بازدید 4051
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود رئیس آلمانی بانک ملی به تهران» تا «اونس طلا در قله ۹۰ ماهه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 15 May 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 اردیبهشت 1307، دکتر لیندنبلات، رییس آلمانی بانک ملی وارد تهران شد و خود را به وزیر مالیه معرفی کرد.

25 اردیبهشت 1333، پس از پایان سیزدهمین جلسه کنفرانس نفت که با حضور اعضای هیات‌ های نمایندگی ایران و کنسرسیوم تشکیل شده بود اعلامیه مشترکی صادر شد. در اعلامیه آمده بود پس از 5 هفته مذاکرات بین دولت ایران و کنسرسیوم که طی آن تبادل ‌نظرهای صریح و صمیمانه ‌ای انجام گرفته است اینک سه نفر نماینده اصلی کنسرسیوم و بعضی از مشاورین آنها برای مشاوره با روسای شرکت ‌هایی که کنسرسیوم را تشکیل می ‌دهند به لندن مسافرت می‌ کنند.

25 اردیبهشت 1336، صفحات اقتصادی جراید کشور از ورود رئیس کل کمپانی اتومبیل ‌سازی میتسوبیشی ژاپن به تهران خبر دادند. همچنین در این روز آمریکایی ‌ها اعلام کرده ‌اند که به زودی یک وام 50 میلیون تومانی در اختیار بانک رهنی قرار خواهند داد.

در اطلاعیه ‌ای که در ستون اقتصادی جراید این روز به چاپ رسید اعلام شد که به زودی در تهران یک کارخانه بطری‌ سازی که سالانه یک میلیون بطری تولید می ‌کند احداث خواهد شد.

25 اردیبهشت 1354، شاه وارد آمریکا شد و در یک مصاحبه گفت: نفت ایران به کسی هدیه نمی‌ شود.

25 اردیبهشت 1355، - یک موافقتنامه همکاری بین ایران و فرانسه در پاریس امضا شد که شامل چند قرارداد مهم بود. دو کشور همچنین موافقت کردند که بازرگانی فرانسه و ایران رشد شدید را تجربه کند. 

25 اردیبهشت 1358، یک چاه نفت در بهبهان آتش گرفت، اقدامات به نتیجه نرسید و متوسل به خارجی‌ ها شدند.

25 اردیبهشت 1359، پارلمان انگلستان در هم‌ پيماني با آمريكا تحريم اقتصادي ايران را به تصويب رساند.

25 اردیبهشت 1367، هواپیماهای ارتش دولت وقت عراق و آمریکا به‌صورت مشترک پایانه نفتی خارک را مورد حمله قرار دادند.

25 اردیبهشت 1384، آخرين پيكان توليد شده، از خط توليد خارج شد. بر پارچه اي كه روي آن كشيده بودند نوشته شده بود «پيكان ارابه اي بود كه صنعت خودروسازي بر دوش آن شكل گرفت و امروز به موزه صنعت مي رود تا نظاره گر توسعه اين صنعت باشد» طي 38 سال بیش از دو میلیون خودرو پيكان در ايران توليد شد.

25 اردیبهشت 1389، طی خبری در این روز اعلام شد استان ‌های ایلام،‌ خراسان شمالی و گیلان سه استانی هستند که قانون یارانه‌ ها به صورت آزمایشی در آنجا اجرا می ‌شود.

25 اردیبهشت 1390، با حکم محمود احمدی ‌نژاد، غضنفری وزیر بازرگانی به سرپرستی وزارت صنایع و شیخ الاسلامی وزیر کار به سرپرستی وزارت رفاه منصوب شدند.

25 اردیبهشت 1391،  طی خبری رییس مرکز آمار ایران، جزئیات تازه ‌ای از پرونده اشتغالزایی سال ۹۰ را اعلام کرد. عادل آذر که سازمان تحت مدیریتش حدود یک ماه قبل از کاهش نرخ بیکاری سال گذشته به 12.3 درصد خبر داده بود، گفت: در پایان سال ۹۰، تعداد بیکاران به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده که نشان از کاهش ۴۰۰ هزار نفری تعداد بیکاران نسبت به پایان سال ۸۹  دارد.

25 اردیبهشت 1393، قائم مقام صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق را در حال حاضر ۶۲ میلیارد دلار و موجودی آن را ۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت و از روز ۱۲ مرداد ماه سال گذشته تاکنون هیچ برداشتی از منابع این صندوق نداشته است.

25 اردیبهشت 1396، سیدکامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: کمتر از ۲۰ درصد مودیان که فعالیت اقتصادی بالایی دارند بیش از ۸۰ درصد مالیات کشور را پرداخت می ‌کنند.

25 اردیبهشت 1397، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌ های جدیدی را علیه ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و علی طرزعلی، معاون پیشین بخش بین الملل، اعمال کرد.

25 اردیبهشت 1398،  راهکار جایگزین تجزیه وزارت «صمت» از سوی دولت اعلام شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جدیدترین اظهارنظر اعلام کرد که در صورت عدم‌تصویب لایحه تفکیک وزارت «صمت» در مجلس، پیشنهاد جدیدی به رئیس‌جمهوری ارائه شده تا براساس آن «معاونت بازرگانی» متشکل از بخش‌هایی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود. ماموریت این معاونت که با مجوز شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی زیرنظر رئیس جمهوری است، اداره بازار است.

25 اردیبهشت 1399، پس از آنکه شاخص‌های آتی وال‌استریت یکی پس از دیگری ریزش کردند، نوبت به اونس طلای جهانی رسید تا در شرایط نااطمینانی بازارها، بار دیگر به‌عنوان ذخیره امن کلاسیک مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و تا سقف ۱۷۴۵ دلار نیز رشد کند. قیمت اونس طلا به بالاترین میزان از نوامبر سال ۲۰۱۲ رسید.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر