بازدید 4512

تاکید بر مبارزه با تروریسم در نشست سه‌جانبه بغداد

نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن با کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه سه کشور با تاکید بر همکاری‌های اقتصادی، مبارزه با تروریسم و مواجهه با چالش‌های مشترک سه کشور در عرصه‌های سیاسی-اقتصادی و امنیتی پایان یافت.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵ 27 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا این سومین نشست بعد از گرد هم آمدن سران سه کشور در بحرالمیت اردن و قاهره مصر بود.

دفتر نخست‌وزیری عراق پیش از آغاز این اجلاس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مهمترین محور‌های این نشست، بررسی پرونده‌های موجود در خصوص همکاری سیاسی و یکپارچگی اقتصادی، تقویت ابعاد سرمایه‌گذاری و تجاری و بررسی تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم است.

در کنفرانس مطبوعاتی پایانی نشست که با حضور فواد حسین وزیر خارجه عراق، سامح شکری و ایمن الصفدی همتایان مصری و اردنی او برگزار شد سه طرف بر ادامه همکاری‌ها در مواجهه با چالش‌های مشترک و استفاده از فرصت‌ها و سرمایه گذاری‌ها در قالب همکاری مشترک با فعال سازی کمیته مشترک همکاری‌ها تاکید کردند.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: از دور دوم نشست سه جانبه در اردن تاکنون هیات مشترک دیدار‌هایی با یکدیگر داشتند.

وزیر خارجه عراق همچنین درباره تاسیس شهر صنعتی با همکاری اردن و مصر و رایزنی‌ها یا سایر طرف‌ها در این باره گفت و تصریح کرد ایجاد این شهر صنعتی به اجرا نزدیک شده است.

موضوع سموم کشاورزی و داروسازی بخش دیگر رایزنی‌ها برای همکاری‌های سه جانبه یود.

اما ایمن الصفدی ویر خارجه اردن این نشست را اجلاس «تکامل و همکاری» در زمینه «قضایای عملی قابل اجرا» در حوزه‌های صنعتی، تجاری و «همکاری عربی مشترک» خواند و گفت: با هم در کنار عراق برای مواجهه با چالش‌های مشترک امنیتی که مساله امنیت عربی است می‌ایستیم.

وی این پیام شاه اردن را بازخوانی کرد که «پیروزی عراق بر تروریسم موفقیتی برای همه ما بود و ما در کنار عراق می‌ایستیم، زیرا امنیت عراق امنیت همه ما است.»

الصفدی بر قضیه فلسطین و طرح آن در نشست سه جانبه تاکید کرد و گفت «صلح دائم و شامل بدون پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف امکان ندارد.»

او با اشاره به معضل سد النهضه بین مصر و همسایگان گفت که باید بر اساس قوانین و معیار‌های بین المللی درباره آبگیری سد‌ها اقدام کرد، زیرا «امنیت آبی برای همه ما کشور‌های عربی مهم است.»

وزیر خارجه اردن بر این موضوع تاکید کرد که «باید عراق را از همه چالش‌ها دور نگه داشت» تا این کشور بتواند به مسیر توسعه ادامه دهد.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز هدف اساسی از برگزاری نشست سه جانبه را «تقویت توانمندی‌های اقتصادی در همکاری با عراق» خواند تا «عراق بتواند با چالش‌ها مقابله و امنیت عربی را تامین کند».

شکری این را نیز اقزود که نشست چهارم اجلاس سه جانبه عراق، مصر و اردن در قاهره برگزار خواهد شد.

هدف از این اجلاس، فعال کردن توافق نامه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک اعلام شده که در دو اجلاس گذشته امان و قاهره و با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیش نویس آن امضا شده است اگرچه برخی منابع از همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی بین سه کشور در این نشست نیز خبر داده اند.

عبد الزهرة الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق به رسانه‌های عراقی گفت: این نشست سه جانبه فقط برای عراق اهمیت ندارد بلکه برای اردن و مصر نیز حائز اهمیت است.

الهنداوی تصریح کرد: پرونده‌های گوناگونی روی میر خواهد بود از جمله مسائل اقتصادی، موضوع اتصال برق بین سه کشور عراق، اردن و مصر که اهمیت زیادی برای عراق در زمینه انرژی دارد یکی از این موضوعات مورد یحث خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع خط لوله نفت از بندر بصره به بندر عقبه اردن یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و تبادل نظر است.

سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق از طرح ایجاد مسیر مواصلاتی زمینی بین عراق، اردن و مصر و اعلام نام شرکت‌های مجری طرح در آینده نیز گفت؛ طرحی که به گفته او «جابجایی شهروندان بین سه کشور را با هزینه‌های پایین میسر می‌کند».

مقام عراقی از احتمال همکاری بین مصر و عراق در زمینه‌های کشاورزی و بازسازی کارخانه‌های عراقی و نیز استفاده از تجربه مصری‌ها در ساخت مسکن هم خبر داد.

به گفته الهنداوی، «کشور‌های دیگری منتظر نتایج نشست سه جانیه عراق، اردن و مصر هستند و حتی برخی کشور‌ها خواستار پیوستن به این محور شده اند.»

گفته شده است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق قرار است در سفر به واشنگتن، «وارد طرحی راهبردی به نام شام جدید شود»؛ طرحی اقتصادی با حمایت آمریکا، همکاری اروپایی و پشتیبانی برخی کشور‌های عربی.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی