بازدید 8588

سازمان ثبت: برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی (خودرو) باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ 17 May 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از قوه قضاییه، ذبیح الله خداییان ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه تلویزیونی «عیار» شبکه افق با موضوع زمین خواری، اظهار کرد: یک مشکل مهمی که در کشور وجود دارد رواج اسناد عادی است، اغلب معاملات با این اسناد صورت می‌گیرد و زمینه جرائمی از جمله پولشویی، فرار مالیاتی، فروش مال غیر و تغییر کاربری را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تدوین طرح اعتبار اسناد رسمی، گفت: برای مبارزه با انجام معامله با سند عادی، طرح اعتبار اسناد رسمی را که در سند تحول قضایی بر آن تاکید شده، به مجلس ارائه داده‌ایم و تصویب شده، ولی شورای نگهبان ایراداتی را بر آن وارد کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: در این طرح پیش بینی شده که از یک تاریخی تمام معاملات در مورد املاکی که دارای سابقه ثبتی هستند باید با سند رسمی انجام شود و سند عادی اعتبار ندارد، ولی شورای نگهبان ایراد گرفته و عنوان کرده این موضوع خلاف شرع است.

وی تصریح کرد: استدلال ما این است که نظم جامعه ایجاب می‌کند که باید یک جایی به این معضل پایان داده شود و امنیت روانی مردم نسبت به اسنادی که دارند افزایش یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: چنانچه در شورای نگهبان این مصوبه خلاف شرع تشخیص داده شود و مجلس اصرار داشته باشد از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان تصویب آن وجود دارد.

خداییان در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد تعریف زمین خواری خاطرنشان کرد: زمین خواری، رفتارهای غیرقانونی در اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی است که منجر به تصرف غیرقانونی یا تغییر کاربری غیرمجاز آن‌ها می‌شود.

معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد خرید و فروش خودرو و ثبت رسمی آن، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و مردم باید تابع قانون باشند، یادآور شد: به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی، گفت: در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند.

معاون رئیس قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد طرح کاداستر، خاطرنشان کرد: کاداستر یک طرح ملی زیرساختی برای ساماندهی زمین و مسکن در کشور است که در اکثر کشورهای جهان اجرا شده است.

وی افزود: در سال ۹۳ قانون جامع حدنگار در کشور ما تصویب گردید و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند ظرف ۲ سال نقشه املاک خود را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهند و این سازمان ظرف ۵ سال نسبت به اجرای طرح کاداستر اقدام کند، ولی بنابر عللی، این کار تمام نشده بود

خداییان بیان داشت: در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه، طرح جامع حدنگار به عنوان یکی از محورهای طرح تحولی ریاست دستگاه قضا مورد تاکید قرار گرفت لذا در سال گذشته و با وجود همه گیری ویروس کرونا، همکاران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک کار جهادی و شبانه روزی را در زمینه اجرای طرح کاداستر انجام دادند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: در سال ۹۹، با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع، ۴۷ میلیون هکتار از منابع طبیعی و مراتع سنددار شده و در واقع طرح کاداستر در طول یک سال، چهار و نیم برابر چهل سال گذشته اجرا گردیده است

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
یه نون دونی براتون بسته شده ناراحتید؟برا چی باید واسهیه ماشین 100 تومنی باید 3 ملیون پول برای ثبت بدی.مگه چه کار شاخی انجام می دید.
دوباره دفتر خانه ها کم پول شدن
معلومه که از این گردش چند هزار میلیارد تومنی در سال که فقط هم توی ایران وجود داره، چشم پوشی نمیکنن
در بین انبوه مشکلات پیش رو رِییس جمهور آینده یکی هم تعیین تکلیف سند انتقال خودرو وحل اختلاف مزمن بین نیروی انتظامی وثبت اسناد است......عجب اوضاعییه.شگفتا
واقعن یعنی بازبینی و اصلاح یک قانون اینقدر مشکله؟ مردم به خاطر پول توسط دو سازمان گروگان گرفته شده اند. تنها چیزی که مطرح نیست رفاه مردمه و تمام نهادها به فکر کندن چیزی از بدن نحیف ملت هستند.
این آقا خودش دفترخانه داره و چون می بینه نون شان داره آجر میشه اینطوری اظهار فضل میکنه بقول یارو شاه بخشیده شاقولی نمی بخشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
اولا رئیس سابقشان تو مجلس است محال است قانونی علیه سردفتران ثبت بشود
این دعوا سر پوله
وگرنه اگر سند برگ سبز غیررسمی هست پس چرا صادر میشه
نکنه نیرو انتظامی مردم رو سرکیسه میکنه
مگر میشه دوبار پول گرفت
بفرماید ماشین های که از کارخانه تحویل میگیرند چرا دفترخانه مراجع نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
بسیار حرف حساب
این آقا بهتره یکبار تعریف سند رسمی رادر قانون مدنی مطالعه کنه بعد حرافی کنه واقعا که چه لاشخور هایی ، از حق مردمخوردن سیرمونی ندارند.
ایشون جواب بدن که ثبت در دفترخانه تابحال جلوی کدوم خلاف و کلاهبرداری رو گرفته برای ماشین و چه سودی داشته برای صاحب ماشین ما قبول میکنیم
دوستان فکر میکن همه پولی که دفترخونه میگیره برای خودشه، نخیر دلیل بالا بودن هزینه انتقال، مالیات انتقال هیست که مستقیم میره به خزانه دولت. اگه انتقال در دفترخانه هم حذف بشه، همین مبلغ رو موقع گرفتن برگ سبز میگیرن. فقط اون کارمند صادر کننده برگ سبز سواد حقوقی نداره که اسناد جعلی رو تشخیص بده و تعداد مال باخته ها بیشتر میشه
لطفا هزینه دفترخانه را به خریدار محول کنید تا تصمیم بگیره بره دفترخانه یانه
برای یک صفحه A4 می بایستی اینقدر پول بدی

جناین نیست پس چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟
من که به دفتر خانه نرفتم و نخواهم رفت والسلام
لطفا دست به دست هم بدهیم و این تابو را بشکنیم
وقتی که دیوان عدالت که امید اخر مردم است رای میدهد ورای ان اعتباری ندارد
سلام . این دفترخانه ای ها زندگی مردم را گروگان گرفته اند و به این راحتی ها از یک منبع در آمد بی پایان چشم پوشی نمی کنند. حکومت و قوه قضائیه هم کاری به اینها ندارند . بیایید دعا کنیم یک نیروی آسمانی و فرا بشری این مشکل را حل کند
نون دونی تعطیل شده...
کل کشور شده سر گردنه ، هر کی هر چی بتونه میخواد ازت بکنه.
یخچال با ماشین چه تفاوتی داره، الان یخچال داریم از پراید گرونتر، اونارو هم باید سند زد؟
خیلی چیزا هستند که گرونتر از ماشین هستند. ایا نیاز به سند دارند؟
دعوا سر پول است .همه فوكس كردند كه باقيمانده رمق ملت رو هم بدوشند! چقدر همه دنبال خدمت به مردم هستند .
پول وده ، پووول زور ودهههههه
حداقل 10 ساله که این جنگ مطرحه.

آقای رییس که الان در جایگاه قانون هستن، میتون در کنار وعده های انتخاباتیشون، این یکدونه مشکل و بعنوان نمونه کار حل کنند !
چرا مجلس به این دعوا ورود نمی کنه یک بار برای همیشه این مشکل رو مجلس حلش کنه
حکایت این هم مثل پیاز وتخم مرغ وسیب زمینی ست هیچ وقت حل نمیشه .
اگه برگ سبز هویت خودرو نیست چرا اینهمه هزینه می کنید و سرمایه ملی را نابود میکنید. حتما فردا هم میگید سند تک برگ املاک هم سندیت نداره. ملاک سند منقوله دار ملاک است. در این مملکت کارها از حساب کتاب خارج شده.
نمونه بارز سوءمدیریت و هردمبیلی مملکت.
جناب آقای ذبیح الله خداییان این پول اضافه رو که داریم میدیم حداقل کاری کنید و به دفترخانه ها دستور بدین کسی که پلاک و برگ سبز رو به نام خودش زده نیاز نداره دوباره التماس صاحب سند کنه به بیاد دفترخانه براش امضاء کنه سند بشه به نامش درواقع زدن برگ سبز و پلاک کفایت کنه. من الان 7 ماهه دارم التماس میکنم که صاحب سند بیاد برام امضا کنه میگه نمی یام شیرنی بهم بده یا نمیام خواستی هم برو دادگاه شکایت کن درد اینه
در همه جای دنیا متولی نقل و انتقال ماشین، پلاک و … پلیس آن کشور می باشد. متاسفانه در ایران از انجایی که همیشه آب سربالا می رود، هزار مدل تعبیر از قانون وجود دارد که همگی آنها منجر به خالی کردن جیب مردم می شود.دفتر اسناد رسمی چه نقشی در سالم و یا ناسالم بودن یک معامله خودرو دارد؟ همیشه هر وقت یک ارگان یا سازمانی با مشکل مالی برخورد کند راحت ترین راه را انتخاب می کند و آن هم دست کردن در جیب ملت است!
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی،
یعنی کسانی که از ایران خودرو ماشین خریده ویا میخرند سند خودرویشان رسمی نیست؟
پس چرا تا الان کسی به فکر این نقص قانون نیفتاده؟چرا وقتی میخواهند به مراجع قانونی برای انجام کاری در خصوص خودرو مراجعه کنند همراه داشتن برگ سبز نشانه ی مالکیت خودرو محسوب میشود؟
ظاهرا روسای قبلی سازمان ثبت متوجه این موضوع نشده اندو فقط ایشان هستند که می فهمند!/
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی