بازدید 5533

همتی: مردم ناراضی هستند، اما سکوت کرده‌اند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرمایه اجتماعی در کشور آسیب دیده است. مردم از وضعیت ناراضی هستند، اما سکوت کرده اند؛ سرمایه اجتماعی کشور پایین آمده است که جوانان زیادی کشور را رها کرده و به دیگر کشور‌های دنیا می‌روند.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ 01 June 2021

به گزارش تابناک، عبدالناصر همتی صبح امروز در برنامه رادیویی شمارش معکوس که از رادیو ایران پخش شد، درباره سه اولویت اصلی اقتصادی دولت خود، گفت: در سه دهه گذشته روند حرکت سه متغیر کلان اقتصادی کشور اینگونه بود که بهبود اوضاع اقتصادی را نوید نمی‌داد.

وی گفت: یکی از این متغیرها، رشد اقتصادی است که مربوط به تولید ثروت برای کشور می‌شود. دوم نرخ تورم در کشور است که شاخص روند قیمت هاست و سوم بیکاری در اقتصاد است، این سه متغیر تولید، بازار کار و بازار پول را در بر می‌گیرند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در سه دهه گذشته، نزدیک به ۳ درصد بوده است، تصریح کرد: برنامه بلند مدت ما این بود که این نرخ باید سالانه ۸ درصد باشد، سرمایه گذاری که مهمترین رکن اساسی رسیدن به این رشد اقتصادی در کشور است، متاسفانه از سال ۸۲ تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

همتی گفت: در صورتی که رشد سرمایه گذاری کشور ترکیه در همین بازه زمانی ۲ و نیم درصد افزایش یافته است. متاسفانه رشد اقتصادی کشور در این مدت نوساناتی بخاطر قیمت نفت و تحریم‌هایی ظالمانه داشته است.

وی ادامه داد: با این وضعیت روند رشد ثروت در جامعه محدود شد و طبیعی است که وقتی این رشد محدود می‌شود آثارش را روی بقیه توان اقتصادی کشور می‌گذارد. مثلا سفره مردم بزرگتر نمی‌شود. اقتصاد مان پیش بینی ناپذیر شده است. رشد منهای ۶ درصد و رشد ۱۱ درصد هم داریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دومین مسئله مهم اقتصادی حل معضل تورم است، تصریح کرد: به طور میانگین در ۳۰ سال گذشته نرخ رشد تورم در کشور ۲۰ درصد بوده است، تعداد کشور‌هایی با این نوع تورم در دنیا بسیار قلیل هستند. چرا باید کشوری با این همه منابع و امکانات اقتصادی، این همه رشد قیمت کالا‌ها را شاهد باشد.

همتی با می گوید که سومین اولویت اقتصادی دولت من، اصلاح نرخ بیکاری است که معمولا بالای ۱۰ درصد است و فرصت‌های اشتغال به شدت کاهش پیدا می‌کند. ادامه این روند دیگر امکانپذیر نیست.

وی افزود: من در طول این سال ها، بنگاه‌های اقتصادی زیادی را اداره کرده ام و با توجه به اینکه استاد اقتصاد دانشگاه تهران هستم به مسائل اقتصادی آشنا هستم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد: علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس جمهور سیاستمدار بود و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاد دان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهمترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

همتی ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که شما رئیس کل بانک مرکزی بودید، چرا نقدینگی را کنترل نکردید، در پاسخ باید بگویم، روند افزایش نقدینگی بطور کامل در دست بانک مرکزی نیست. سلطه سیاست مالی که دست دولت است بر سیاست پولی که دست بانک مرکزی است عملا رشد نقدینگی را اجتناب ناپذیر می‌کند.
 
وی گفت: وقتی سر ماه نمی‌توانند حقوق کارمندان را بدهند چاره‌ای جز این ندارند که بیایند و از بانک مرکزی پول بگیرند. وقتی ساختار بودجه‌ای ما اشکال دارد و زمانی که دخل و خرج مان با هم نمی‌خواند، بانک مرکزی به خودی خود نمی‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد. من، به عنوان مسئول بانک مرکزی نیاز به قدرت بیشتری دارم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی سه دهه تورم در کشور رشد ۲۰ درصدی داشته است مفهومش این است که ما اشکال ساختاری داریم؛ بنابراین مهار تورم امکانپذیر است و این مسیر از دولت می‌گذرد، بانک مرکزی هم دخیل است، ولی باید دولت با این بانک همراهی داشته باشد. در ایران بانک مرکزی استقلال ندارد و این باید به رسمیت شناخته شود.

وی اظهار تاسف کرد: بی اعتمادی در بخش سرمایه گذاری اقتصادی داریم، سرمایه گذار پولش را برای چند سال در بک مجموعه تولیدی نمی‌گذارد چراکه هر آن تصمیم‌های جدید مالی گرفته می‌شود.
 
همتی ادامه داد: مهمترین لازمه توسعه در کشور، رشد مداوم اقتصادی است. استراتژی توسعه ما در کشور مشکل دارد و بیکاری هم از این دو عامل سرچشمه می‌گیرد، به این معنا که اگر قیمت‌ها بالا باشد و قدرت خرید مردم کاهش یابد، در کنار آن تولید رشد نکند، در کنار این اگر جمعیت هم رشد داشته باشد، بیکاری هم ایجاد می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید روی رشد اشتغال زا و فقر زدا کار کنیم، تورم باعث شده است ثروتمندان، ثروتمند‌تر و فقرا هم فقیر‌تر شوند.
 
وی افزود: ضریب جینی که مهمترین شاخص است، نشان می‌دهد نشان می‌دهد در هر دهکی چقدر از درآمد کشور، نصیب شان می‌شود. هم اکنون ۵۰ درصد درآمد کشور به دو دهک مرفه جامعه تعلق می‌گیرد، این قابل ادامه نیست.
 
وی در پایان اضافه کرد: سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است. سرمایه اجتماعی همان رابطه حکومت و دولت با مردم است؛ سرمایه اجتماعی در کشور آسیب دیده است. مردم از وضعیت ناراضی هستند، اما سکوت کرده اند؛ سرمایه اجتماعی کشور پایین آمده است که جوانان زیادی کشور را رها کرده و به دیگر کشور‌های دنیا می‌روند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان