بازدید 8092
۶

اعتراض ایران در مورد حق‌آبه هیرمند

بیست‌وسومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان امروز برگزار شد. در این جلسه معاون آب و آبفای وزارت نیرو که مسئولیت کمیسار آب هیرمند از طرف جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد، خواستار تامین حق آبه ایران براساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸ 08 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، قاسم تقی زاده خامسی - معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این نشست دغدغه‌های ایران را نسبت به احداث و آب گیری بند کمال‌خان روی هیرمند اعلام کرد و گفت: براساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد و غبار را خواهد داشت.

وی افزود: مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آنچه که ما نگران آن هستیم عدم دریافت حق آبه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حق‌آبه خود آن هم به صورت درست و کامل براساس معاهده هستیم.

در ادامه کمیسار افغانستان اظهار امیدواری کرد تا با توجه به خشکسالی سال جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه ریزی تامین حق‌آبه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو جانبه است، این جلسه در روز آینده برای تصمیم گیری نهایی ادامه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶
چند میلیون افغانستانی در ایران زندگی میکنند که اب ایران را استفاده می کنند. انها همچنین همچون شهرندان ایرانی از یارانه پنهان بنزین و برق و اموزش و پرورش و نان و ... استفاده می کنند. مسوولان افغانستانی حداقل اینقدر جوانمرد باشند که حقابه اب هیرمند را به جای ابی که افغانهای ساکن مناطق مختلف ایران استفاده می کنند بدهند. البته اگر این خصلت در مسوولان افغانستان بود که سه دهه برادر کشی در این کشور ادامه نمی یافت و این همه خون مردم بیگناه به خاطر قدرت طلبی حاکمان و رهبران افغانستانی ریخته نمی شد.
چقدر بدبخت شدیم که افغانستان هم بهمون زور میگه
متاسفم.
متاسفانه کلا درموضع ضعف تشریف داریم
در مورد حق آبه های رودخانه های شمال ایران هم پیگیری کنید.
بیچاره ایران . دشمن شماره یک ایران خشکسالی
سلام
حدود ۲ میلیون مهاجر افغان در ایران تشریف دارند. سرانه مصرف در ایران 150 لیتر در روز است.
109,500,000,000 لیتر در سال ، یعنی همین رو هم نمی خواهند بدهند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار