بازدید 8072

سرنوشت دولت لبنان چه خواهد شد؟

یک کارشناس لبنانی مشکلات خارجی را مهم‌ترین عوامل عدم توافق احزاب لبنانی برای تشکیل دولت ارزیابی و از عربستان به عنوان یکی از موانع اساسی در این روند نام برد.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ 22 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از نورنیوز، فیصل عبدالساتر کارشناس لبنانی مسایل خاورمیانه در گفتگو با شبکه پرس تی وی به تشریح عوامل ناکامی احزاب لبنانی در تشکیل دولت و سناریوهای پیش رو بعد از استعفای حریری پرداخت.

عبدالساتر با بیان اینکه از زمان خروج نیروهای سوریه در لبنان، لبنانی‌ها نتوانسته اند مانند دوران حضور این نیروها دولتی تشکیل دهند، گفت این امر به دلیل وجود اختلافات طیف های سیاسی بر سر موضوعات و مسائل متعدد و تضاد طرح‌ها و پروژه های سیاسیون بوده است. وی گفت بعد از جنگ 2006 و توافق دوحه در سال 2008 و نیز بعد از تجاوز به سوریه در سال 2011 این اختلافات بسیار بیشتر شده است و در بازه زمانی 2016تا2021به اوج خود رسیده است.

عبدالساتر افزود بعد از استعفای حریری در اکتبر سال 2019 لبنان بحران های بیشتری در حوزه های سیاسی و اقتصادی به خود دید که یکی از مهمترین آنها انفجار عظیم بیروت بود که در پی آن دولت حسان دیاب استعفا کرد.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به چالش های بعد از استعفای دیاب و مکلف شدن سعد حریری به تشکیل دولت بعد از وی، یکی از مهمترین موانع تشکیل دولت را سنگ‌اندازی های عربستان عنوان کرد که حریری نتوانست از این چالش عبور کند. وی افزود حریری 9 ماه با حضور در کشورهای دیگر تلاش کرد تا روابط خود با عربستان را احیا کند ولی تا لحظه استعفا موفق نشد.

عبدالساتر گفت: معتقدم تمامی بهانه های حریری بعد از آنکه بیان داشت مشکلات داخلی است و عده ای از سیاسیون با این امر همنوا شدند نمی تواند درست باشد و شواهد گویای آن است که مشکلات داخلی نیست، بویژه آنکه حزب الله بسیار تلاش کرد تا بر سر تشکیل دولت مانع زدایی کند.

عبدالساتر افزود سعد حریری به دلیل کارشکنی ها و وتوهای پیاپی عربستان با تمامی تلاش های حزب الله و جریان آزاد ملی برای تشکیل دولت همراهی نکرد. وی حتی بعد از استعفا در مصاحبه مطبوعاتی خود حمله بی سابقه ای علیه حزب الله ترتیب داد و واضح است که او تلاش داشت رضایت عربستان را با این کار جلب کند ولی تلاش او شکست خورده است زیرا همه می دانند اقدامات او سیاسی است و بعد از استعفا بیهوده تلاش می کند تا لبنانی ها را وارد کشمکش هایی کند، این در حالی است که حزب الله اعلام کرد وارد این کشمکش‌ها نمی‌شود.

فیصل عبدالساتر با اشاره به اینکه هنوز راه حلی ارائه نشده و بر سر شخصیت خاصی توافق نشده است، افزود: این مسیر با موانع زیادی در سطح طیف های پارلمانی روبروست که یکی از بزرگترین موانع شخص حریری و نخست وزیران پیشین هستند. فیصل عبدالستار افزود عربستان با کنار گذاشتن حریری فرد دیگری را جستجو می کند که این امر با هماهنگی فرانسوی ها و آمریکایی‌ها صورت خواهد گرفت.

این تحلیلگر سیاسی افزود در حال حاضر تمامی طیف های سیاسی لبنان به تشکیل دولتی فکر می کنند که مقدمات انتخابات پارلمانی را در مدت زمان باقیمانده فراهم کند و علت حمله سعد حریری به حزب الله و متهم کردن این جنبش به تخریب روابط با کشورهای عربی و نقش آن در پرونده های داخلی هم از همین امر ناشی می شود.

عبدالساتر با بیان اینکه بدون توافق بر سر فردی مشخص، دستیابی به تشکیل دولت ناممکن خواهد بود و کشور را با چالش و ناامنی رو برو می کند افزود در حال حاضر برخی،سیاسیون از جمله جعجع به وجود دولتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و افزایش کرسی های پارلمانی فکر می کند.

وی در همین باره گفت جنبلاط سیاست عقلانی آرامش سیاسی دنبال می کند و به طور کلی سه سناریو پیش روی لبنان است. از جمله این سناریوها، وجود نخست وزیری است که ماموریت وی ایجاد مقدمات برای برگزاری انتخابات پارلمانی و دیگری ابقای دولت پیشبرد امور با برخورداری از اختیارات برای برگزاری انتخابات پارلمانی در صورت موافقت طیف های پارلمان و سناریوی آخر نبود دولت و بلاتکلیفی و ایجاد آشوب و ناامنی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی