بازدید 21508
۴
پیمانه اقتصادی

خبر جدید برای متقاضیان مسکن ملی/ قلب شکسته ایلان ماسک، بیت‌کوین را پایین کشید/ رشد نرخ دلار در هفته ای که گذشت/ نفت در مسیر کاهش قیمت افتاد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی شاخص بورس در هفته دوم خردادماه، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته اخیر رسید، کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته، رشد اقتصادی فرانسه دوباره منفی شد و مداخله سریع بانک‌های چین برای پایین آوردن نرخ یوآن را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 04 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی شاخص بورس در هفته دوم خردادماه، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته اخیر رسید، کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته، رشد اقتصادی فرانسه دوباره منفی شد و مداخله سریع بانک‌های چین برای پایین آوردن نرخ یوآن را در بر دارد.

 

سبزپوشی شاخص بورس در هفته‌ دوم خردادماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۲ خرداد ‌ماه) با ۳۹ هزار واحد افزایش به عدد یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسید و حدود ۳.۵ درصد رشد داشت. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (پنجم خرداد ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۲ خرداد ماه) به یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۸۲ هزار و ۳۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۷ هزار و ۶۰۸ واحد به عدد ۲۴۶ هزار و ۳۸۴ واحد رسید.
 
در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، صنعتی زرماکارون (غزر)، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز)، گروه دارویی برکت (برکت)‌ و فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)، در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت استخراج سایر معادن، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، پیمانکاری صنعتی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیمه و بازنشستگی، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی املاک و مستغلات و لاستیک و پلاستیک، جزو صنایع مثبت بازار بودند.

قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح ۲ هفته اخیر رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، تحت تأثیر گزارش اشتغال قدرتمند آمریکا افت کرد و به پایین‌ترین سطح در ۲ هفته اخیر رسید. گزارش اشتغال ماهانه قدرتمند آمریکا باعث شد ارزش دلار تقویت شود و بالا رفتن نرخ دلار قیمت طلا را برای دارندگان ارزهای غیر دلاری بالا برد تا تقاضا برای خرید آن کاهش یابد. تا ساعت ۱۲:۳۸ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد پایین آمد و به ۱٫۸۶۹.۵۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد افت به ۱٫۸۷۲.۱۰ دلار رسید. ارزش دلار در مقابل ارزهای مهم جهان به بالاترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید.

رشد نرخ دلار در هفته ای که گذشت

بررسی تغییرات نرخ دلار در هفته گذشته نشان می دهد نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با افزایش حدود 680 تومانی از رقم  ۲۲۶۵۲ تومانی در پایان هفته قبل به نرخ 23338 تومان در معاملات روز گذشته رسیده است.

کاهش قیمت سکه در آخرین روز هفته

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه، سیزدهم خردادماه) در بازار تهران با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۶۰ هزار تومان شد.

خبر جدید برای متقاضیان مسکن ملی

بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، دور جدید ثبت نام برای واحدهای اقدام ملی مسکن از هفته آینده آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا، ثبت نام مجدد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن از روز ۱۷ خردادماه آغاز می‌شود. این چهارمین مرحله از ثبت‌نام خواهد بود که البته جزئیاتی درخصوص تعداد واحدهای ثبت نامی اعلام نشده است. محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ با بیان این خبر گفت: با مصوبه دولت، تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و تولید مستمر مسکن در دستور کار است. طبق گفته او، مرحله دوم مسکن ملی تا پایان خردادماه افتتاح می‌شود. وزارت راه و شهرسازی پیش از این بارها اعلام کرده که متقاضیان بدحساب از پروژه های مسکن ملی حذف و از لیست رزرو جایگزین آنها خواهد شد. البته گفته می‌شود نظر محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ این است که مدیران، پروژه‌های اقدام ملی را با وام بانکی جلو ببرند و اگر واقعا مجبور شدند اقدام به حذف افراد کنند.

نفت در مسیر کاهش قیمت افتاد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد، اما تحت تاثیر دورنمای مثبت تقاضا، در مسیر دومین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. بهای معاملات نفت در نیویورک پس از این که روز پنجشنبه تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار کاهش یافت، نزدیک ۶۹ دلار در هر بشکه معامله می شود. کاهش قابل توجه سطح ذخایر نفت آمریکا به نشانه های مثبت در بازار افزود اما با وجود این که شاخص های قیمت نفت در حال احیای ضرر متحمل شدن در دوران پاندمی هستند، جریان مالی به معاملات وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت ضعیف شده است. با این حال بعضی از تولیدکنندگان انتظار دورنمای بهتری را دارند. پس از این که اوپک پلاس کمبود عرضه در بازار را پیش بینی کرد، عربستان سعودی قیمت فروش نفت به مشتریانش در آسیا برای بارگیری در ژوییه را بیش از میزانی که پیش بینی شده بود افزایش داد. الکساندر دیوکوف - مدیرعامل شرکت گازپروم نفت - گفت: اوپک پلاس برای این که نیاز بازار را تامین کند، ممکن است لازم باشد به افزایش تولید در اوت یا سپتامبر ادامه دهد. وزیران این گروه در نشست هفته جاری خود افزایش تولید در ژوییه را تصویب کردند اما به میزان تولید در اوت و پس از آن اشاره ای نکردند.

رشد اقتصادی فرانسه دوباره منفی شد

طبق اعلام بانک مرکزی فرانسه روند بازگشت سطح تولیدات ناخالص داخلی این کشور به میزان قبل از همه گیری کرونا تا اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی به طول خواهد انجامید. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۴ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۲.۲ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به مارس مثبت ۱.۰ درصد اندازه گیری شده است.

قلب شکسته ایلان ماسک، بیت‌کوین را پایین کشید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان به دنبال یک توییت از ایلان ماسک، مالک تسلا، به شدت سقوط کرد. ایلان ماسک در توئیتر خود یک پیام در مورد جدا شدن دو زوج از یکدیگر ارسال کرد و در انتهای آن هشتگ بیت‌کوین و تصویر قلب شکسته قرار داد. پس از توییت ایلان ماسک در روز جمعه تا ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران، قیمت بیت‌کوین در سایت کوین متریکس ۶ درصد سقوط کرد و به ۳۶٫۴۳۲ دلار رسید. قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، اتروم هم ۷ درصد سقوط کرد و به ۲٫۶۰۰ دلار رسید. ارزش داج‌کوین، ارز دیجیتال مورد علاقه ایلان ماسک هم ۸ درصد سقوط کرد و به ۳۶ دلار رسید. در ماه می هم ایلان ماسک گفته بود به علت نگرانی از مصرف بالای انرژی بیت‌کوین دیگر این ارز را در پرداخت برای خودروهای تسلا قبول نخواهد کرد.

مداخله سریع بانک‌های چین برای پایین آوردن نرخ یوآن

بانک‌های دولتی چین با مداخله در بازارهای ارز نرخ یوآن در برابر دلار را که به بالاترین سطح در ۳ سال اخیر رسیده بود پایین آوردند. قدرت گرفتن بیش از حد یوآن در مقابل دلار در روزهای اخیر این نگرانی را به وجود آورده است که قیمت صادرات چین گران‌تر تمام شده و خاصیت رقابتی بودن خود را از دست بدهند. بانک مرکزی چین دیروز در دستورالعمل نادری اعلام کرد که بانک‌ها و مؤسسات مالی باید نسبت سپرده ارز خارجی خود را بالا ببرند. این اقدام موجب خرید دلار توسط این بانک‌ها و مؤسسات شده و قیمت دلار را تقویت کرده است. روز گذشته بانک مرکزی نقطه میانگین محدوده نوسان مجاز یوآن را ضعیف‌تر تعیین کرد تا ارزش یوآن اندکی پایین بیاید. یوآن می‌تواند مثبت و منفی ۲ درصد نسبت به این نرخ نوسان داشته باشد. در حالی که نرخ میانگین محدوده نوسان یوآن ۶.۳۸۱۱ واحد تعیین شد، در معاملات دیروز تا ساعت ۱۲:۴۰ به وقت تهران، نرخ برابری یوآن با دلار ۰.۲۰ درصد افت کرد و به ۶.۳۹۳۴ واحد رسید. /مهر

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
باید حرف تا عمل نامزدهای ریاست جمهوری برای مردم شفاف شود تا تجربه مردم نسبت به نامزدها و بیانات آنها و عملکرد ها بیشتر شود که تاثیر زیادی در فهم و دانش جامعه در آینده
دارد
برای این کار تمام کمیسیون های مجلس اعم از اقتصادی و فرهنگی و ... تمام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری را دریافت و آنها را مطالعه و بررسی و با همکاری ریاست جمهوری تبدیل به برنامه اقتصادی و ... برای پیشرفت کشور کنند
در کنار آن یک جدول درست کنند و در یک ستون نام نامزد و در ردیف نام برنامه را بنویسند مثلا برنامه اقتصادی / فرهنگی و ... و در سلول های مقابل ستون نامزدها امتیاز 0 تا 10 را در آن قرار دهند یعنی اگر نامزد مربوطه برنامه داشت و برنامه او در تدوین برنامه برای کشور دخیل بود بالاترین امتیاز و اگر برنامه نداشت صفر تلقی شود
در نهایت بر اساس امتیازی که در جدول قرار دارد به آنها پاداش داده شود تا اندکی از تلاش آنها را جبران کند. حتی اگر برای آن میلیاردی خرج شود چون منجر به یک برنامه محکم برای کشور می شود به صرفه است
من هم که این پیشنهاد را می دهم فقط دعای خیر مردم و ثواب آن برای من کافی است
0.2 درصد تغییر و این همه قیل و قال؟ بوند خدا را شکر کنند. اگر تو مملکت ما بودند الآن باید همشون خودکشی میکردند.
مسکن بیش از متری بک میلملیون نمی آورد.... تا زمانی خانه را متری یک میلیون نکنید لز خرید خبری نیست
قیمت دوج کوین به 36 سنت رسید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان