بازدید 16060
۴
کیوسک بین الملل تابناک

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آب‌های قطب شمال / حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس / مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا / برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آب‌های قطب شمال، حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس، مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا، برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا و خروج تمامی نیرو‌های آمریکایی از پایگاه بگرام از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۶۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵ 02 July 2021

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

کیوسک بین الملل تابناک: آغاز زیردریایی‌های روسیه در آب‌های قطب شمال، حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس، مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا، برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا و خروج تمامی نیرو‌های آمریکایی از پایگاه بگرام از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

 

آغاز زیردریایی های روسیه در آبهای قطب شمال

 

ناوگان شمال روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که روز جمعه رزمایش واحدهای زیردریایی این ناوگان متشکل از چندین زیردریایی در آبهای پیرامون قطب شمال ازجمله در دریای بارنتز و دریای نروژ آغاز شد.

در این رزمایش، زیردریایی های پیشرفته روسی از جمله زیردریایی های نسل چهارم ـ که مدرن ترین زیردریایی محسوب می شوند ـ شرکت دارند.

بر اساس برنامه تعیین شده برای رزمایش، زیردریایی های روسی به جستجوی دشمن فرضی می پردازند و به سوی اهداف دشمن و نابودی آن موشک و اژدر شلیک خواهند کرد. 

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

زیردریایی هایی که در این رزمایش شرکت می کنند تا قعر ۵۰۰ متری و بیشتر در دریا پایین خواهند رفت. این رزمایش تا چند روز دیگر ادامه می یابد و جزییات بیشتر آن اعلام نشده است.

دریای بارنتز و دریای نروژ دو محدوده آبی است که واحدهای ناتو در آن حضور گسترده دارد.

روابط روسیه و ناتو در هفت سال اخیر به شدت پرتنش شده و دو طرف برای قدرت نمایی برای یکدیگر هر سال چند رزمایش برگزار می کنند.

روسیه در اوایل ماه ژوئن (یک ماه پیش) نیز در دریای بارنتز رزمایش برگزار کرد و در آن بیش از ۲۰ ناو و زیردریایی با پشتیبانی ۱۰ فروند هواپیما و بالگرد شرکت داشته و دفاع از مرزهای روسیه در مناطق مجاور قطب شمال را تمرین کردند.

روز هفتم فروردین ماه سال جاری نیز سه زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی روسیه برای نخستین بار در تاریخ، همزمان در یک رزمایش واقع در قطب شمال از زیر یخ ظاهر شدند.

روسیه در آب های قطب شمال که در مجاورت این کشور قرار گرفته، رزمایشی برگزار کرد که در آن ۶۰۰ نظامی، ۲۰۰ نوع تسلیحات مدرن و سه زیردریایی اتمی به کار گرفته شد. 

«نیکلای یومنوف» فرمانده نیروی دریایی روسیه، گزارشی از این رزمایش را با نام «اومکا-۲۱» ـ که یک هفته جریان داشت ـ به صورت وبیناری به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ارائه کرد. انتظار می‌رود با گرم شدن هوای کره زمین، رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

قطب شمال به انتهای شمالی محوری نامیده می‌شود که زمین به دور آن می‌چرخد و در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده‌ است. این نقطه در فاصله ۷۲۵ کیلومتری شمال جزیره بزرگ گرینلند قرار دارد.

قطب شمال هم اکنون تحت نظارت سازمانی بین‌المللی است و جزو قلمرو هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

این منطقه با سرزمین های پهناور و بستر آبی غنی از منابع انرژی از جمله نفت و گاز و منابع معدنی برای پنج کشور مجاور آن و بیش از همه روسیه و آمریکا عرصه جنگ سرد واقعی شده است که از مدت ها پیش راهبرد تسلط خود را بر این سرزمین سفید یخی عملیاتی کرده اند.

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

مسکو در سال های گذشته به ویژه در دو سال اخیر برای تشدید و گسترش حضور خود در قطب شمال تلاش و برنامه ریزی کرده که مهم ترین آن تاسیس پایگاه نظامی در منطقه قطب شمال و استقرار دائمی نیروهای خود در این سرزمین است.

 

حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس 

 

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مقام های آگاه گفتند که این تلاش گسترده همچنین احزاب سیاسی، دفاتر دولتی، پیمانکاران نظامی، شرکت های انرژی، اندیشکده ها، شرکت های حقوقی، رسانه ها و دانشگاه ها را هدف قرار داده است.

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

بر اساس بیانیه مشترک آژانس امنیت ملی، اف بی آی، وزارت امنیت داخلی آمریکا و ستاد ارتباطات دولت انگلیس، این کارزار با هدف هک کردن رمز عبور بخشی از یک تلاش گسترده تر از سوی اداره اصلی اطلاعات روسیه بود تا اطلاعاتی را از اهداف حساس جمع آوری نماید.

 

مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا

 

«قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان  اعلام کرد، ارتش این کشور در صورت مخالفت دولت پاکستان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا برای عملیات در افغانستان قرار نخواهد داد.

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

مقامات پاکستان بارها تاکید کردند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان به آمریکا برای ادامه عملیات ضدتروریستی پایگاه نظامی نخواهند داد. 

در این راستا، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در واکنش به گزارش‌ها مربوط به واگذاری پایگاه هوایی در خاک این کشور به آمریکا، گفته است: اسلام‌آباد قطعا به سیا اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای عملیات ضدتروریستی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده کند.

 

عمران‌خان تاکید کرده است که پاکستان اجازه هیچ گونه عملیات از خاک این کشور علیه افغانستان را نخواهد داد.

 

جمع‌آوری اطلاعات و عملیات ضدتروریستی در افغانستان به چالش مهمی برای مقامات دولت جدید آمریکا پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور تبدیل شده است. 

 

عمران‌خان بارها مخالفت خود برای همکاری با آمریکا در عملیات ضدتروریسم را عنوان کرده و بسیاری اعتقاد دارند که پذیرش حضور سیا یا نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان، نوعی خودکشی سیاسی برای وی خواهد بود. 

 

یک رسانه آمریکایی در واکنش به این اظهارت مقامات پاکستان نوشته است، به رغم این اظهارنظر عمران‌خان، مقامات آمریکایی امیدوارند، پنهانی بتوانند با ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به برای انجام عملیات ضدتروریستی به توافق برسند.

 

ویلیام برن، رئیس سیا زمانی که در یک سفر اعلام نشده به پاکستان رفت، با عمران خان دیدار نداشته و تنها با سازمان اطلاعات پاکستان دیدار کرده است. 

 

جک سالیوان، پیش از این از گفت‌وگوی سازنده با پاکستان درباره عدم تبدیل شده افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم خبر داده بود؛ هرچند وی جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

 

مقامات آمریکا از جمله رئیس سیا درباره قدرت گیری مجدد داعش و القاعده در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی در این کشور هشدار داده و گفته‌اند که خارج شدن نیروهای خارجی قدرت سیا برای جمع آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در افغانستان را به شدت کاهش خواهد داد. 

 

برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

 

به گزارش تلویزیون "ان اچ کی" ژاپن، در این رزمایش نظامی که گسترده ترین نمونه آن طی چند سال اخیر ارزیابی می شود، بیش از ۳ هزار پرسنل نظامی در آن شرکت دارند.

 

برای نخستین بار در قالب این تمرین ها یک واحد رهگیری موشک ارتش آمریکا در آمامی اوشیما در استان کاگوشیما استقرار یافته است.

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

به نظر می آید هدف از این تمرین ها، نشان دادن هماهنگی نزدیک بین دو کشور با در نظر داشتن چین است؛ چین در حال افزایش فعالیت های خود در دریای چین شرقی بوده و قرار است این رزمایش تا هشت روز دیگر ادامه یابد.

 

روزنامه فایننشال تایمز آمریکا نیز در گزارشی به نقل از مقامات ارتش آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و ژاپن در حال انجام رزمایش‌های نظامی مشترک برای سناریوی تعارض احتمالی با چین بر سر تایوان هستند.

 

در این گزارش به نقل از شش فردی که نامشان ذکر نشده آمده است که مقامات نظامی آمریکا و ژاپن «برنامه‌ریزی جدی» برای یک تعارض احتمالی را در سال پایانی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» - رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- آغاز کردند.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که در کنار این برنامه‌ریزی، واشنگتن و توکیو «بازی‌های جنگی فوق محرمانه و مانورهای مشترکی در دریای جنوبی چین و شرقی چین» اجرا کردند.

 

خروج تمامی نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام

 

در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره خروج نظامیان آمریکا و دیگر کشورهای ناتو از افغانستان، یک مقام واشنگتن از خروج همه نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام خبر داد.

 

«جنیفر گریفین» خبرنگار حوزه «امنیت ملی» در شبکه «فاکس نیوز» در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خبر داد.

آغاز زیردریایی‌های روسیه در آبهای قطب شمال| حمله گسترده سایبری ارتش روسیه به آمریکا و انگلیس| مخالفت ارتش پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا| برگزاری رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا

این خبرنگار در پیام خود نوشت: «یک مقام ارشد ایالات متحده به من گفت، همه نیروهای ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام خارج شدند؛ پایگاهی که اصلی ترین پایگاه هوایی ارتش ایالات متحده بود و یک ساعت با کابل (پایتخت افغانستان) فاصله دارد.»

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز سه شنبه هفته جاری، شبکه یک تلویزیون افغانستان به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده بود، «پایگاه هوایی بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان است، به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده خواهد شد.»

 

پایگاه هوایی بگرام در ۲۰کیلومتری جنوب کابل واقع شده و بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

 

این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

 

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده است. 

 

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام در شرایطی انجام شده که «رویترز» روز چهارشنبه گزارش داده بود که روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه تعیین‌ شده قرار دارد و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این روند فاصله دارد.

 

مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین‌‌المللی این منطقه می‌مانند، نمی‌شود.

 

بر اساس این گزارش، منابع مذکور توضیح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود ۶۵۰ نفر خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
تیتیر ایراد دارد
آغاز زیردریایی!!
اغاز زیر دریایی های روسیه؟؟ تیترت رو درست کن.
روسیه در مقابله به مثل مانور های ناتو در
همزمان با تحریک ایران برای بهم زدن توافقنامه برجام ، قصد دارد تا با کارت ایران ار امریکا و اروپا امتیاز بگیرد !!!!
مسولان حواسشان را بیشتر جمع کنند
تا اسیر بازی سیاسی روسیه نشوند
اغاز زیر دریایی های روسیه؟ یعنی چی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار