بازدید 7118

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید .
کد خبر: ۱۰۵۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶ 20 June 2021

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی یک قرارداد معمولی

اجازه دهید پیش از معرفی قرارداد هوشمند از نوع اتریوم، تعریفی کلی از قراردادهای معمولی را داشته باشیم. قراردادهای معمولی آن دسته از قراردادهایی هستند که در زندگی روزمره به طور مداوم با آن‌ها سروکار داریم. این مدل قراردادها در اصل توافقاتی هستند که میان دو یا چند فرد وضع می‌شود. برای نمونه قرارداد اجاره، قرارداد بیمه، خرید اشتراک اینترنتی و ... از مواردی هستند که به آن‌ها قراردادهای معمولی می‌گوییم.

در قرارداد اجاره، فرد به صاحب ملک متعهد می‌شود که هر ماه و در تایم خاصی اجاره بها را پرداخت کند و صاحب ملک نیز در مقابل متعهد به عدم تصرف منزل در موعد مقرر می‌شود. در قرارداد بیمه، فرد متعهد می‌شود هر ماه مبلغ اندکی را به حساب شرکت بیمه واریز کند و در مقابل شرکت بیمه نیز متعهد به پرداخت خسارات ناشی از آتش سوزی، تصادف، زلزله و غیره به فرد مورد نظر می‌شود.

در خرید اشتراک اینترنتی، فرد متعهد می‌شود هر ماه مبلغی را به حساب اپراتور مورد نظر واریز کند و در مقابل شرکت مورد نظر نیز متعهد به ارائه خدمات اینترنتی با پهباند مناسب به فرد مورد نظر می‌شود. افراد و شرکت‌های ذکر شده برای انجام این تعهدات نیازمند واسطه‌هایی هستند تا بتوانند به کمک آن‌ها نسبت به تبادل خدمات و هزینه مبادرت کنند. این واسطه‌ها دارای سرورهای متمرکز کامپیوتری هستند که از آن‌ها می‌توان به مراکزی نظیر بانک‌ها اشاره کرد.

معرفی قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از معرفی قرارداد هوشمند باید بدانید که تعریف این قرارداد گیج کننده و پیچیده است. مانند این است که بخواهیم برای شما ساز و کار اینترنت و نحوه‌ی فعالیت آن را در یک مقاله‌ی کوتاه توضیح دهیم. باور کنید یادگیری چگونه استفاده کردن از اینترنت برای افراد معمولی بسیار مهم‌تر از یادگیری ساز و کار آن است. در خصوص قرارداد هوشمند نیز این مهم صدق می‌کند.

در هر حال شاید بتوان قراردادهای هوشمند را به دستگاه‌های فروش اتوماتیک تشبیه کرد. شما هنگام استفاده از این دستگاه‌ها، به طور مستقل و بدون کمک گرفتن از هیچ واسطه‌ای (مغازه دار و غیره) اقدام به خرید نوشیدنی مورد نظر خود می‌کنید. قراردادهای هوشمند نیز فرآیندها و معاملات مختلف را بدون دخالت هیچ فردی به انجام می‌رسانند. هیچ فرد یا سازمانی حق دخالت یا تصرف در قراردادهایی که به این شکل بسته می‌شوند را ندارد و به صورت کاملاً خودکار کلیه‌ی قراردادهای ثبت شده اجرا می‌شوند.

به یاد داشته باشید که در قراردادهای هوشمند، چیزی به نام برگشت قرارداد یا فسخ آن معنا ندارد. برای مثال شما تراکنش اشتباهی را انجام می‌دهید و برای جلوگیری از عواقب آن به بانک مراجعه می‌کنید و کارمندان بانک با توجه به میزان دسترسی که در اختیار دارند، اشکال کار شما را برطرف می‌کنند. دانشجو هستید و انتخاب واحد اشتباهی انجام داده‌اید و مدت زمان تعیین شده به پایان رسیده، به آموزش دانشکده مراجعه می‌کنید و مسئول مربوطه متناسب با میزان دسترسی که به حساب کاربری شما دارد، انتخاب واحد شما را تصحیح می‌کند.

مثال‌های ذکر شده‌ی بالا در قراردادهای هوشمند معنایی ندارند و هیچ گونه اجازه‌ی تصحیح، بازگشت، فسخ و غیره را به کاربر نمی‌دهند. برای وضع کردن قراردادهای هوشمند نیازمند پلتفرمی غیرمتمرکز (خلاف قراردادهای معمولی) هست تا بتوان به کمک آن کلیه‌ی فرآیند پرداخت و شرایط معامله را به شکل کدهای مخصوصی در یک بلاک چین بارگذاری کرد. در چنین حالتی پلتفرم غیرمتمرکز ذکر شده این کدها را پردازش می‌کند و قرارداد در نهایت براساس شرایط تعیین شده انجام می‌پذیرد.

انواع بلاک چین‌های پردازش کننده‌ی قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

اجازه دهید شما را با بلاک چین‌هایی آشنا کنیم که توانایی پردازش قراردادهای هوشمند را دارند. این بلاک چین‌ها شامل چهار دسته‌ی زیر هستند:

  1. بیت کوین: اگرچه توانایی این مدل بلاک چین برای پردازش اسناد مطلوب نیست اما مناسب‌ترین گزینه برای انجام عملیات پردازش معاملات مربوط به بیت کوین است.
  2.   زنجیره‌های جانبی یا (Side Chains): دسته‌ای از بلاک چین‌ها هستند که در کنار بلاک چین بیت کوین فعالیت می‌کنند و به آن‌ها زنجیرهای جانبی می‌گویند. این مدل بلاک چین فضای بیش‌تری را جهت پردازش قراردادها به وجود می‌آورد.
  3.  NXT: این مدل بلاک چین را پلتفرمی عمومی می‌دانند که جهت ایجاد قراردادهای هوشمند به افراد، قدرت انتخاب محدودی از میان الگوهای گلچین شده را می‌‌دهد. در نتیجه افراد هنگام راه اندازی قراردادهای هوشمند خود قادر به کدنویسی نخواهند بود.
  4.  اتریوم: از بهترین پلتفرم‌های عمومی، بلاک چین اتریوم است که ابزاری بسیار پیشرفته جهت پردازش و رمزگذاری قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. نکته‌ای که باید بدانید این است که اگر قصد بارگذاری کد مورد نظر خود در این پلتفرم را دارید، بایستی پیش از انجام هر کاری نسبت به پرداخت توکن ETH اقدام کنید.
  5. اتریوم دارای مزایای بی شماری است که از آن‌ها می‌توان به سرعت بالای تراکنش‌هایی اشاره کرد در این بستر انجام می‌گیرند. به نحوی که شاهد ثبت پانزده تراکنش در ثانیه خواهید بود. علاوه بر ثبت تراکنش‌ها، مسئله‌ی دیگری نیز وجود دارد که به سرعت بالایی نیاز دارد و آن تأیید شدن تراکنش‌های ذکر شده است که در این پلتفرم تنها چهارده ثانیه به طول خواهد انجامید.

بد نیست بدانید که حداقل سرعت تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین، ده دقیقه است. این پلتفرم غیر قابل نفوذ بوده و امنیت حفظ اطلاعات و حریم خصوصی افراد و سازمان‌ها در اولویت کاری این بلاک چین قرار دارد.  

تفاوت و شباهت اتریوم و بیت کوین در چیست؟

بیت کوین و اتریوم در پارامتر‌های مختلف دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند که آن‌ها را به شکل زیر دسته بندی کرده‌ایم:

  1. نوع ارز: هر دو بلاک چین بیت کوین و اتریوم از نوع ارزهای دیجیتالی هستند و از این نظر مشابه یکدیگرند.
  2. سرعت: اگر بخواهیم سرعت این دو بلاک چین را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به سرعت بالای تراکنش‌های اتریوم به نسبت بیت کوین اعتراف کنیم.
  3. میزان کارمزد: کارمزدی که بلاک چین بیت کوین از کاربران به نسبت بلاک چین اتریوم دریافت می‌کند، به میزان کم‌تری است.
  4. تعداد قابل استخراج: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که این دو نوع بلاک چین با یکدیگر دارند، میزان ظرفیت استخراج آن‌هاست. این مقدار برای بلاک چین بیت کوین به میزان بیست و یک میلیون بوده و این در حالی است که بلاک چین اتریوم هیچ گونه محدودیتی در این زمینه ندارد.

نحوه خرید اتریوم و اجرای قرارداد های هوشمند

حالا که با مفهوم قرارداد های هوشمند بر بستر بلاکچین آشنا شدید و متوجه تاثیر رمزارز ها بر این نوع از قرارداد های هوشمند شدید، شاید این سوال برای شما پیش آید که از کجا می توانید این قرار داد هارا اجرا کنید و چگونه می توانید برای خرید اتریوم، اقدام کنید. یکی از راه های شما برای خرید و فروش اتریوم، استفاده از وب سایت اوکی اکسچنج می باشد. اوکی اکسچنج یکی از بازار های معاملاتی ارز های دیجیتال می باشد که بیش از 5 سال سابقه در زمینه ارز های دیجیتال دارد و شما می توانید از این وب سایت برای خرید ارز دیجیتال استفاده کنید.

چه رمزارز های دیگری می توان از اوکی اکسچنج خریداری کرد؟

اوکی اکسچنج، یکی از وب سایت های معامله ارز های دیجیتال می باشد که شما می توانید از این وب سایت انواع ارز های دیجیتال را خریداری کنید. این وب سایت بیش از 400 رمزارز را پشتیبانی می کند. برای مثال شما اگر قصد خرید ترون، داشته باشید، می توانید وارد وب سایت اوکی اکسچنج شوید و ثبت سفارش کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی