بازدید 17020
پیمانه اقتصادی

یک تریلیون دلار از ارزش بازار ارزهای دیجیتالی پرید/ دلار در بازار جهانی بالا رفت/ سقوط قیمت نفت خام با نگرانی از وخیم‌تر شدن بحران کرونا در آسیا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در پایان هفته کاهش یافت، رئیس جمهور: بورس را به اوج رساندیم، ارزش سهام عدالت و پالایشی یکم چقدر شد؟، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، نوسان بسیار شدید ارز‌های مجازی، تقویت دلار قیمت جهانی طلا را پایین کشید و آمادگی پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 20 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در پایان هفته کاهش یافت، رئیس جمهور: بورس را به اوج رساندیم، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ارزش پالایشی یکم چقدر کاهش داشت؟، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند، نوسان بسیار شدید ارز‌های مجازی، تقویت دلار قیمت جهانی طلا را پایین کشید و آمادگی پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت ایران را در بر دارد.

شاخص کل بورس در پایان هفته کاهش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز با کاهش ۱۸ هزار و ۷۴۶ واحدی معادل ۱.۶۰ درصد به یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۷۹۰ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰/ نمادهایی که شاخص را پایین کشیدند!

رئیس جمهور: بورس را به اوج رساندیم

روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اقدامات دولت در دوران تحریم و کرونا، گفت: دولت در چنین شرایطی همسان‌سازی حقوق را انجام داد. حقوق بازنشستگان را 2.5 برابر افزایش داد، 60 درصد از سهام عدالت را در همین دوران آزاد کرد و بازار سرمایه را به اوج رساند، دولت باید به بازار سرمایه یاری و کمک کند و هرگز در آن مداخله نمی‌کنیم و اخیراً تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه و صندوق تثبیت اتخاذ کردیم.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۵۹۲ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۹ درصد معادل ۱۵۴ هزار و ۵۲۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۹۵۵ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

ارزش پالایشی یکم چقدر کاهش داشت؟

دیروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت ۱.۹۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۶ هزار و ۹۱۶ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۲.۳۷ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۶ هزار و ۸۸۷ تومان معامله شد. این در حالی است که هر واحد از این صندوق به متقاضیان به قیمت ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵۰۰ واحد از آن به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته شده بود.

ارزش پالایشی یکم ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ چقدر کاهش داشت؟

سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند

بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، پنج‌شنبه در حالی دچار نوسان شدند که داده‌های اقتصادی خوب با نگرانی‌ها از بحران کرونا خنثی شدند. وخامت بحران کرونا در هند، ویتنام، تایوان و تایلند باعث شد گزارش صادرات قوی ژاپن در ماه اخیر، تأثیر مثبت زیادی بر بازارها نداشته باشد. همچنین داده‌های دیگری نشان داد نرخ بیکاری استرالیا کاهش یافته است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۵ درصد افت کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۳۰ درصد بالا آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۲۸ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۳ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۲۴ درصدی روبرو شد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۵۶ درصد افت کرد.

نوسان بسیار شدید ارزهای مجازی

قیمت بیت‌کوین با سقوط سنگین ۳۰ درصدی تا ۳۰ هزار دلار پایین آمد و دوباره تا ۳۹ هزار دلار بالا رفت. سقوط دیشب ارزهای مجازی که ادامه سقوط‌های اخیر هفته گذشته بود در لحظاتی قیمت بیت‌کوین را تا ۳۰٫۰۰۱.۵۱ دلار پایین آورد که این پایین‌ترین قیمت آن از اواخر ژانویه تا کنون است. اما تا این حد پایین آمدن قیمت بیت‌کوین باعث شد تا تقاضا برای خرید آن بالا برود و قیمت تا ۶:۳۰ صبح پنج‌شنبه به وقت تهران ۱۲ درصد از سقوط دیشب را جبران کرد و تا ۳۸٫۲۰۵.۴۹ واحد بالا آمد. قیمت بیت‌کوین تا ۹:۱۳ صبح امروز به وقت تهران به ۳۹٫۲۵۹.۱۱ دلار بازگشت. سقوط شدید دیشب به معنای آن بود که بیت‌کوین تمام سود به دست آمده از زمان اعلام خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین توسط تسلا را موقتاً از دست داده باشد. دیشب در بدترین حالت سقوط ارزش بیت‌کوین در یک هفته اخیر به ۴۰ درصد هم رسید. سایر ارزهای دیجیتالی هم در سقوط دیشب سهیم شدند. اتروم ۲۲ درصد سقوط کرد و به ۲٫۶۲۰۹۷ دلار رسید. حتی ارز دیجیتال مورد علاقه ایلان ماسک، داج‌کوین، هم ۲۵ درصد سقوط کرد و به کمتر از ۳۶ سنت بازگشت.

یک تریلیون دلار از ارزش بازار ارزهای دیجیتالی پرید

ارزش ارزهای دیجیتالی در ساعاتی از مبادلات چهارشنبه تا ۱.۵ تریلیون دلار هم کاهش پیدا کرد که تقریبا یک تریلیون دلار کمتر از اوج ثبت شده آن در ماه آوریل بوده است.

دلار در بازار جهانی بالا رفت

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم تقویت شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۱۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

تقویت دلار قیمت جهانی طلا را پایین کشید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنجشنبه، در حالی پایین آمد که ارزش دلار و سود اوراق قرضه آمریکا به دنبال انتشار صورت‌جلسه‌های اجلاس اخیر فدرال‌رزرو، تقویت شد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، که یک روز قبل با جهش ۱.۲ درصدی به ۱٫۸۸۹.۸۵ دلار رسیده بود که بالاترین قیمت از ۸ ژانویه تا کنون است، دیشب تا ۱٫۸۶۶.۶۴ دلار پایین آمد. این شاخص تا ساعت ۹:۲۳ به وقت تهران ۰.۳۰ درصد از افت دیشب را جبران کرد و به ۱٫۸۷۵.۱۴ دلار بازگشت. اما قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا که دیشب ۰.۷ درصد رشد کرده بود تا ۹:۲۷ صبح امروز ۰.۲۹ درصد افت کرد و به ۱٫۸۷۶.۱۰ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره هم در این بین ۰.۴۶ درصد پایین آمد و به ۲۷.۸۹۵ دلار رسید. صورت‌جلسه‌های اجلاس اخیر بانک مرکزی آمریکا نشان می‌داد برخی اعضای فدرال‌رزرو موافق تغییر سیاست‌گذاری مالی کنونی هستند. آنها معتقدند با توجه به ریکاوری سریع اقتصاد باید نرخ بهره را برای کنترل تورم افزایش داد. این خبر با بالا بردن ارزش دلار باعث شد قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن کاهش یابد.

۲۳۵ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد

سامانه نیما دیروز شاهد عرضه حدود ۲۳۵ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۷۳ میلیون دلار معامله شده و بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۳۸۳ تومان بوده است.  این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.

سقوط قیمت نفت خام با نگرانی از وخیم‌تر شدن بحران کرونا در آسیا

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام با نگرانی از وخیم‌تر شدن بحران کرونا در آسیا و وحشت از تورم آمریکا به شدت سقوط کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت در معاملات دیشب ۳.۲ درصد یا ۲.۲ دلار سقوط کرد و به ۶۶.۴۹ دلار رسید. این شاخص در پایان معاملات روز سه‌شنبه هم ۱.۱ درصد سقوط کرده بود در حالی که در میانه معاملات آن روز از ۷۰ دلار هم فراتر رفته بود. قیمت شاخص برنت تا ساعت ۹:۳۸ صبح پنجشنبه به وقت تهران با ۰.۳۳ درصد رشد به ۶۶.۸۸ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا دیشب ۳.۵ درصد یا ۲.۳۰ دلار سقوط کرد و به ۶۳.۱۹ دلار رسید. این شاخص هم در پایان معاملات سه‌شنبه ۱.۲ درصد سقوط کرده بود. شاخص نفت آمریکا تا ساعت ۹:۴۰ صبح پنجشنبه به وقت تهران با ۰.۳۹ درصد رشد به ۶۳.۶۱ دلار بازگشت. بالا رفتن موقت قیمت برنت در این هفته و رسیدن آن به ۷۰ دلار با خوش‌بینی به بازگشت اقتصادی آمریکا، اروپا و چین اتفاق افتاده بود اما وخیم شدن بحران کرونا در هند، تایوان، ویتنام و تایلند همه این خوش‌بینی را از بین برد.

آمادگی پالایشگاه‌های هندی برای خرید نفت ایران

پالایشگاه‌های هندی با انتظار برای رفع تحریمهای آمریکا، قصد دارند خرید محموله های تکی نفت را در نیمه دوم سال کاهش دهند تا فضا برای ازسرگیری واردات نفت ایران فراهم شود. /ایسنا

تورم اروپا در اوج یکساله

به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به آوریل با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۶ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۰ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است. انرژی با تورم ۰.۹۶ درصدی و خدمات با تورم ۰.۳۷ درصدی و مواد غذایی با تورم ۰.۱۶ درصدی پیشتاز گروه های مختلف بوده اند و کالاهای صنعتی نیز با تورم ۰.۱۲ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته است. تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی نیز طی این مدت ۰.۲۴ درصد بوده است. قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند.  

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به مجارستان با ۵.۲ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لهستان با ۵.۱ درصد و لوکزامبورگ با ۳.۳ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به یونان با منفی ۱.۱ درصد بوده است و پس از این کشور، پرتغال با منفی ۰.۱ درصد و مالت با مثبت ۰.۱ درصد قرار دارند. از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۲.۱ درصد، آلمان ۲.۱ درصد،  فرانسه ۱.۶ درصد و در ایتالیا ۱.۰ درصد اندازه گیری شده است. در بین کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم نروژ طی این مدت ۳.۲ درصد و سوییس منفی ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
من دوست دارم قیمت نف پایین بیاد تا کمتر مسولین ولخرجی در کشورهای دیگر کنند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
بهترین حالت اینه که قیمت نفت پایین بیاد تا از اتکا به نفت کم بشه و بر روی صنایع و معادن و سرمایه های انسانی سرمایه گذاری بشه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
عزیزم پول خرج در کشورهای دیگر جداست و با پول نفت کم و زیاد نمی شود تو فکر خودت باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
البته نکته اینه که مسئولین اول ولخرجی هایشان را میکنند اگر چیزی ماند به ما میرسد
بازار ارز دیجیتال ظرف ۴ ماه گذشته ۵ برابر شده بود واز ۵۰۰ به ۲۵۰۰ میلیارد دلار رسیده بود پس ابدا ادامه این رشد سرطانی ممکن نبود و باید اصلاح می شد که شد .در ضمن علیرغم ارزش بالای این بازار ،پولی که این ارزش را ایجاد کرده است بسیار کمتر است و همکنون هم صاحبان ارز مجازی بالاخص قدیمی ها علیرغم ریزش سنگین به نسبت پولی که وارد کرده اند منفعت بسیاری را کسب کرده اند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
اره برادر سود 20 برابری یک سال گذشته شده 12 برابر
قبل از رسیدن سونامی ارزهای دیجیتال خودتون رو نجات بدین . بیت کوین تا سه هزار دلار هم سقوط میکنه . دیگه خود دانید
مثل بورسیها نباشه یکسری هم که در بیتکوین سرمایه گذاری کرده اند فردا بریزند خیابان از دولت طلب کار بشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
تفاوت بازار ارز های دیجیتال این است که صف فروش ندارد
میتوانی سودت را با راکد شدن بازار سریع خارج کنی
یک نفر نیست به این رئیس دولت بکوید تو که حقوق بازنشسته را به حساب خودت 2/5 برابر کردی وقتی بایستی به این حرف خودت افتخار می کردی که دلار و بقیه کالاها را ثابت نگه می داشتی نه اینکه بنزین را 3 برابر / دلار را 6 برابر / شیر و ماست را 5 برابر / تن ماهی را 7 برابر و .... و بعد افتخار کنی....
مردم حاضر هستند حقوقشان دو برابر نشود ولی تورم 300 درصدی هم بر کشور حاکم نباشد. دوبرابر کردن حقوق چه فایده ای دارد وقتی که او می دوید و من می دویدنم او با دوپای سالم من با پای چلاق او با جسمی چالاک من با جسمی فرتوت
بیت کوین عین قمار است
من پولامو توی چاه فاضلاب میریزم ولی نمیدم شما
قیمت بیت کوین هم خواستی نگاه کنی از پارسال تا امسال نگاه کن نه همین چند هفته اخیر
عزیزم هروقت بحث مخارج خارج از ایران پیش میاد میگن اون از جای دیگری پولش میاد
خوب حالا نمیشه یک مدت هم از همونجایی که میگی واسه داخل هزینه بشه که اینقدر به مردم فشار نیاد.
نمی دونم چی میزنید ولی کل بازار ارز دیجیتالی 2 تریلیون هست شما نوشتی 1.5 تریلیون پرید؟!!! یا حساب نمی دانی یا اصلا نمی دانی ارز دیجیتالی چی هست!!!
ریزش یا رشد رمز ارز و بورس فقط به نفع کارگزاری ها و صرافی های دیجیتال هست .مخصوصا صرافی دیجیتال که با حقه وکلک که 30درصد جایزه معرفی هر عضو جدید میده ولی فقط در حد حرفه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار