بازدید 5488

واکنش روسیه به گزارشی درباره مسمومیت «ناوالنی»

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره مسمومیت ادعایی الکسی ناوالنی (منتقد اصلی پوتین) نادرست است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱ 10 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، زاخارووا روز شنبه در مطلبی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفته شده است که دبیرخانه فنی این سازمان روز ۲۰ ماه اوت سال ۲۰۲۰ گروهی از کارشناسان را برای کمک به روشن شدن وضعیت پیرامون مسمومیت ناوالنی به برلین اعزام کرد.

وی افزود: این درحالی است که در همان روز (۲۰ اوت) حال ناوالنی در هواپیما در مسیر به اومسک بد شده بود.

زاخارووا نوشت: سازمان منع تسلیحات شیمیایی روسیه قبلا تاریخ دیگری را در مورد اعزام کارشناسان خود به برلین اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: الکساندر شولگین نماینده دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست کمیته اجرایی این سازمان در لاهه اعلام کرد که روسیه برای روشن شدن این وضعیت تلاش خواهدکرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب شرکای غربی که ادعای مسمومیت ناوالنی را مطرح کرده اند در ادامه این ادعای خود در مورد استفاده از سلاح شیمیایی دچار مشکل شده اند.

زاخارووا یادآورشد که دیپلمات‌های روسی در مورد نادرست بودن و عدم تطابق تاریخ اعزام کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به برلین با واقعیت از مدیر کل دبیرخانه فنی این سازمان توضیح خواسته اند که وی سکوت کرده و نماینده دائم آلمان در این سازمان هم مدعی شده که تاریخ قید شده صرفا غلط املایی و متنی بوده که بموقع اصلاح نشده است.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت سال ۲۰۲۰ (سی ام مرداد سال ۱۳۹۹) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر اومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی اعلام کردند، نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

ناوالنی در ماه ژانویه بر اساس حکم دادگاه در پرونده اختلاس مالی به نام ایو روشه به ۲.۵ سال زندان محکوم شده و دوره محکومیت خود را در بازداشتگاهی در استان ولادیمیر در همسایگی استان مسکو می‌گذراند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل