بازدید 4862

تصویب قانون رمزارزها به زودی در مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب قانون رمزارزها در مجلس خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷ 18 July 2021

 محمدرضا پورابراهیمی در خصوص اقدامات جدید مجلس در حوزه رمزارزها گفت: شورای نگهبان در خصوص تبصره 7 و اینکه رمزارزها در ردیف ارزهای دیگر قرار دارد ایراداتی گرفته است.

این ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون مطرح شده و جلساتی را برای بحث و بررسی به آن اختصاص داده ایم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به برات نیوز گفت: با توجه به اینکه تعریف مشخصی از رمزارز نداشته ایم و ابهاماتی در این خصوص وجود داشت، برای حل این مشکل و اینکه دامنه شمول ایرادات شورای نگهبان تا چه اندازه است به نتایجی رسیدیم.

قرار است در جمع بندی کمیسیون اقتصادی مجلس برای رفع ایرادات شورای نگهبان، بحث رمزارزها از لایحه قانون قاچاق کالا و ارز جدا شود.

پور ابراهیمی تاکید کرد: قرار شد ما در یک قانون جدید تحت عنوان قانون رمزارزها که در کمیسیون اقتصادی مطرح است آن را بیاوریم.

وی افزود: در قانون قاچاق کالا و ارز نیز حکمی را می آوریم که وقتی اجزا و ابعاد رمزارزها مشخص شد، آن بخشی از رمزارزها که ماهیت ارز پیدا می کنند در قانون قاچاق کالا و ارز قرا گیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی در ادامه بیان کرد: همچنین اینکه کدام یک از رمزارزها در ردیف قانون قاچاق کالا و ارز قرار میگیرد جداگانه در حال بررسی است.

رمزارزها در ردیف ارزها تعریف نشده است

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه رمزارزها در ردیف ارزها تعریف نشده است گفت: با توجه به اینکه قرار شده قانون رمزارزها را بنویسیم در ادامه آن حکم مربوط به رمزارزها را در قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز خواهیم آورد.

به عبارتی فعلا این نکته در لایحه اصلاحیه نیامده و باید متن جداگانه ای برای آن بیاوریم. سپس حکمی که مشخص کند رمزارزها مصادیق چه چیزهایی است صادر شود.

وی در خصوص اینکه طرح رمزارزها در کمیسیون بخش خصوصی قرار می گیرد یا خیر گفت: اساسا بخش خصوصی در این رابطه قرار دارد. در کل اختیارات مربوط به بخش خصوصی و نظارت توسط دولت و بانک مرکزی مجلس وزارت اقتصاد و سایر وزارت خانه های مربوطه انجام می شود.

یعنی وزارت صنعت در بخش مجوزها و بانک مرکزی بخش صرافی های که مربوط به رمزارزهاست به عهده دارد.

 

بخش خصوصی در حوزه رمزارزها تقویت شود

گفتنی است در این خصوص عضو کمیسیون امنیت مجلس بر فعال شدن بخش خصوصی در حوزه رمزارزها تاکید کرد.

فداحسین مالکی با اشاره به تقویت بخش خصوصی در حوزه رمزارزها گفت: باید بخش خصوصی در حوزه رمزارزها جدی گرفته شود. رمزارزها و ارزهای دیجیتال باید تقویت شود.

نماینده مردم زاهدان در گفتگو با برات نیوز بیان کرد: رمزارزها موضوعی جدی و کارشناسی است. در دنیای امروز موضوع رمزارزها بسیار باب شده و بخش خصوصی در این حوزه بسیار جدی و فعال است.

مالکی با تاکید بر اینکه دولت باید نگاه بسیار جدی تری به این حوزه داشته باشد افزود: انتظار از بانک مرکزی این است که حوزه رمزارزها را جدی تر نگاه کنند. اگر در این رابطه مدیریت صحیحی انجام نشود به مشکلات بسیار پیچیده ای دچار خواهیم شد. تاکید ما فعال شدن بخش خصوصی در حوزه ارزهای دیجیتال با نظارت بانک مرکزی است.  باید مراقب سواستفاده کنندگان نیز باشیم.

وی افزود: تاکید ما تقویت بحث رمزارزها است چرا که مردم اقبال به این مسئله دارند. اما دولت نیز باید نظارت خودش را داشته باشد. نباید این گونه باشد که معادلات فکری و مالی مردم را بهم بزند.

رسیدگی به مسدودسازی صرافی های آنلاین 

وی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار رمزارزها و ارزهای دیجیتال در کشور معتقد است: بانک مرکزی اقدام چندانی در این زمینه انجام نداده و برای تدوین شیوه‌نامه و بخشنامه‌ای برای ساماندهی این بازار تعلل می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص اقدام بانک مرکزی مبنی بر مسدودسازی حسابهای برخی از  صرافی‌های آنلاین گفت:  قطعاً این موضوع باعث نگرانی و نارضایتی مردم می‌شود. نباید این اقدام انجام شود؛ چنانچه مستندات این موضوع به دست ما برسد، مجلس حتما به آن ورود خواهد کرد و با ابزارهای که در اختیار است به آن رسیدگی می‌کند.

مسدود کردن حساب مردم با فیلتر صرافی‌های آنلاین داخلی باعث می‌شود که کاربران ایرانی رو به خرید و فروش با پلتفرم صرافی‌های آنلاین خارجی بیاورند.  این نیز خود باعث به وجود آمدن مخاطراتی برای مردم و همچنین اقتصاد کشور می شود.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی