بازدید 8601
۲

از رقابت ۱۱۰ برابری در تهران تا فقدان رقابت در ۸ شهر؛ شورای خوب و شورای بد!

استقبال بسیار کمرنگ از انتخابات شورا‌های روستا در بسیاری از مناطق کشور -که در انتخابات پیش رو هم هویداست- نشان از فاجعه‌ای نادیده دارد که چرایی شکل گیری این نهاد را زیر سوال می‌برد، تا جایی که دست اندرکاران انتخابات ترجیح می‌دهند به جای پرداختن به آن، به کلی گویی در این زمینه بسنده کرده و حتی تعداد روستا‌هایی که انتخابات نخواهند داشت را اعلام نکنند!
کد خبر: ۱۰۵۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹ 08 June 2021

عضویت در شورا خوب است یا بد؟ آیا آنقدر خوب هست که برخی برای به دست آوردنش سر و دست می‌شکنند یا نه، کاری پرزحمت و بی فایده بوده و بهتر است از قدم گذاشتن در مسیر آن خودداری کرد؟

به گزارش «تابناک»؛ ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در حالی در شرف برگزاری قرار گرفته که تلاش برای یافتن پاسخ سوال فوق حتی با مراجعه به داوطلبان نیز ساده نیست؛ این را می‌شود از تفاوتی چشمگیر دریافت که از قیاس استقبال از این انتخابات در شهر‌های مختلف به دست می‌آید و نشان از نابرابری عجیب دارد.

برای تببین ماجرا می‌شود به تهران اشاره کرد که شمار داوطلبان حضور در شورای ۲۱ نفره آن بعد از بررسی‌ها و کسر افراد رد صلاحیت شده به ۲۲۹۲ نفر رسیده است؛ چیزی قریب به ۱۱۰ برابر صندلی‌های شورای این شهر؛ عددی بسیار بزرگ که نشان می‌دهد، رقابت برای تکیه زدن به کرسی‌های شورا در این شهر بسیار شدید خواهد بود و تقریبا از هر ۱۱۰ کاندیدا، یکی پیروز خواهد شد.

اما آیا این وضعیت در دیگر حوزه‌های انتخابی هم به چشم می‌خورد؟ برای آنکه شکاف شکل گرفته در این عرصه بهتر خودنمایی کند، لازم است به خبری مراجعه کنیم که روز گذشته مخابره شد و حکایت از غیرممکن بودن برگزاری انتخابات شورا‌های شهر در ۸ شهر کشورمان داشت. اتفاقی که علت آن به حد نصاب نرسیدن کاندیدا‌های عضویت در شورا‌های این شهر‌ها عنوان شده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، پاسخ ساکنان تهران و شهروندان خطه‌هایی که انتخابات شورا ندارند به سوال مطرح در ابتدای مطلب یکسان نیست و به شدت متفاوت خواهد بود. به این معنی که عضویت در شورای شهر تهران احتمالا خوب ارزیابی می‌شود و عضویت در شورای شهر‌هایی که به حدنصاب برگزاری انتخابات نرسیده اند، کاری بیهوده به نظر می‌رسد؛ تفاوتی که در مقایسه استقبال از این انتخابات در شورا‌های شهر و روستا مشهودتر هم هست.

این را آمار‌هایی نشان می‌دهد که حکایت از استقبال بسیار کمرنگ از انتخابات شورا‌های روستا در بسیاری از مناطق کشور دارد و در انتخابات پیش روی هم هویداست تا جایی که دست اندرکاران انتخابات از به حد نصاب نرسیدن تعداد کاندیدا‌ها در شماری از روستا‌های کشور خبر می‌دهند، اما به کلی گویی در این زمینه بسنده کرده و حتی تعداد روستا‌هایی که انتخابات نخواهند داشت، اعلام نمی‌کنند!

مساله‌ای که نشان از عمق فاجعه‌ای دارد که ظاهرا هنوز دیده و پذیرفته نشده تا مقدمات رفع آن فراهم شود. اینکه شورا‌ها به هدفی که بر اساس آن شکل گرفته اند، نزدیک هم نشده اند تا جایی که می‌بینیم در آستانه ششمین انتخابات ویژه آن، ورود به برخی شورا‌ها با ترافیک داوطلبان مواجه است و در مقابل، برخی شورا‌ها به قدر برگزاری انتخابات متقاضی عضویت ندارند. آفتی که در انبوه پرونده‌های تخلف در شورا‌ها هم خودنمایی می‌کند و برای رفع آن نیازمند آسیب شناسی‌های جدی هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نون تو تهران است !
این قبیل مناسک هیچ تاثیری در زندگی من نوعی که سرم به بدبختی های خودم گرم است و به هیچ کسی و جایی بند نیستم ندارد بنابراین بماند برای اهلش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر