بازدید 5191

معمای حل شده؛ رصد اخبار در دنیای مدرن

تکنولوژی به یاری همکارانی که به‌صورت دستی بولتن‌سازی می‌کردند، آمد و حالا در سال ۱۴۰۰ می‌توان با تنظیم کردن کلمات کلیدی مربوط به سازمان‌ها، ادارات، کسب و کارها و… در نرم‌افزارهای موسوم به پلتفرم مانیتورینگ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اخبار و مطالب مرتبط با موضوعات تعریف شده را به‌صورت یکپارچه رصد و گزارش‌ها و بولتن‌ها را با چند کلیک، آماده کرد و در اختیار مدیران و هم‌تیمی‌های خود قرار داد.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 28 June 2021

معمای حل شده؛ رصد اخبار در دنیای مدرن

دههٔ پنجاهی‌ها به قبل، احتمالاً به‌خاطر دارند که شاغلین اداری به‌ویژه در سازمان‌های دولتی، همه‌روزه بخشی از زمان خود را صرف درست کردن بوردی از تکه‌های بریده شدهٔ روزنامه می‌کردند که در آن‌ها اخبار و رپورتاژهای مربوط به سازمان مورد نظر چاپ شده بود و این گزارش‌ها که از آن‌ها با عنوان «بولتن» یاد می‌کنیم، برای مدیران اهمیت زیادی داشت؛ چرا که با بررسی آن‌‌ها متوجه می‌شدند که خبر مورد نظر در کدام ستون روزنامه و با چه سایز و رنگ تیتری منتشر شده است و میزان اهمیت خبر و مطلب را متوجه می‌شدند. با گذشت زمان و به‌روز شدن تکنولوژی، بولتن‌‌سازهای دیجیتال با امکانات متنوع، جای خود را به بولتن‌های دستی دادند و صرفه‌جویی زیادی در زمان همکاران واحد روابط عمومی اتفاق افتاد.

پایش اخبار و مطالب با مانیتورینگ رسانه‌ها

همان‌طور که در بالا گفتیم، تکنولوژی به یاری همکارانی که به‌صورت دستی بولتن‌سازی می‌کردند، آمد و حالا در سال ۱۴۰۰ می‌توان با تنظیم کردن کلمات کلیدی مربوط به سازمان‌ها، ادارات، کسب و کارها و… در نرم‌افزارهای موسوم به پلتفرم مانیتورینگ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اخبار و مطالب مرتبط با موضوعات تعریف شده را به‌صورت یکپارچه رصد و گزارش‌ها و بولتن‌ها را با چند کلیک، آماده کرد و در اختیار مدیران و هم‌تیمی‌های خود قرار داد.

این نرم‌افزارها که از آن‌ها با عنوان ابزارهای Social Listening نیز یاد می‌شود، پایش اخبار و مطالب را در روزنامه‌ ها، سایت‌ ها، خبرگزاری‌ها، بلاگ‌‌ها، انجمن‌‌های گفتگو، شبکه‌های اجتماعی و… انجام داده و گزارشات تحلیلی و آماری دقیقی را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند. کافی است که کلمات و عبارات کلیدی سازمان و برندتان را در این نرم‌افزارها تعریف کنید تا هر جا در فضای رسانه‌ای از شما صحبت شد، آن را در پنل‌تان ببینید.

 بولتن‌ ساز دیجیتال در نرم‌افزار پایش و تحلیل رسانه‌ها

 

برخی از این سامانه‌های رصد فضای مجازی همانند زلکا، امکانات کاملی را در راستای تحلیل و پایش اخبار و مطالب در رسانه‌ها برای مشترکین خود در نظر گرفته‌اند:

  • رصد اخبار و مطالب از تمام رسانه‌ها و Social Media،
  • بولتن ساز عادی و هوشمند
  • ارائهٔ گزارشات تحلیلی و آماری دقیق از وضعیت صحبت‌ها دربارهٔ موضوعات تعریف شده در پنل کاربری،
  • رصد بیش از ۳۵۰ روزنامهٔ داخلی و خارجی آنلاین و چاپی (با استفاده از تکنولوژی OCR) و دسترسی به تمام اخبار و مطالب رصد شده در مورد برندشان در آن‌ها
  • نمایش روزانهٔ صفحهٔ اول روزنامه ها در ابزار کیوسک زلکا (همانند پیشخوان روزنامه) با امکان دسترسی به آرشیو
  • امکان دانلود رنگی صفحات اول روزنامه‌ها در فرمت‌های pdf. و jpg.
  • و غیره

حال با دسترسی به امکانات بالا، شاغلین در ادارات، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی به تمام داده‌های عمومی منتشر شده در فضای رسانه‌ای دربارهٔ موضوعات تنظیم شده در پنل زلکا دسترسی دارند و می‌توانند یا به‌صورت گروهی و یا تک‌تک اخبار و مطالب منتشر شده را برای جمع‌بندی مطالب و ارائهٔ گزارش به مدیران ارشد، به‌ بولتن مورد نظر اضافه کنند.

برای مثال، می‌توانند ۱۰ خبر منتخب از هر کدام از دسته‌بندی‌های سایت‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره را انتخاب و به بولتن اضافه کنند.

امکان برجسته‌سازی کلمات و عبارات کلیدی موضوع مورد نظر (همانند نام برند) نیز در بولتن ساز زلکا وجود دارد. همچنین کاربران می‌توانند برای بولتن‌های خود، یا از کاور‌های آماده استفاده کنند و یا کاور و لوگوی برند و یا سازمان‌شان را در سیستم بارگذاری کنند. همچنین صفحهٔ اول هر کدام از روزنامه‌هایی را که نیاز دارند، به بولتن اضافه کنند و یادداشتی نیز برای مدیر مورد نظر بنویسند.

گزارش مورد نظر را می‌توان در قالب فرمت‌های مختلف همانند PDF ،Excel ،Word و… ذخیره و یا لینک‌های مورد نظر را از طریق پیام‌رسان‌ها، ایمیل، پیامک و غیره با مدیران و همکاران به اشتراک گذاشت. این گزارش‌ها را چاپ هم می‌توان کرد؛ اما تا وقتی می‌توان در قالب فایل‌های با حجم کم در کسری از ثانیه آن‌ها را در موبایل‌ها و کامپیوترها دید چرا باعث قطع درختان بیشتر شویم؟! آنچه که در این میان مسلّم است، همراهی با تکنولوژی و استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی که صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه‌ها می‌کنند و به انجام کارها و فرآیندها سرعت می‌دهند، دیگر هزینه نیست و ضرورت و نیازی جدی برای تمام سازمان‌ها و کسب و کارهاست. 

 *عکاس تصویر کاور مقاله: Bill Lucey

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل