انتخابش توسط مردم به عمق مشکلاتی که در کشور وجود دارد پی برده و نیک هم می داند که مردم چه انتظاراتی از او و دولتش در این شرایط سخت دارند. سید «ابراهیم رئیسی» احتمالا می داند که مردم انتظارات زودهنگام و جدی از او و دولتش دارند.
کد خبر: ۱۰۶۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶ 25 July 2021

روز‌های زیادی تا پایان کار دولت «حسن روحانی» نمانده و تا نیمه این ماه پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب، رسما کار را تحویل گرفته و فعالیت خود را برای تحقق وعده‌ها و شعار‌های انتخاباتی اش از جمله ساختن یک «ایران قوی» آغاز خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور منتخب احتمالا هم پیش از وارد شدن به کارزار انتخابات و هم پس از انتخابش توسط مردم به عمق مشکلاتی که در کشور وجود دارد پی برده و نیک هم می‌داند که مردم چه انتظاراتی از او و دولتش در این شرایط سخت دارند. سید ابراهیم رئیسی احتمالا می‌داند که مردم انتظارات زودهنگام و جدی از او و دولتش دارند و خیلی زود پیگیر مطالباتشان از قوه مجریه خواهند بود.

در همین زمینه خبرنگار «تابناک» با یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: دولت سیزدهم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست، سهم صادرات و واردات کشورمان با پانزده کشور همسایه را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار برساند و این روند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را از بین خواهد برد.

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

حجت‌الاسلام «احمد سالک» عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این که دولت سیزدهم باید چه برنامه‌هایی را برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: ایران برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه ظرفیت بسیار بالایی دارد و در محدوده جغرافیایی ما ۱۵ کشور همسایه ایران جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دارند که تعامل مثبت و سازنده سالیانه با آنها در حوزه صادرات و واردات دستاور بزرگی را نصیب ما خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منتظر خلق شگفتی از سوی دولت رئیسی در حل مشکلات کشور به خصوص حل دغدغه‌های اقتصادی کشور هستیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل بالای ایران در منطقه خاورمیانه و در بین کشورهای همسایه، می‌توانیم تجارت خود را در منطقه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار برسانیم اما تحقق این رویکرد نیازمند تشکیل یک کابینه قوی و داشتن مدیران کاربلد است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ایران در صورتی که رویکرد خود را نسبت به تجارت با کل جهان به ویژه کشورهای همسایه تغییر دهد، می‌تواند در حوزه صادرات و واردات، خدمات فنی و مهندسی، خدمات بازرگانی و ترانزیت سهم خود را از تجارت با این بازار بزرگ تغییر داده و افزایش دهد، خاطرنشان کرد: ضرورت مدیریت واردات برای تولید در جهت صادرات مهم‌ترین رویکردی است که می تواند دولت سیزدهم را در پیشبرد اهداف خود یاری کند.

وی تاکید کرد: اولین اولویت دولت آینده و شخص رئیس‌جمهور از منظر تغییر نگاه ما به مقوله تجارت است؛ از این روی، دولت جدید باید نگاه خود را به تجارت به عنوان کار مهم اقتصادی که در توسعه و امنیت ملی ما نقش دارد، تغییر دهد و سیاست کلی و مشی خود را در جهت مدیریت واردات برای تقویت تولید داخلی و در نتیجه افزایش صادرات قرار دهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه باید دقت داشته باشیم که توسعه تجارت و اقتصاد رابطه مستقیم با توسعه امنیت کشور دارد، گفت: تعامل تجاری ایران با کشورهای همسایه همچون عراق تا سطح ۲۰ میلیارد دلار امکانپذیر است و ما باید در راستای تحقق این مهم در دولت آینده گام برداریم.

سالک تشکیل دولت جدید را فرصت بسیار مناسبی برای مدیریت تجارت خارجی و حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: باید خط مشی مدیریت واردات برای تقویت تولید داخلی در کشور نهادینه شود و مساله تجارت  از حاشیه به متن تصمیم‌ سازی‌ها برسد و دولت سیزدهم با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برنامه ثابت و بلندمدتی را برای توسعه تجارت طراحی کند تا آنچه در این سال ها متاسفانه عملیاتی نشده است در این دولت تحقق پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با روی کارآمدن دولت سیزدهم و‌ تشکیل یک کابینه کارآمد شاهد تحقق مطالبات و دغدغه‌های مردم به معنای واقع باشیم.

سالک: منتظر خلق شگفتی ار سوی دولت جدید هستیم/ قنبری: رئیسی باید از چهره‌های توانمند در دولتش استفاده کند

قنبری: دولت سیزدهم باید نظام اقتصادی کشور  را اصلاح کند

نماینده پیشین مجلس گفت: تا زمانی که نظام اقتصادی کشور را اصلاح نکنیم و وابستگی ما به درآمدهای نفتی کاهش پیدا نکند وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد.

«داریوش قنبری» فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی « تابناک » درباره چالش‌های دولت سیزدهم اظهار کرد: بدون شک بر همه مشخص است که حل مشکلات اقتصادی مردم و بحث معیشتی، مهم‌ترین‌ رویکردی است که دولت آینده باید در جهت حل آن وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی کشورمان نیازمند یک اصلاح جدی است، افزود: موضوع دیگری که دولت منتخب با آن روبه روست، بحث نرخ ارز  و تثبیت آن با توجه به وضعیت کنونی تحریم هاست که در بودجه نیز در نظر گرفته شده که باید برای رفع و حل این مساله چاره جدی را در دستور کار قرار داد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با توجه به وضعیت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور، چه مردم عادی جامعه و چه افراد نخبه و مسئولین، انتظار دارند دولت بعدی عمده مشکلات اقتصادی را حل کند؛ رویکردی که بدون شک نیازمند یک کابینه کارآمد و متخصص است.

قنبری خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی که در کشور ما وجود دارد، تنها به مقوله رویکرد دولت یا تحریم‌ها وابستگی ندارد و ما باید برخی از رویکردهای کلان اقتصادی کشور مثل وابستگی به نفت و اصلاح نظام مالیاتی کشور را در دستور کار قرار دهیم تا سنگ بنای اشتباه برخی از مولفه‌های اقتصادی کشورمان اصلاح شود.

وی در پاسخ به این که دولت منتخب برای رفع مشکلاتی، چون کمبود بودجه باید چه راهکاری را استفاده کند، گفت: یکی از منابع درآمدی دولت‌ها مالیات است و ما شاهدیم کشور‌های اروپایی همچون انگلیس ۵۰ درصد درآمد خود را از مالیات بدست می‌آورد؛ از این روی، بدون شک تا زمانی که ما نظام مالیاتی کشور و رویکرد‌های اقتصادی را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم به منابع لازم دست یابیم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه کشور در حال حاضر دچار کاهش درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: سالیان سال است که توصیه می‌کنیم بودجه بر مبنای نفت بسته نشود، ولی گوش شنوایی وجود ندارد که امیدواریم این روند در دولت سیزدهم و با توجه به وعده‌های انتخاباتی آقای رئیسی محقق و عملیاتی شود.

قنبری با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی که در آن قرار داریم، فرصتی برای خطا و آزمون برای دولت سیزدهم وجود ندارد، تصریح کرد: باید تیم قوی اقتصادی در دولت سیزدهم شکل گیرد تا با همکاری مستمر با مجلس کشور، از وضعیت فعلی خارج و‌ به سمت مسیر توسعه قدم بردارد که هرچند در این مسیر موضوع مذاکرات با کشورهای اروپایی و رفع تحریم‌ها نیز از جمله مسائلی است که نباید از آن غفلت کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۶
وای خدا به فریاد برسه شگفتی های جدید در راهه
کار مملکتو ببین به کجا کشیده !!!!
جناب اقای سالک، قراره معجزه رخ بده؟؟؟؟؟؟
بدبخت رییسی بابت این همه توقع ، همین که بتونه وضع موجود حفظ کنه شق القمر کرده
منتظر باش!
بنظر میاید که چهره های توانمند خوب هستند اما کافی نیستند! بسیاری از رویکردها و نگاه های ما نسبت به مسائل متفاوت هم باید عوض شود. مثلا نگاه ما به موضوع حیاتی و مهمی مثل آب، بطور ساختاری باید عوض شود، همینطور کشاورزی، همینطور خدمات، همینطور مصرف انرژی، همینطور مالیات، همینطور درآمد، همینطور تقسیم و تفکیک کار، همینطور حرفه ای سازی و توانمند سازی قوات اجرایی و قضایی و غیره، همینطور راندمان و بهره وری کار، همینطور رند سازی و روان سازی سیستم های اداری، و خیلی چیزهای دیگر....
دولت های قبلی از روی پل چوبی عبور کردند.. دولت بعدی باید از پل شیشه ای عبور کنه (این یعنی زمانه برای دولت بعدی بسیار خطیر و حساس هست) باید هرچه سریعتر سر و سامانی به مملکت بدهد.
برای این تغییرات گسترده پس باید مستقیم رفت سراغ نهادهایی که بر اقتصاد کشور چنبره انداختن از دست آنها در آورد که از محالات است
انتظار برای ایجاد روابط خارجی با دنیا .
ان شگفتی یکبار اتفاق افتاد با نفت ۱۵۰ دلاری و از آن به بعد ممه را لولو برد
شب دراز است و قلندر بیدار. ببینیم ورژن دیگه روحانی هستید
توی همین خیال باش بابا رییسی هم بیاد نمیتونه کاری بکنه چون دستهای پشت پرده نمیزاره..
شگفتی از جنس شگفتی روحانی و تیم کهنسالش؟؟؟

بابا شگفتی نخواستیم

بگذارید زندگی مان را بکنیم
مااقتصادحالیمان نمیشود وبیشترازریاضیات چهارم دبستانهم حالیمان نیست به معجزه هم دراقتصاداعتقادی نداریم ولی میدانیم کشوری که روی دریای نفت وگاز ومعادن باارزش وازهمه مهمترنخبگانی که نبض اقتصادپیشرفته ترین کشورهای
دنیارادردست دارندبسیارکاراشتباهی است که دورخودمان دیواربکشیم وازاینهمه نعمت خدادادی استفاده نکنیم واجازه دهیم نعمتهای خدادادیمان را بیگانگان ببرندبرای کیف خودشان وماگرسنه باشیم وماهرچندسواددرست حسابی نداریم ولی میدانیم که بجای استفاده ازاینهمه نعمت نمیتوان اتکاء به درآمدمالیاتی کردکه باافزایش آن تمام کارهای تولیدی مستقیم وغیرمستقیم تعطیل میشود پس بهتراست عمل گراباشیم تاخیال باف یادمان نرودکتاب اقتصادعقلش نمیرسدکشوری رااداره کند
دانشمندان وآگاهان دلسوزوخیرخواه قادربه اینکارهاهستند لطفاً
اجازه دهیدافرادکاربلداموراتمان رااداره کنندومرتب برایشان راه ومسیرتعین نکنید شمارابجدتان قسم
بهتر منتظر شگفتی نباشیم
دوستان قبلی همه شگفت آفرین بودن
کمی وضعیت اول دوره با انتهای دورشون بررسی کنی میبینی کارشون از شگفتی هم یه ریزه اونورتر بوده
یعنی این بنده خدا نمی دونه که این کشورهایی که نام برده،بدون اجازه آمریکا آب نمی خورند؟ چه برسه به صادرات و واردات
عجب! شگفتی از نظر اقای سالک یحتمل قطع اینترنت است.
فعلا تا چند ماه روحانی براش آشی پخته با یک وجب روغن!!!
این نسخه را همه بلد می دانند فکر نکنم راه نرفته ای نباشد تمام این راهها را دولت 12 رفت چیز جدید دارید بگویید
بایدن هم حالش خوب نیست
بفرمایید چه کسی قرار است تحریم ها را رفع نماید ؟؟،*
از جناب آقای رییسی انتظار داریم که در امور اقتصادی از نقطه نظرات کارشناسان واقعی علم اقتصاد و سایر دلسوزان امور اجرایی استفاده نمایند. از نظرات افراد سیاسی و جناحی آبی برای کسی گرم نشده و نخواهد شد.
دکتر قنبری عزیز
لطفا بفرمایید چه جوری وابستگیموندبه نفت کم میشه؟
تمام زیر ساختهای اقتصادی ایران از زمان شاه تا الان بر مبنای اقتصاد نفتی بوده و خواهد بود.
از نظر علمی و تکنولوژیکی از دنیا عقبیم و رسیدن به دانش و تکنولوژی روز در حالیکه سرعت پیشرفت علم بصورت یک تابع نمایی در حال افزایش است.
به اینها ورشکستگی بانکها و تامین اجتماعی و بیکاری لجام گسیخته را اضافه کنید.
ایران دقیقا در دوره ای که علم در حال رسیدن به نقطه عطف خود بود درگیر جنگ تحمیلی شد.
من ۴۰ سال دارم و با ۲ مدرک مهندسی دنبال کار خدماتی و نگهبانی ام که اونم پیدا نمیشه.
یه سر تشریف بیارید حوزه انتخابیتون رودرو با مردم صحبت کنید.
چقدر قول و و عده و عید دادین؟
انشاالله که ایشان همه تقصیرات را به گردن دولت قبلی نیاندازد
خیلی
راه اصلاح كشور يك چيز است و آن اينكه هر كس سر كار خودش برگردد.
ارزو بر جوانان عیب نیست.
خلق شگفتی!!!!!
مرغ کیلویی چنده ؟!!!....
اقاى سالك چند ساله كه آقاى روحانى مى گويد كه در همين همسايه ما كه جوانان ما خون دادن يعنى عراق پول صادراتمان را نداده اگر پانصد ميليارد هم صادرات داشته باشيم چه فايده ايي دارد؟اول از همه اين موضوع بايد حل شود توخواب خيال نمى شود صادرات داشت
اقاى سالك چند ساله كه آقاى روحانى مى گويد كه در همين همسايه ما كه جوانان ما خون دادن يعنى عراق پول صادراتمان را نداده اگر پانصد ميليارد هم صادرات داشته باشيم چه فايده ايي دارد؟اول از همه اين موضوع بايد حل شود توخواب خيال نمى شود صادرات داشت
اقاى سالك چند ساله كه آقاى روحانى مى گويد كه در همين همسايه ما كه جوانان ما خون دادن يعنى عراق پول صادراتمان را نداده اگر پانصد ميليارد هم صادرات داشته باشيم چه فايده ايي دارد؟اول از همه اين موضوع بايد حل شود توخواب خيال نمى شود صادرات داشت
اقاى سالك چند ساله كه آقاى روحانى مى گويد كه در همين همسايه ما كه جوانان ما خون دادن يعنى عراق پول صادراتمان را نداده اگر پانصد ميليارد هم صادرات داشته باشيم چه فايده ايي دارد؟اول از همه اين موضوع بايد حل شود توخواب خيال نمى شود صادرات داشت
اقاى سالك چند ساله كه آقاى روحانى مى گويد كه در همين همسايه ما كه جوانان ما خون دادن يعنى عراق پول صادراتمان را نداده اگر پانصد ميليارد هم صادرات داشته باشيم چه فايده ايي دارد؟اول از همه اين موضوع بايد حل شود توخواب خيال نمى شود صادرات داشت
تورم صفر درصد دلار 3 تومنی مشکلات را کم میکند
با اقتصاد مریض و عدم اصلاح ساختار و با خزانه خالی و با مردمی که جیبهایشان خالی است و نمی توانند مالیات بدهند آقای رییسی و یارانش چطور می توانند معجزه کنند ؟؟؟؟؟؟؟
منتظریم بابا شگفتی
باید بیرحم بود و با مافیای اقتصادی برخورد جدی داشت وگرنه شدنی نیست و اوضاع بدتر خواهد شد
مملکت هم مملو از مدیران تواناست که صف کشیده اند برای خدمت!!
جناب سالک خواهیم دید
صدای گل و بلبل. به به چه چه. جانم. آخ جون
یکی به این برادرمون سالک بگه عموجان، همه مان از ظرفیت ایران برای تجارت با همسایگان اطلاع داریم ولی تحریمهای شیطان بزرگ باعث شده همسایگان نسبتا محترممان حتی پول برقی که مصرف کرده اند را نپردازند. دلتون به چی خوشه؟
حیف نقتی که ما نمیتونیم بفروشیم و همسایه ها از منابع مشترک ، نفت ما رو میفروشن و همه زیرساختهاشون رو قوی کردن و ما فقط به شعار و وعده دلخوش کردیم.
خواست عمومی وشرایط موجود ایجاب میکند که رویه موجود در اداره کشور تغییر یابدطبیعتا دولت جدید با نگاه به کاستی های گذشته وعدم مدیریت صحیح وبی قانونییها وعدم توزیع نادرست سرمایه در کشور خودسریها ودور زدن قانون توسط عدهای خودسر خود را برای آزمون سختی آماده میکند از نیروهای کاردان وباسواد واقعی در امور اقتصادی ومدیریت استفاده در انتخاب وزرا از افراد ی که در گذشته نتوانستهاند کاری بکنند دوری واز پتانسیل کشور ومردم استفاده نماید شکی نیست که با عزم واراده ملی ومدیریت درست کشور از این چرخه کند وزیان آور که به تمام ارکان کشور سرایت کرده رها خواهد یافت اگر آقای رئیسی نگذارد اشتباهات وسهل انگاری وسو مدیریت ها تکرار شود هرکاری شدنی است واین در دستتان دولت جدید است
بزک نمیر بهار میاد
اقای سالک نه از توسعه چیزی میدونه نه اقتصاد
شگفتی دولت جدید برقراری روابط سیاسی اقتصادی و اجتماعی با آمریکا و اسرائیل و عربستان
"سهم صادرات و واردات کشورمان با پانزده کشور همسایه را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار برساند" عمر کوتاه است وارزوها دراز باش تا صبح دولتت بدمد.
خواب دیدید خیره . تنها راه رفع تکریم خای آمریکا از سوی خود آمریکا است.
مردم شماراجان عزیزات اگرمسقرم نمیکنیدکاسه گدایی دستم گرفتم،بدادم برسیددیگه توانش ندارم شوهرم بنده خدادوسه سال پیش سرکار برق گرفتش یطرف بدنش ازکار افتاده تحت هیچ سازمانی نیستم دوتادخترکوچیک دارم هیچ درامدی ندارم روزهاکوچه خیابون ضایعات جمع میکنم بعضی شبهابچهام گشنه میخابنداگه امکان داره شماره کارتم یاداشت کنیداگرتوانش داشتیدکمکم کنیدچون هرچقدرخواهش التماس میکنم که مسول سایت بزاره پیامم باشه فایده نداره زودپیامم پاک میکنه بخداهزارتاپیام توسایت دادم التماس کردم ولی پیامم پاک میکنه شمارکارتم یادداشت کنیداگه یموقع تونستید اندازه پول نون شب کمکم کنید ایشاله هیچ وقت محتاج نشید
خلق شگفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقای قنبری گفتهای شما بر چه زمانی است اگر دید شما به انگلستان و مالیات است باید تمام مثله درامدی و تولید دقیقا مشخص باشد شما اگر در حال حاضر سیستم این کار را که بتوانید مالیات را بدرستی از همه بگیرید ده سال زمان نیاز دارید یک چیزی بگو که شدنی باشد نه چیزی را که شنیدی
می بخشید از کدام مدیر نیرومند صحبت می کنید ما که یک مدیر لایق هم ندیدیم هر ک امد گند زد و رفت
شما یه برق به عراق دادید نمیتونید پولش را بگیرید آنوقت چطور میخواهید با 15 کشور ارتباط داشته باشید
به نظر بنده باید به مدیران و مسئولان حقوق ندهند تا واقعا کسانی وارد حوزه مدیریت جامعه بشوند که انگیزه آنها فقط عشق به خدمت مردم و جامعه باشد نه انگیزه مادی..
هر چه دولت مموتی تواست کار کارشناسی و درست انجام دهد این دولت هم میتواند!!!!!!!!!!!!
با تلاس و دست کم نگرفتن جوانان میسود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی