بازدید 305255

سرکه انگبین؛ نوشیدنی شاهانه و پرطرفدار

سرکه انگبین یک نوشیدنی خاص و پرطرفدار است که برخی آن را نوشیدنی شاهانه می نامند. سرکه انگبین از نوشیدنی‌های سنتی ایرانی‌ها بوده و از زمان‌های قدیم مورد توجه طبیبان قرار داشته است. برخی به سرکه انگبین سکنجبین نیز می گویند.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 25 April 2023

سرکه انگبین؛ نوشیدنی شاهانه و پرطرفدار

سرکه انگبین یک نوشیدنی خاص و پرطرفدار است که برخی آن را نوشیدنی شاهانه می نامند. سرکه انگبین از نوشیدنی‌های سنتی ایرانی‌ها بوده و از زمان‌های قدیم مورد توجه طبیبان قرار داشته است. برخی به سرکه انگبین سکنجبین نیز می گویند. برخی دیگر نیز معتقدند سکنجبین با سرکه انگبین فرق دارد! این تفاوت در منشأ شیرین‌کننده این شربت طبیعی و گوارا ایجاد شده است.

به گزارش «تابناک»، در گذشته همواره در ترکیبات سرکه انگبین از عسل استفاده می شده که در طی گذشت زمان به دلیل گران بودن عسل، برخی شکر را جایگزین عسل کرده اند. به همین دلیل بین سرکه انگبین قدیم و سکنجبین جدید تفاوت‌هایی است که این تفاوت تنها در عسلی بودن یا شکری بودن شربت است. هرچند برخی به سرکه انگبین عسلی، سکنجبین نیز می گویند.

با این حال فرقی ندارد اسم شربت چیست؛ ما در مورد شربتی صحبت می کنیم که در آن از عسل طبیعی و سرکه استفاده می شود. البته ممکن است برخی مواد طبیعی دیگر مثل عرق نعنا نیز به آن افزوده شود. این شربت خواص فوق العاده عالی دارد و توانسته به عنوان یک شربت خوشمزه و پرخاصیت مورد استفاده قرار گیرد

اگر شما هم اطلاعات دقیقی در مورد اینکه شربت سرکه انگبین چیست ندارید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. در این مطلب به صورت خلاصه به تمامی نکات در مورد سرکه انگبین تولید شده با عسل طبیعی پرداخته ایم.

 

طرز تهیه سرکه انگبین

روش تهیه سرکه انگبین مرغوب و باکیفیت کار سختی نیست. کافی است عسل طبیعی باکیفیت به همراه سرکه خانگی و مرغوب تهیه کنید و طبق دستور زیر تهیه نمایید. افزودنی دیگری که برای درست کردن سرکه انگبین در خانه نیاز دارید، عرق نعنا است که هم برای طعم و هم برای خواص این شربت طبیعی فوق العاده است.

هرچند طرز تهیه سرکه انگبین بسیار متفاوت است و چندین نوع دستور تهیه برای این شربت طبیعی بیان شده است. با این حال سعی می کنیم یکی از معروف ترین دستورها برای تهیه شربت سرکه انگبین عسلی را بیان کنیم. در برخی دستورها از سرکه سیب برای تهیه سرکه انگبین استفاده می شود. هرچند دستورات قدیمی مبتنی بر تهیه سکنجبین عسلی با سرکه انگور هستند.

مواد لازم برای تهیه سکنجبین عسلی یا سرکه انگبین

سرکه انگور یا سیب  ۲ واحد
عسل  ۳ واحد
عرق نعناع  ۱.۵ واحد
آب – به اندازه لازم (می توانید اصلا آب اضافه نکنید)

مراحل تهیه سرکه انگبین خانگی

ابتدا سرکه و عرق نعنا را با هم مخلوط کرده و روی گاز بگذارید. باید صبر کنید تا ترکیب سرکه و عرق نعنا به دمای جوش برسد و اصطلاحا یک قل بزند. وقتی یک جوش زد، شعله گاز را کم می کنیم تا حرارت ترکیب کاهش پیدا کند. در این زمان می توانید عسل طبیعی را به مخلوط سرکه و عرق نعنا اضافه کنید.

پس از اضافه کردن عسل، باید اجازه دهید تا ترکیب سرکه، عسل طبیعی و عرق نعنا قوام بیاید. این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد. بعد از غلیظ شدن مخلوط، شعله گاز را خاموش می کنیم. پس از اینکه دمای شربت کاهش پیدا کرد آن را درون یک شیشه ریخته و در یخچال یا جای خنک نگهداری می کنیم.

تذکر: کسانی که لاغر هستند برای تهیه شربت سکنجبین عسلی بهتر است از سرکه انگور و افراد چاق از سرکه سیب استفاده کنند.

نکات مصرف سرکه انگبین

سرکه انگبین یک نوشیدنی گوارا، پرخاصیت و سالم است. در نتیجه برای اکثر افراد مفید بوده و می توان در زمان های مختلف میل کرد. البته ترکیب شربت سرکه انگبین با دیگر مواد نیز می تواند خواص دوچندانی به آن دهد.

چه افرادی می‌توانند از سرکه انگبین استفاده نمایند

 طبع سرکه انگبین نه گرم است نه سرد و می‌توان گفت طبع میانه دارد. افراد با طبع‌های متفاوت می‌توانند از آن استفاده کنند. درصورتی که گرم مزاج هستید برای کمک به هضم معده می‌توان سرکه انگبین را با کمی عرق کاسنی ترکیب نمود و به همراه کاهو میل نمایید. در صورتی که سرد مزاج هستید می‌توان چند شاخه نعنای تازه را با سکنجبین ترکیب و مصرف نمایید.

چه افرادی نمی‌توانند از سرکه انگبین استفاده نمایند

زنان باردار بهتر است سرکه انگبین مصرف نکنند. به ویژه در ابتدای ماه های بارداری، ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. با این حال می توانید با طبیب طب سنتی در این زمینه مشورت کنید. افرادی که دارای زخم معده هستند نیز به دلیل وجود سرکه در این شربت، بهتر است از سرکه انگبین استفاده نکنند.

افراد سرماخورده و افرادی که دچار اسهال شده اند نیز از جمله افرادی هستند که منع مصرف سرکه انگبین دارند. البته این افراد نیز می توانند با مجوز پزشک یا طبیب طب سنتی در دوز کم از خواص این شربت بهره مند شوند.

کسانی که دچار مشکلات مفصلی مانند ساییدگی استخوان هستند نیز عموما از خوردن این شربت منع می شوند. همچنین افرادی که دارای ضعف اعصاب و افردای که دارای مشکلات رحمی هستند نباید از شربت سکنجبین عسلی استفاده کنند. . مبتلایان به تکرر ادرار و یا سایر مشکلات مثانه نیز بهتر است شربت سرکه انگبین میل نکنند.

دقت داشته باشید که در زمانی که دچار حالت تهوع هستید نباید از سرکه انگبین استفاده نمایید

مضرات استفاده بیش از اندازه سرکه انگبین

در مصرف سکنجبین عسلی باید بسیار دقت شود؛ زیرا استفاده بیش از اندازه از آن برای افرادی که دارای زخم معده و مشکلات روده ای هستند مضر است. همچنین اگر عسل سرکه انگبین زیاد باشد طبع آن گرم تر شده و ممکن است مشکلاتی را برای برخی افراد ایجاد کند.

دقت داشته باشید که مضرات بیان شده مربوط به سرکه انگبین تولید شده با عسل است. سکنجبین شکری مشکلات زیادی دارد. هرچند حتی سکنجبین شکری نیز خواصی دارد اما برای بسیاری از افراد منع مصرف دارد. بهتر است در هنگام خرید سرکه انگبین دقت ویژه ای داشته باشید یا خودتان با آموزشی که در بالا داده شده اقدام به تهیه سرکه انگبین در خانه کنید.

نکات نگهداری سرکه انگبین

پس از تهیه سرکه انگبین آن را داخل شیشه ریخته و در یخچال به مدت سه هفته نگهداری نمایید. همچنین سرکه انگبین نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد یا آلودگی وارد شیشه آن شود.

به هیچ وجه سرکه انگبین را درون شیشه های پت یا پلاستیکی نگهداری نکنید. اگر سرکه انگبین خانگی تهیه نمی کنید و قصد خرید سرکه انگبین را دارید، ممکن است درون ظروف پلاستیکی نگهداری شده باشد. در این صورت خیلی زود سرکه انگبین را به ظروف شیشه ای منتقل کنید.

بهتر است سرکه انگبین را تازه به تازه تهیه کنید و نگذارید مدت زمانی از تهیه آن بگذرد. دوره مصرف سرکه انگبین سه هفته است و بعد از سه هفته باید یک هفته فاصله گذاشته شود و بعد مجددا از آن استفاده گردد. در نتیجه سعی کنید اگر قصد تهیه سرکه انگبین خانگی دارید، آن را به اندازه سه هفته تهیه کنید و پس از اتمام دوره ماهانه، سرکه انگبین جدیدی را تهیه نمایید.

خواص مصرف سرکه انگبین

سرکه انگبین حاوی انواع ویتامین‌های‏A ،C ،E، گروه ویتامین‌های ‏B‏ ‏مانند ب1، ب2 و ب6، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، پروتئین، اسید ‏استیک و فرمیک، منتول، فلاونوئیدها، کربوهیدرات، قند مانند گلوکز، ‏ساکاروز و فروکتوز، مس، فسفر و گوگرد است.‏

سرکه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان کبد بسیار مفید است و به بریدن صفرا مشهور است. سرکه انگبین عاملی برای جذب بهتر مواد غذایی است و نقش مهمی در پاکسازی عروق، معده و مجاری ادراری ایفا می‌کند. کمک به دفع سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه نیز یکی از خواص سرکه انگبین است.

مصرف منظم سرکه انگبین غلظت خون را از بین می‌برد و باعث کاهش سکته های قلبی و مغزی می‌شود. این یکی از مهمترین خواص و کاربردهای سرکه انگبین است. با این حال باید توجه داشته باشید که بیماران قلبی شرایط و شرح وضعیت متفاوتی دارند و بهتر است حتما در مورد مصرف سرکه انگبین با پزشک مشورت کنید.

سرکه انگبین؛ نوشیدنی شاهانه با خواصی بی نظیر

سرکه انگبین به از بین بردن سوزش سردل، اسید معده و رفلاکس معده نیز کمک می کند و در بر طرف کردن خلط سودا بسیار موثر است. همچنین این شربت از بین برنده باکتری ها و قارچ ها در بدن است. پس می توان گفت سرکه انگبین یک ضد عفونی کننده قوی برای بدن محسوب می‌شود.

یکی از خواص ویژه این شربت این است که عطش را رفع می کند. در فصل تابستان شربت سرکه انگبین نوشیدنی بسیار مناسبی برای رفع ‏عطش است. به جای خوردن نوشیدنی های مضر شیمیایی که به وفور در بازار پیدا می شوند، بهتر است از سرکه انگبین عسلی نوش جان کنید.

جالب است بدانید که شربت سرکه انگبین یک معجون فوق العاده عالی برای درمان مشکلات پوستی است. شربت سرکه انگبین نقش موثری در درمان بیماری‌های پوستی مانند ویتیلیگو، خارش، اگزما، کهیر و پسوریازیس دارد. کافی است به صورت روزانه شروع به میل کردن این شربت کنید تا به مرور اثرات آن را ببینید. البته باز هم بهتر است میزان مصرف را با متخصص طب سنتی هماهنگ کنید.

خواص شربت سرکه انگبین عسلی در ترکیب با عرقیجات و گیاهان دارویی

ترکیب شربت سرکه انگبین با هرکدام از عرقیات خاصیت متفاوتی را ایجاد می‌کند.

  •  در صورتی که آب پخته کاسنی را با سرکه انگبین مخلوط کنید برای کاهش تب‌های مداوم مفید است.‏
  •  اگر این شربت با عرق شاه‌تره و کاسنی مخلوط شود برای پاکسازی کبد مفید است
  •  در صورتی که شربت سرکه انگبین را با عرق بابونه، شیرین بیان و بومادران ترکیب کنیم موجب سلامتی معده می‌شود.
  •  ترکیب شربت سرکه انگبین با آویشن و پونه خاصیت آنتی بیوتیک پیدا می کند
  •  ترکیب شربت سرکه انگبین با‏ سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان و اسطوخودوس آرام بخش و خواب آور است.
  •  شربت سرکه انگبین به همراه عرق خارشتر، خارخاسک و کرفس کلیه‌ها را پاکسازی و سنگ کلیه را دفع می‌کند
  •  در صورتی که این شربت را با عرق گزنه، مریم گلی و شنبلیله ترکیب کنیم برای بیماران دیابتی مفید است.
  •  اگر شربت سرکه انگبین را با عرق برگ زیتون و گردو ترکیب کنیم موجب کاهش فشار خون می‌شود
  •  در صورتی که عرق زیره، شوید و زنیان را با این شربت مخلوط کنیم کاهش چربی خون را به همراه دارد

خواص کاهو سکنجبین عسلی

کاهو در طب سنتی به عنوان ماده ای تر و سرد شناخته می شود. این سبزی پرطرفدار مسکن، خواب آور و ضد درد است. در مقابل سرکه انگبین گرم و خشک محسوب می شود. در صورتی که این دو با هم مصرف شوند می‌توانند یکدیگر را خنثی کرده و حالت تعادلی را ایجاد نمایند. در واقع می توان گفت که مصلح کاهو، سرکه انگبین عسلی است.

در صورتی که افراد با سن بالا و یا افراد بلغمی مزاج از کاهو به تنهایی استفاده نمایند باعث ایجاد سردی و رطوبت در بدن خواهد شد. این در حالی است که اگر کاهو همراه با سرکه انگبین مصرف شود این عوارض را نخواهد داشت.

البته مصرف کاهو با سرکه انگبین خواص زیادی دارد. از جمله آن می توان به درمان بی خوابی، برطرف کردن مشکلات عروق و برطرف کردن مشکلات افراد بلغمی اشاره کرد. در یک مطلب مجزا حتما به معرفی خواص کاهو سکنجبین خواهیم پرداخت.

سخن آخر

سرکه انگبین یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که هم به عنوان یک دارو و هم به عنوان یک ماده خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بتوانید با طرز تهیه سرکه انگبین آن را در خانه تهیه کنید یا از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید آن کنید، مطمئنا می توانید جلوی بسیاری از بیماری های خود را بگیرید.

منبع: سایت عسلنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
این دستور کاملا غلطه.
حرارت دادن عسل بیشتر از 60 درجه، منجر به تشکیل سم می شود.
در دمای بالای 40 سانتیگراد فواید انزیم انورتاز موجود در عسل از بین میرود. در دمای 60 سانتیگراد به بالا ترکیبات سمی خصوصا 5 هیدروکسی میتیل فورفورال تولید میشود که از اثرات ان شکستگی کروموزومی، سمیت سلولی و کارسنوژنیسیته (سرطانزایی). لذا مطلب منتشر شده نه فقط علمی نیست بلکه ترویج اطلاعات غلطی است که عمل به ان سلامتی مردم را به خطر میاندازد.
پاسخ ها
اسلام پیروز است
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
اره تو بفکر مردمی که پرچمت کاناداست

کاملا این مقاله درست است به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی
داداش توی مطالبی که ارائه میدهید،اصلان دقت نمیکنید!چند روز پیش گفتید تحت هیچ شرایطی عسل نباید حرارت ببیند چون تولید سم میشود!حالا چطور میشود پس؟؟!!!
من دیگه نظری ندارم.وقتی اتفاق نظردارندکه عسل راحرارت ندیم
والا هر چیزی بلدن و نابلدن به اشتباه به خورد مردم بدبخت میدن، عموم مردم بدبخت ایران هم چون از رسانه منتشر شده انجام می دهند
فکم
من نطرم اینه که شربت سرکه انگبین را هرشب یک لیوان طبق دستور ی که تجربه کرده ام درست میکنم و از خوردنش لذت میبرم
عسل یک قاشق م
سرکه سیب یک تا دو ق غ
عرق نعنا یک ق غ
گلاب یک ق ع
اب تصفیه تقریبا خنک یک لیوان و همه را باهم مخلوط میکنیم و نوش جانتون
با این روش عسل حرارت نمیبیند و این شربت رو اگر عادتکردین ترک نمیکنین
من معمولا قبل از خواب میخورم
دوستان عزیز توجه کنن اول باید سرکه و عرق نعناع و اگر عرقیات دیگه ای که خواستن استفاده کنن رو باید جوشوند همون یک قل که گفتن بعد باید بزارین سرد بشه نه سرد سرد یکم ولرم که شد بعد عسل رو اضافه کنن اینجوری اضلا به عسل آسیبی نمیرسه . راهش اینه
همسرم ازدردشدیدکلیع داغون بودسه روزخوردخوب شدعالیه
وقتی ترکیب سرکه و عرق نعنا کمی جوشیده شد اجازه می‌دهیم ک ب دمای ۳۵ درجه برسد و ولرم شود بعد عسل را اضافه میکنیم....قابل توجه دوستان
با نظر دوستان در مورد حرارت ندادن عسل موافقم، البته بشرطی که عسلمون اصل باشه، نه این عسل های موحود در بازار که همش آب شکر و شیره اس.
دوستان چی میگن همه برا خودشون دکتر شدن اوّل نعنا و سرکه رو حرارت میدن تا بجوشه بعد که خنک شد عسل اظافه می‌کنند و روی حرارت ملایم قرار میدن بعد هم حرارت کم برای عسل ضرر نداره اصلا عسل کف گرفته رو اصلا همینطوری درست می‌شه تا ی چیزی میخونید سریع فاز دکتر نگیرید همین جوری گند زدید به مسائل سیاست کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
بله حرارت خیلی ملایم مشکلی نداره
آره منم موافقم همه میگن اگه عسل رو حرارت بدید سمی میشه بعد اینا همینجوری یه چیزی میزارن ومیرن لطفا درست آموزش بدید
حالا کمی خیار هم رنده کنید و توش بریزید. فوق العاده می شه
سلام میشه جوابمو بدین لطفآ ..من سرکه انگبین گرفتم یک لیت۲۵۰ت دستسازه بو نعنا میده من میخام باکاسنی مخلوطش گنم خراب نمیشه سرکه انگبینم؟..واینکه چقد کاسنی باید بریزم ک سرکه انگبینم خراب نشه و خاصیت خودشو ازدست نده؟؟اندازه سردهن نوشابه بریزم خوبه؟؟خراب نمیشه؟؟
در اول متن اين مطلب رو نکات مصرف سرکه انگبین مي گيد :مبتلایان به تکرر ادرار و یا سایر مشکلات مثانه نیز بهتر است شربت سرکه انگبین میل نکنند.
درجاي ديگر هم اين خواص مصرف سرکه انگبین رو ميگيد: نقش مهمی در پاکسازی عروق، معده و مجاری ادراری ایفا می‌کند. کمک به دفع سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه نیز یکی از خواص سرکه انگبین است.

واقعا با اين مطالب سردزگم كننده ميفهمم كه هيچ تخصصي در تهيه مطالب در تابناك نيست

اين همه هم ادعا همه مطالبتون كپي از جاي ديگر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس