بازدید 15804
۲
پیمانه اقتصادی

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سهام در انتظار بهبود، روند شاخص در معاملات امروز، بازار‌های سهام آسیا نوسان کردند، آغاز دوباره مبادلات تجاری بین ایران و کره از سه ماه آینده، کنترل قیمت نفت دست اوپک پلاس است؟ و کشوری با بالاترین میزان واردات را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 07 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سهام در انتظار بهبود، روند شاخص در معاملات امروز، بازار‌های سهام آسیا نوسان کردند، آغاز دوباره مبادلات تجاری بین ایران و کره از سه ماه آینده، کنترل قیمت نفت دست اوپک پلاس است؟ و کشوری با بالاترین میزان واردات را در بر دارد.

بازار سهام در انتظار بهبود؛ روند شاخص در معاملات امروز

در معاملات بورسی دومین هفته از خردادماه‌۱۴۰۰ بازار سرمایه بالاخره پس از کلی ریزش بهاره در نهایت با رشد شاخص کل بورس روبه‌رو شد و در شرایطی که همچنان دست خریداران در این بازار ضعیف بود توانست کورسویی از امید را در دل فعالان بازار سهام زنده نگاه دارد. حال در معاملات امروز و در دقایق نخست شروع فعالیت بازار، نماگر کل بورس با رشد بیش از 3 هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

بازارهای سهام آسیا نوسان کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی نوسان کردند که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌های تجارت چین در ماه می‌ هستند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۲ درصد افت کردT در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۴ درصد بالا آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۰۸ درصد رشد کرد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۴ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا با افت اندک ۰.۰۴ درصدی روبرو شد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن و یوآن چین افت کرد و به ترتیب به ۱۰۹.۵۹ واحد و ۶.۴۰۰۵ واحد رسید.

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد

بلومبرگ: رییس جمهور روسیه با متهم کردن آمریکا به سوءاستفاده از سلطه دلار بر بازارهای مالی به این کشور هشدار داد که افراط در استفاده از دلار به عنوان ابزار فشار بر دیگر کشورها باعث تضعیف جایگاه جهانی دلار خواهد شد. ولادمیر پوتین با بیان اینکه روسیه تمایلی به توقف استفاده از دلار ندارد، استفاده از دلار به عنوان ابزار تحریمی آمریکا را عامل وادار شدن روسیه به استفاده از روش های پرداخت جایگزین دانست و افزود: کاری که می کنیم (فاصله گرفتن از دلار) انتخاب ما نیست بلکه مجبور به این کار شده ایم.

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

رییس جمهور روسیه که در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ سخن می گفت، ضمن اشاره به افزایش تمایل کشورها در استفاده از ارزهای ملی برای انجام مبادلات تجاری دوجانبه گفت: در سال های اخیر سهم دلار از ذخایر ارزی کاهش یافته است. شاید مقامات آمریکایی ندانند چه می کنند اما آن ها در حال بریدن شاخه ای هستند که روی آن نشسته اند.  

آغاز دوباره مبادلات تجاری بین ایران و کره‌ از سه ماه آینده

حسین تنهایی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی با بیان اینکه در روزهای اخیر مسئولان و فعالان اقتصادی کره جنوبی به ایران رفت و آمد بیشتری دارند، اظهار داشت: با کم شدن تحریم‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور تلاش بسیاری برای آغاز تجارت با ایران دارند و از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ در کره جنوبی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا بار دیگر به فهرست تجاری ایران بپیوندند.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شده طی سه تا پنج ماه آینده تجارت با کره جنوبی آغاز شود، تصریح کرد: در خصوص پول های بلوکه شده ایران در این کشور نیز مقرر شده تا به جای پرداخت نقدی یا کالاهای تولیدی، تجهیزات فنی و ماشین آلات تولیدی وارد ایران شود. در حال حاضر بیشتر از کالا، اقلام زیربنایی برای افزایش تولید و صادرات مورد توجه است. وی با بیان اینکه پیش از این ایران و کره جنوبی تجارت چهار میلیارد دلاری را تجربه کرده بودند، تصریح نمود: در صورت اجرایی شدن توافقات، دو طرف طی ماه‌های آینده و با توجه به علاقه‌مندی تجار برای پیوستن به این مبادلات اقتصادی، می‌توان انتظار داشت که این رقم به سرعت بازیابی شود. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی تاکید کرد: کره جنوبی به لحاظ اقلام فنی، الکترونیکی و پتروشیمی غنی است و می‌توان در حجم بالایی تجارت در این زمینه را در دستور کار قرار داد. /ایرنا

تداوم افت قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، همچنان تحت تأثیر گزارش اشتغال خوب آمریکا پایین آمد و به افت روز جمعه خود ادامه داد. تا ساعت ۷:۲۷ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۶ درصد افت کرد و به ۱٫۸۸۷.۰۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۱۷ درصد افت کرد و به ۱٫۸۸۸.۸۰ دلار رسید.

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

گزارش جدید وزارت کار آمریکا نشان داد که در ماه می کارفرمایان این کشور ۵۵۹ هزار نفر را استخدام کرده و دستمزدها را افزایش داده‌اند. امید به بهبود شرایط اقتصادی، قیمت طلا را پایین می‌آورد. سرمایه‌گذاران در این شرایط به خرید سرمایه‌های ریسک‌دارتری مانند سهام روی می‌آورند.

عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهان

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه افت کرد و از بالاترین سطح دو سال اخیر پایین آمد. قیمت نفت برنت در معاملات روز جمعه از ۷۲ دلار بالاتر رفته بود. تا ساعت ۷:۲۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۴۳ درصد افت کرد و به ۷۱.۵۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۲ درصد افت کرد و به ۶۹.۴۰ دلار رسید.

آنچه باعث شد قیمت‌ها در معاملات امروز پایین بیایند، باقی ماندن شرایط بحرانی کرونا در برخی از کشورهای آسیایی بود که مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خام هستند. روز جمعه قیمت نفت خام تحت تأثیر توافق اوپک پلاس برای تدریجی بودن افزایش تولید نفت و امید به تقویت تقاضای تابستانی در آمریکا و اروپا بالا رفته بود.

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

کنترل قیمت نفت، دست اوپک پلاس است؟

یکی از مدیران ارشد گروه ویتول که بزرگترین بازرگان نفت دنیاست، در اظهاراتی گفت: با پایین ماندن سطح تولید آمریکا نسبت به دوران پیش از پاندمی، به نظر می رسد اوپک پلاس کنترل کامل قیمت نفت را در دست دارد. به گزارش ایسنا، مایک مولر، مدیر منطقه آسیا گروه ویتول در یک کنفرانس آنلاین که به میزبانی شرکت گلف اینتلیجنس برگزار شد، گفت: کاهش حفاری و تولید آمریکا، رقابت متوجه اوپک پلاس در مدیریت بازار نفت را کمتر می کند. بهای نفت برنت هفته گذشته برای نخستین بار در دو سال اخیر تحت تاثیر فرا رفتن تقاضا از عرضه، به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. تولیدکنندگان نفت آمریکا همچنان از نیمی از دکلهای مورد استفاده پیش از شیوع ویروس کرونا استفاده می کنند. در این بین گروه اوپک پلاس در حال افزایش تدریجی عرضه به بازار در واکنش به بهبود تقاضاست. مولر گفت: این دیدگاه در بازار وجود دارد که کنترل در دست اوپک پلاس است. زمان زیادی خواهد برد تا نفت آمریکا به سطح تولیدی که پیش از دوران پاندمی داشت بازگردد.

علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، با شکست محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، قیمت دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و به سوی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد رفت. با این حال، شماری از معامله‌گران باور داشتند، بازار آمادگی افت معنادار قیمت را ندارد و به احتمال زیاد به سوی مرز ۲۴ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. گروه اخیر باور دارند، بازار گرفتار یک نوسان رفت و برگشتی شده و پس از افت روز پنج‌شنبه، نیاز به یک افزایش قیمت دارد. از نگاه این گروه، پایان مذاکرات هسته‌ای بدون رسیدن به یک توافق مشخص می‌تواند زمینه‌ساز ورود دوباره بازیگران احتیاطی به بازار شود.

هشدار پوتین به آمریکا: جایگاه جهانی دلار تضعیف خواهد شد/ تداوم افت قیمت طلا و عقب نشینی طلای سیاه در بازار جهانی/ علامت فنی به بازار دلار؛ کاهش یا افزایش؟

در کنار این، برخی از نوسان‌گیران قصد دارند با جوسازی پیرامون مناظرات تلویزیونی، خریداران جدیدی را به بازار وارد کنند. با این حال، به نظر می‌رسد بازارساز به راحتی اجازه ندهد که قیمت دچار نوسان معنادار افزایشی شود. برخی فعالان حتی افت قیمت پنج‌شنبه دلار را ناشی از افزایش عرضه بازارساز دانسته‌اند. گروهی نیز عنوان کرده‌اند که کاهش نرخ حواله درهم دلیل افت قیمت دلار بوده است. به باور تحلیلگران فنی، اگر قیمت درهم به زیر سطح ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی هدایت شود، دلار در بازار داخلی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. /دنیای اقتصاد

بیتکوین ۳۶ هزار دلاری شد

بیتکوین توانست در برابر فشار فروش مقاومت کند و خود را بالا بکشد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، السالوادور به نخستین کشور جهان تبدیل می شود که رسما انجام معاملات بر حسب بیتکوین را قانونی اعلام خواهد کرد. طبق طرحی که قرار است توسط رییس جمهور این کشور به پارلمان ارایه شود، شهروندان السالوادوری قادر خواهند بود تا نقل و انتقال ارزی خود را علاوه بر دلار بر حسب بیتکوین نیز انجام دهند. اقتصاد السالوادور وابستگی زیادی به جریان ارزی دارد که توسط ۲.۵ میلیون شهروند خارج از این کشور به آن ارسال می شود.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۱۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۱۹۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۷۱۳.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۱۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۸۴ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۹۳.۱۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۹۲ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۶۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۶۸ درصد افزایش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۷۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۳.۰۶ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۹۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۵ درصد افزایش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۴.۲۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۹۵ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۶.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۶ درصد افزایش

کشوری با بالاترین میزان واردات

براورد اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد، تجارت اقتصادهای در حال توسعه در فصل نخست سال ۲۰۲۱ از رشد قابل توجهی در قیاس با مدت مشابه سال قبل و همچنین فصل قبل برخوردار بوده است. در آمارهای صادراتی، کشورهای مورد بررسی، در فصل اول۲۰۲۱ نسبت به فصل پایانی سال ۲۰۲۰، بین یک تا ۲۵ درصد رشد صادرات را به ثبت رسانده‌اند. همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز میزان صادرات بین هفت تا ۳۳ درصد افزایش بافته است. اگر در این امر روسیه و آرژانتین را کنار بگذاریم، بالاترین میزان صادرات، میان کشورهای در حال توسعه در شش فصل اخیر به فصل نخست سال ۲۰۲۱ تعلق دارد. در حوزه واردات نیز عملکرد اکثر کشورها صعودی بوده و در این میان، چین با بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار اصلی‌ترین واردکننده جهان به شمار می‌رود. البته در مدت مشابه صادرات این کشور نیز از مرز ۸۴۴ میلیارد دلار عبور کرده است. در بین کشورهای در حال توسعه، میزان واردات هند، اندونزی و آرژانتین با سرعت بیشتری افزایش یافته و در حوزه صادرات نیز در کنار چین، صادرات آرژانتین، روسیه، اندونزی و برزیل با سرعت بالاتری رشد کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
باز دوباره بازی شروع شد کره به جای پول به ما کالا میده به جای کالا هم لطف میکنه هر چی کارخونه ورشکسته و قدیمی و مشکل دار داشته باشه بهمون بده. راستی چرا با وجود اینکه به ظاهر تحریم برداشته می شود به چای چرخه پول هنوز برای ما کالا به کالا را قبول میکنیم . دولت نباید این را قبول کند . کره باید پول ایران را پس بدهد و با ان پول هر چی که لازم است بخریم . مثل خرید واکسنهای مرجوعی استرازنکا که عده ای را به کشتن داده است و اغلب مردم بخصوص سالمندان این واکسن را اگر بدانند قبول نمیکنند .
جایگاه جهانی دلار افت میکنه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان