داستان ادامه‌دار ادعای دستکاری در بودجه ۱۴۰۰

در مواردی بدون تصویب صحن ویرایش‌هایی در بودجه صورت گرفته که حتی صورت مساله عوض شده و هیأت رئیسه هیچ توضیحی نیز نداده؛ نمونه آن در مورد کشت برنج است که به رغم مطلبی که در صحن تصویب شد، چیز دیگری نوشته شد؛ بنابراین، به صرف اینکه موضوعی در مذاکرات ثبت می‌شود، کفایت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ 23 June 2021
دو ماه از طرح ادعای دستکاری در جداول بودجه ۱۴۰۰ می‌گذرد و در این مدت، هیات رییسه مجلس و کمیسیون تلفیق با توضیحاتی این ادعا را رد کردند، اما ظاهرا قانع کننده نبوده است. امروز بار دیگر نماینده خرم آباد این موضوع را تکرار کرد که با واکنش رییس مجلس روبه رو شد.

به گزارش «تابناک»؛ بخش اعظمی از وقت جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به بررسی جزییات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی اختصاص یافت؛ جلسه‌ای آرام همراه با طرح پیشنهادهای متعدد برای تغییر در ماده یک این طرح که در نهایت به تصویب آن ماده ختم شد و به موجب آن، «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» تشکیل می‌شود.

در خلال بررسی پیشنهادهای مربوط به این طرح، مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد خطاب به قالیباف رییس مجلس گفت: پیش از طرح پیشنهاد خدمت آقای قالیباف عرض کردم، نمی‌خواستم وقت را با تذکر آیین‌نامه‌ای بگیرم. در پیشنهاد قبلی فرمودید صحبت‌ها در مذاکرات ثبت می‌شود، اما متأسفانه برخی موارد انجام شده به اعتماد مجلس نسبت به هیأت رئیسه آسیب زده است.

او توضیح داد: ددر مواردی بدون تصویب صحن ویرایش‌هایی در بودجه صورت گرفته که حتی صورت مساله عوض شده و هیأت رئیسه هیچ توضیحی نیز نداده؛ نمونه آن در مورد کشت برنج است که به رغم مطلبی که در صحن تصویب شد، چیز دیگری نوشته شد؛ بنابراین، به صرف اینکه موضوعی در مذاکرات ثبت می‌شود، کفایت نمی‌کند.
 
داستان ادامه دار ادعای دستکاری در بودجه ۱۴۰۰

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در واکنش به این تذکر گفت: در بحث مربوط به برنج در بودجه، متن مذاکرات به این شرح است «در سال ۱۴۰۰ کشت برنج در مناطق مختلف کشور در چارچوب سیاست‌های کلی و با هماهنگی دستگاه‌های ملی به تشخیص شورای آب استان تعیین می‌گردد.»؛ متنی که در قانون بودجه نوشته شده نیز همین است: «در سال ۱۴۰۰ کشت برنج در مناطق مختلف کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی دستگاه‌های ملی به تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان تعیین می‌گردد.»، این عین متن مصوب است.

وی ادامه داد: متاسفم که پشت بلندگو می‌گویید، در صحن یک چیز تصویب شده و در متن یک چیز دیگر است. این ظلم به مجلس است و چون گفته شد، من وظیفه داشتم از مجلس دفاع کنم که چنین چیزی وجود ندارد. خواهشم این است که دوستان رعایت کنند، حضرت آقا به ما تذکر دادند که موضوعاتی را نگوییم که بهانه به دست کسانی بدهیم که بخواهند مجلس را در این زمینه‌ها تضعیف کنند.

این صحبت‌های قالیباف، مجددا با تذکر ویس کرمی با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه روبرو شد. او این بار با توضیحات مفصل تر و طرح انتقادات تندی خطاب به رییس و هیات رییسه مجلس گفت: اشکالی در ذهن من و تعدادی از نماینگان درباره ویرایش بودجه بعد از تصویب در مجلس وجود دارد که هنوز هیأت رئیسه به آن جواب مستدل و رسمی نداده؛ حال اینکه وظیفه رییس و هیات رییسه مجلس روشنگری است؛ ما اشتباه کردیم که به دلیل مصالحی در مقابل جسارت به آقای صباغیان سکوت کردیم، آقای صباغیان یک جمله‌ای گفت و ما نابودش کردیم.

او این را هم تاکید کرد که خرج کردن از مقام معظم رهبری در امور جزئی اگر سوءاستفاده از جایگاه ایشان نباشد، حتما جفا در حق ایشان است. تا کی می‌خواهیم این سید بزرگوار را خرج حرف‌های خودمان بکنیم؟ آن‌هایی که به آقای قالیباف احسنت گفتند، هم دقت کنند، اگر بنا باشد هر انتقادی تضعیف مجلس محسوب شود، پس در موارد محال که انتقادی وارد است، چه باید کرد؟ آیا باید سکوت کنیم تا هیأت رئیسه هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد؟

ویس کرمی خاطرنشان کرد: بدترین تضعیف مجلس انجام کار‌هایی است که کلیت مجلس را زیر سوال می‌برد. هر کسی هر ضربه‌ای خورد از درون خورد. از این می‌ترسم که فردا آقای رئیسی تشریف آورند. برخی بگویند علیه آقای رئیسی حرف زدن خلاف اسلام و مسلمانان است؛ پس من کجا باید از حق مردم مظلوم خود دفاع کنم؟ اگر مجلس خطایی کرد کجا باید آن را بیان کنم؟ من هم تابع جو نبوده و نیستم.

ماجرای طرح ادعای دستکاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۳۱ فروردین ماه و طرح تذکر کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی آغاز و با توییت‌های علی خضریان نماینده تهران ادامه دار و در نهایت به نامه بیش از ۱۰۰ نماینده برای پیگیری این موضوع منجر شد. بعد از آن هیات رئیسه کمیسیون تلفیق با ارائه توضیحاتی، کار خود را قانونی خواند؛ البته در اوایل خرداد ماه هم خضریان از جلسه مشترکی با قالیباف، نادران، زنگنه سخن گفت که بنا بر توضیح او، قالیباف ضمن پذیرش انتقادات، نسبت به تغییر نرم‌افزار بودجه و اصلاح سبک بودجه‌نویسی که مانع بروز اتفاقات این چنینی شود، قول مساعد داده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی