بازدید 5845

کناره گیری فرمانده ارشد ارتش آمریکا در افغانستان

ژنرال آستین میلر فرمانده ارشد نیرو‌های ارتش آمریکا در افغانستان روز دوشنبه در اقدامی نمادین به نشانه پایان طولانی مدت‌ترین جنگ آمریکا، از مقام خود کناره گیری می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 12 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز و تارنمای یو اس‌ای تودی؛ هم زمان با پایان اشغالگری و تهاجم ۲۰ ساله آمریکا به افغانستان، طالبان به تصرف این کشور ادامه می‌دهد.

به گفته یک مقام آمریکا که می‌خواست ناشناس بماند، میلر اختیاراتش را به ژنرال تفنگدار دریایی فرانک مکنزی، فرمانده مرکزی نیرو‌های آمریکا مستقر در تامپا در ایالت فلوریدا واگذار می‌کند.

مکنزی از قدرت صدور دستور حملات هوایی احتمالی برای دفاع از نیرو‌های دولتی افغانستان دستکم تا پایان عملیات عقب نشینی نیرو‌های آمریکا در ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) برخوردار است.

گروه شبه نظامی طالبان در هفته‌های اخیر چندین ناحیه راهبردی به ویژه در امتداد مرز‌های ایران، ازبکستان و تاجکیستان را تصرف کرده است.

هر چند ادعای طالبان در باره تصرف ۸۵ درصد افغانستان، گزافه گویی به نظر می‌رسد.

پس از کناره گیری میلر، یک آدمیرال مستقر در سفارتخانه آمریکا در کابل، بر عملیات نیرو‌های ارتش این کشور برای حفظ امنیت مکان‌های دیپلماتیک آمریکا در پایتخت شامل فرودگاه این شهر، نظارت خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته با دفاع از برنامه خروج نظامیان کشورش از افغانستان، با بیان اینکه حاضر نیست حتی یک سرباز دیگر به این کشور اعزام کند، گفت: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیرو‌های نظامی و تجهیزات است.

بایدن درباره خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان، با بیان اینکه باقی ماندن ما در افغانستان یعنی تلفات بیشتر در صفوف سربازان آمریکایی افزود: من نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد. پس از ۲۰ سال، حدود یک هزار میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز صد‌ها هزار نیروی افغان هزینه شده، ۲ هزار و ۴۴۸ آمریکایی کشته و ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر از آن‌ها زخمی شده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل