بازدید 13684
۹

دولت متخصص کارامدی را بیشتر می‌کند/ تغییرات آیین نامه‌ای در انتخاب وزرا به نفع دولت است

شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سوابق تجربی مربوطه برای وزرای پیشنهادی منظور شده و می‌تواند در جهت کارآمدی و نقش آفرینی آن‌ها در پیشبرد اهداف دولت ملی و ایران قوی که مد نظر رئیس جمهور منتخب است، موثر باشد.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ 13 July 2021

بر پایه ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است حداکثر تا دو هفته پس از مراسم تحلیف، اسامی وزرای پیشنهادی هر وزارتخانه و برنامه کلی هر یک به همراه سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی قابل استناد را به مجلس تسلیم کند.

به گزارش تابناک؛ غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس دهم در این گفت‌وگو تصریح نمود: برای تخصصی کردن و کارآمدی بیشتر دولت که بتواند نقش موثری در رشد و تعالی کشور داشته باشد، تغییرات بسیار مفیدی در نحوه معرفی کابینه و فرایند آن در مجلس دهم صورت پذیرفت.

وی تاکید کرد، این تغییرات می‌تواند به رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران کمک کند تا در معرفی کابینه هماهنگ، همدل، متخصص و مردمی که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم عزیز باشد، گام بردارد.

غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس دهم، با اشاره به اینکه در سنوات گذشته بررسی صلاحیت، انطباق مدارک و سوابق وزرای پیشنهادی و واکاوی برنامه‌های آن‌ها قبلاً در کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی صرفا مورد رسیدگی قرار می گرفت و گزارش نهایی بررسی توسط کمیسیون در صحن ارائه نمی‌شد، موجب می‌گردید هر یک از نمایندگان در صحن علنی برای وزیر پیشنهادی مواردی را مطرح کنند که بدون بررسی قبلی برای نظام و کشور هزینه ایجاد کند. در حالی که با تغییرات انجام شده در آیین نامه همه مستندات و مدارک قبلاً در کمیسیون‌های تخصصی مورد رسیدگی دقیق قرار می‌گیرد و سخنگوی کمیسیون موظف به گزارش نهایی آن در صحن علنی است و دیگر هیچ ابهامی نمی‌ماند. این امر در جهت بررسی همه جانبه و ابهام زدایی و همچنین جلوگیری از هتک حرمت و آبروی وزرای پیشنهادی می‌تواند مفید باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس دهم همچنین با اشاره به اینکه در آیین نامه جدید، شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و سوابق تجربی مربوطه برای وزرای پیشنهادی منظور شده است، می‌تواند در جهت کارآمدی و نقش آفرینی آن‌ها در پیشبرد اهداف دولت ملی و ایران قوی که مد نظر رئیس جمهور منتخب است موثر باشد. این اصلاح آیین نامه‌ای می‌تواند دکتر رئیسی را در انتخاب وزرا با داشتن دو ویژگی مهم مردمی بودن و کارامدی کمک کند و امکان تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم و برآوردن نیاز‌ها و تقاضا‌های انباشته شده مردم را فراهم نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان. مجلس فقط در کار رئیس دولت دخالت نکند و او را برای انتخاب کابینه تحت فشار نگذارد، کفایت میکند و نیازی نیست که با مصوبات دست و پاگیر خود به تخصصی تر شدن امور کمک کند.
بابا تخصص
پهباند
ارتباط مدرك تحصيلي و سطح تحصيلات و سوابق تجربي ملاك انتخاب وزراء طرحي كامل و پسنديده اي است. در تمام دنيا با تغيير دولتها و سر كار آمدن احزاب با تفكرات و گرايشات مختلف در هنگام انتخاب وزراء حداكثر سعي شان اين است كه وزراء وزارت خانه هاي تخصصي مثل ( آموزش و پرورش-آموزش عالي-وزارت بهداشت-وزارت كشاوري- وزارت مسكن- وزارت نفت يا انرژي ) چون تخصصي هستند و وزير بايد در آنها طرح هاي دراز مدت داشته باشدرا تغيير نمي دهند .
يكي از دلايلي كه طرح هاي وزارت خانه هاي آموزش و پرورش و آموزش عالي به نتيجه نمي رسند اين است كه هر4سال وزير تغيير مي كند و وزير بعدي طرههاي وزير قبلي را قبول ندارد.
آقای رجایی بهترین رییس جمهور اسلامی در سراسر تاریخ اسلام چقدر مدرک داشت.
آقای خمینی و خامنه ای کدامین مدرک را از دانشگاه های آمریکایی اروپایی و یا ایرانی داشتند.
مگر شما وقتی که کاری میکنید با مدارکتان میکنید. نگاهی به عباس آخوندی، روحانی،‌ جهانگیری، خاتمی ... بیاندازید که همگی مانند ظریف زنگنه بجای اینکه با سر کار کنند ... نکردند. و تراز نامه عملیاتی آنها منهای ۵۰ سال شمسی میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
حالا حضراتی که نام بردید چه کار نادری کرده اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
البته تخصص به معنی صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست. مدرک تحصیل لازم است اما کافی نیست. این روزها آنقدر سطح سواد و مدرک و تخصص تنزل کرده است که اونهایی هم که مدرک نداشتند بعد از اینکه بازنشست شدند رفتند دکترا گرفتند و الآن ادعای تخصص می کنند. ولی چیز چندانی در آن رشته نمی دانند. مدرک و تخصص زمانی ارزش دارد که فرد از اول در همان رشته تحصیل کرده و تجربیات کاری خوبی هم در آن رشته داشته باشد. بعلاوه دارا بودن هوش و ذکاوت در آینده نگری، واقع گرایی و ذهن پویا و مدبر
دولت متخصص کارامدی را بیشتر می کند/ تغییرات آیین نامه‌ای در انتخاب وزرا به نفع دولت است .......
بشرطی که با دنیا تعامل، گفتگو و رابطه داشته باشیم اگر این وضع باشد استغفرالله امام زمان هم بیاد کاری از پیش نخواهد بر
آن چه که الان به وفور یافت میشود مدارک تزئینی دکتر و مهندس و پروفسور است ، از دانش و اطلاعات متناسب بااین مدارک خبری نیست .ملت فقط هزینه ی این مدارک را در قالب حقوق و مزایا به باصطلاح خادمان خود می پردازند ، ما بازایی جز دردسر و مکافات و تورم زایی در پی ندارد . مجلس یکی از مصادیق این مدرک کرایی و ازترویح کنندگان این بلای شوم است . با مصوبات غلط خود خیلی از انسانهای با مهارت و کاربلد را از تصدی نمایندگی پارلمان ، شورای شهر و دیگر جایگاه ها محروم میکنند چون مثلا مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری از این دانشگاههای هردنبیل ندارند . کسیکه خود میداند عنوان تحصیلی با دانش او هم وزن و متناسب نیست و در حایگاهی مثل نمایندگی مجلس یا هر پست دیگر قرار گرفته اگر مقداری اگاهی داشته باشد خودش آن میز و منصب را خالی میکند تا تصمیمات مبتنی بر بی دانشی او بیش از این سبب ایجاد درد سر برای جامعه نباشد .
با سلام واحترام
اگر دولت به راستی فراجناحی است و خواهان آشتی ملی ، وبازگشت اعتماد مردم،مناسب است دراولین گام برای رفع مشکلات کشور دو اقدام ذیل را انجام دهد.
- تسریع درمذاکرات برای احیای برجام ورفع تحریم ها برای کمک به اقتصادکشور
-انتخاب حجت السلام محمدخاتمی بعنوان معاون اول ریاست جمهوری
ومن الله توفیق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل