بازدید 16550
۷

پایان دوران خوراکی ارزان

با استناد به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم گروه کالایی «خوراکی و آشامیدنی»، از ۵۳ قلم کالای این گروه، ۴۷ قلم تورمی بیشتر از تورم نقطه‌ای ۴۶.۱ درصد کشور در اردیبهشت سال جاری داشتند که این امر نشان می‌دهد سفره مصرفی افراد چقدر گران‌تر شده و سهم بیشتر از درآمد را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۵۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 03 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، افزایش قیمت مواد غذایی به خصوص برای آن دسته از افرادی که حقوق‌بگیر هستند و درآمد ثابتی دارند، منجر به کاهش مصرف یا حذف برخی خوراکی‌ها از سبدشان می‌شود.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که هویج فرنگی، روغن و مرغ بیشترین تورم نقطه‌ای را به ترتیب با ۱۷۳.۷، ۱۴۱.۵ و ۱۲۴.۱ درصد داشتند. بر اساس گزارش «متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور» قیمت سبد مشخصی از کالاهای خوراکی برای خانواده‌ای ۴ نفری شامل «ده کیلو برنج، یک کیلو از انواع گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، انواع حبوبات، سیب‌زمینی، پیاز، خیار، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، چای، شکر، قند و روغن» در اردیبهشت سال جاری یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود در حالی که در اردیبهشت سال ۹۹ این سبد را با ۷۱۰ هزار تومان خریداری کرد. در ماه گذشته حدود ۳۲ درصد از درآمد افراد حقوق‌بگیر، صرف خرید مواد خوراکی می‌شد.

آنچه در اردیبهشت گذشت

بر اساس گزارش ابتدای خرداد مرکز آمار، تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌ای در اردیبهشت سال جاری به ترتیب ۰.۷، ۴۱ و ۴۶.۹ درصد اعلام شده که جز تورم سالانه، در سایر اعداد کاهش داشته است. اما تورم سالانه در دو گروه «کالاهای خوراکی و آشامیدنی» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» افزایش داشته و به ترتیب به ۴۷.۷ و ۳۷.۸ درصد رسیده است. البته که این اعداد با وجود افزایش قیمت کالاهایی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و... دور از دهن نبود؛ اما ادامه‌دار شدن روند فعلی به خصوص در مورد کالاهای خوراکی می‌تواند افراد بیشتری را در معرض مشکلات جسمانی قرار دهد که دهک‌های کم‌درآمدی، بیشترین لطمه را از این افزایش قیمت‌ها خواهند دید. بر اساس گزارش دیگر مرکز آمار از «شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای»، سهم دهک اول از شاخص قیمتی کل ۵۰.۲ درصد و سهم دهک دهم نیز ۴۷.۱ درصد در اردیبهشت ماه بوده است. از سوی دیگر شاخص کالاهای خوراکی و آشامیدنی برای دهک اول، ۶۳.۶ و برای دهک دهم نیز ۵۸.۹ درصد گزارش شد. بدین معنا که دهک‌های اول هزینه‌ای که درآمدهای کمتری نیز دارند، سفره خوراکی‌های مورد نیازشان را که اغلب کالاهای اساسی است، با قیمت‌های بالاتری می‌خرند. این در حالی است که تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات برای دهک اول و دهم به ترتیب ۳۶.۸ و ۴۴.۳ درصد است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، ضریب اهمیت کالاها در سبد مصرفی خانواده‌هاست. ضریب اهمیت کالاهای خوراکی برای دهک اول و دهم به ترتیب ۴۴.۳ و ۱۷.۲۲ درصد در اردیبهشت ماه بود. این اعداد نشان می‌دهد که اگر سیاست‌ها در جهت تعدیل یا ثبات قیمت این گروه کالاها برای دهک‌های اول هزینه‌ای نباشد، عملا فایده‌ای نداشته و حتی ممکن است این دهک‌ها را با مشکلات شدیدی در تامین مایحتاج خوراکی خود روبه‌رو کند.

کدام کالاها تغییر قیمت دادند؟

بر اساس آنچه مرکز آمار گزارش داده قیمت روغن، مرغ و هویج فرنگی در صدر افزایش قیمت کالاها در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت ۹۹ قرار دارند. هر چند شاید استفاده از هویج فرنگی آنقدر زیاد نباشد، اما افزایش قیمت مرغ و روغن به ترتیب به اندازه ۱۳۴.۱ و ۱۴۱.۵ درصد نشان می‌دهد که تا چه میزان سفره افراد کم درآمد که مرغ، تنها گوشت مصرفی‌شان است، در معرض تهدید کوچک شدن، قرار دارد. از سوی دیگر کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ در اردیبهشت نسبت به فروردین سال جاری کاهشی به اندازه ۵.۵ و ۱۱ درصدی داشتند. در گروه میوه‌ها نیز بیشترین کاهش به خربزه و هندوانه با ۳۸.۳ و ۲۹.۶ درصد اختصاص داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
انشالله به پایان دوران مسولین بی تدبیر این دوره و دوره های گذشته ختم بشود...
باغ را این تب روحی به کجا برد ...
یعنی واقعا گرانی بیداد میکنه کسی از مسئولان جوابگو نیست یارانه همان 45500 مانده حقوق کارگران کفاف زندگی را نمیدهد وکارمندان با افزایش 25 درصدی که اگربیمه مالیات و کسورات اول ماه را حساب کنیم میشه 15 درصدکه تمام دنیا خبر دار شدن با این گرونی چه باید کرد
از شدت درد به بیحسی رسیدیم.

هر کدوم اینا توی هر کشور دیگه به یه شورش و انقلاب ختم میشد.

اینجا ما فقط صف می‌بندیم که تا از این هم گرونتر نشده بهمون برسه.
الان فقط مشکل همه قیمت هویج فرنگیه؟؟؟؟
حتی دیگه مردن هم ارزان تمام نمیشه چه به برسه به خوردن
خوراکی ارزان نبود به نسبت کشورهای دیگر گران بود الان هم که دیگر....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان