بازدید 17556
۶

فروکش گرمای سیستان و بلوچستان با بارش مونسون

سیستان و بلوچستان اکنون به دلیل فعالیت سامانه مونسون هند از گرمای طاقت‌فرسایی که بر کل کشور سیطره دارد رهایی یافته و بارش‌های خوب این سامانه، موجب کاهش گرما در اغلب شهرهای استان شده است.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ 07 July 2021

 


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان، بارش‌ها درست در مناطقی روی داده است که در چند هفته قبل دمای ۵۰ درجه و نزدیک به آن را تحمل می‌کردند. طبق این گزارش‌ها اگرچه هنوز سیطره گرما در این استان پایان نیافته، اما مردم از ذوق بارش‌ها گرما را فراموش کرده ‌اند. بارش هایی که در یکی از خشک‌ترین سال‌های سیستان و بلوچستان در نیم قرن اخیر آغاز شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: بارش‌های مونسون که از ۳ روز پیش در استان آغاز شده است، حدود ۱۰ شهرستان جنوبی، مرکزی و جنوب شرقی را در برگرفته و حداقل از ۲۵ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان بارندگی گزارش شده است.

محسن حیدری افزود: بیشترین بارش‌هایی که تا کنون از این مناطق گزارش شده، مربوط به ایستگاه «سرمیچ میانی» لاشار با میزان ۴۲ میلی متر بوده است، جایی که به سبب همین بارش‌ها رودخانه‌های محلی آن جان گرفتند و پس از ماه ها خشکی برای مدت کوتاهی آب در آنها جریان یافت.

وی افزود: علاوه بر این از ایستگاه‌های «مولتان» از توابع شهرستان مهرستان ۲۵، «قادرآباد» مهرستان ۲۰، «هیدوچ» سیب سوران و «اسفندک» گلشن ۱۵ و «کجدر» سرباز ۱۳ میلی متر باران گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همانطور که انتظار می‌رفت این بارش‌ها سبب جریان یافتن رودخانه‌های محلی و آبگرفتگی‌های موقت در برخی مناطق به ویژه مناطق جنوب شرق و از برخی ایستگاه‌ها وقوع و وزش تندبادهای لحظه‌ای نیز گزارش شد.

حیدری بیان کرد: بر اساس تحلیل آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، همچنان انتظار می‌رود فعالیت‌ بارش‌های رگباری، رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه‌ای در ارتفاعات جنوب و جنوب شرق استان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از شدت بارش‌ها کاسته شده است، اضافه کرد: به مردم استان توصیه می‌شود در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در فضای باز به شدت اجتناب ورزند و از هر گونه صعود به ارتفاعات، حتی ارتفاعات کوتاه به سبب خطر برخورد صاعقه خودداری کنند. همچنین به دامداران نیز توصیه می‌شود در ساعات بعدازظهر از چرای دام‌ها در مراتع مرتفع خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دورنمایی که نقشه‌های بلند مدت پیش‌یابی از وضعیت بارش‌های استان نشان می‌دهد، تغییر به خصوصی در بارش‌های استان در دوماه نیم باقی مانده از سال زراعی رخ نخواهد داد. البته این موضوع در شرایطی است که برآورد ما از فعالیت مونسون، بارش‌های بیشتر از نرمال است، با این وجود این بارش‌ها نمی تواند کسری‌های ۱۰ ماه گذشته سال زراعی را جبران کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
الحمدولله مثل زمان غار نشینیمون گرما و سرما را باید از باد و باران انتظار داشته باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
تازمانی ناشکری و تبعیض و گناه هست انتظار نداشته باشیم همه چی درست بشه
ايشالله خدا بداد ما خواهد رسيد .
خداروشکر ...ولی مسئولین باید جوابگو خواسته های به حق مردم ستم دیده سیستان وبلوچستان باشند... تاکی تبعیض وبی عدالتی !!؟؟؟؟
خدا را شکر،ان شاالله باز هم شاهد بارش فراوان باران باشیم در همه نباط کشور
بلوچستان محرومترین جای ایران..هیچی نیست داخلش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها