انتقاد مجلس از اخلال در روز انتخابات

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از پیروزی سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری، از اخلال در روند رای گیری در روز انتخابات انتقاد کرده و حتی آن را عاملی بر کاهش میزان مشارکت دانستند.
کد خبر: ۱۰۵۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 21 June 2021

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از پیروزی سید ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری، از اخلال در روند رای گیری در روز انتخابات انتقاد کرده و حتی آن را عاملی بر کاهش میزان مشارکت دانستند.

به گزارش تابناک، جلسه علنی امروز(دوشنبه) مجلس بعد از یک هفته تعطیلی جهت سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه شان تشکیل شد، نشستی که تحت تاثیر نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نطق آغازین خود، از خلق حماسه مردم برخلاف تصورات اولیه سخن گفت که علی رغم نگرانی ها از شیوع بیماری کرونا و وجود دلخوری های فراوان از شرایط اقتصادی و گرانی های لجام گسیخته و ناکارآمدی ها، پای صندوق های رای آمده و باعث سرافرازی ایران عزیز و امنیت و وحدت ملی شده و از آسیب دشمنان به کشور جلوگیری کردند.

او این را هم گفت که مجلس شورای اسلامی با حفظ استقلال قوا و انجام وظایف قانونی، تمام ظرفیت و توان خود را درجهت ایجاد کمال همدلی و نیز انجام همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی با دولت منتخب ملت به کار می گیرد تا با کارآمدی، نتایج ملموس و موثر در رفع مشکلات زندگی مردم حاصل شده و مردم بتوانند طعم شیرین خدمت‌رسانی نیروهای انقلابی را بچشند.

با ورود مجلس به دستور کار پارلمان، نمایندگان در ابتدای صحبت های خود از حضور حماسی مردم در انتخابات قدردانی کردند، از جمله آن ها احد آزادی خواه نماینده ملایر است که گفت: مردم با حضور در پای صندوق های رای این پیام را به مستکبران و مستبدان دادند که باید حساب کار دستشان بیاید چون علی رغم تمامی مشکلات دست از انقلاب، نظام و شهدا بر نمی دارند.پس دیگر دشمن شکست را بپذیرد.

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس نیز تاکید کرد که مردم با حضور پررنگ و معنادار خود همه چیز را تمام کرده و بر دهان دشمنان کوبیدند؛ البته در روز انتخابات اخلال هایی به وجود آمد که باید دو کمیسیون شوراها و اصل 90 آن را بررسی کنند تا مشخص شود عمدی و یا غیر عمدی بوده و بعد با افراد خاطی برخورد صورت گیرد.

او توضیح داد: تاخیر در ارائه تعرفه رای به برخی از شعب و به دنبال آن تاخیر در شروع انتخابات تنها نمونه ای از این اخلال هاست ، در زمان اعلام نتایج نیز آقایان گفتند نتایج بر اساس تجمیع ۹۰ درصد صندوق های آراست که انگار آن ها درکی از ۹۰ درصد نداشتند. این اخلال ها باعث کاهش حداقل ۵ تا ۱۰ درصد میزان مشارکت شده و برخی از مردم نتوانستند رای دهند.

در واکنش به این صحبت ها،قالیباف رییس قوه مقننه نیز با تایید دو نوبت اخلال در انتخابات، از دو کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست که این موضوع را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند.

محمد تقی نقد علی نماینده خمینی شهر و رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان هم از «اخلال» در انتخابات گفت و توضیح داد: قرار بود انتخابات در دو شهر اصفهان و شاهین شهر به صورت الکترونیکی برگزار شود منتها به دلیل این اختلال ها تا ساعت ۹ صبح هیچ رایی اخذ نشد و بسیاری از مردم موفق نشدند صبح زود در انتخابات شرکت کنند.همچنین قرار بود کارت ها برای راه اندازی صندوق های الکترونیک از دو روز قبل از انتخابات به شعب برسد اما این کارت ها ۶ صبح روز انتخابات به دست عوامل اجرایی رسید، مجلس موظف به رسیدگی به این موارد است.

نصرالله پژمان فر رییس کمیسیون اصل نود نیز به ورود این کمیسیون به بررسی این موارد با دستور رئیس مجلس اشاره و اظهار کرد:در روز انتخابات بسیاری از افراد به دلیل کسالت محروم از رای دادن شدند، علاوه بر این تاخیر در اخذ رای، نبودن مهر و عدم نظارت گسترده را در انتخابات شاهد بویم. ما در حال رسیدگی به طرز کار دستگاه‌ها در موضوع برگزاری انتخابات هستیم.

علاوه بر این ، بیاینه فراکسیون انقلاب اسلامی با امضای بیش از 200 نماینده قرائت شد که در آن با تبریک ویژه به رئیسی اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی برای همکاری با دولت سیزدهم در جهت عبور از مشکلات عدیده کنونی و حل معضلات ساختاری کشور آمادگی کامل دارد. نمایندگان با قوت و قدرت، بر عملکرد دولت جدید نظارت کرده و در این جهت هیچ خط قرمزی در استفاده از سازوکارهای نظارتی مندرج در قانون اساسی نخواهد شناخت.
همچنین دراین نشست ایرادات شورای نگهبان درطرح جهش تولید و تامین مسکن و لایحه شوراهای حل اختلاف رفع شد؛ نمایندگان تصویب کردند که کارکنان شوراهای حل اختلاف با اولویت سابقه اشتغال بیشتر، از طریق آزمون عمومی و تخصصی استخدام شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی