بازدید 7567

اظهارات «جن ساکی» درباره خروج از افغانستان و برجام

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت انتظار داریم خروج از افغانستان را تا پایان ماه اوت (۹ شهریور) کامل کنیم.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰ 03 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران افزود: رئیس‌جمهور بایدن معتقد است که در جنگ افغانستان نمی‌توان پیروز شد، بنابراین ما از روند دیپلماتیک حمایت کرده ایم.

جن ساکی اضافه کرد: مترجمان افغان به مکان‌هایی خارج از افغانستان منتقل می‌شوند و ما گزینه‌هایی برای تکمیل این روند قبل از خروج داریم.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در کاخ سفید افزود: طبق برنامه قبلی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را پی می‌گیریم و این عملیات طی چند روز آینده تمام نمی‌شود.

بایدن با بیان اینکه بخشی از این نظامیان در افغانستان باقی می‌مانند، اضافه کرد: افغان‌ها باید خودشان از نیرو‌های دولتی این کشور دفاع کنند و ما نظامیان خود را به آمریکا بازمی گردانیم.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دولت آمریکا روز جمعه از دولت و ملت‌های ۳ کشور آسیای مرکزی تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان خواسته است بطور موقت از ۹ هزار افغانی که زمان اشغال افغانستان

توسط آمریکا با دولت این کشور همکاری می‌کردند، میزبانی کنند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بعد از عقب نشینی نیروهایش از افغانستان که امروز با ترک پایگاه نظامی بگرام در آن کشور تکمیل شد، از دولت و ملت تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان خواست

نزدیک به ۹ هزار افغانستانی را که طی ۲۰ سال گذشته به امریکا و نیرو‌های سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور کمک می‌کردند، در کوتاه مدت جا بدهند.


پیش از رسیدن به توافق چالش‌هایی وجود دارد

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاری درباره مذاکرات و رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام گفت: درباره مذاکرات می‌دانیم که پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند و ما این موقعیت را قبلا نیز تجربه کرده‌ایم.

جن ساکی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و با اشاره به برگزاری شش دور مذاکرات در وین گفت: ایران باید پیش از هر توافقی به توافق هسته‌ای پایبند باشد.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی است که مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پس از نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی یازدهمین گزارش دبیر

کل این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا را یک اصل بدیهی بوده که در این سال‌ها مورد تاکید ما بوده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با یادآوری خروج آمریکا از برجام اظهار داشت این تجربه‌ای است که ما و بقیه اعضای شورای امنیت از خروج غیرقانونی و غیرمتعارف آمریکا از برجام دیده ایم.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برجام که مثل یک در نیست کسی هر وقت خواست وارد شود و هر وقت خواست بیرون برود. آمریکا بدون دلیل، غیرقانونی و غیر منطقی از برجام خارج شده است.

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفتگو‌های فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگو‌ها با هدف یافتن

راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار