بازدید 49281

چالش رئیس‌جمهور آینده با قیمت بنزین؛ آزادسازی تا مرز ۲۰ هزار تومان امکان پذیر است؟

مسلما رئیس‌جمهور آینده ایران باید برنامه ویژه و حساب شده‌ای برای مدیریت مصرف و بهای انرژی در دستور کار داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های مهم و حساس دولت آینده تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۵۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ 16 May 2021
بنزین
قیمت بنزین و یارانه پرداختی به این ماده سوختی، همواره در دولت‌های مختلف مورد بحث بوده است. پرداخت یارانه و عدم سهمیه بندی آن هم موجب افزایش مصرف بی رویه و هم موجب افزایش قاچاق آن به کشور‌های همسایه می‌شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، از این روی دولت از آغازین دقایق بامداد ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ رسماً موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن را کلید زد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همین رابطه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد ۲۴ آبان سهمیه بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز به شرح زیر خواهد بود: قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳ هزار تومان و قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان.

با افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی در دو سال گذشته، اما این افزایش قیمت بنزین عملا بی فایده و باز هم قیمت بنزین ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه کمتر شد. همین موضوع باعث شد تا روند قاچاق سوخت دوباره بازگردد و البته افزایش قیمت بنزین به یک عمر طبیعی تبدیل شده و میزان مصرف بنزین به روال قبل باز گردد.

هم اکنون با توجه به اطلاعات موجود در سایت globalpetrolprices قیمت بنزین در ایران ۰.۰۶۸ دلار عنوان شده است. با این قیمت بنزین، ایران بعد از ونزوئلا دومین کشور عرضه کننده ارزان‌ترین بنزین در دنیاست.
 
قیمت بنزین به دلار در ایران و کشور‌های همسایه (جز ارمنستان) را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید؛

بنزین
به هر صورت این ارزانی قیمت بنزین و بازگشت دوباره قاچاق بنزین از مرز‌های کشور، دوباره زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین را مطرح کرد و حتی به وعده یکی از کاندیدا‌های انتخاباتی تبدیل شد! رامین مهمانپرست در وعده‌های انتخاباتی خود گفت: سهمیه فعلی سوخت عادلانه نیست و ممکن است فردی صاحب ده ماشین باشد و فرد دیگر، حتی یک ماشین هم نداشته باشد. بنابراین، بهتر است بر اساس کد ملی، به افراد بالای ۱۸ سال ماهیانه ۳۰ لیتر بنزین و ۳۰ لیتر گازوییل پرداخت شود و در آخر ماه، مقدار باقی‌مانده را لیتری ۲۰ هزار تومان از مردم بخریم.

وعده انتخاباتی که روز گذشته سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به آن واکنش نشان داد. فاطمه کاهی گفت: یک کاندیدا آمده و برنامه احتمالی آینده خود را اعلام کرده است. به نظر من، درباره این موضوع فقط باید با همان فرد صحبت شود، چون ما در این سازمان تا به حال چنین طرحی نداشته‌ایم. سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی همچنین ادامه می‌دهد: وعده بنزین ۲۰ هزار تومانی تنها یک وعده انتخاباتی است و ارزش دیگری ندارد. او تاکید می‌کند: اصلا طرحی درباره بنزین ۲۰ هزار تومانی نبوده که بخواهیم آن را تکذیب کنیم و این موضوع حتی در قالب طرح هم ارایه نشده بود. سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین توضیح می‌دهد که فعلا بنا نیست هیچ گونه تغییری در قیمت یا سهمیه بنزین رخ دهد.

هر چند افزایش قیمت بنزین تکذیب شد و تنها یک وعده انتخاباتی بود، اما افزایش قیمت بنزین چه پیامد‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، قیمت بنزین در ایران به قدری ارزان است که کشور ما در بین همه کشور‌های جهان، دومین بنزین ارزان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. ارزانی قیمت بنزین در مقایسه با کشور‌های همسایه باعث شده است تا قاچاق بنزین افزایش یابد؛ بنابراین، اولین فایده افزایش قیمت بنزین می‌تواند جلوگیری از قاچاق آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران باشد. دومین فایده این است که مصرف تا حدودی کنترل خواهد شد؛ هر چند این افزایش قیمت ممکن است بعد از مدت‌ها طبیعی شود و دوباره میزان مصرف به دوران قبل باز گردد.

اما در شرایطی که اقتصاد کشور دچار تورم بسیار بالا به خصوص در کالا‌های اساسی است، شوک افزایش قیمت بنزین می‌تواند قیمت کالا‌ها را دوباره صعودی‌تر کند و این باعث خواهد شد که فشار به مردم جامعه دو چندان شود؛ بنابراین پیامد منفی افزایش قیمت بنزین تورم افسار گیسخته است؛ هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به اینکه در حال حاضر، یارانه بنزین صرفاً به نصف مردم جامعه تعلق دارد، دولت آینده می‌تواند با کاهش یا لغو یارانه های انرژی، منابع لازم جهت کمک به اقشار ضعیفی که عموماً وسیله نقلیه شخصی ندارند را فراهم کند.
 

طرح واریز بنزین به حساب هر ایرانی چه شد؟

با افزایش قیمت بنزین و واریز مابه التفاوت آن به عنوان یارانه معیشتی به حساب ۶۰ میلیون ایرانی، آن گونه که باید مجلسی‌ها را راضی نکرد و نمایندگان به فکر جایگزین کردن طرحی جهت عدالت بیشتر در زمینه یارانه بنزین افتادند.

یکی از این طرح‌ها واریز بنزین به حساب هر ایرانی بود. مالک شریعتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک‌های پایین‌تر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد به طور مثال به  یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد.

شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود.

قرار بود براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران باشد یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح به صورت شناور و معادل ۹۰درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما بود. بیشتر منابع حاصل از این طرح به اصلاح و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یافت و بخشی نیز صرف دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی و تاکسی‌های اینترنتی می‌شد.

همچنین در این طرح هرگونه افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی توسط دولت، شورا‌های شهر و روستا و شهرداری‌ها ممنوع بود و وزارت صمت نیز مکلف شده بود سهم خودرو‌های پایه گازسوز با موتور داخلی را به ۳۵درصد افزایش دهد.

این طرح در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای حضور در بودجه پیشنهاد داده شد. مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاد دهنده الحاق یک بند به تبصره (۱) توضیح داد: در حال حاضر سهمیه بنزین یارانه‌ای بین افرادی توزیع می‌شود که دارای خودرو هستند، اما نیمی از خانواده‌ها که خودرو ندارند، از این سهمیه بی‌بهره هستند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در پیشنهاد مطرح که گام اول است گفته می‌شود، ۵۰ درصد جامعه که از سهمیه یارانه‌ای بنزین ۳ هزار تومانی بی‌بهره هستند، به ازای هر عضو خانواده ۱۵ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت کنند. این ایده باعث رعایت مساله جمعیت که مورد اهمیت است نیز می‌شود.

وی ادامه داد: حتی می‌توان بازاری ایجاد کرد تا مردمی که خودرو ندارند، اما سهمیه بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کنند، بنزین خود را خرید و فروش کنند. حتی تاکید شد که ممکن است دولت کنونی توان اجرا نداشته باشد؛ از این روی، اجرای آن را به ابتدای مهرماه موکول کرده‌ایم.

نمایندگان مجلس با ۸۴ رأی موافق، ۱۴۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه با این طرح مخالفت کردند.

بعد از آن هم دیگر این طرح پیگیری نش،د تا این که همان گونه که عنوان شد، مهمانپرست به عنوان یکی از کاندیدا‌های کرسی ریاست جمهوری به نوعی مشابه با این طرح، وعده انتخاباتی داد.
 
مسلما رئیس‌جمهور آینده ایران باید طرح و برنامه ویژه و حساب شده ای برای مدیریت مصرف و بهای انرژی در دستور کار داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند به یکی از چالش های مهم و حساس دولت آینده تبدیل شود.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴۴
وقتی نمیتونی مساله ای رو حل کنی راحترین کار پاک کردن صورت مساله هست.حالا شده حکایت روسای جمهور ایران و کارشناسان نون به نرخ روز خور اقتصادی.چون دولت توان کنترل مرزها رو نداره پس بهترین راه این که قیمت رو بالا ببره اینجوری دیگه قاچاق کم میشه.این بدترین فرضیه ای است که سالهای متمادی است تو ایران اجرا میشه ولی هیچ تاثیری هم نداشته تو کاهش قاچاق جز خالی کردن جیب مردم وگرانتر شدن سایر کالاها به سبب افزایش بنزین.شماها چرا عادت دارین همیشه خودتون رو با بدبختها وبیچاره ها مقایسه کنید ایران دومین کشور ارزان بنزین چرا نمیگید درامد هر ایرانی نسبت به مثلا امریکا کانادا سوئیس یکصدمم نیست.چرا دولت نمیاد برا این قضیه فکر کنه ولی سریع میتونه به فکر افزایش قیمت باشه.تنها میتونم بگم این به دلیل نداشتن سواد اقتصادیه همین
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
داداش مرز رو دولت كنترل نمي كنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
داداش جان ، نيروي انتظامي زير نظر وزارت كشور موظف به كنترل مرزهاست.
خوب قطعا اقتصاد کشور ما ورشکست شده. مجبورید به قیمت بنزین و اب و برق و گاز و گازوئیل و... یارانه بدیت چون حقوق مردم واقعی نیست و حقوق مردم جهانی نیست یعنی نهایت 200 دلار حقوق می گیرند و کالاها و مواد قطعا خیلی از قیمت واقعی اون فاصله داره و مطمئنا موادی که قابلیت داشته باشند مثل گازوئیل و بنزین قاچاق خواهند شد و با قاچاق هر روز کشور ضعیف تر و ضعیف تر میشه. جالب اینجاست حداقل نصف مردم ماشین ندارند یارانه ای که دولت برای بنزین میده که کم هم نیست میره تو جیب 50 درصد مردم و این تبعیض شدید هست. به نظرم بهتره بنزین یارانه ای به هر نفر تعلق بگیره و قیمت بنزین مثل کشورهای همسایه بشه به علاوه اینکه حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هم ارزان تر و گسترده تر و بهتر بشه و به کارخانجات تولیدی که اشتغال ایجاد می کنند مواد سوختی ارزان داده بشه تا کالا ها افزایش قیمت نداشته باشند.
پاسخ ها
خرامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
لطفا میزان حقوق ما رو هم. به دلار حساب کنید و با کشورهای همسایه مقایسه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
چشم توسعه میدیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
سلام کره شمالی . دولت نمی تواند کالاها و خدمات خودش را جهانی خساب کند و به مردم با ریال توهمی حقوق بدهد . الان خیلی از مردم با ماشین کار میکنند و یکی از مولفه های قیمت کالای در مغازه قیمت حمل و نقل است . الان یارانه را همه می گیرند یک بخش کوچک اشراف هم از ان بعرعمند می شوند . درست فکر کنیم
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
کسی رو میشناسید که ماشین سوار نشه !!!! بالارفتن قیمت بنزین و گازوییل رو زندگی همه تاثیر میزاره بطی به صاحب ماشین بودن نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
آفرین مشقهات تموم شد برو یه کم بازی کن بذار بزرگترها صحبت کنن
کامنتت رو میخوندم یاد این کارتون ها که آخرش همه چی به خوبی و خوشی تموم میشه و همه دارن میخندن افتادم
انگار میخواد 2+2 رو حل کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
آیا دفعه قبل دولتها به قول و وعده ای که دادند ، عمل کردند ؟
بنزین تا ۳ هزار تومان بالا رفت و هیچ تفاوتی در یارانه ۴۵ هزار تومانی نشد
و یارانه عده زیادی از جمله اینجانب که یک بازنشسته حداقل بگیر هستم
و خیلی از دوستام و فامیل که مثل من و بد تر از من بودند را قطع کردند
شخصا هیچ اعتمادی به قول هیچ مسولی در این نظام ندارم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
دولتها حقوق و مزایا و امکانات رفاهی و قیمت خودرو را جهانی کنند بعد قیمت بنزین را هم جهانی کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! متاسفم برای کسانی که فقط قیمت بنزین را مقایسه می کنند و کاری به سایر پارامترها ندارند!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
چندین سال است عده‌ای از مردم را با همین حرف‌ها فریب می‌دهند. آخرین دفعه‌ای که سوخت گران شد چند درصدش واقعا صرف صنعت شد. آیا صنعت پاک است؟‌آیا رانتی در سوبسید‌های این نوعی وجود ندارد؟ ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
این چیزی که شما گفتی درست ولی فقط در یک کشور پیشرفته اروپایی قابلیت اجرا داره .اینجا توسعه حمل ونقل عمومی خیلی سخته و ملاک تعیین ایجاد اشتغال مشخص نیست .تازه این یه قسمت ماجراست،فرمودید سوخت ارزان جهت جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و نگفتید هزینه حمل مواد اولیه به کارخانه و حمل کالا از کارخانه به عمده فروشی و بعد به خرده فروشی وچطوری جبران بشه یا وقتی سوخت گرون بشه چطور میشه کارخونه رو کنترل کرد تا گرونفروشی نکنه ،خلاصه یه کم فکر کن بعد خودت تا تهش متوجه میشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
سه برابر شدن بنزین 1500 نفر
هفت برابر بنزین ....
بیابید پرتغال فروش را
بجای تلاش برای لغو تحریم کاری می کنند که بدتر ابرتورم ایجاد شود!
اینا همش بازی هست . قیمت بنزین به هیچ وجه نباید زیاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
هر وقت حقوق کارگر و کارمند به بالای ۲ هزار دلار رسید ناهیانه، بفرمایید بنزین رو ۲۰ هرگزار تومان بکنید این کلک شما نخ نماست که حقوق به رئال باشد و مخارج به دلار
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
چشم چون شما دستور دادی نمیشه
دولت هم سطح درآمد مردم را در حد مردم کویت بکنه
اصلا قیمت بنزین را دو برابر کویت بده به مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
افغانستان هم قیمتش چندین برابر ایرانه
ناشناس
| France |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
ايكيو افغانستان چاه نفت نداره
نگران نباشید 20تومن هم بشه اون بدبختی که زیر خط فقر هست نابود میشه اون مایه دار چهار تا ماشین دار باز بنزینشو میزنه و تازه خیابون چون خلوت میشه بیشتر حال میکنه.تو هر حالت بدبختی مال قشر ضعیف هست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
عزیز چرا فکر میکنی این منطق ایراد داره؟مگر اون فرد بالاتر که امکانات بیشتر داره چشم ،گوش و مغز بزرگتر داشته؟نه برادر عرضه بیشتر داشته و در جایگاه بالاتر قرار گرفته است کل نظامات دنیا از آدم تا قیامت همین است پس شما هم برای بهتر شدن تلاش کن اگر نشد به هرچه هست راضی باش حتی رانت خواری هم عرضه می خواهد.
همه ی گرفتاری‌های ناشی از قیمت بنزین رو طرح تثبیت قیمت‌های مجلس اصولگرا با ریاست حداد عادل در دولت خاتمی میبینم. اگه با همون شیب منطقی سالیانه درصدی به قیمت بنزین اضافه میشد اصلا شوک قیمتی زمان احمدی نژاد و بلوای 98 رو نداشتیم و با ادامه طرح دولت خاتمی الان رسیده بودیم به همون درصد مصوب فوب خلیج فارس. ولی افسوس که هدیه ی شب عید هنوز مردم رو داره میسوزونه، امان از پوپولیست و پوپولیسم.
حالا شما تابناک اینقدر بنویس تا یه چیز نشد بشد بشه ...
اقای شریعتی بجای این طرح های عجیب و غریب،راه چاره اینه که با دنیا تعامل کنید و جلوی کاسبان تحریم گرفته شود تا از افزایش قیمت ارز جلوگیری شده و تورم کم شود تا قیمت فوب خلیج فارس متعادل شود.باقی روش ها هر دو سه سال درمیان دوباره تکرار میشه و همین اش و همین کاسه
الان حقوق یک کارگر که زیاد شده کمتر از ۲۰۰ دلار هست اونوقت می خواهید با کشور های همسایه که حقوق چند هزار دلاری دارن مقایسه کنید؟
منظورتون از اقشار کم درآمد جامعه چی هست!!! واقعا واستون واضح نیست که نزدیک ۷۰ درصد افراد جامعه زیر خط فقر هستن، مشکلات مردم خیلی بیشتر از این حرفاست توی دهن هر ایرانی متوسط فک کنم ۱۰ تا دندون خراب هست که توان ندارند درستش کنن، شما فقط به فکر این باشین که سرپا بمونین، متاسفم واسه شماهایی که دم از مملکت داری میزنین و با حقوق های نجومی خودتون دردی از مردم نمیفهمین، فقط اینو بگم قشر فقیر جامعه رو با کارهاتون فقیرتر میکنین
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
بنظرشمامشکل مردم مابه دندان خراب که بایدپروتزشودخلاصه میشوددرپیشرفته وثروتمندترین کشورهاخیلی ازمردم توان تهیه پروتزدندان راندارندولی کارواشتغال دارندوشکمشان گرسنه نیست ولباس وپوشاک دارندمامردم دنبال تجملاتیم تاواجبات زندگی دنبال تفریح وسرگرمی هستیم تاکاروکوشش وقتی باتنبلی نمیتوانیم به اینهابرسیم بهمه چیزبدوبیراه میگوئیم درهیچ نقطه ای ازکره خاکی بدون تلاش وکاروکوشش کسی امکان امرارمعاش نداردهرچنددرکشورما این چنین نیست وعده ای حقوق میگیرندبدون آنکه خدمت یاکارمفیدی برای خودیادیگران کنند
حال مردم به اندازه کافی خرابه... اول به اسم مردم شایعه پخش میکنید بعد اون رو با بالا و پایین کردن تبدیل به واقعیت میکنید ....
حقوق مردم به دلار بدین قیمت بنزین هم دلاری کنین
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
عزیز دولت اصلا وظیفه نداره حقوق بده که کم بده یا زیاد باید حجم خود دولت هم یک پنجم شود شما هم برو هر جا بهت حقوق بالا می دهند استخدام شو کسی که عرضه دارد دنبال حقوق بگیری نمی رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
به رضا:

نه در حالتی که همه چیز بلاک باشد. من الان چند متر از سرزمینم را بخواهم گاوداری کنم چقدر باید پول بدهم؟ از کجا باید بیاورم؟ وام می دهند؟ دانشگاه بخواهم درست کنم، می توانم؟ چرا نباید بتوانم؟ بخواهم از کشور دیگر پروژه بگیرم می توانم؟ چرا راه ارتباط بسته است؟
کلا بسیاری راه های درآمد شرعی بسته است. چرا باید این طور باشد؟
انحصار بیداد می کند. یک عده فقط فکر این هستند که کار خودشان راه بیافتد.
چرا مثل اون که به اهالی روستا عکس مار را نشان داد و با کلمه مار مقایسه کرد و نتیجه گرفت فرد با سواد و آگاه و دلسوز روستا دروغگو است، عمل می کنید؟
چرا نمودار درآمد مردم این کشورها و مقایسه قدرت خرید خودرو و مسکن و رفاه آنها را هم نشان نمی دهید تا ثابت شود مردم بدبخت ایران گرانترین و بی کیفیت ترین بنزین دنیا را برای سوار شدن بر مزخرفترین خودروی دنیا می خرند؟
مگر در مرز افغانستان چند پمپ بنزین هست ؟
مگر روزانه چند لیتر سهمیه به این پمپ بنزین های سر مرز داده میشود؟
مگر مرز کنترل نمیشود که به بهانه قاچاق سوخت میخواهید بنزین را به نرخ بین الملل برسانید؟
رییس جمهور اینده چرا باید با حقوق ریالی بنزین دلاری حساب کنه؟ یادتونه زمان احمدی نژاد گلومون رو پاره کردیم گفتیم داریم میشیم ونزوئلا و به گوش هیچکس نرفت. ...
دلار را بکنند هزار تومان تا نرخها پایین بیاد.
برای اینکار باید با آمریکا کنار بیایند و دست از کارهای اشتباه بردارند تا ما بتوانیم زندگی کنیم و بنزین ۳ هزار تومانی هم میشود سه دلار هر لیتر و مشکل همه چیز حل میشود.
فردا همه دزدی ها از طریق کارت ملی های جعلی و متولدین غیر واقعی انجام میشود و صدور کارت ملی میشود یک درآمد برای بعضی افراد.


دلار را ارزان کنید.
دلار باید بشود هزار تومان
تحریم ها باید برداشته شود.
این 20 تومن رو از کجا در اوردن
گرونترین بنزین تو همسایه های ایران مال ترکیه هست که با دلار 20 تومنی میشه 18 تومن که میانگین همسایه ها میشه 12-13 تومن
تازه اون بنزین کیفیتش بالاتره و باید معادل بنزین سوپر در نظر بگیرید
طرح موضوع بنزین بیست هزار تومانی، عملا آماده ساختن روحیه متالم و ناامید ملت برای قبول این گرانی سرسام آور سوخت است.
راست میگی ، نمودار حقوق مردم کشورای همسایه و ایران رو نیز کنار نمودار قیمت بنزین بذارید ، بعد معلوم میشه که همین الان هم قیمت بنزین ایران به نسبت دریافتی مردم بیچاره ایران( نه دریافتی خودتون)، از مردم افغانستانم پایین تره.
بنظرمیرسدفاقدهوش لازم جهت تحلیل وضعیت اقتصادی هستیم .این تحلیل های آبکی وتصمیمهای بدترازآنراپایان دهید.نسبت قیمت بنزین به درآمدکشورها را مقایسه کنید .آنوقت تحلیل بدهید.بجای افزایش قیمت بنزین 1-تلاش کنند تحریمها را بهرقیمتی لغوکنند2-به جامعه جهانی به پیوندند 3-سرمایه گذاری مستقیم خارجیها را شروع کنند.همه اینها یعنی شروع از نقطه صفر . بعد....
دلار از 3800 به 24 هزار توان رساندند بعد طرحهای ابکی دلار با بنزین و کشورهای دیگر را مثال می زنید حقوق 100 تا صد پنجاه دلاری بعدبنزین یک و نیم دلاری مردم را بدبخت کردند
خب بنزين شد 20 هزار تومان دلار دولت ميكنه 100هزار تومان باز ميگيد بنزين ارزونه !! حقوق هم كه تويي ايران 70دلار از سر ملت هم زيادي نه غلاممممممم
با این حقوق ریالی حق ندارید مخارج دلاری تعیین کنید
یعنی اسم بنزین که میاد تن من می لرزه.
مگر مردم مقصر کاهش ارزش پول ملی هستند که می خواهید با افزایش قیمت حاملهای انرژی کسری بودجه آنرا از جیب ملت بردارید؟!
مگر اینکه حقوق و مزایای کل جامعه را را نیز 5 برابر کنند یعنی کف حقوق وزارت کاری بشود 10 ملیون تومن. آنوقت اشکالی ندارد
فقط به سوال زیر پاسخ داده بشه:
در ده بار گذشته که قیمت بنزین برای کاهش قاچاق، عدالت اجتماعی و کاهش مصرف سوخت افزایش داده شد چه نتیجه ای حاصل شده که باز هم در این زمینه طرح داده میشه؟
بنده خودرو داخلی دارم که صدی ۱۰ لیتر میسوزونه. تویوتایی که زیر پای کویتی یا عماراتی هست و صدی ۴ میسوزونه زیر پای من نیست. در ثانی من ماهی ۳۰۰ دلار حقوق میگیرم نه ۲ هزار دلار مثل هم رتبه خودم در کویت. ثالثا سیستم حمل و نقلی که برای من فراهم کردید گرانتر از سرویس موجود در امارات هست. در ضمن بنده سوخت قاچاق نمیکنم که بخوام برای این مشکل تاوان بدم. پس لطفا با آتیش بازی نکنید . عدالت و رفاه هم پیش کشتون. باور کنید هر وقت این خبر اقدامات رو میشنوم لرزه میوفته به اندامم.
یعنی هرکس رای بیاورد همین آش و همین کاسه است
روزی هفت دهم لیتر.. یعنی در حد استارت زدن ماشین فقط
به سلامتی مملکت گل و بلبل حتی یک باک بنزین هم نمیشه زد دیگه ..
بی شک شما نابغه های اقتصادی را باید برای ویران کردن اقتصاد دنیا استخدام کنند
خیلی خوبه، انشالله بنزین بشه 20 تومان، اصلا 200 هزار تومان، عالیه
تنها موضوعی که چالشی برای مسئولان نداشته و نداره گرانی است. مثل اب خوردن و با هزار توجیه و البته تعریف انواع شیب گران میکنن!!! ارزانی چالشه که خوشبختانه مسئولین از این چالش به دور هستند!
بابا چقد شما ساده هستید، مگه یادتون رفت چطوری بنزین شد لیتری ۳هزار تومن، اول گفتن قراره بشه ۵هزارتومن ، ذهن مردم را برای لیتری ۵تومن آماده کردن، بعد شد لیتری ۳هزار ، مردم هم گفتن خدا را شکر که نشد ۵تومن
حالا برادر عزیز لیتری بیست هزارتومن نمیشه ولی برای لیتری ۷هزارتومن خودتون را آماده کنید، علی برکت الله
اولین و ساده ترین راهی که بفکر این مدعیان مدیریت کلان کشور که تمامشون هم امتحانشون رو پس دادن! میرسه، گران کردن اجناس و کالاها و خدماته! و بدجوری هم به این نوع مدیریشون می نازن و افتخار می کنن! طوریکه فکر می کنن هیچ مدیری به پای اونا نمی رسه از بس با تدبیری نادر مشکلات کشور حل می کنن! و فکر می کنن این راههای ساده که از نظر اونا خیلی پیچیده است فقط بفکر اونا رسیده و بفکر کس دیگه نمی رسه!
تا 200هزار تومان هم این مردم جا دارند
حقوق و دستمزد به ریال بدی اما بنزین اونم تولید داخل برای نفت خیز ترین کشور جهان به دلار حساب کنی !!! خشکسالی و زلزله های شدید حاصل ظلمه
ولی این دفعه خوب یاد گرفتند. دفعه قبل گفتن میخوابم بکنیم ۱۵۰۰ تومن و ۳۰۰۰ تومن صدای همه دراومد و آشوب شد. حالا میگن ۲۰ تومن چند وقت دیگه که ۱۰ تومنش کردند مردم همه میگن خدا خیرشون بده.
این تفکر که آنها که فاقد اتومبیل هستند بی بهره از یارانه های انرژی هستند کاملا مردود است. بالاخره کل سیستم حمل و نقل و تولید، مصرف کننذه انرژی هستند و حتی آنهاکه خودرو ندارند بطور غیر مستقیم از این یارانه استفاده میکنند. هرگونه ازدیاد نرخ حاملهای انرژی نرخ حمل و نقل،تولید و... را بشدت بالا خواهد برد، موجب تورم انفجاری میگردد و در نهایت یارانه نقدی قادر به جبران آن نخواهد بود. برای اقشار مرفه مسئله ای نیست زیرا آنها پول را تبدیل به املاک، مستقلات، ارز، سکه ، اتومبیل و سایر اشیا با ارزش نموده اند که با افزایش نرخ تورم ارزششان حفظ میشود. ولی اقشار با درآمد کم و متوسط بسیار متضرر میگردند.
مضافا تا نرخ تورم و ارز کنترل نگردد که جملگی بتوسط دولت و حکومت تعیین میگردند نه عرضه وتقاضای بازار این چرخع باطل ادامه خواهد داشت.تنها راه از میان بردن کسری بودجه، جلوگیری از فساد، خلق پول توسط بانکها، رنتخواری، نجومیخواری، رباخواری، آقازادگی، انضباط مالی دولت، و بعدش هم رفع موانع تولید، کار و کسب و در نتیجه افزایش درآمد های مالیاتی، افزایش نرخ تولید، رفع بیکاری، کنترل تورم و... میباشد.
بنزین را می خواهند حدود یک دلار بکنند بشود جهانی سوال این است آیا حداقال حقوق معادل 1000 دلار امکان پذیر است ؟ 500 دلار جطور ؟ اینکه می گویند با گدا نگردید همین است . مردم ایران حالا باید از مردم چین فقیر تر بشوند ندار تر و بدبختتر .
مملکت را میخواهید بیشتر از این نابود کنید ؟بکنید که بد راهی انتخاب کرده اید
چرا همیشه قیمت بنزین و گازوئیل و سایر خدمات دولتی با قیمتهای سایر کشورها سنجیده می شود و تنها حقوق ها مقایسه نمی شوند!؟ درحالیکه حداقل حقوق کشورهای همسایه با حداکثر حقوق ایران ( به اصطلاح حقوق نجومی ) برابری می کند!!!
شما حق و حقوق ملت را دلار بده بعد بنزین را هم با دلار حساب کن. لعنت به کسی که قبول نکنه
هر بار چرخه افزایش قیمت بنزین افزایش تورم و افزایش قیمت دلار تکرار میشه ...
واقعا اونی که این مقاله رو نوشته من درکش نمیکنم بنده خدا خودت مگه خارج از ایران زندگی میکنی که اینجوری از این طرح مضحک و وحشتناک حمایت و تعریف میکنی خودتم تو این کشور هستی تو به من بگو اخه ۷۰۰ سی سی بنزین به چه درد یه موتور دار یه پیک موتوری که روزی ۵لیتر بنزین مصرف میکنه میخوره ماشین های که میسازن درسته کم مصرف و برقی هست یا واقعا قیمت دلار این قیمت هاست از عجایب این حرفتون هرچی بگم کمه واقعا نمیدونم چی بگم میاید میگید قیمت بنزین از همجا ارزونتره حالا از کجا فهمیدید از دلار هههه چون دلارو اقایون کردن۲۵هزارتومن پس تصمیم گرفتن با اون چیزی که خودشون انقدر وحشتناک بالا بردنش مقایسه کنن ولی خودمونو گول نزنیم قیمت دلار مگه این قیمت هاست دلار قیمتش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰‌ تومنه بله هزارو پانصد تومن که زمان احمدی نژاد دیگه برنامه هسته ای پیش میرفت و تحریم ها سنگین شد و کشور ورشکسته شد تصمیم گرفتن دلار ۱۰۰۰تومنی رو تو یه بازه زمانی کوتاه اینجوری بالا ببرن زمان روحانی هم که بدتر شد و اه ندارن با ناله سودا کنن مجبور شدن این بلارو سر مردم و ارزش پول ملی بیارن و انقدر گرونش کنن وگرنه هیچ کشوری انجوری تو ده دوازده سال اینکارو نمیکنه ارز از اون قیمت بیاره این قیمت پس نتیجه میگیریم که قیمت بنزنین از کل منطقه گرونتره چون قیمت واقعی ارز۱۵۰۰ تومنه که با بنزین ۳تومنی یعنی دو دلار برای هر لیتر بنزین .بعد خواهشا نمیشه شما حرف میزنید به شعور مردم توهین نکنید فکر کردید مردم انقدر عقل ندارن و از فهم اینکه وحقوق ایرانی اگر به دلار حساب کنی ۱۰۰ دلار میشه و کلا دلار هیچ ایرانی دونیم حقوق میگیره اونوقت همین کشورای عرب حاشیه خلیج فارس یارانه ای که بعضی دولت ها مردمشون میدن یکبار یه سایت حساب کرده بود ماهی نزیک ۱۰۰ میلیون فکر کنم یا ۶۹ میلیون فقط یارانه و به قول مسئولین ما پول نفت و سهم نفتشون میومد جلوی در خونه شون حقوقشون هم چند ده میلیون میشه به پول ایران چرا فکر میکنید مردم از فهم این چیز کوچیک عاجز هستن و با گفتن همچین حرفایی مردم نمیفهمن لطفا از مردم معذرت خواهی کنید بخاطر چنین توهین هایی.بعدشم اینم بگم کشور های دیگه مسئول دارن چیزی به نام ثبات دارن مسئولین ما تاحالا نشنیدن ثبات چیه مردم اونا امنیت شغلی دارن دغدغه جهیزیه دخترمو ۱۲ ساعت دیر خریدم ۲۰۰۰ درصد گرون شد و بیچاره شدم ندارن صف مرغ ندارن نایاب شدن روغن خوراکی ندارن امشب بخوابن فردا صبح همچیز هزار برابر گرون بشه ندارن به قران سوریه و عراق و افغانستان جنگ زده از کشور ما ثباتش بیشتره
من که راضی ام حقوقم به دلار بشه هزینه هام به دلار نه اینکه هزینه به دلار درآمد به ریال باحالیما
همین نمودار رو حقوق هم بزنین .برذای این میگیم رای بی رای چون انتخابات ازاد نیست
"هرچند برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: با توجه به اینکه در حال حاضر، یارانه بنزین صرفاً به نصف مردم جامعه تعلق دارد، دولت آینده می‌تواند با کاهش یا لغو یارانه های انرژی، منابع لازم جهت کمک به اقشار ضعیفی که عموماً وسیله نقلیه شخصی ندارند را فراهم کند."
این کارشناسان رو چند دقیقه بدین دست مردم و اقشار ضعیف تا ببینین چیکارشون میکنن
به دلار حساب میکنید حقوق هم به دلار بدید
به جای اینکه دلار رو بیارن پایین بنزین رو میخوان ببرن پیش دلار
خوب نمیتونید جلو قاچاق را بگیرد جورش را ما مردم بکشیم
درود
بنزین بشود لیتری بیست هزار تومان.......خوب راحت بنویسد ایران...بخوانید ونزوئلا......ابر تورم از سونا بدتر ایجاد خواهد شد....حالا با هر رییس جمهوری که بیاورند
استراتزی به مرگ بگیرد به تب راضی بشن دنیال می کنید
بزار انتخابات برگزار بشه بعد از گرونی بنزین صحبت کنید مگه مردم عامل قاجاق بنزین هستند؟ یه طوری میگید که بنزین ارزونه انگار که مردم درآمد اروپایی دارند ما جیکار کنیم که مسئولینمون نمیتونن تورم کنترل کنند اگر نرخ ارز افزایش پیدا نمیکرد الان این بحثها پیش نمیومد بنزینو بکنید لیتری صد هزارتومن باز دوباره نرخ ارز میشه یک میلیون تومن دوباره همین آشو کاسه خانه از پایه ویران است
بجای اینکار قیمت دلار را پایین بیارید تا مشکل حل بشه.
چرا مسولان به فکر راه حل برای از بین بردن دزدی و فساد در کشور نیستند تا بودجه کشور تامین بشود؟؟
مشکل اصلی عدم استفاده از تکنولوژی روز در ایران هستش خودرو با تکنولوژی ۴۰ سال پیش با قیمت های نجومی ومصرف سوخت وحشت ناک به مردم غالب میکنیم وبعد هم صحبت از مصرف بالای سوخت در ایران میکنیم !!!!
بحث قاچاق بنزین بیشتر از عنوان قاچاق یک روش رسانه‌ای اقناع و کار کردن بر روی افکار عمومی جهت افزایش قیمت بنزین بکار برده میشود و اصلا در رسانه صحبتی از توان مردم و میانگین حقوق وزارت کار نشده است.
اول بذار رای بیاری بعد نظر بده
با بنزین ۲۰۰۰۰ هزار تومانی منتظر گرانی افسار گریخته باشید اقتصاد ایران هم ......چه بگویم واقعا غم انگیز است
وقتی نمیتوانندجلوقاچاق بنزین توسط قاچاقچیان گناهکاررا بگیرند انوقت حق دارندپدرمردم بیگناه رادرآورند
بانک عامل داخلی تورم هستند
هرسال پونصد تومن گران کنید مثل بچه ادم نه اینکه ده سال دست نزنید یهو گران کنید کشور با برنامه روی روال مدیریت کنید ه رکورد کنید بخاطر رای نه یهویی تورم کنید پدر مردمد بیاد
بنزین که روی همه چیز تاثیر میگذارد را گران میکنند اما خوراک پتروشیمی را به قیمت ارزان به آنها مددهند و فراورده پتروشیمی را به قیمت جهانی و با دلار ۲۵۰۰۰ تومان میفروشند
برای شما پول به جونتون بستگی داره و برای بدست آوردن آن دست به هر کاری میزنید از جمله بنزین 20 یا 200 هزار تومانی
حقوق مردم ایران به ریال هزینه خورد وخوراک مردم به دلار
خیلی رو اعصاب مردم رژه میرید.
درآمد کشورهای نفت خیز 20الی 30برابر ایران است ، پس بنزین دران کشورها مفت مفت است . واین قیاس جز عوام فریبی هیچ چیز دیگری را نباید استنباط کرد. حداقل حقوق روزانه در ایران 90هزار تومان است یعنی برای پر کردن یک باک 50لیتری 150هزار تومان باید پول داد.
پولدارها اگر لیتری 50 هزار تومن هم بشه باز هم خیالی نیست چون به قیمت اجناسش اضافه میکنه وپدر اون کارمند و کارگر را در میاره !!!!!
وزیر و وکیل و پزشک خیالشون که نیست باید به فکر قشر ضعیف 96 درصدی باشید بعد طرح ابکی بدهید لطفا"""""!!
نمودار میزان حقوق توو همون کشورها رو هم بذار بعد برای مردم بدبخت ایران سناریو بنویس.
شماها به فکر مردمین که میخواین بنزین رو گرون کنین؟ هروقت اندازه همون کشورهایی که نمودارش رو گذاشتی به کارگر ایرانی حقوق دادی بعد بنزین رو هم به نرخ همونا بفروش. به جای اینکه با دنیا تعامل داشته باشین که تحریم نباشیم فقط فکر کاسبی از جیب مردمین.
می گیوند قیمت بنزین آنقدر ارزان است که موجب قاچاق آن به کشو.رهای هم سایه شده است!!! آیا جلو قاچاق بنزین را گرفتن کم هزینه تر از ایجاد تورم نیست؟ بیش از یک و نیم میلیون نفر نیروهای مسلح در کشور وجود دارد . به نظر شما اگر از یک بیستم ظرفیت نیروهای مسلح در این خصوص استفاده شود ، شرایط بهبود نخواهد یافت ؟ یعنی هیچ راه حلی برای جلوگیری از قاچاق به ذهن بزرگواران نرسیده است . 14 کاندید شاخص ساز برای ریاست جمهوری قد علم کرده اند و همه آنها تقریبا جزء مسئولین تراز اول مملکتی و حکومتی هستند. و شعار همه آنها مبازره با فساد است . یعنی در طول دوره تصدیشان ، هنوز نتوانستند بر مشکل قاچاق بنزین فائق بیاییند ؟ پس در طول دوره تصدی چه می کردند ؟ اگر ، می دیدند که شخصی برای ازدواج ، حاضر به فروش کلیه اش شده است ، باز هم کاندید می شدند؟ هر روز یک موضوعی را علم میکنند ، یک روز افزایش قیمت شکر ، یک روز افزایش قیمت بنزین ، یک روز افزایش قیمت مرغ ، یک روز افزایش قیمت روغن !!!! چرا تا سال 96 هیچ مشکلی وجود نداشتو مردم اینقدر حرص و طمع مال اندوزی نداشتند ؟ چرا تا قبل از سال 96 قیمت پژو 405 کمتر از 30 میلیون تومان بود؟ چرا تا قبل از سال 96 کسی به ماشین های چینی نگاه نمی کرد و همین پژوی خودمان را ترجیح میداد؟ چه آوردید بر سر این مملکت؟ با این همه منابع ، ذخایر راهبری سوخت ، و هزاران منابع دیگر... 25 درصد حقوق کارگران و کارمندان را افزایش دادند ، به میزان 125 درصد کالا ها را گران کردند خدایا کدام کشور شبیه ماست ؟ کدام کشور شرایط کشور ما را دارد ؟ عده ای قلیلی را رفاه و نعمت ، عده ای کثیر در نقمت و سختی ! بیکاری ، افزایش سن ازداواج ، عدم تمایل به فرزند آوری ، این ها همه مخاطرات نسل شیعه خواهد بود ، ای کاش میشد وضعیتی را در مملکت بوجود آورد که مردم احساس رضایت میکردند ، اکنون کاندید ها وعده ترمیم مملکت را در بازه 5 ساله میدهند ، یعنی مردم ! تا 5 سال دیگر از منِ رئیس جمهور انتظار بهبود اوضاع را نداشته باشید !!! بعد از 5 سال نفر دیگر و وعده ای دیگر!!!! این است کشور بدون برنامه !!!
مشخصه حداقل حقوق کارمندان ۱۰میلیون شده و بعضی ها ۱۵میلیون و ۲۰میلیون دولت مجبور است از گران کردن حامل های انرژی این پول هارا پرداخت کند
درآمد مردم ایران را جهانی کنید بعد همه چیز را جهانی کنید درآمد مردم ایران از همه کشورها بدتر هست و خرجشون از همه بالاتر ...باید هم همینطور باشد دیواری کوتاهتر از دیوار مردم نیست هر بلایی که دوست دارید بر سر این مردم بیارید حقشون هست خودشون می خواهند
یکی نیست بگه اگر دلار 1000 تومن بود الان قیمت بنزین 3 دلار بود میفهمی؟
شما حداقل ماشین با کیفیت را به قیمت کشورهای دیگه در اختیار مردم قرار دهید. بنزین را هم به قیمت همان کشور ها به مردم بفروشید و بقیه هم پیشکش ...
ببخشید نرخ برابری ریال را با افغانی و دینار و .... نمیتوانید تنظیم کنیم بعد بنزین 1500 تومان با دینار یکدفعه رقمش عجیب میشود مشکل از قیمت بنزین است یا مورد دیگری است
۳۶سالم هست تمام عمرم همش فکر و غصه و استرس و اضطراب وحشت نگرانی. همه چیز روز به روز گران میشه. پول بی ارزش. تورم وحشتناک ، هیچ گونه لذتی از زندگی نبردیم هیچی نفهمیدیم
میزان دریافتی یک کارگر با میزان مخارج را با کشور های همسایه هم مقایسه کن.
درآمد مردم همسايه چقدراست؟
درامد مردم به دلار و واقعی بود میشود تمام قیمت ها را واقعی نمود
اینکه یک اقتصاد تورمی داشته باشی و افزایش قیمت بنزین هم باشد یعنی به ازای هر هزار تومن گرانی سوخت چندین برابر گرانی قیمت ،
حالا چرا اینجور است برای سوخت هم در تولید صنعتی تاثیر دارد هم در کشاورزی و بعد حمل و نقل
مثال در کشاورزی پمپ اب و موتور خانه سوخت مصرف میکند، تراکتور ،و کمباین سوخت مصرف میکنند حمل و نقل محصول همین طور ،بنابرین شما عدد گرانی سوخت را ضرب در ۵ کنید ،و این یعنی ابر تورم و کوچک شدن سبد مردم
راه حل چیست
حذف یارانه دهک بالا و هزینه ان در نیمه صنعتی نمودن شهر های کمتر توسعه یافته و ...
با شما هستم اقای مقاله نویس .درسته که در ایران قیمت بنزین از اب هم ارزانتر هست.ولی قیمت اتومبیل ۵۰ برابر بازار جهانی دستمزد کارگر ۲۰ برابر ارزانتر از قیمت جهانی بهای اقلام خوراکی بسیار گرانتر از همسایه ها .یارانه دریافتی مردم ۲۰۰ برابر پایین تر از مردم کویت .مصرف سالانه ریخت و پاش یک ایرانی به طور میانگین ۸۰ برابر یک فرد عرب حوزه خلیج فارس هست.چرا فقط قیمت بنزین می بینی
هر موقع حقوق یک کارگر ایرانی رو برابر با یک کارگر کشور همسایه کردید اونوقت راجع به قیمت حرف بزنید .
فقط از خودتون خجالت بکسید که ماهی دو دلار یارانه میدین ...
بهتر نیست دلار بشه ۵۰۰ تومن تا بنزین بشه لیتری ۶ دلار .همیشه که نمیشه رمضون باشه یه بارم شعبان باشه
خجالت بکشید،شما چرا نمیگید چند درصد ایران زیر خط فقره..چرا وضع مابدبختارو با کشورهای همسایه مقایسه نمیکنید،راست رفتید سراغ بنزین...
از نفت همین دو لیتر بنزین گرون بهمون رسیده اونم یکاری کنید نتونیم ماشین روشن کنیم، دکور باشه
قیمت بنزین درایران با وجود کاهش بهای جهانی در حال حاضر از تمام کشورها بالاتر است.واقعا که خجالت داره
دولت اینده امکان ندارد که بتواند قیمت بنزین را ۲۰ هزار تومان بکند شاید ان را بابت هر لیتر ۵ هزار تومان بکند همیشه دولت مرگ را پیش می کشد تا مردم به تب راضی بشوند و یا بصورت شایعه بیرون می دهید اگر خبری نشد بعد ان را گران کنید دیگر همه سیاست این کارهای شما را می دانند.
این یک دور باطل هست که سالهاست ادامه داره . تعیین قیمت ، افزایش عمدی قیمت دلار ، مقایسه با سایر کشورها و بعد افزایش قیمت دوباره . چه خوبه که قیمت دلار را 4200 تومان در نظر بگیرید . در اینصورت 50 سنت قیمت معمول بنزین میشه 2100 تومان برای هر لیتر . قاچاق میکنند و دلار 22هزار تومنی میگیرن ؟ خوب تقصیر مردم چیه ؟
بنده که کارگر ساختمانی و مستاجر هستم و ۲ ساله بیکارم و قدرت خرید گوشت و برنج و... را ندارم چطور میتونم بنزین ۱۵۰۰ تومنی بخرم و خودم را اتش بزنم.
چرا پایین اون نمودار قیمت بنزین برحسب دلار متوسط درآمد خانوار برحسب دلار رو نذاشتین؟ مردم رو چی فرض کردین شما؟
سلام، اگر تمام پولی که صرف یارانه گاز، برق، سوخت، نان، درمان و... می شود مستقیم به حساب مردم واریز شده و قیمت ها واقعی شود علاوه بر جلوگیری از قاچاق، رانت و فساد، صرفه جویی زیادی صورت می گیرد و بیت المال عادلانه بین همه تقسیم می شود، ترساندن مردم از تورم اجرای این طرح، تنها حربه مخالفان است که طی سالیان گذشته باعث از بین رفتن بیت المال و سرمایه های ملی بوده است...
تورو خدا بیشتر از این به این ملت ظلم نکنید، مردم با بدبختی زندگی می‌کنند، بچه ها حسرت خرید یک بستن را میخورند
با توجه به جایگزینی اتومبیل های برقی با موتور های فسیلی در ده سال آینده تقاضای نفت با کاهش شدید مواجه خواهد شد و دولت های بعدی نمیبایستی روی در آمد نفت حساب کنند، لذا دولت تکنوکرات و مسلح به دانش روز و روابط بین الملل می بایستی این کشتی شکسته را برای نسل های بعدی به ساحل امن برسانند.
تا.کی.میخاد.بی مسئولیت به مردم.تحمیل کننید دولت.واس.مردم.هیچی.ندهد.ولی..جلو.هرورز گران شدن اجناس را بگیرد.ان.موقه.همه.چی.درست.میشود.ولی خودتون نمیخاهید.
عامل تورم خودشان هستند بنزین را گران کنید ولی دستمزدها را هم ازاد بگذارید و سندیکا ها را برقرار کنید
چرا قیمت بنزین بره بالا؟ قیمت دلار رو بیاره پایین دولت بعدی درست میشه
می گن 20 تومن به 5 تومن راضی کنن
کشور به دو واحد پول احتیاج دارد. یکی تحت نظر بانک مرکزی برای آنکه دولت پول خلق کند و با آن بدهی هایش را به کارمندانش پرداخت کند یکی هم خارج از دسترس بانک مرکزی و با ارزش ثابت و معتبر که مردم با آن داد و ستد شان انجام دهند
این مشکل یک راه حل خیلی ساده دارد و اصلا عریض و طویل و نگران کننده هم نیست. اگر قیمت سوخت را بادلارحساب می کنید درصورتیکه میزان درآمدها را هم به دلار و براساس عرف کشورهای ذکر شده محاسبه و پرداخت نمایید تمام نگرانیها رفع میشود. تحلیلگر از نگاه دولت تحلیل کرده و این ارزشی ندارد.
حقوق مردم و قمت خودرو و قطعات ان را به قیمت جهانی برسانید و بنزین را هم به قیمت جهانی و شناور بفروشید. قیمت بنزین در دیگر کشوها با قیمت نفت بالا و پایین میشود. فکر کنم با وجود افزایش امسال همچنان کارگران و حقوق بگیران ایرانی کمتر از یک پنجم متوصط حقوق و دستمزد کشورهای همسایه ما را دارند. در ضمن کسی که خودرو ندارد باید کرایه پرداخت کندو افزایش قیمت بنزین سبب افزایش کرایه هم می شود. ضمنا بنزین اتش زاست و اتش ان خیلی قوی است و ممکن است تصمیم عجولانه در مورد ان مانند سال 98 بیش از 20 هزار میلیارد تومان خسارت برجا بگذارد . مردم امروز از اوضاع سیاسی و اقتصادی به مراتب ناراضی تر از سال 98 هستند و قطعا اتش افزایش قیمت بنزین خسارت بیشتری خواهد داشت و ممکن است همه چیز را بسوزاند. البته یک روش منطقی که در گذشته هم وجو داشت و معلوم نیست چرا کنار گذاشته شد این است که قیمت بنزین هر سال با شیب ملایم مثلا ده درصدی افزایش یابد و مردم هم از قبل بدانند نه ایکه هر دو سه سال به یکباره 50 یا 300 درصد اضافه شود. اگر هر سال اضافه شود هم مردم عادت می کنند هم قیمت بنزین بیشتر از سهم واقعی در افزایش کرایه ها اثر نمی گذارد.
وقتی روزی ۵ دلار حقوق دارم چطور بتوانم ۵۰ لیتر بنزین در پیکان قراضه برنم
وقتی بهترین ماشین ۱۰ هزار دلاری را که میشه ۲۰۰ میلیون باید ۱.۵ میلیارد بخریم یعنی ما تا ۷ نسلمان پول بنزین ازاد را پرداختیم
حالا شدن دلسوز قشر فقیر جامعه
بنده اگر رییس جمهور شوم بنزین و نفت و گاز و اب را مجانی میکنم.....
حقیقتا" بنزین امروز با این قیمت 3000 تومان مفت است .

همه چیز دهها برابر شده است و تورم 300 درصد است ...............مردم در حال مرگ هستند ...
بنزین چگونه قاچاق می شود وقتی شما بخواهید با کارت خودرو بنزین بزنید ؟خودشان می خواهند قاچاق شود وقتی اجازه می دهند با کارت جایگاه دار تانکری بنزین بزنیدطبیعی است قاچاق شود .وقتی بنزین رادو نرخی کرده اید باید با کارت خودرو هم سهمیهای و هم آزاد سوختگیری کنند. همش بهانه جویی دارند .
چرافقط قیمت بنزین رو با کشورهای دیگه مقایسه میکنید چرا نمیگید قیمت پراید تو کشور عراق زیر 10میلیونه ولی تو کشور خودمون بالای 100میلیونه بعدشم چرا مردم باید تاوان قاچاق رو بدن
بعدشم حقوق کارگر رو با دلار حساب کنید بنزین رو هم خواستید گرون کنید گرون کنید
اینکار نکنید آزار به مردم نرسانید مملکت رو به هرج و مرج نکشید...
قیمت دلار رو بکنید 500 تومن اون موقع بنزین میشه 6 دلار
لطفا اینو هم بگید که ارزانترین حقوق دریافتی هم مال ونزوئلا و ایران است و حقوق هم به دلار بدید
واقعا اگر قیمت بنزین رو بخوان افزایش بدن یعنی مثل این میمونه که نمک بپاشن به زخم . واقعا دیگه مردم کشش ندارن دیگه تحملی نمونده برای مردم . تازه اگر قیمت بنزین را افزایش ندهند و همینجوری هم بخوان نفری ۶۰۰هزار تومن به مردم بدهند هیچ دردی از درد مردم کم نمیشه چه برسه به اصل ماجرا. خدایا خودت رحم کن ... تو پشت این مردم باش
مراکز تعویض پلاک که زیر نظر راهور نیروی امتظامی میباشد ، تعداد ماشینها و نام مالکین آنها را بروز دارد و دیگر اینکه افراد زیر هیجده سال آیا تبعه ای ایران نیستند ؟ اگر قرار بر مبارزه با قاچاق سوخت فسیلی است بهتر است کارتهای سهمیهٔ‌بنزین را بصورت واقعی که حدود ماهانه صد ،و بیست الا صد و پنحاه لیتر است را با قیمت ارزش ریال که درآمد مردم است محاسبه و باقی را بصورت قیمت جهانی و منطقه ای عرضه نمایند ،ضمنا افرادی که خودرو ندارند از قیمت هزینه سفر با همین نرخ استفاده میکنند ،که اگر بنزین گران شود اول دودش به چشم همان بی ماشینها میرود ؟ سه برابری قیمت بنزین آزاد باعث ده برابری همهٔ‌اجناس گردید ؟
واقعا جای تاسف داردداریم. نابودمیشیم زنو بچم دارن نابودمیشند تمام کالای اساسیروزبروزداره گرون میشه ولی موادغذایی داره جای دیگه میره
هزينه تورم افسارگسيخته ناشي از افزايش قيمت بنزين بسيار بيشتر از هزينه قاچاق آن براي كشور خواهد بود لذا بهتر است به جاي افزايش قيمت بنزين مرزها را كنترل كنيد، هزينه آن هم مي تواند از محل صرفه جويي در كاهش ميزان قاچاق تامين شود.
نویسنده این مقاله چرا نمی گوید سال 57 دلار 7 تومان بوده و الان در اثر تحریم خودخواسته امروز به 25000 تومان رسیده است . قیمت واقعی دلار باید حداکثر 1000 هزارتومان باشد . مردم را این همه زجز ندهید . آنگاه نمودار بکشید بر اساس دلار 1000 تومانی!
ایاگرانی ته نداردهرروزبه یک بهانه مردم رابیچاره کردید
خب دارمد ها را هم بدلار مقایسه میکردید!!!
وقتی کشور تحریم شده و مراوده ای با دنیا نداریم خب اقتصادمون هم داغونه
حقوق به دلار بنزین به دلار
مقایسه قیمت بنزین با اروپا ولی مقایسه درآمد با اوگاندا !؟؟؟
سلام درامدتون با کشورهای همسایه کنید حقوق کارگردرامد خرج خوراک یکی کنید یه کارگر تو ایران ما با برج ۴ میلیون چه جوری می تونه زندگی کنه برا ۱۵ روز میشه وسط برج کم میاره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار