بازدید 22119
پیمانه اقتصادی

مجوز دولت برای افزایش قیمت یک محصول دیگر در سفره مردم/ درخواست برای تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی/ پیش بینی قیمت طلا در هفته جاری/ پاداش ۱۵۰۰ دلاری به کارمندان یک شرکت برای تلاش در دوران کرونا/ زمان واریز یارانه تیرماه اعلام شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در آغاز هفته، رشد بازار سهام نباید دایم ادامه دار باشد، بازار سهام آمریکا از افت روز پنج‌شنبه بازگشت، رشد اقتصادی انگلستان کمتر از انتظار شد و جریمه تسلا در آلمان را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 10 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص کل بورس در آغاز هفته، رشد بازار سهام نباید دایم ادامه دار باشد، بازار سهام آمریکا از افت روز پنج‌شنبه بازگشت، رشد اقتصادی انگلستان کمتر از انتظار شد و جریمه تسلا در آلمان را در بر دارد.

کاهش شاخص کل بورس در آغاز هفته

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت در ادامه روند صعودی خود با ۴۳ هزار واحد افزایش نسبت به هفته گذشته، در کانال یک‌ میلیون و ۲۸۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد؛ امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۴۸۳۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

رشد بازار سهام نباید به طور دائم دامه دار باشد

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه، با اعتقاد بر اینکه رشد بازار سهام نباید دایم ادامه دار باشد، گفت: گاهی شرکت ها گزارشی از عملکرد و فعالیت خود در بازه زمانی مشخص ارائه کردند که سهامداران باید بر اساس تحلیل نسبت به ارزندگی شرکت ها تصمیم گیری کنند. معاملات بورس در صورت مدیریت فضای کلان اقتصادی کشور و عدم اتخاذ تصمیمات لحظه ای می تواند روند معقولی به خود بگیرد و دیگر در آن زمان خطر چندان جدی معاملات این بازار را تهدید نمی کند. ثابت با بیان اینکه خارج از بازار سرمایه انتظار حاکمیت عقلانیت وجود دارد، گفت: در فضای خارج از بورس، باید از تصمیمات لحظه ای جلوگیری شود تا اقتصاد کشور پیش بینی پذیر باشد، در فضای داخلی هم مشکل چندانی بازار را تهدید نمی کند بلکه به دلیل تصمیمات درست اعضای شورای عالی بورس، نظارت سازمان بورس و ریزساختارهای موجود سرمایه گذاران دغدغه چندانی را در بازار نخواهند داشت. این صحبت بارها و از سوی همه فعالان بازار مطرح شده است که بازار سهام، بازار کوتاه مدت نیست و سهامداران نباید با نگاه کوتاه مدت یا دو هفته ای نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند و انتظار کسب بازدهی های کلان را در این مدت کوتاه داشته باشند. سهامدارانی که در این دو سال وارد بازار شده اند، باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که روند صعودی و نزولی بازار سهام دائمی نیست و نباید به محض اصلاح شاخص بورس با رفتارهای هیجانی خود باعث روند نزول سنگین شاخص بورس شوند. /ایرنا

بازار سهام آمریکا از افت روز پنج‌شنبه بازگشت

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، هر سه شاخص سهام آمریکا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) از افت روز قبل که تحت تأثیر نگرانی از کند شدن اقتصاد جهان اتفاق افتاده بود بازگشتند و رکوردهایی تاریخی به ثبت رساندند. میانگین صنعتی داو جونز ۴۴۸.۲۳ واحد یا ۱.۳ درصد جهش کرد و به رکورد ۳۴٫۸۷۰.۱۶ واحد رسید. اس‌اندپی ۱.۱ درصد جهش کرد و به رکورد ۴٫۳۶۹.۵۵ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک یک درصد بالا آمد و به رکورد ۱۴٫۷۰۱.۹۹ واحد رسید. اس‌اندپی به ششمین رشد هفتگی خود در هفت هفته اخیر دست یافت. جهش جمعه شب باعث شد هر سه شاخص سهام آمریکا عملکرد هفتگی خود را مثبت کنند. در این هفته، داوجونز ۰.۲ درصد، اس‌اندپی ۰.۴ درصد و نزدک هم ۰.۴ درصد به ارزش خود افزودند. سهامی که دیشب بالاترین رشد را داشتند، سهامی بودند که از ریکاوری اقتصادی بیشترین سود را به دست می‌آورند. سهام بانک آمریکا ۳.۳ درصد، سهام رویال کارابین ۳.۶ درصد، سهام واین ریسورتس ۲ درصد و سهام ایرلاین‌های امریکن و یونایتد هر کدام بیش از ۲ درصد جهش کردند.

مجوز دولت برای افزایش قیمت یک محصول دیگر در سفره مردم

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد و بر اساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است؛ بنابراین، شیر خام حدود ۴۷ درصد نسبت به قبل افزایش دارد.

زمان واریز یارانه تیرماه اعلام شد

یارانه نقدی مربوط به تیر ماه سال جاری روز یکشنبه  مورخ  ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ راس ساعت ۲۴/۰۰ پرداخت خواهد شد.

یارانه پرداختی تیر ماه ( ۱۴۰۰ ) مانند سنوات گذشته  به ازای هر نفر  ۴۵۵,۰۰  تومان  به  همراه افزایش  حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها  واریز می شود و قابل برداشت خواهد بود. همچنین  براساس  مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی، این ماه سیزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه  یک میلیون تومانی مرحله اول وام  کرونا از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات، دریافت کرده اند کسر خواهد شد.

درخواست برای تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره تمدید مهلت قانونی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به رئیس‌جمهور نامه نوشت. در بخشی از نامه شافعی به حسن روحانی آمده است: فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور که با مشکلات بزرگی همچون تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی مواجه بوده‌اند، از سال ۱۳۹۹ با چالش شیوع بیماری همه‌گیر کرونا نیز روبرو شده‌اند. واحد‌های تولیدی و خدماتی کشور در اثر شیوع بیماری مزبور به دفعات در راستای اجرایی شدن مصوبات ستاد ملی مقاله با کرونا، حفظ سلامتی نیروی انسانی خود و قطع زنجیره شیوع بیماری اقدام به تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و یا کاهش نیروی انسانی حاضر در محل کار و به تبع آن کاهش ظرفیت تولید کردند. رئیس اتاق ایران در این نامه تصریح کرده که تعطیلی‌ها و کاهش ظرفیت تولید، منجر به کاهش شدید درآمد فعالان اقتصادی، افزایش هزینه‌ها و همچنین عدم امکان ایفای به موقع تعهدات اداری و مالی بنگاه‌های اقتصادی شده است. شافعی در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست کرده مهلت قانونی ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی تا پایان شهریورماه امسال تمدید شود.

پیش بینی قیمت طلا در هفته جاری

در جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، بیشتر تحلیلگران اظهار کردند، گویا پس از ریزش شدید قیمت طلا در ژوئن، دوره تحکیم قیمت این فلز ارزشمند به پایان نزدیک شده است. با این حال بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که سرمایه گذاران باید محتاط باشند زیرا بازار طلا برای یافتن حرکت قیمت مثبت در مواجهه با موانع متعددی نظیر تغییر هدف تورم بانک مرکزی اروپا به دو درصد در میان مدت، کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین و بازده بسیار پایین تر اوراق قرضه و بازارهای سهام ضعیف تر تقلا می کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۰ دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۸۱۰ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵۳ درصد افزایش نشان داد که سومین رشد هفتگی این فلز ارزشمند بود.

اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک به کیتکونیوز گفت: درست است که اونس طلا بالای ۱۸۰۰ دلار مانده است؛ اما در حال حاضر هیچ اقدام قاطعی در بازار طلا انجام نمی شود و شاید پیش از این که توجه مثبت پایداری را به خود جلب کند، در سطوح فعلی تحکیم شود. تصور می کنم طولی نخواهد کشید که قیمت طلا به سطح بالاتری حرکت کند. هنگامی که سرمایه گذاران پی ببرند بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا پشت منحنی تورم قرار دارند، طلا حرکت خواهد کرد؛ اما نمی دانم چه زمانی این اتفاق روی خواهد داد!

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۷۵ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۲.۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و به همین تعداد نظری نداشتند. در این بین، ۹۰۲ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۰ نفر معادل ۶۱ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۷۸ نفر معادل ۲۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۷۴ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: به قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین مانده اما سرمایه گذاران طلا با سروصدای زیادی در بازار روبه رو هستند، زیرا معامله گران رفتن به تعطیلات تابستانی را آغاز کرده اند. با وجود عملکرد کم فروغ طلا، همچنان تصور می کنم قیمت ها می تواند بالاتر برود. دلایل کافی وجود دارد تا باور کنیم ریسک های موجود برای طلا در جهت صعودی هستند.

پاداش ۱۵۰۰ دلاری به کارمندان یک شرکت برای تلاش در دوران کرونا

مایکروسافت به کارمندانش در سراسر جهان پاداش ۱۵۰۰ دلاری برای تلاشی که در سال همه گیری کووید ۱۹ داشته اند، پرداخت کرده است. به گزارش ایسنا، شرکت مایکروسافت به کارمندانش در سراسر جهان، به دلیل تلاشی که در سال همه گیری کووید ۱۹ داشتند، این پاداش را می دهد. این پاداش به کارمندان و کارکنان پایین سطح نایب رییس شرکت تعلق گرفته است. کارمندان مایکروسافت در زیرمجموعه های این شرکت شامل لینکدین، گیت هاب و زِنی مکس مشمول دریافت این پاداش نشده اند.

کتلین هوگان، نایب رییس منابع انسانی مایکروسافت در یک یادداشت داخلی که توسط وب سایت ورج مشاهده شد، اعلام کرد این پاداش ۱۵۰۰ دلاری برای قدردانی از سال مالی منحصر و پرچالشی است که مایکروسافت پشت سر گذاشت. یک نماینده مایکروسافت در ایمیلی به وب سایت بیزنس اینسایدر تایید کرد، این پاداش داده شده اما میزان آن را تایید نکرد. این سخنگو گفت: به نشانه قدردانی برای سپری کردن یک سال پرچالش به اتفاق یکدیگر، مفتخریم که از تلاش کارمندانمان با یک هدیه پولی قدردانی کنیم. طبق برآورد وب سایت ورج، پاداش مایکروسافت به حدود ۱۳۰ هزار کارمندش حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای این شرکت تمام می شود که در مقایسه با سود ۵۳ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۲۰، ناچیز محسوب می شود.

رشد اقتصادی انگلستان کمتر از انتظار شد

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که رشد اقتصاد انگلستان در ماه می کمتر از سطح انتظار شده و نسبت به ماه آوریل ۰.۸ بوده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد این کشور در این ماه ۱.۵ درصد نسبت به ماه قبل جهش کند. رشد اقتصادی ماه می که در گزارش جدید اداره ملی آمار انگلستان ثبت شده است نسبت به رشد ۲ درصدی اقتصادی ماه گذشته کاهش یافته بود. ماه گذشته با تسهیل محدودیت‌های قرنطینه‌ای و بازگشایی اقتصاد، عملکرد اقتصادی قدرتمندی نسبت به ماه قبل از آن به ثبت رسیده بود. با وجود کند شدن رشد ماه به ماه اقتصاد انگلستان در ماه گذشته، باید توجه داشت که این رشد همچنان از متوسط رشد ماه به ماه این کشور در شرایط قبل از پاندمی بالاتر است.

جریمه تسلا در آلمان

یک سازمان محلی در آلمان اعلام کرد که قرار است شرکت آمریکایی تسلا را به دلیل فعالیت غیرقانونی ساختمانی در محل کارخانه جدید خودروسازی خود در نزدیکی برلین جریمه کند. به نقل از رویترز، به گفته روزنامه تگ اشپیگل که برای اولین بار از این جریمه خبر داد، وزارت محیط‌ زیست برندنبورگ (ایالتی که برلین را احاطه کرده است و کارخانه تسلا در آن قرار خواهد گرفت) اعلام کرده، تسلا چند مخزن را در مناطق غیر مجاز ساخته است.
 
این روزنامه در ادامه نوشت: این شرکت از استفاده از مخازنی که قبلا ساخته بود محروم شد. بر اساس این گزارش، آژانس حفاظت از محیط‌ زیست آلمان UBA، جریمه ۱۲ میلیون یورویی (معادل ۵/ ۱۴ میلیون دلار) را برای تسلا در نظر گرفته و گفته می‌شود تسلا به تصمیم این آژانس اعتراض کرده و هنوز رقم نهایی جریمه مشخص نیست.
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
قیمت هر کالا و خدماتی را اگر دولت افزایش دهد تورم زا و مشکل ساز نیست اما اگر قیمت خانه یا خودرو مردم بر اساس همین تورم دولتی افزایش یابد عایدی سرمایه است و عامل تورم
باز هم قیمت شیر را گران کردند؟ خدایا هر چه زودتر پایان کار دولت حسن روحانی را برسان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
شما احتمالا جزو رای دهندگان هستی حسن جان
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
در اینکه دولت در اقتصاد موفق نبوده شکی نیست اما گرانی شیر بنا به درخواست مکرردامداران صورت گرفته ...نمیشود قمیت تمام شده یک کال از اقمت فروش ان کمتر باشد یقینا چه این دولت وچه دولت اینده باید بتوانند در اقتصاد ثبات به وجود اورند در غیر این صورت دومینوی افزایش قیمت کالاها وارزاق متقف نخواهد شد.
چقدر کم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
چی میگی
دولت میخواهد هزینه سنگینی روی دست دولت آینده رئیسی بگذارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
همه با هم هستند فرقی بین دولتها نیست
با شعار ((آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کنم .......)) دولت را در دست گرفت و تنها کاری که توانست به خوبی انجام دهد این بود که سفره مردم به ویژه قشره متوسط به پایین رو خالی تر و سفره ثروت مندان را سنگین تر نمود........ .......... مشکل کوچک شدن سفره مردم متوسط به پایین جامعه که اکثریت را تشکیل می دهند را به امریکا نسبت داد و پولدارتر شدن ثروتمندان جامعه ، رانت خواران ، نورچشمی ها و............ کار دولت خود دانست. البته به شعار خودش عمل کرد!!!!!!
از یک طرف میگید قیمت گذاری دستوری غلط است، از یک طرف از اینکه قیمتها افزایش پیدا میکند انتقاد میکنید؟ شما دارید فرهنگ غلط یارانه و قیمت گذاری را تبلیغ میکنید.
وزیر کشاورزی صادرات دام زنده را هم آزاد کرد؟!!....یعنی چی؟...قیمت گوشت همین حالا هم انقدر بالاست که بسیاری از مردم قادر به دیدن آن نیستند چه رسد به مصرف آن !!...ما برای مصرف خودمان وارد کننده عمده ی گوشت هستیم آنوقت او مجوز صادرات دام زنده را می دهد؟!!...
دامدار میگوید پرورش دام در این اوضاع و با این قیمت ها صرف نمیکند .تأمین علوفه و خوراک دام ، هزینه های نگهداری و مراقبتهای بهداشتی و سایر نهاده ها بالاست . دولت مجبور میشود با قیمت پیشنهادی دامدار موافقت کرده و در نهایت مصرف کننده باید این افزایش قیمت را تحمل کند . اما اینکه در این شرایط صادرات محصولات لبنی آزاد میگردد جای تأمل دارد .
اون دامداران بیچاره هم که هر روز تجمع می کنند،هزینه دامهاشون رو از کجا بیارن؟ خشکسالی و نبود غذا برای دامها!!
قیمت هر کالایی همانی است که در بازار آزاد به فروش می رسد و هرچه غیر آن رانت و فساد است به امید روزی که قیمت گزاری دستوری را مظهر افساد فی الارض تعیین کنند
با توجه به تورم فعلی ، افزایش قیمت شیر بجا بود ولی اگر برای شیر و فرآورده های لبنی یارانه‌ای در نظر گرفته نشود مصرف این محصولات با کاهش جدی مواجه می شود و حتی ممکن است از سفره های خیلی از خانواده‌های ایرانی حذف شود که این موضوع هم به ضرر کارخانجات تولید شیر و مواد لبنی است و هم به ضرر سلامتی مردم است و باعث بالا رفتن هزینه‌های درمانی برای سیستم دولتی می شود که خیلی بیشتر از یارانه کنترل قیمت شیر و مواد لبنی می باشد لذا به صرفه است که از طریق یارانه مانع بالا رفتن قیمت شیر و لبنیات شوند
اگر راندمان تبدیل خوراک دام به شیر را 100% هم در نظر بگربم که امری محال است ،قیمت یک کیلو یونجه امسال در حدود 5000 تومن است و شیر 4800 تومن ،سایر نهاده ها هم کا وارداتی و در انحصار برادران آقازاده است که سفره های مردم را می تکانند ،تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان