بازدید 99696

قاضی القضات جدید یک چهره نام آشنا/ کار ریاست محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه تمام شد؟!

او پیش از این نیز مسئولیت‌های دادستانی دادگاه ویژه روحانیت، وزارت اطلاعات در دولت نهم، دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته و علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی است.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰ 27 June 2021

قاضی القضات جدید یک چهره نام آشنا/ کار ریاست محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه تمام شد؟!

قوه قضائیه یکی از قوای سه گانه و مستقل در کنار قوای مقننه (مجلس) و قوه مجریه (ریاست جمهوری) محسوب می‌شود که رئیس آن از سوی مقام معظم رهبری برای دوره پنج‌ساله منصوب می‌شود. وظیفه تعریف شده برای این قوه این است که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن عدالت در کشور و بین مردم باشد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس قوهٔ قضائیه با تعاریف انجام شده باید یک مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر باشد. اکنون سه سال از زمان صدور حکم رهبر انقلاب برای رئیس جدید دستگاه قضایی می گذرد، اما به دلیل انتخاب او از سوی مردم به عنوان رئیس دولت سیزدهم، باید فرد دیگری جانشین او شود.

پس از آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی (رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام) مقام معظم رهبری طی حکمی در ۱۶ اسفندماه سال ۹۷، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را پنج سال با عنوان رئیس دستگاه قضا منصوب کرد و پس از حضور ایشان در رأس قوه قضائیه بود که اتفاقات مهم و جدی از سوی این دستگاه به ویژه در برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور آغاز شد که به گفته تحلیل‌گران سیاسی، یکی از برجسته‌ترین نقطه قوت آقای رئیسی که سبب اقبال مردم در جریان انتخابات خرداد ماه سال جاری به او شد نیز همین مسأله بود.

سیدابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ خردادماه سال جاری، توانست با بیش از ۱۸ میلیون رأی، پیروز میدان این دوره از رقابت‌ها شود. او دلیل اصلی خود برای ورود به جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اجرای عدالت و پیشگیری از فساد به جای مقابله با فساد در دستگاه اجرایی عنوان کرده بود.

اکنون که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران انتخاب شده، قرار است در مرداد ماه سال جاری، پاستور را رسما را از حسن روحانی تحویل بگیرد. او در این مدت باقی مانده تا زمان آغاز به کار خود در کسوت رئیس جمهور ایران، تا پایان ساعت اداری در قوه قضائیه به انجام امور محوله و پس از آن به بررسی و اجرای مقدمات مربوط به تحویل گرفتن دولت و اقداماتی که باید رئیس جمهور منتخب در راستای انتقال قدرت انجام دهد، می‌پردازد.

همانگونه که توضیح داده شد، قوه قضائیه به دلیل تغییر و تحولات ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور شدن سید ابراهیم رئیسی، باید همین روزها تعیین تکلیف شود و سکاندار جدید دستگاه قضایی برای پیگیری امور این قوه بر کرسی عالی آن تکیه بزند.

بر پایه این گزارش، اسامی اشخاص متعددی برای جانشینی سیدابراهیم رئیسی در دستگاه قضا مطرح شده که حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام اعرافی عضو شورای نگهبان و عضو جدید مجلس خبرگان قانون اساسی، آیت‌الله سیدحسن مدرسی یزدی عضو شورای نگهبان و آیت‌الله عاملی امام‌جمعه اردبیل از جمله این افراد هستند، اما مهمترین چهره و شخصیتی که طی سالیان متمادی مسئولیت‌های مهم و مختلفی در قوه قضائیه بر عهده داشته، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» است.

محسنی اژه‌ای که قاضی پرونده های مهمی بعد از انقلاب اسلامی بوده و در راستای مبارزه با فساد ریاست دادگاه های پر سر و صدایی را هم بر عهده داشته است، هم اکنون در سمت معاون اولی قوه قضائیه مشغول به فعالیت است و گفته می شود که کار ریاست او در قوه قضائیه قطعی شده است.

او پیش از این نیز مسئولیت‌های دادستانی دادگاه ویژه روحانیت، وزارت اطلاعات در دولت نهم، دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته و علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی است.

اکنون محسنی اژه‌ای به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست قوه قضائیه مطرح  است و گفته می شود که کار ریاست او بر دستگاه قضایی قطعی شده است. پیش‌بینی می‌شود، طی روزهای آینده با حکم مقام معظم رهبری این مسئولیت پنج سال به او سپرده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۷
دو سوم متن خبر اضافی بود.
خدا بخیر کنه
رییسی با اینهمه هزینه و تبلیغ و قلع و قمع حریفان، همان میزان رای ای را آورد که ارزشی ها در سال ۹۶ به او و جناخش دادند. کدام استقبال از رییس قوه ی قضاییه؟؟
اقبال مردم ؟؟؟
عمو جان ۳۰ درصد ، ۳۰ درصد ، ۳۰ درصد
ایران ۸۰ میلیون جمعیت داره ، ۸۰ میلیون
خدا به داد مردم برسد با این چیدمان
واویلا قحط الرجال است
با شناختی که از ایشان در یک جلسه شورای اداری پیدا کردم ،هیج پاسخی در خصوص انتقادات از قوه قضاییه نداشتند و طفره می رفتند.
این هم از حضور مدیریت جوانان
تو مملکتی بزرگ شدیم که فقط اسم چند نفر از کودکیمون رو شنیدیم
همه دیگه دارای دکترای بین اللملی حقوق خصوصی هستند و به موقع رو می کنند !!!!!
همین رو کم داشتیم
واقعا ایشان مدرک دکتری حقوق بین الملل گرفته اند؟ ایشان کارشناسی ارشد داشته اند. کی دیپلم گرفته اند؟
مثل روز روشن بود‌که اژه ای میشه
این رو نمیشه انکار کرد. در دوران آقای رئیسی، قوه قضائیه متحول شد. ما این رو به عینه می دیدیم.
مدیران جدید و تازه نفس با سیاست های جدید و درست قرار دادن. بازرسی های واقعی از ادارات استانی انجام دادن و ایرادها رو به گوش مدیران استانی می رسوندند و بعد از یک مدت پیگیر رفع شدن مشکلات استانها بودند. اینطور نبود که رها کنند. پیگیر بودند.
کارکنان ادارات رو رها کنی کار نمی کنند.
رتبه دورقمی کنکورباهرازحمت معدل15لیسانس گرفتم بااین همه مسولیت اجرایی بایدخیلی نابغه باشندحقوق خصوصی اونهم دکترا خدایاشکرت
بسیارعالی
همین که این خبررا تااخرمیخونی ونظرمیدی پس برات مهمه.بیخودی ازکسی ایرادنگیر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل