بازدید 16013

مرگ دونالد رامسفلد وزیر پیشین جنگ طلب آمریکا

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت جورج بوش پسر که طراح اصلی جنگ عراق بود، در ۸۸ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲ 01 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از رویترز، خانواده رامسفلد در بیانیه‌ای خبر مرگ او را اعلام کردند. در بیانیه خانواده رامسفلد اشاره‌ای به زمان مرگ او نشده است.

در زمان ریاست رامسفلد بر پنتاگون در سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی که به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی به عراق حمله کردند، در سه هفته موفق شدند دولت صدام را سرنگون کرده و این کشور را تحت اشغال خود درآورند. این در حالی است که بر خلاف آن چه آنها فکرش را می‌کردند حاکمیت نظم و قانون در عراق پس از صدام ممکن نشد و عراق به حمام خونی از درگیری، منازعه، جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی و باتلاقی واقعی برای آمریکایی‌ها بدل شد و هرج و مرج در عراق تقریبا تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت.

او در زمان بزرگ‌ترین حادثه «تروریستی» تاریخ آمریکا یعنی حمله القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وزیر دفاع بود. در پی آن، در جریان جنگ‌های غیرمنتظره در افغانستان و عراق، رامسفلد به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های آمریکا تبدیل شد.

رامسفلد در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد که این ادعای او که صدام در اطراف بغداد و تکریت انبار سلاح‌های کشتار جمعی داشته، نادرست بوده است.

رامسفلد کسی بود که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از تکنیک‌های شکنجه برای اعتراف‌گیری از مظنونان تروریستی را داد و رسوایی زندان ابوقریب هم در همین دوره در کنار زندان گوانتانامو انتقادات بسیاری را متوجه دولت آمریکا کرد. انتقادهای بسیار از ارتش آمریکا و عملکرد رامسفلد باعث شد تا بوش سرانجام در سال ۲۰۰۶ او را برکنار کند و رابرت گیتس جانشین وی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی