بازدید 17290
۲
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

کاربران ایرانی گوگل در پی یافتن فرق آرای سفید و باطله/ چرا نام مسعود رضوی در روز انتخابات ترند شد؟/ جست و جوی کاربران ایرانی گوگل در مورد گزینه‌های احتمالی وزارت در دولت رئیسی

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «جواد علیزاده»، «فرق آرای سفید و باطله»، «مسعود رضوی»، «محمد جواد علی اکبری»، «کیومرث هاشمی»، «سعید محمد» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 21 June 2021

کاربران ایرانی گوگل در پی یافتن فرق آرای سفید و باطله/ چرا نام مسعود رضوی در روز انتخابات ترند شد؟/ توجه ویژه کاربران ایرانی گوگل به گزینه‌های احتمالی وزارت در دولت جدید

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «جواد علیزاده»، «فرق آرای سفید و باطله»، «مسعود رضوی»، «محمد جواد علی اکبری»، «کیومرث هاشمی»، «سعید محمد» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

در ادامه در مورد این مفاهیم بیشتر توضیح خواهیم داد.

جواد علیزاده

جواد علیزاده یکی از کاریکاتوریست های توانمند معاصر کشورمان است که عمدتاً آثار نقادانه و طنزگونه ای را در طول دهه های گذشته در حوزه های سیاسی- فرهنگی و اجتماعی تولید و منتشر کرده است.

علیزاده خود را کاریکاتوریست فرا جناحی معرفی کرده است؛ یعنی کاریکاتوریستی که جناح های مختلف سیاسی با آثار او مشکل دارند و به واسطه نقد و طنز موجود در آثار چندان با او میانه خوبی ندارند.

جواد علیزاده (با نام اصلی «جواد علیزاده مقدم») کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی، متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. او دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از سال ۱۳۶۹ تا کنون مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور بوده‌ است.

کاربران ایرانی گوگل در پی یافتن فرق آرای سفید و باطله/ چرا نام مسعود رضوی در روز انتخابات ترند شد؟/ توجه ویژه کاربران ایرانی گوگل به گزینه‌های احتمالی وزارت در دولت جدید

نام جواد علیزاده در روزهای گذشته، یکی از پر جست و جوترین عناوین توسط ایرانیان در گوگل بوده است.

فرق آرای سفید و باطله

در انتخابات ۱۴۰۰ در ایران اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و نیز شورا‌ها ما شاهد پدیده رو به رو شد و عجیب آرای باطله بودیم، به طوری که در برخی استان و شهرها این آرای باطله بود که حائز اکثریت آرا شد؛ مثلا در شهر کرج هیچ یک از نامزدهای شورای شهر نتوانستند بیشتر از آرای باطله رأی بیاورند.

همچنین در استان البرز و در انتخابات ریاست جمهوری، آرای باطله ریخته شده در صندوق از آرای آیت الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز بیشتر و تقریباً دو برابر آرای ایشان بود.

در واقع در انتخابات شورای شهر کرج، عمار ایزد یار با ۲۲هزارو ۹۰۶ رای به عنوان نفر اول، در حالی به شورا راه یافت که آرای باطله شمارش شده از این شهر ۳۸ هزار و ۸۸۸ رای بود. ضمنا در استان البرز نامزد پیروز یعنی ابراهیم_رئیسی ۲۶۴۸۲۲ رأی کسب کرد، اما در این استان ۳۷۵۴۱۳ آرای باطله به صندوق‌ها ریخته شد. همچنین سه نامزد دیگر در البرز مجموعا کمتر از ۹۰ هزار رأی داشتند.

این پدیده حالا برای بسیاری موضوع آرای باطله و سفید را به یک مساله تبدیل کرده است و در گوگل به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستند.

واقعیت این است که در هر انتخابات، عده‌ای از افراد جامعه حضور دارند که در این صحنه به نامزدی رای نمی‌دهند و آرای خود را در داخل صندوق می‌اندازند، اما این آرا به دوسته تقسیم می‌شوند؛ آرای سفید و باطله.

اما این دو دسته چه فرقی با هم دارند.

 به چه رای‌هایی آرای باطله می‌گویند؟

 طبق ماده ۱۹ (اصلاحی ۴/۱۲/۱۳۸۶) در موارد زیر با تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه مربوطه برگه‌های رای باطل و مراتب در صورت جلسه قید و آرا مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد.

- در موارد زیر، برگه‌های رای باطل و جزو آرای ماخوذه محسوب می‌شود؛

- آرا ناخوانا باشد

 - آرایی که کاملا حاوی اسامی غیر نامزدهای تایید شده باشد

 - آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد

 به چه رای‌هایی آرای سفید می‌گویند؟

 همان گونه که از اسم آن روشن است، آرای سفید در انتخابات به رای‌هایی گفته می‌شود که در برگه تعرفه هیچ نام و یا علامت دیگری در آن نباشد.

مقام معظم رهبری درباره رای سفید دادن در انتخابات فرموده‌اند: در هر صورت اگر رای سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

رهبر معظم انقلاب در یکی از تازه‌ترین استفتائات به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهدگان جهت انتخاب اصلح و همچنین وظیفه نامزد‌هایی که انتخاب نشده اند درباره انتخابات پاسخ دادند.

مسعود رضوی

در روز برگزاری انتخابات در ایران، خبری به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، ناظر بر اینکه یکی از مأموران و در واقع سربازان محافظ صندوق رأی در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان سراوان به واسطه حمله گروه های معاند و تروریستی به شهادت رسیده است؛ نام این فرد مسعود رضوی اعلام شده بود و تصویر او نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد.

این موضوع سبب شد تا این نام به سرعت به یکی از ترندهای گوگل و شبکه های اجتماعی تبدیل شود و مردم به دنبال اطلاعاتی در مورد مسعود رضوی باشند.

انتشار این خبر در حالی بود که بلافاصله پس از آن روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور جمعه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: خبر شهادت مامور محافظ صندوق اخذ رای در یکی از شعب اخذ رای سراوان صحت ندارد و این موضوع تکذیب می شود.

در ادامه این اطلاعیه آمد: این گونه اخبار صرفا تلاش دشمن برای جلوگیری از حضور مردم در پای صندوق های رای است که امیدواریم مردم مانند همیشه با بصیرت خود این گونه توطئه های دشمن را خنثی کنند.

محمد جواد علی اکبری

محمد جواد جواد علی اکبری یکی از روحانیون نسبتاً جوان کشورمان است که در حال حاضر ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز امام جمعه موقت تهران است.

در مورد محمد جواد حاج علی اکبری در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

او که پیشتر سابقه فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز دارد و در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان روحانی مبلغ و تخریب چی حضور داشت، حالا پس از پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در برخی محافل از او به عنوان یکی از گزینه های وزارت یاد می شود و به نظر می رسد به همین دلیل نام او به یکی از پر جست و جوترین نام ها در گوگل تبدیل شده است.

کیومرث هاشمی

کیومرث هاشمی متولد ۱۳۴۴ در ملایر، سیاست‌مدار ایرانی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی، قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و رئیس سابق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران است.

از کیومرث هاشمی نیز همانند محمد جواد علی اکبری به عنوان یکی از گزینه های وزارت در دولت جدید یاد می شود؛ گزینه ای که از هم اینک به جدال میان هواداران پرسپولیس و استقلال دامن زده است.

در این رابطه خبرگزاری دانشجو نوشت: کیومرث هاشمی رئیس سابق کمیته ملی المپیک که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال هم بود گفته می شود، یکی از گزینه های وزارت ورزش است و در فضای مجازی هواداران استقلال و پرسپولیس بر سر این موضوع با هم بحث می‌کنند.

حمله شدید سایت اصولگرا به تغییر رویه کیومرث هاشمی - تابناک | TABNAK

حالا باید منتظر ماند و دید هاشمی در دولت جدیدی که تا ماه های آینده بر سر کار می آید به عنوان وزیر ورزش انتخاب می شود یا گزینه کسی دیگری است؟!

سعید محمد

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاست که با سودای رسیدن به پاستور عزم حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری کرد، اما صلاحیت او از سوی شورای نگهبان تأیید نشد.

محمد که به نظر می رسید، برای حضور در رقابت های انتخاباتی و پیروزی در این انتخابات مصمم و با طرح و برنامه و کار تشکیلاتی وارد شده است، پس از عدم تأیید صلاحیت از آیت الله رئیسی حمایت و برای ایشان در چندین جلسه سخنرانی شرکت کرد.

سعید محمد می‌خواهد شهردار بشود یا رئیس جمهور؟ - تابناک | TABNAK

بر اساس بررسی ها در اکثر این سخنرانی ها، محمد علاوه بر طرح مباحثی حمایتی در مورد رئیس جمهور منتخب، همچنین تلاش می کرد تا خود را نیز به عنوان یکی از مهره های اصلی کابینه دولت آقای رئیسی معرفی کند.

حالا که انتخابات تمام شده، بسیاری بر این باور هستند که سعید محمد نیز در کابینه دولت آینده جایگاه مهم و ویژه ای خواهد داشت؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید در این رابطه چه تحولاتی رخ خواهد داد و آیا آقای رئیسی اساساً وی را در لیست کابینه جای خواهد داد یا خیر؟

با این همه افکار عمومی و کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه گوگل، مکرر نام او را جست و جو می کنند و مشتاق هستند تا در مورد سعید محمد بیشتر بدانند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
شاید وزرا شیخ یا شیخ مسلک باشند فرقی ندارد باید کار بلد باشند.
تعداد آراء باطله در اولین روز شمارش بیش 4 و نیم میلیون نفر اعلام شد که باید در آمار نهائی بیشتر هم میشد ولی حدود 1 میلیون هم کاهش داشته!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل