بازدید 11548
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / گران‌ترین نبرد جنگ‌ جهانی در کشتارگاه وردن / چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فراگرفت.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶ 09 June 2021

اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی / لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا / گران‌ترین نبرد جنگ‌ جهانی در کشتارگاه وردن / چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فراگرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 


اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی

جیمی فرانتیانو، یکی از اعضای ارشد مافیای ایتالیایی در آمریکا بود که پس از اینکه احساس کرد مافیا قصد دارد او را بکشد به آن‌ها خیانت کرد و خبرچین اف‌بی‌آی شد. فرانتیانو یک پدرخوانده واقعی است که فقط شمایلی از او را در فیلم‌هایی چون پدرخوانده دیده‌ایم. اعترافات فرانتیانو نقش مهمی در محکومیت چهره‌های مطرح مافیا داشت و یکی از منابع ارزشمند برای درک ساز و کار داخلی این سازمان مخوف و مخفی بود و بسیاری از شایعات و گمانه زنی‌ها در مورد مافیا را تایید می‌کرد. در این اعترافات که بعد‌ها در کتابی منتشر شد، او به روابط مافیا با سیاست‌مداران، درخواست ترور فیدل کاسترو از مافیا توسط سی‌آی‌ای، نفوذ مافیا در اتحادیه‌های کارگری و حتی همکاری مافیا با رژیم اسرائیل برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای خرید سلاح اشاره می کند. این اعترافات تکان دهنده این عضو سابق مافیا را که نهایتا در سال ۱۹۹۳ در اثر بیماری آلزایمر از دنیا رفت با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


لیست سیاه هالیوود در دوران خفقان آمریکا

از اواخر دهه ۴۰ تا پایان دهه ۵۰ میلادی نگرانی از نفوذ کمونیسم در آمریکا باعث شده بود که مجلس کمیته فعالیت‌های ضد آمریکایی را احیا کند و به شدت به دنبال افرادی که با حزب کمونیست ارتباط دارند بگردد؛ دوره‌ای که از آن با نام «مک کارتیسم» یاد می‌شود. یکی از بخش‌هایی که توجه زیادی به خود جلب کرد هالیوود بود. افرادی که مشکوک به ارتباط با کمونیسم بودند از کار بیکار شدند و اسم آن‌ها در فهرست سیاهی وارد شد که مانع از کار آن‌ها در صنعت سینما می‌شد. در این ویدیو بخشی از جلسات کمیته با هالیوودی‌ها را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


گران‌ترین نبرد جنگ‌جهانی در کشتارگاه وردن

نبرد وردن یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین نبرد‌های جنگ جهانی اول بود و یکی از پر هزینه‌ترین نبرد‌های تاریخ بشر به شمار می‌رود. این نبرد که به مدت ۳۰۳ روز بین نیرو‌های آلمانی و فرانسوی در گرفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر تلفات داشت. در این نبرد آلمانی‌ها قصد داشتند که با تصرف مواضع وردن و استفاده از موقعیت استراتژیک آن در برابر حمله فرانسوی‌ها که گمان می‌کردند برای باز پسگیری آن رخ خواهد داد به آن‌ها ضربه سختی بزنند. اما فرانسه با تغییر سیاست حمله به هر قیمتی به یک استراتژی دفاعی موفق شد در این نبرد مقاومت و نهایتا آلمان‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کند. هرچند هزینه این کار بسیار بالا بود. تصاویری از این نبرد که کیفیت آن‌ها اصلاح شده است در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


دفاعیات عجیب آلبرت اشپر در دادگاه نورنبرگ

وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم «آلبرت اشپر / Albert Speer» یکی از افرادی بود که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم در نورنبرگ محاکمه شد و جزو معدود مقامات ارشد نازی بود که توانست از این دادگاه جان سالم به در ببرد. او که یک معمار بود در زمان هیتلر بناهای مهمی ساخت و سپس به مقام وزارت رسید که در آن مقام نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داد. اکثر متهمین دلیل اعمال غیرانسانی خود را تبعیت از دستورات اعلام کردند. استفاده این دفاع آنقدر در دادگاه نورنبرگ شایع بود که بعدها به همین نام معروف شد. آنچه او را از سایر متهمین جدا می‌کرد این بود که برخلاف سایر متهمین از دفاع نورنبرگ استفاده نکرد. او مسئولیت خود به عنوان یکی از اعضای دولت نازی را پذیرفت اما همچنان اطلاع از جنایت‌ها را انکار کرد. او نهایتا به دلیل استفاده از کار اجباری از مردم کشورهای تحت اشغال به بیست سال زندان محکوم شد. تصاویری از دادگاه همراه با دفاعیات او را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.


چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

ویژگی مشترک بسیاری از عکس‌های قدیمی قرن نوزدهم و بیستم قیافه بسیار جدی مردم در آن تصاویر است. این تصاویر اغلب پرتره افرادی است که خیلی جدی و رسمی نشسته یا ایستاده‌اند و حتی در شادترین رویدادها، مانند عروسی از لبخند خبری نیست. در این ویدیو با دلایل فنی و فرهنگی که باعث بروز این مساله شده است بیشتر آشنا شوید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بزرگترین گروه مافیای آمریکا کرایم سیندیکیت گروهی با رهبری افرادی مثل مایر لنسکی بوده که با گروههای مافیای ایتالیایی هم ارتباط داشتند ولی ایتالیاییها در برابر جنایتهای اونها باید لنگ مینداختند. دلیل اینکه هالیوود مافیا رو با موسیقی ایتالیایی و اسپاگتی به خورد مردم دنیا داده اینه که کنترل هالیوود دست صهیونیستهاست و اونها جنایات افراد قبیله خودشونو پشت تبلیغات در مورد گنگسترهای دیگه مخفی می‌کنند. در مورد مافیای "روسیه" هم همین موضوع صادقه و برعکس چیزی که توی فیلمها نشون میدند این مافیا روسی مسیحی نبودند و با رژیم اسراییل هم ارتباط خوبی داشتند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان