بازدید 21282
حاشیه‌ای بر اعتراضات آبی این روزها

وقت آن رسیده تا در قانون استقلال آبی استان‌ها تجدیدنظر کنیم

اگر بخواهیم معیار مدیریت منابع آب را استانی تعریف کنیم، طبیعتاً به مدیران اجرایی استان اصفهان، این حق را داده ایم تا هر طور که خواستند با ۱۳ رود جاری در شهرستان فریدونشهر ـ که در حوضه آبریز کارون قرار دارند ـ رفتار کنند... در استان‌های دیگر نیز مدیریت استانی منابع آب مشکلات فراوانی را برای زاینده رود و حقابه تالاب گاوخونی به وجود آورده است.  
کد خبر: ۱۰۶۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷ 25 July 2021
جغرافیای ایران به لحاظ تقسیم بندی حوضه‌های آبریز به ۶ حوضه آبریز درجه یک و ۳۰ حوضه آبریز درجه ۲ تقسیم می‌شود. با اینکه مرز‌های این حوضه‌های آبریز با مرز‌های استانی مطابقت ندارند، بر اساس قانون منابع آب به صورت استانی مدیریت می‌شوند؛ قانونی که به نظر می‌رسد در ایجاد و تشدید بحران‌های اخیر بی تأثیر نبوده است.
 
به گزارش «تابناک»، رضا رحیمی ـ واقعیت این است که تا پیش از سال ۱۳۸۴ مدیریت منابع آب ایران به صورت اداره کل‌های امور آب استانی و زیر نظر شرکت‌های آب منطقه‌ای که بعضاً بیش از یک استان را در بر می‌گرفت، انجام می‌شد. در سال ۱۳۸۳ و با پیگیری‌های دولت، این رویه تغییر کرد و با تصویب مجلس، مدیریت منابع آب استانی شد.
 
در نامه‌ای که در همین رابطه و در سال ۱۳۸۳ غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، خطاب به سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت نوشت، آمده است: «لایحه تبدیل ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان و تبدیل شرکت‌های آب منطقه‌ای که بیش از یک استان را در بر می‌گیرد، به شرکت آب منطقه‌ای استان ذی‌ربط که با عنوان لایحه تبدیل ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت آب منطقه‌ای استان از سوی دولت به شماره ۲۴۹۳۵/۳۱۱۴۴ مورخ ۹/۸/۱۳۸۳ به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۳ مجلس با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید، دراجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌ پیوست ارسال می‌گردد.»
 
این قانون که از سال ۱۳۸۴، ملاک عمل مسئولان در مدیریت منابع آب قرار گرفت، خیلی زود سبب شد تا شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی در استان‌های مختلف تشکیل شود و به دنبال آن رقابت‌های نادرست و مغایر با جغرافیای طبیعی کشور در دستور این شرکت‌ها قرار بگیرد.
 
از آنجا که منابع آب کشور به واسطه ۶ حوضه آبریز اصلی و ۳۰ حوضه آبریز فرعی و بر اساس شاخص‌های طبیعی مرزبندی شده است، تصویب و اجرای این قانون خیلی زود دامنه اختلافات استانی را میان مدیران و مردم استان‌های مختلف به وجود آورد.
 
حوضه های آبریز ایران
 
دامنه و مصادیق این اختلافات در فلات مرکزی (جایی که استان‌های اصفهان و یزد قرار دارند) و نیز جنوب غرب کشور (جایی که استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارند) به مراتب بیشتر بوده است، به گونه ای که مشاهده می‌کنیم در همه سال‌های گذشته مدیران استان هایی چون خوزستان و چهارمحال و بختیاری و به تبع آن مردم ساکن در این استان‌ها، مردم و مدیران استان هایی چون یزد و اصفهان را مقصر بحران کنونی آب در استان هایشان می‌دانند و کشاورزان و دیگر شهروندان شرق استان اصفهان نیز بارها با اعتراضات میدانی انتقال آب از اصفهان به یزد را مورد انتقاد قرار می‌دهند و به آن اعتراض دارند.
 
این دسته بندی‌های استانی و قرارگیری مردم در مقابل مردم و مردم در مقابل مسئولان، در حالی است که اساساً حوضه‌های آبریز مرز‌ها و گستره‌های جغرافیایی متفاوتی دارند و نباید و نمی‌توان بر اساس چنین معیار‌هایی در مورد آن‌ها قضاوت کرد و به دنبال آن تصمیم درست گرفت؛ مثلا جغرافیای استان اصفهان و به صورت مشخص، جغرافیای شهرستان فریدونشهر این استان به ما نشان می‌دهد، چیزی حدود ۹۰ درصد مساحت این شهرستان در حوضه آبریز کارون قرار دارد و به تبع این مهم، از میان ۱۵ رود جاری در این شهرستان، تنها دو رود در حوضه آبریز زاینده رود جریان دارد و ۱۳ رود دیگر پس از آبگیری در این شهرستان به سرعت از مرز‌های استان اصفهان خارج می‌شوند.

این یعنی اگر ما بخواهیم مبنا و معیار مدیریت منابع آب را استانی و نه بر اساس حوضه‌های آبریز تعریف کنیم و پیش ببریم، طبیعتاً به مدیران اجرایی استان اصفهان این حق را داده ایم تا هر طور که خواستند با ۱۳ رود جاری در شهرستان فریدونشهر که در حوضه کارون قرار دارند، رفتار کنند.
 
وقت آن رسیده تا در قانون استقلال آبی استان ها تجدیدنظر کنیم

مجوزی که البته در همه این سال‌ها دست مدیران اصفهانی را برای بسیاری از دست اندازی‌ها بر منابع آب کارون باز گذاشت و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان علاوه بر طرح انتقال آب چشمه لنگان و خدنگستان ـ که در شرایط عادی سالانه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را از حوضه کارون به حوضه آبریز زاینده رود منتقل می‌کند ـ همین طور طرح‌های دیگری، چون سد و تونل یلان (با هدف انتقال ۱۶۵ میلیون مترمکعب آب از کارون به زاینده رود)، سد و تونل پشندگان (با هدف انتقال ۲۴۵ میلیون مترمکعب آب از کارون به زاینده رود) و سد و تونل گوکان (با هدف انتقال ۵۲۵ میلیون مترمکعب آب از کارون به زاینده رود) را در شهرستان فریدونشهر در دست مطالعه قرار دادند. آن‌ها همچنین در این شهرستان سد سرداب را با ارتفاع ۵۳ متر با همین هدف به مرحله اجرا درآوردند.

از آن سو و در استان‌های دیگر مثل چهارمحال و بختیاری نیز مدیریت استانی منابع آب مشکلات فراوانی را برای زاینده رود و حقابه کشاورزان پایین دست و تالاب گاوخونی به وجود آورده است. 

به طور مشخص پیشتر یکی از مسئولان ارشد وزارت کشور در دولت دهم به نگارنده این گزارش گفت که در سفر دوم محمود احمدی نژاد به استان چهارمحال و بختیاری، مردم محلی از رئیس جمهور اجازه دسترسی و بهره برداری از منابع آب زاینده رود و نیز مجوز حفر چاه را داشتند.

او افزود: رئیس جمهور به ما دستور داد تا پس از یک بررسی میدانی برای اجابت این درخواست راهکاری پیدا کنیم و ما هم پس از یک بازدید هوایی از منطقه، واگذاری مناطقی از شهرستان چادگان استان اصفهان به استان چهار محال و بختیاری را راهکار این مشکل عنوان کردیم که به سرعت با دستور موافق رئیس جمهور همراه شد.

توضیح اینکه پس از واگذاری مناطقی از شهرستان چادگان اصفهان به استان چهارمحال و بختیاری و مستند به قانون مدیریت استانی آب، بهره برداری از بستر رودخانه در این استان به شدت افزایش یابد؛ اتفاقی که با چراغ سبز مدیریت این استان و در قالب همان قانون اشتباه سال ۱۳۸۳ قابل تفسیر است.
 
حقابه های زاینده رود

این مثال‌ها به خوبی نشان می‌دهد که در سایه قانون نامبرده، نظام طبیعی منابع آب ایران چه در بخش آب‌های سطحی و چه در بخش آب‌های زیرزمینی در شانزده سال اخیر، دستخوش تغییرات مخربی شده و امکان مدیریت حوضه‌ای آب، حفاظت از حقابه تالاب‌ها و نیز مدیریت ملی منابع آب را عملاً از بین برده است.

توجه به این نکته لازم است که آنچه اینجا مورد اشاره قرار گرفت، همه دلایل بحران آب امروز کشور به ویژه در استان خوزستان و دیگر استان‌ها نیست و بدون شک، مجموعه‌ای از دلایل مشکلات بزرگ امروز را به وجود آورده است؛ اما این مطلب بر آن بود تا با آوردن مثال‌هایی روشن، قانون مدیریت استانی آب را به چالش بکشد و تأکید کند مدیریت منابع آب در ایران باید بدون در نظر گرفتن مرز‌های سیاسی و منطبق بر مرز‌های طبیعی و حوضه‌های آبریز انجام شود و در موارد استثنا، مثل تأمین آب شرب سایر حوضه‌ها نیز تنها این شورای عالی آب و دولت مرکزی باشد که تصمیم گیری می‌کند.
 
بر اساس همین مهم لازم است مسئولان و مدیران در حوضه‌های آبریز کم بارشی، چون زاینده رود و فلات مرکزی ضمن پرهیز از دست اندازی بر منابع آب سایر حوضه‌ها، از هر گونه طرح توسعه‌ای به ویژه در حوزه صنایع آب بر صرف نظر کنند و توسعه هر منطقه را متناسب با ظرفیت‌های طبیعی و بر اساس تکنولوژی‌های روز پیش ببرند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۵۲
بالاخره یه گزارش درست در مورد طرح های انتقال آب از رسانه های معتبر خواندم! ممنون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
این را هم مد نظر قرار بدید که 50 درصد جمعیت اصفهان از هموطنان عزیز خوزستانی و چهارمحالی است .در نتیجه اینکه بخواهیم قانونی تصویب کنیم که مدیریت منابع ملی را استانی کنیم نتیجه آن همین می شود که شد و مردم استانهای مختلف را رودر روی هم قرار می دهیم و منجر به تفرقه و به خطر افتادن امنیت ملی می شویم
بسیار طرح مناسبی به نظر میاد ، و شاید بتونه این حجم از مهاجرت فله ای به قسمت های مرکزی تر کشور و‌به طبع اون افرایش نیازهای آبی اون مناطق و معضلات فرهنگی و حاشیه نشینی شهرهای مرکزی رو هم کاهش داد
پس چرا زاینده رود و تالاب گاوخونی خشک شد و سال قبل سدهای استان خوزستان از پر آبی سرریز و باعث سیلاب شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
دقیقا، پارسال سد دز با ظرفیت ۶ میلیارد متر مکعب در استانه سر ریز شدن بود اما سد زاینده رود نهایتا ۶۰۰ میلیون متر مکعب اب داشته، این له چه معناست؟؟؟؟؟؟؟؟

اقایی که قلم میزنی و مینویسی، آیا سوادمدیریت آب و توپولوژی جغرافیایی و این علوم وابسته ابررا داری؟؟؟؟ آیا میدونی محیط زیست ما با سد زدن های بی رویه از بین رفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احساسی مطلب ننویسید ای خبرنگاران تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
چون که مدیران اصفهان به صورت استانی به رودهایی که از اصفهان به کارون میریزند نگاه نکردند و فقط نیاز مصرفی مردم اصفهان از این اب برداشت شده. پس اینکه می گویند آب خوزستان به اصفهان می رود کاملا اشتباه است چون آبریزم کارون از اصفهان سرچشمه میگیره و این اصفهان است که باید شاکی باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
چون بیشتر سدهایی که در بالا نامبرده شد هنوز به بهره
برداری نرسیدن مثل سد سرداب یا گوکان و یلان
با تشکر از مجلس هفتم و جناب حداد عادل بابت دسته گلی که به اب دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
متاسفانه دارن با اخبار اشتباه مردم استان هه را رودر روی هم قرار می دهند در صورتی که اب از کارون به عراق و کویت لوله کشی شده است
اين گزارش بدترين گزارش وبدون ارائه امار دقيق برداشتها تقصير را به طور يكسان بين استانها تقسيم كرده است در صورتيكه استان اصفهان 80 درصد نقصير را بر گردن دارد.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
مردم اصفهان چه تقصیری دارند که بخش عمده ای از آبی که به زاینده رود می رسید در دوره خاتمی و احمدی نزاد به یزد سرازیر شد؟ آیا الان کسی می تواند جلو خروج آب از اصفهان برای گلکاری در یزد و شرکت های صنعتی یزد را بگیرد؟ البته یزد مقصر نیست. مقصر مسئولینی هستند که با تصمیم های اشتباه شون مردم استان ها را بجان هم می اندازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
خیلی بی انصاف هستی. کاش از مسولان استانت می پرسیدی ۱۲ میلیارد متر مکعب آب را که معادل مصرف ۱۵ سال استان اصفهان است را چکار کرده اند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
یه باره بگو100 درصد تا انصاف خودت رابیشتر نشان داده باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
بیشتر اصلا 1000 درصد، اصلا خشکی کویر های ایران هم تقصیر اصفهان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
این عدد دقیق ۸۰ درصد را عشق است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
بمیرم بهت گفته بودند اصفهانیا آب کارونو میدزدن فکر میکردی میان تو استان خوزستان با سطل از تو کارون آب بر میدارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
تو یا نادانی یا منافق.واضحا مشخصا که آبریز کارون از اصفهانه .پس مدیرای اصفهان می تونستند تمام آب را به استان برگردانند ولی این کار را نکردند. چرا دوست داری استان ها را با هم دشمن کنی؟ چرا از آبی که به عراق و کویت لوله کشی شده چیزی نمی گی؟ چرا در زمان احمدی نژاد برای اینکه آب اصفهان را برداشت کنند قسمتهایی از اصفهان را به چهارمحال دادن؟ جوابش اینه چون می خواستند اتحاد ملی را از بین ببرن و جنگ استانی راه بیندازند. تا قبل از 84 مشکل کم آبی توی اصفهان نبود. از 84 تا الان زاینده رود خشکه. چرا پس هنوز مشکل کم ابی هست؟ چرا تقصیر مردم اصفهانه؟ اصفهان که16 ساله آبیتوی گاوخونی نرفته.پس مشکل امثال شما چیه که دوست دارید از اب گل آلود ماهی بگیرن؟؟؟؟
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
کارشناس محترم بفرمایند این آمار 80 درصد حاصل تحقیقات علمیه خودشونه یا منبع معتبر دیگه ای در اختیارشون قرار داده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
عزیزانی که مشکل را اصفهان میدانید،به این اسامی شهر ها توجه فرمایید،فولادشهر،شاهین شهر،زرین شهر،حومه ی نجف آباد،امیر آباد،یزدان شهر،جوی آباد،و صد ها محله و روستا در اطراف اصفهان،تحقیق کنید ببینیداکثر ساکنان این جاهایی که نام بردم از کدام استانها هستند و چه قومیتی دارند؟؟ فقط آب را میبینید،معضلات مهاجرت بی‌رویه را به اصفهان نمیبینید؟؟
تابناک مطلب بسیار عالی بود
تشکر
تابناک مطلب بسیار عالی بود
تشکر
بی شک دستکاری و استفاده نادرست از حوزهای آبی وآبیاری سنتی وهدر دادن آب وجا به جایی آب از منطقه ای به منطقه دیگر خشگ شدن تالاب ها ودریاچه ها سد سازی بدون مطالعه بحرانهای این چنینی بوجود میاورد با اینکه کشور ما مناطق خشگ وبیابانی فراوانی دارد بی تدبیری سرعت خشگسالی را بیشتر وبیشتر نموده ومیزان بارندگی هر سال کم میشود به صرف گفتن اینکه کاری خواهیم کرد این مشکلات حل نخواهد شد وباید نهادی مستقل این مسائل را بدون مداخله عوامل منفعت طلب حل نماید وگرنه این مسئله سر آغاز چالش های بسی بزرگتر در کشور خواهد شد که از جمله تمرکز ومهاجرت مردم از مناطق بحرانی به جاهای دیگر که پیامدهای امنیتی به دنبال خواهد داشت هر مسئله ای قابل حل است اگر عزم جدی برای حل آن باشد وتا دیر نشده این بحران باید حل وفصل شود
در جنوب استان اصفهان شهرستان سمیرم رودخانه های زیادی است که اب انها به خوزستان می رود
یعنی الان استان غاصب اب زنده رود که در داخل خاک چهار محال و بختیاری صدها کیلومتر ابرو غصب کرده شده فداکار برای واگذاری فریدن و ابهاش به چهار محال ؟ چرا دروغ می گید اب زاینده رود رو علاوه بر اینکه از چهار محال دزدیدن به اصفهان بین خود شرق و غرب خودشون هم دعوا دارن . حقابه زانیده رود و گاو خونی رو از فولاد و سیمان اصفهان بگیرید ...الان هم اصفهان و یزد برای بردن اب کارون برنامه ریزی کردن
خب اگه مردید طرح استقلال نفتی استانها رو هم اجرا کنید که مشکل همه استانهای جنوبی کشور حل بشه.
عامل این بحران ها هاشمی رفسنجانی و خاتمی بودند که تمام طرح ها را به نفع کویر برنامه ریزی می کردند افرادی همچون جهانگیری و ....‌هم به عنوان عوامل بی تقصیر نیستند
به یاد دارم که وقتی به یکی از استادان دانشگاه اصفهان نامه نو.شتم و از اینکه سرانه فضای سبز شهر فوق کویری-بیابانی اصفهان بیش از رشت است و کاشت چمن و احداث باغ در کمر کش کوهها و ایجاد فضای سبز بر فراز تپکوه فوق خشک صفه شکایت بردم، به جای جواب علمی، جواب اصفهانی شنیدم. خودسری، خودشیفتگی و بزرگنمایی ویژگی پاسخ اصفهانی است. اگر علمی به موضوع نگاه کنیم و طرح آمایش سرزمین مان علمی باشد، اصفهان فقط ظرفیت 2000 هزار نفر جمعیت را دارد و صنایع و تاسیسات متعددی باید به سرعت از این شهر خارج شوند ولی گوش شنوایی وجود ندارد. یزد و قم و نیز همین وضعیت را دارند ولی وقتی نگاهها سیاسی-ایدئولوژیک و قومیتی شود کاری از دست علم بر نمی آید. شعار خودکفایی بیش از همه، از اصفهانی ها شنیده میشود و آن مرد محترمی که دردل بیابانهای قم آسایشگاهی برای تولید زیتون ساخته است نیز در همین دیدگاه تشویق میشود و پارک آبی در قم تاسیس میگردد و حوضچه های تبخیر آب در قمرود در وسط شهر قم به راه انداخته شده است. قم شهری است که جریانات هوای داغ و بیابانی، کویر مرکزی دائم به سوی آن جریان دارد. این شهر ظرفیت جمعتی زیر 150 هزار نفر را داراست. طرح جنات که قرار بود دو طرف بزرگراه قم به تهران را به تونلی جنگلی تبدیل کند را به یاد دارید. من دقیقاً دیده ام که زردآلو در وسط بیابان میکاشتند- جایی که درخت گز تاب تحمل ندارد. کارخانه های متعدد در کنار شهر مقدس قم که پایگاه معنوی جهان تشیع است برای چه کسانی ساخته شده است؟
نگاه می باید به گونه ای باشد که خوزستان اینقدر با توجیه نفت خیز بودن توسعه جمعیتی پیدا نکند. مردم باید یاد بگیرند که در چه اقلیمی و در چه کشوری و با چه وسعتی زندگی میکنند و دائم دبی را با ایران مقایسه نکنند. امارات کشوری است که فقط یک شهر مطرح دارد و طبعا میتوان یک شهر را به قیمت تخریب زیست بوم و شور کردن و آلوده کردن خلیج فارس و تولید گازهای گلخانه برای نمایش پر از درخت و حتی مجهز به پیست اسکی مصنوعی کرد. با همه این احوال انگلیسی ها به خوبی میدانند که امارات در حال صدمه زدن به کل کره زمین است. مردم اهواز و خوزستان هم باید یاد بگیرند که عربی شعار دادن و کولر گازی داشتن و سوار ماشینهای پر مصرف شدن و بنزین سوزاندن، برای خودشان و کره زمین هزینه های سنگینی در پی دارد. جای صنایع آب بر کنار دریای عمان است. اب باید از آنجا به داخل کشور صادر شود، آنهم نه با لوله کشی بلکه با بردن صنایع تولید نوشیدنی و محلول های تزریقی و آبهای بطری شده و ...
علت بی خردی ملی ما چیست؟ ایا این نیست که علم ستیز هستیم و الز خودشیفتگی ملی رنج میبریم و همه چیز را به امان الله سپرده ایم. اگر بیابان 52 هزار کیلومتر مربعی لوت، به نیروگاه برق خورشیدی تبدیل شود، قادر است برق کره زمین را تامین کند ولی در کشور ما که پر است از این محیطها هیچ طرح انرژی خورشیدی منسجمی ایجاد نمیشود و همه پروژه ها در حد نمایش هستند. در 95 درصد شهرهای ایران با نصب پنلهای خورشیدی بر بام خانه ها میتوان نه تنها نیاز برق آن ساختمان را تامین کرد بلکه میتوان برق تولیدی را فروخت. ساختمان سازیمان ابتدایی و به دور از استانداردهای زیست محیطی است. سد سازیمان از آن بدتر. کشاورزی را رکن کار آفرینی قرار داده ایم در حالی که در یکی از چند کشور لمیزریع دنیا هستیم و همگی ما اعتقاد داریم که کشاورزان سودی از کارشان نمیبرند و دلالها سود آنرا برداشت میکنند. در یزد با آب انتقالی از 500 کیلومتر آن ورتر برنج میکاریم درست در قلب بیابان های مرکزی. نمیخواهیم قبول کنیم کهقم و اصفهان و یزد نمیتوانند جنگلی باشند. این امر باعث شده که ساکنان خوزستان و سیستان هم بخواهند در بهشتی پوشیده از درخت زندگی کنند. رویاپردازی های کودکانه بسیار زیبا و دلنشین هستند ولی در دانیای واقعی نیاز به تعدیل و اصلاح دارند تا شاید علم و تکنولوژی روزی این آرزوهای دور و دراز را عملی کنند.
همین بلا را هم بر سر هلیل رود و مردمان جنوب استان کرمان آورده اند. با بستن سر شاخه های آبریز هلیل رود و با احداث تونل و پمپاژ آب به شهر کرمان برای صنایع آب بر در دل کویر و ایجاد جنگل های مصنوعی هفت باغ، مردم هفت شهرستان جنوبی کرمان را به فلاکت رسانده اند. جیرفت زمانی که با تنوع محصولات کشاورزی به هند کوچک ایران شهرت داشت تشنه است. دریاچه جازموریان را خشک کرده‌اند و ریزگردها مردم بلوچستان و جنوب کرمان را به تنگ آورده
تابناک جان
یک سری به حمل و نقل مجتمع فولاد بزن
فقط بار به تریلی هایی می دهد که رانندگان آن اصفهانی باشند در حالیکه مجتمع فولاد از آب استان چهارمحال و بختیاری استفاده می کند پس به مردم حق بدهید که از تبعیض ها ناراحت باشند
حالا استخدام های گزینشی و تبعیض آمیز در این صنایع پیشکش مردم با هوش اصفهان
چرا دارید از این وضع موجود سوئ استفاده می کنید چرا نمیگویید حق ابه کارون داره پشت سد گتوند و کارون های جمع میشه چرا علت اصلی سیل خوزستان در سال 98 رو بیان نمیکنید که ببه علت نداشتن ظرفیت سد های احداثی وجلوگیری از تخریب سد ازاد سازی شد واون همه خسارت ببار اورد تا کی مردم رو بروی مردم تا کی حق کشاورزان شرق اصفهان نادیده گرفته بشه تاکی اب مردم خوزستان پشت سد ها تبخیر بشه وجدان خوب چیزی هست
گزارش علمی و خوبی بود پیشنهاد می گردد این گزارش به همراه پیشنهادات اصلاحی به صورت جامع تر به مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی ارسال گردد.
سلام
نویسنده محترم آیا خودت هم متوجه نوشته ات شده ای
تابناک خیلی ممنون هستیم از شما.
اگر اینجور هست پس جلوی مهاجرت استان به استان برای زندگی بهتر هم لطفا بگیرید و قانون آنرا بهینه کنید،چون خیلی از هموطنان ما از دور و نزدیک به شهرها و استانهای صنعتی برای امرار معاش وارد شدن اما وقتی مساله آب میشه همه بی چون و چرا از استان خود دفاع میکنند
الان حدادعادل وجناح اصولگرایان پاسخگوی خشکسالی استان خوزستان هستند یا بازهم دولتهای دیگری را متهم میکنند این جماعت نه تنها خوزستان بلکه کل ایران ومردم ایران را بدبخت کردند وعمده مشکلات برمیگردد به سطح سواد انان وفله ای وسهمیه ای بدون حضوردردانشگاه مدرک گرفتن ومرگ براین اوان سردادند پستهای کشوررا درلوای ولایتمداری اشغال کردند وچه بلاهایی برسرکشورنیاوردند
با تشکر ازگزارش خوب و کارشناسی شما
بنده یکی از کسانی هستم که در جریان تشکیل شرکت های استانی آب منطقه ای هستم یکی از کسانی که در این طرح بسیار تلاشکرد آقای حاج بابایی نماینده مردم همدان در مجلس بود که با سودای ریاست جمهوری و نهایتا وزیر آموزش وپرورش از این آب گل آلود ماهی گرفت و الان هم ساکت کناری نشسته و انگار نه انگار مقصر درجه یک این اعتراضات بحق است انشالله به زودی محاکمه مقصرین توسط دلسوزانواقعی نظام شروع شود
نه اصفهان نه خوزستان و نه چهامحال مقصر هستن همه مردم عزیز ایران هستن و این نتیجه بی کفایتی مسئولان در دو دهه اخیر هست متاسفانه
اصلا میدونی چیه این مدیران که تا حالا بودن باید همشون برکنار شن و تنبیه بشن و افراد کشور دوست و با تخصص در همون کاری که مربوط به تحصیلشون هست جاشونو بگیرن.حداد عادل کی متخصص شدن در زمینه اب و محیط زیست؟؟؟؟عجب گرفتاری شدیم.ادم دلش می گیره میبینه زاینده رود اب نداره یا کارون اون وضعش.
مشکل فقط آب نیست، مشکل همون چیزی که مردم کوچه بازار میگن و شما نمیخواهید بشنوید.
امیدوارم دیدگاههای کارشناسی را سنجۀ قانون نوین قرار دهند
درود بیکران بر آن مجلش به ریاست جناب حداد عادل!
چه عجب یه مطلب بدون جانبداری دادید بیرون
تنها حل بحران آب ملی کردن منابع آب و مدیریت صحیح آن است
مطلب شما با سوء نیت نوشته شده و تحریک کننده قومیت هاست . چون من به عنوان کسی که در اصفهان زندگی میکنه و شغل اجداد من کشاورزی بوده 21 سال هست که در گیر بی آبی زاینده رود هستیم . لطف کنید و نشون بدید این تقییر سرچشمه های کارون به کجا رفته ؟ اگر اینجا اومده چرا ما بیست سال هست که بی آب هستیم و مردم روز به روز بدبخت تر میشن لطف کنید و یه آمار بگیرید ببینید چند صد هزار نفر بختباری و خوزستانی فقط در شهر اصفهان ساکن هستند . چرا مردم را رو به روی مردم قرار میدید و بی کفایتی سیستم مدیریتی رو به گردم ملت بی دفاع میگذارید . نمونه دوستی که نوشتن 80 درصد تقصیر با اصفهان هست از دوستمون میپرسم اگر 80 درصد مقصر اصفهان هست چرا ما از سال 79 تا حالا دچار بی آبی هستیم . لطف کنید یا مطلب ننویسید یا اگر نوشتید به طور مفصل واقیت رو بنویسید
ببخشید چرا به حوضه آبریز شمال یا مازندران از عنوان حوز آبریز خزر استفاده کردید...قابل توجه اینکه مازندران در خارج از مرزهای خود نیازی به هیچ سرشاخه آبی ندارد و با این لفظ بازی ها نمیتوان شعور مردم رو تحقیر کرد بعبارتی ما حالیمونه..همین الانشم سد لار رو برا تهران مورد استفاده قرار میدن...در ضمن یه رود ولگا تو روسیه در حد کل آب خزر رو تامین میکنه ...با مکر کاری بیش نمیره..احتمالا نویسنده این تحلیل از دیار تهران بزرگ بمعنی صرف مصرف کنندست و دوستان تهرانی هم کلی با کامنتاشون ذوق کردن
با سلام
نگارنده محترم مطلب زحمت بسیار زیادی کشیدند و سعی کردند مطلبی بنویسند که مسئولین استان اصفهان ناراحت نشود سوال بنده از نگارنده این است که شماکه می فرماییدکشاورزان چهارمحال و بختیاری مشکلی بر روی گاوخونی ایجاد کردند سطح کشت باغات در حاشیه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان چقدر است؟؟ ایا میدانید کل باغات در حاشیه زاینده رود دراستان چهارمحال و بختیاری 17000 هکتار بیشتر نیست و کل باغات و سطوح کشاورزی در استا اصفهان بیش از 300 هزار هکتار می باشد ایا می دانید در استان اصفهان از سد چم اسمان تا بند نکواباد و تا جی شیر تمام سطوح کشاورزی و باغات بدون حقاب هستند و غیر قانونی از زاینده رود برداشت می شود
بهتر است کمی دامنه اطلاعات خود را افزایش داده و بعد اقدام به مقایسه به این بزرگی فرمایید
با تشکر
الان مثل سمنان اومدن تو بيابان كارخانجات احداث كردن و كل آب مازندران را مي خواهند ببرند سمنان
دیگه مدیریت و ریاستی که حداد عادل برعهدش بوده باشه بهتر این به بار نمیاره!
خودخواهی و قوم گرایی باعث شده مشکل اب به درستی حل نشه. اگه برداشت اب از بالا دست بد هست، چرا در بالادست زاینده رود اینکار را می کنند کسی اعتراض نمی کند؟ اگر انتقال آب بد است، چرا کسی به انتقال اب زاینده رود به یزد و قم اعتراض نمی کند؟ اصفهان قربانی همان بی برنامگی است که خوزستان و درگیری اصفهانی و خوزستانی درگیری دو قربانی است. در این میان چهارمحال و یزد هستند که هر کدام به نحوری حقوق ابی دیگرا را تضییع کرده اند.
جالبه کشت بی حد و حساب برنج در خوزستان مقصر نیست.
سلام مصرف آب در ایران بیش از میزان آب قابل برنامه ریزی است یا باید میزان بارندگی زیاد شود که این دست ما نیست یا باید قسمتی از آب موردنیاز را با شیرین سازی تامین نمود ویا باید با مصرف بهینه خصوصا در بخش کشاورزی برمشکل فوق غلبه نمائیم ضمن اینکه بخش آب خودش وزارتخانه مستقل می خواهد
همه میدونیم کم آبی مربوط به سو استفاده مدیران و حضور شرکتهای چینیه در ایران . و ربطی به استانها نداره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی