بازدید 17477
۸
کیوسک بین الملل تابناک

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام درباره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یک ساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان، هشدار آکسفام درباره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان، تمدید یک ساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت و وعده طالبان به روسیه درباره همسایگان افغانستانT از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳ 09 July 2021

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

کیوسک بین الملل تابناک: تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان، نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان، هشدار آکسفام درباره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان، تمدید یک ساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت و وعده طالبان به روسیه درباره همسایگان افغانستانT از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان

گروه طالبان روز جمعه اعلام کردT بر ۸۵ درصد از سرزمین افغانستان شامل بخش هایی از مرز ترکمنستان و استان هرات تسلط یافته است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این مطلب افزود: نگرانی جهانی درباره مشکلات رساندن دارو و تدارکات به افغانستان، همزمان با عقب نشینی نیروهای آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از بیست سال حضور در این کشور، افزایش یافته است.

به گفته مقام های افغان و طالبان؛ شهر تورغندی در شمال افغانستان و در کنار مرز جمهوری ترکمنستان، شب گذشته به دست طالبان افتاده است.

در حالی که مقام های دولت افغانستان در کابل از تایید ادعاهای طالبان خودداری می کنند، مقام های محلی این کشور گفته اند که نیروهای طالبان، بخش مهمی از استان هرات اقامتگاه ده ها هزار شیعه هزاره را در اختیار گرفته اند و صدها نیروی امنیتی و پناهجوی افغان به سوی مرزهای ایران و تاجیکستان روانه شده اند که موجب نگرانی مسکو و دیگر پایتخت های خارجی از نفوذ عناصر گروه ترویستی داعش به آسیای میانه شده است.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

اما نمایندگان طالبان در مسکو برای کاهش این نگرانی ها قول داده اند که با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده و مانع از قدرت گرفتن آن شوند.

با اینکه قرار بود عقب نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان تا ۲۰ شهریور ماه (۱۱ سپتامبر) تکمیل شود، مقام های آمریکا گفته اند که تقریبا تمامی نیروهای ارتش این کشور از افغانستان خارج شده و پایگاه هایشان را به نیروهای دولتی تحویل داده اند.

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک گرد هم‌ خواهند آمد تا پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین‌المللی از جمله وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت‌وگو کنند.

به گزارش تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ریاست این نشست بر عهده جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه خواهد بود. در این نشست دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی در جریان آخرین وضعیت افغانستان قرار گرفته و فرصت خواهند داشت تا واکنش‌های خود را در این زمینه هماهنگ کنند.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ (۱۵ مهر ۱۳۸۰) به افغانستان حمله کردند و دست به اشغال نظامی این کشور زدند.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه‌های تروریستی صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و ناتو دو ماه پیش اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور) نیروهایشان را از افغانستان خارج می‌کنند. با این حال، گزارش‌ها حاکی است که بیشتر نیروهای خارجی تاکنون افغانستان را ترک‌ کرده‌اند.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

رئیس جمهوری آمریکا دیروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) پایان می‌یابد. بایدن در توجیه دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان تصریح کرد: اهداف ما در این کشور محقق شدند. ورود ما به افغانستان برای نابودی بن لادن و تضعیف القاعده بود که هر دو هدف محقق شدند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم دیروز با ایراد سخنان مشابهی در پارلمان ادعا کرد تهدیدی که ۲۰ سال پیش ائتلاف به رهبری آمریکا را به افغانستان کشاند، اینک به میزان قابل توجهی فروکش کرده است. وی عنوان کرد که حضور نظامی در افغانستان هرگز با نیت ماندن برای ابد نبود. «ما و متحدان ناتو قرار بود نیروهای‌ خود را از افغانستان بیرون بکشیم و فقط سوال این بود که چه زمانی این اتفاق رخ دهد.»

نخست وزیر انگلیس با اشاره به اعلام دولت آمریکا و تصمیم اخیر ناتو برای پایان حضور نظامی در افغانستان بیان داشت که تمام نیروهای نظامی انگلیس در چارچوب ماموریت ناتو در حال بازگشت هستند. وی عنوان کرد که بنا به دلایل امنیتی، امکان توضیح بیشتر درباره زمان دقیق خروج نیروها را ندارد. جانسون ادعا کرد که انگلیس در نتیجه مشارکت در حمله نظامی علیه افغانستان، ایمن‌تر است و اینک باید با استفاده از ابزار دیگری این دستاورد را حفظ کند.

در اظهار نظر مقام‌های اروپایی رگه‌هایی از نگرانی درباره آینده افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی خارجی دیده می شود. دیروز رئیس ستاد ارتش انگلیس ادعا کرد که با پایان حضور نظامی در افغانستان، ممکن است این کشور درگیر جنگ داخلی شود. نیک کارتر پیش‌بینی کرد که اوضاع افغانستان به شرایط سی سال پیش برگردد و «شاهد فرهنگ جنگ‌سالاری باشید و نهادهای مهمی مانند نیروهای امنیتی در میان صفوف قومیتی و در این مورد، صفوف قبیله‌ای قرار گیرند.»

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ماه گذشته با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا نسبت به آینده افغانستان ابراز نگرانی و اظهار کرد که روند صلح در این کشور متوقف شده و خشونت‌ها رو به افزایش است. وی آمار تلفات غیر نظامی در این کشور را تکان دهنده خواند و گفت که ۴۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. این مقام اروپایی با بیان اینکه اوضاع افغانستان به سرعت در حال تغییر است عنوان کرد که دورنمای کوتاه مدت برای رسیدن به توافق صلح چندان روشن نیست.

هشدار آکسفام درباره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان

سازمان مبارزه با فقر آکسفام اعلام کرد که هر دقیقه ۱۱ نفر در جهان به علت فقر جان خود را از دست می دهند و شمار افرادی که با شرایط گرسنگی و قحطی در جهان روبه رو هستند، در سال گذشته شش برابر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ آکسفام در نوشتاری با عنوان "افزایش چند برابری ویروس گرسنگی" نوشت که شمار تلفات گرسنگی و قحطی از شمار قربانیان بیماری کووید – ۱۹ که هر دقیقه ۷ تن را از بین می برد، فراتر رفته است.

بر اساس ارزیابی این گروه، اکنون ۱۵۵ میلیون تن در روی کره زمین در مرحله بحرانی ناامنی غذایی یا شرایط بدتر از آن به سر می برند که نزدیک به ۲۰ میلیون تن بیشتر از سال گذشته است و علت این وضع برای نزدیک به دوسوم این افراد، وجود درگیری های نظامی در کشورشان است.

به گفته ابی مکسمن، مدیرعامل آکسفام، امروزه پیامدهای منفی درگیری های پایان نیافتنی از پیامدهای اقتصادی کووید – ۱۹ فراتر رفته و بحران تشدید شونده اقلیمی موجب رانده شدن بیش از ۵۲۰ هزار تن تا آستانه گرسنگی و قحطی شده است. طرف های درگیر در نبرد نظامی به جای مبارزه با همه گیری، به جنگ پرداخته اند که اغلب آخرین ضربه را به میلیون ها نفری وارد می کند که پیش از این به علت فجایع آب و هوایی و تکانه های اقتصادی، به شدت آسیب دیده بودند.

وی افزود: هزینه های نظامی کشورهای جهان به رغم همه گیری در همین دوره تا ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته که دستکم ۶ بار از بودجه مورد نیاز سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرسنگی بیشتر است. در این گزارش به شماری از کشورها مانند افغانستان، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه و یمن به عنوان مراکز شدیدترین گرسنگی اشاره شده که همگی درگیر نبردهای نظامی هستند.

به گفته مکسمن، سوء استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی ادامه یافته که شهروندان غیرنظامی را از مواد غذایی و آب محروم کرده و جلوی کمک های انسان دوستانه را می‌گیرد.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

این نهاد از همه کشورها درخواست کرده است که با جلوگیری از درگیری های نظامی از گرسنگی فاجعه بار جلوگیری کرده و از امکان فعالیت سازمان های امدادی در مناطق جنگ زده و دستیابی به افراد نیازمند، اطمینان یابند.

این سازمان همچنین از کشورهای کمک کننده درخواست تامین فوری و کامل هزینه فعالیت های سازمان ملل متحد را برای مبارزه با گرسنگی کرده است.

این گزارش می افزاید: گرم شدن آب و هوای کره زمین و پیامدهای اقتصادی همه گیری، موجب بالا رفتن ۴۰ درصدی بهای مواد غذایی و رسیدن آن به بالاترین سطح در ده ها سال گذشته شده که به نوبه خود ده ها میلیون نفر دیگر را به سوی گرسنگی رانده است.

تمدید یک ساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به اتفاق آرا با ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرز زمینی با ترکیه برای دوازده ماه دیگر موافقت کرد.

قرار است این کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه «باب‌الهوی» ارسال شود که تنها گذرگاه در شمال غرب سوریه و هم مرز با ترکیه است که هنوز در سیطره تروریست‌های مسلح است.

این قطعنامه پس از هماهنگی انجام شده میان روسیه و آمریکا، با اجماع تمامی اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

بدین ترتیب گذرگاه «باب الهوی» که از طریق بزرگراه اِم۴۵، شهر اسکندرون در ترکیه را به ادلب در سوریه متصل می‌کند،‌ برای ارسال این کمک‌ها تا دوازده ماه آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل نیز در این نشست تاکید کرد که باید حق حاکمیت سوریه حفظ شود.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

وی از تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در راستای کاهش درد و رنج ملت سوریه همکاری کنند.

دولت سوریه که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ و مقابله با تروریسم، همزمان نیز تحت تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی است، در حالی است که شیوع ویروس کرونا در این کشور جنگ زده، اوضاع را بیش از پیش وخیم‌تر کرده است.

وعده طالبان به روسیه درباره همسایگان افغانستان

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، طالبان در گفت‌وگوهای مسکو قول داده به مرزهای افغانستان با همسایه‌‌های این کشور در آسیای مرکزی احترام بگذرد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه اعلام کرد، «ضمیر کابلوف»، معاون وزیر خارجه روسیه که نماینده ویژه کرملین در مسائل افغانستان است با هیأتی از دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است.

در این بیانیه آمده است: «طرف روسی درباره تشدید تنش‌ها در مناطق شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار آن شد که اجازه ندهد این مساله به خارج از این کشور تسری پیدا کند.»

وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است: «طالبان قول داد به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی تعرض نکند.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه به مسئولان تاجیکستان قول داد به تشدید درگیری‌ها در منطقه مرزی این کشور رسیدگی کند. پوتین علاوه بر این با رئیس‌جمهور ازبکستان نیز گفت‌وگو کرد.

«ضمیر کابلوف» روز گذشته گفت که طالبان منابع کافی برای تصرف و مهم‌تر از همه نگهداری شهرهای بزرگ و مراکز شهرستان‌ها را ندارد.

تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان/ نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره افغانستان/ هشدار آکسفام در باره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان/ تمدید یکساله ارسال کمک‌های انسانی به سوریه در شورای امنیت

وی با بیان اینکه هنوز امیدواری برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان وجود دارد، ادامه داد: «طالبان توانایی تغییر بیش از این برای تغییر وضعیت را نداردو به صورت سنتی فعالیت جنگی این گروه در تابستان افزایش و در زمستان کاهش می یابدو هر چند در این اواخر، بخشی از مناطق شمال را تصرف کرده، منابع لازم برای نگهداری شهرهای بزرگ را ندارد.»

این تحولات در شرایطی روی می‌دهند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد مأموریت نیروهای این کشور از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

بایدن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این‌باره که آیا تسلط گروه طالبان بر افغانستان اجتناب‌ناپذیر شده است پاسخ داد: «خیر اینطور نیست.»

با اینکه دولت آمریکا پیشتر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

علاوه بر این، نشریه «پولیتیکو» به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داده است که روند خروج نظامی این کشور از افغانستان «عملاً تکمیل شده است.»

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه در این‌باره گفت: «رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه (به وقت محلی) با تیم امنیت ملی خود دیدار می‌کند تا گزارش دوره‌ای درباره پیشرفت روند کاهش نظامیان ما در افغانستان را دریافت کند.»

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از افغانستان، نخست‌وزیر انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور انگلیس در افغانستان بعد از بیست سال به پایان رسید.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند.»

پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران گفت: «شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
به حال خاورمیانه باید گریست
حکومت دست نشانده امریکایی افغانستان چند بار از جمله اب رود هیرمند و همچنین چند چیز دیگر بدون توجه به اینکه چندین میلیون تبعه کشورش توی ایران هستن، مغایر منافع ایران اقدام کرده، ولی طالبان چند شهر شیعه تحت تصرف داعش رو ازاد کرد ولی رسانه ها مدام از گذشته ان میگن در حالی که معتدل تر شدن و ایران باید از اونها حمایت بیشتری بکنه
جناب ظریف ، چه شد ؟
که ظرف فقط دو ماه ، گروه خونخوار و بیرحم طالبان

از گروهی تروریستی
به برادران مجاهد تبدیل شدند !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
دست طالبان به خون مردم افغانستان آغشته است......مرگ بر طالبان و حامیانش !
سازمان ملل مثلا می خواهد کمک غذایی کند به ملت سوریه از طریق ترکیه که خودش یک پای کمک به داعش است، همه هوای هم را دارند کمک غذایی سازمان ملل به داعش.
ایران همیشه ادعا میکنه نیازی به نیروهای خارجی جهت حفظ امنیت منطقه نیست ! خوب ! این گوی و این میدان امیدوارم طالبان برای کل منطقه مساله ساز نشه و بعد ما بفهمیم که بودن آمریکا در منطقه مزایایی هم داشته !!!!!
قدرت گرفتن طالبان هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت
طالبان که یک عمری دنبال جنگ است خرجش وهزینه هایش زا از کجا میاورد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها