بازدید 15921

آخرین آمار کرونا در ایران تا ۲۵ تیر/ تزریق ۲۱۰ هزار واکسن در شبانه روز گذشته

در ۲۴ ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از ۷ میلیون و ۹۳۸ هزار دز گذشت، در حالی که آزمایش بیش از ۲۱ هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید-۱۹» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال ۴۱۳۵ تن از ایشان وخیم است.
کد خبر: ۱۰۶۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ 16 July 2021
تابناک اجتماعیتاکنون ۵ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۴۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۲۶۳ دوز رسیده است؛ عددی که حکایت از تزریق ۲۱۰ هزار و ۷۲۹ دوز واکسن در شبانه روز اخیر دارد.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که ۲۴۱۰ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۳ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۴۰ تن رسید.

در ۲۴ ساعت اخیر، ۱۹۹ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز، متاسفانه آمار جان‌باختگان این بیماری در کشورمان به ۸۶ هزار و ۷۹۱ تن رسیده است و تا به امروز نیز خوشبختانه ۳ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۱۸ تن بهبود یافته‌اند.

همچنین ۴۱۳۵ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و تاکنون هم ۲۴ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۹۱۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» ۲.۷ درصد است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» ۹۷.۳ درصد، در حالی که میانگین نرخ مرگ در جهان ۲.۳ درصد است و همچنان وضعیتی به مراتب بهتر از کشورمان را نشان می‌دهد.

 
 
برای مشاهده آخرین و به روزترین آمار مبتلایان، جان باختگان و بهبود یافتگان ویروس کرونا و همچنین اطلاع از «نرخ مرگ» و «نرخ بهبود» در کشورمان و جهان، اینجا را کلیک کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
تابناک حتی به خودش زحمت ویرایش همین متن کوچک رو هم نمیده درسته که مدیریت خوبی نه در پیشگیری و نه در درمان کرونا صورت نگرفت ولی تفاوت میزان مرگ و میر ما با امار جهانی حبه میزان کمی رسیده اما تابناک هنوز از همان تعبیر گذشته که وضعیت ما به مراتب بدتر بود استفاده می کنه شاید هم به آماری دسترسی دارند که ما نداریم
خیلی تشکر می کنیم از مدیریت کرونایی شما در بالا رفتن فضاحت ها
پاسخ ها
تاجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
سلام کرونا در ایران تموم نمیشه چون مردم یکدست نیستن ، آقا در استان ما حتی یه میگه همه ‌ طول با تمام قوا بیان سر کار ،نامه وزیر هم پشمک، تازه حدود ۲۰ نفر از صد نفر هم مبتلا شدن چند روزه، حالا شما فکر کنین کرونا بره بیرون !!!!
مسئولان دلسوز مردم به این راحتی از این بهانه برای درآمد و محدودیت دل نمی کنند
واکسیناسیون با تاخیر و گروه گروه به هیچ وجه دارای فایده نیست... چطور ممکن هست در یک خانه پدر مسن تزریق کند، مادر نکند... بعدا مادر تزریق کند و بعد ها فرزندان و حالا باز نوبت پدر!! به نظر شما چرخه ویروس قطع میشود؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
راه بهتری داری؟
امروز جمعه بوده و آمار هم کمی کمتر گزارش شده. یعنی متاسفانه از هفته دیگه آمارها بالاتر میره. یعنی اوضاع هنوز رو به وخامته.
درضمن با این سرعت واکسیناسیون، قطعا باید منتظر موج ششم هم بود. اگر کار به هفتم و هشتم نرسد.
جالب است مسولین که این همه شعار دادند که ما به امریکا واکسن صادر میکنیم به کشورهای فقیر واکسن اهدا میکنیم با واردات 6 میلیون واکسن حدود 5 میلیون خورده ایی واکسن زدیم یعنی چند سال طول میکشه تا بتوانیم جمعیت ایران را واکسنه کنیم اگه مسولین قصد صادرات و اهدا نداشته باشند . چرا مسولین ایران این همه ادعا دارند
چرا مسولین مردم زجرکشیده ایران را نمی بینند
خدایا در این 43 سال در انقلاب شرکت کردم . 28 ماه حضور در خط مقدم جبهه بودم .43 سال تحریم را با پوست و استخوان تجربه کردم . الان پاداش این کارها با بی توجه ای مسولان احساس میکنم . مسولین فقط فکر خودشان هستند و خانواده و اقازادهای مقیم امریکا
واکسن‌های سینوواک، سینوفارم چین، کووکسین هند و سه واکسن ایرانی که علیه کووید۱۹ ساخته‌شده‌اند، مبتنی بر ویروس های کشته‌شده اند و واکسن‌های ایمنی هستند، اما پاسخ ایمنی مناسب را ایجاد نمی کنند (ایمنی سلولی) و برای ایجاد پاسخ ایمنی مناسب نیاز به تکرار واکسیناسیون است، همچنین از ادجوانت های کمکی برای ایجاد ایمنی مناسب استفاده می شود

العربية English français

در گفت‌وگو با مدیر بخش تحقیقات و توسعه داروهای نوترکیب و واکسن مطرح شد؛

همه‌چیز درباره واکسن‌های ایرانی کرونا


بر اساس تحقیقات منتشرشده سرعت جهش در ویروس کرونا تقریباً نصف ویروس آنفلوانزا بوده که به طراحی واکسن‌ها کمک می‌کند، اما برای جلوگیری از جهش‌های ویروس کرونا باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود.

دکتر زهره جهانگیری زاده، مهندس پروتئین و طراحی دارو و مدیر بخش تحقیقات و توسعه داروهای نوترکیب و واکسن در گفت‌وگو با ایسنا، از آخرین تحقیقات و یافته‌ها درباره واکسن کرونا، واکسن‌های مجوز داده‌شده در ایران و همچنین ساخت واکسن کرونای ایرانی می‌گوید. او همچنین در این گفت‌وگو از زمان مناسب تا ملاحظات برای تزریق واکسن و ایمنی جمعیت می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا به فرایند ساخت واکسن در دنیا اشاره‌ای داشته باشید و اینکه واکسن‌های جهان چه ویژگی‌ها و وجه تمایزی از یکدیگر دارند؟

تکنولوژی و فناوری‌هایی که برای تولید و توسعه واکسن‌های SARS-COV-۲ استفاده‌شده بر اساس دو نوع فناوری است:

الف- روش کلاسیک و قدیمی که سال‌های طولانی است از این روش برای تولید واکسن علیه بیمارهایی مختلف استفاده می‌شود و خود شامل دو دسته می‌شود:

دسته اول: استفاده از ویروس کامل که می‌تواند به‌صورت ویروس زنده ضعیف شده یا کشته‌شده باشد. واکسن غیرفعال (یا واکسن کشته‌شده) یک واکسن متشکل از ذرات ویروس است که در آزمایشگاه کشت‌شده و سپس توسط روش‌های شیمیایی یا حرارتی، ذرات ویروس را غیرفعال می‌کنند تا ظرفیت تولید بیماری را از دست دهند. در مقابل، واکسن‌های زنده از پاتوژن هایی استفاده می‌کنند که هنوز زنده هستند، ویروس را در محیط آزمایشگاهی پاساژ و کشت می‌دهند، اما تقریباً همیشه رقیق می‌شوند، یعنی تضعیف می‌شوند. واکسن‌های زنده نسبت به کشته‌شده، پاسخ ایمنی بهتری در بدن ایجاد می‌کنند، اما استفاده از این واکسن‌ها در افراد مبتلا به نقص دستگاه ایمنی سلولی مناسب نیست.

واکسن‌های سرخجه، سرخک و اوریون ویروس زنده تضعیف‌شده‌اند و واکسن‌های فلج اطفال تزریقی و هاری به‌صورت کشته‌شده هستند.

واکسن‌های سینوواک، سینوفارم چین، کووکسین هند و سه واکسن ایرانی که علیه کووید۱۹ ساخته‌شده‌اند، مبتنی بر ویروس های کشته‌شده اند و واکسن‌های ایمنی هستند، اما پاسخ ایمنی مناسب را ایجاد نمی کنند (ایمنی سلولی) و برای ایجاد پاسخ ایمنی مناسب نیاز به تکرار واکسیناسیون است، همچنین از ادجوانت های کمکی برای ایجاد ایمنی مناسب استفاده می شود.

دسته دوم: استفاده از یکی از اجزای ویروس مثلاً پروتئین‌های گل‌میخی بر سطح ویروس کرونا است که نقش مهمی در مسیر عفونت ویروس ایفا می‌کنند، SARS-COV-۲ از طریق پروتئین‌های گل‌میخی خود به گیرنده‌های خود بر سلول‌های انسانی متصل می‌شود. واکسنی که توسط شرکت نواواکس ساخته شده بر اساس نانوذرات پروتئین نوترکیب گل‌میخی است. همچنین واکسن همکاری مشترک انیستتو پاستور ایران و کوبا نیز به‌صورت پروتئین نوترکیب است، اما تفاوت‌هایی با واکسن نواواکس دارد. در واکسن کوبا آن دمین و ناحیه پروتئین گل‌میخی که به گیرنده بر سطح سلول انسان متصل می‌شود در نظر گرفته‌شده است (یعنی بخشی از دمین RBD) که این دمین به توکسویید کزاز کنژوگه شده و یک واکسن دوگانه تولیدشده است، اما توکسویید کزاز باعث بیماری کزاز نمی‌شود، بلکه باعث تحریک بیشتر سیستم ایمنی می‌شود. در مقابل، در واکسن نواواکس کل پروتئین گل‌میخی در نظر گرفته‌شده و طراحی سازه ژنی آن به صورتی است که به‌صورت ذرات شبه‌ویروس (VLP) و کروی است، همچنین فرمولاسیون و ادجوانت هایی که برای این نوع واکسن‌ها استفاده‌شده است، متفاوت است.

واکسن‌های بر پایه پروتئین نوترکیب واکسن‌های ایمنی هستند و مناسب برای افراد آسیب‌پذیر و حساس‌اند. از این نوع واکسن‌ها می‌توان به واکسن هپات ب اشاره کرد. اما این نوع واکسن ها پاسخ ایمنی مناسب را ایجاد نمی کنند (ایمنی سلولی) و برای ایجاد پاسخ ایمنی مناسب نیاز به تکرار واکسیناسیون است، همچنین از ادجوانت های کمکی برای ایجاد ایمنی مناسب استفاده می شود. برای مثال در واکسن نواواکس از ادجوانت ماتریکس M برای تحریک بیشتر سیستم ایمنی استفاده می شود.

ب- فناوری‌های جدیدی که آن‌ها هم به دودسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: استفاده از DNA یا RNA: در تولید واکس‌های فایزر-بایونتک و مدرنا از RNA پروتئین گل‌میخی ویروس کرونا استفاده ‌شده است. در این حالت به‌جای تزریق پروتئین ویروسی مثل واکسن نوواکس و کوبا، فرد مواد ژنتیکی (mRNA) را دریافت می‌کند که این مواد ژنتیکی، پروتئین گل‌میخی ویروسی را کددار کرده و وقتی‌که این دستورالعمل‌های ژنتیکی به قسمت فوقانی و بالایی بازوها تزریق می‌شود، سلول‌های عضلانی با ترجمه این کدها، پروتئین‌های ویروسی را مستقیماً در بدن ایجاد می‌کنند. نزدیک به یک دهه است که واکسن‌های مبتنی بر این پلتفرم در بیماری‌های ویروسی دیگر مانند آنفلوانزا، هپاتیت C، ایدز و ابولا مورد تحقیق و بررسی است، همچنین محققین از این فناوری برای درمان سرطان در حال تحقیق و پژوهش هستند.

دسته دوم: وارد کردن قسمتی از ژنوم ویروس کرونا (بخشی که حاوی توالی ژن‌های مربوط به پروتئین گل‌میخی است) به داخل بدن انسان از طریق اضافه کردن آن به ژنوم یک ویروس دیگر (به‌عنوان حامل) که برای ما بیماری‌زا نیست، به این نوع واکسن‌ها حامل‌های ویروسی گفته می‌شود. واکسن شرکت‌هایی مانند آسترازِنِکا، جانسون و جانسون و اسپوتنیک روسیه از این فناوری برای تولید واکسن استفاده کرده‌اند.

برای مثال پژوهشگران دانشگاه آکسفورد دستورالعمل ژنتیکی ساخت پروتئین گل‌میخی را به ویروس سرماخوردگی شامپانزه منتقل کرده‌اند؛ به‌این‌ترتیب سیستم ایمنی، ویروس دست‌کاری شده را شبیه ویروس کرونا می‌بیند و می‌تواند یاد بگیرد چگونه با آن مبارزه کند. همچنین از نظر ژنتیکی، آدنویروس را تغییر داده‌اند و مواد ژنتیکی بیماری‌زایی ندارند و تکثیر نمی‌شوند، به‌عنوان یک عارضه، منجر به بیماری نمی‌شوند، همچنین ماده ژنتیکی آدنوویروس ها وارد ژنوم بدن ما نمی‌شود و جای نگرانی وجود ندارد
کرونا یاب چی شد
واکسن های تولید ایران ویروس کشته شده است و در مقایسه با واکسن های ار آن ای کارایی پایینتری دارد وای کاری به از هیچی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر