بازدید 22871
آخرین تحولات‌ خاورمیانه

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین‌های اشغالی/ حمله زمینی نیرو‌های نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین‌های اشغالی، حمله زمینی نیرو‌های نظامی اسرائیل به غزه، ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین و گزارش واشنگتن‌پست از افزایش توان تهاجمی حماس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 14 May 2021

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی/ حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

بین الملل تابناک/ تحولات‌ خاورمیانه: خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین‌های اشغالی، حمله زمینی نیرو‌های نظامی اسرائیل به غزه، ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین و گزارش واشنگتن‌پست از افزایش توان تهاجمی حماس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی 

جان کربی، سخنگوی پنتاگون پنجشنبه شب گفت که این افراد با هواپیمای نظامی C-۱۷ خارج و به رامشتاین در آلمان منتقل شده اند.

او در کنفرانسی خبری اظهار داشت: ما برای یک برنامه از قبل طرح ریزی شده در اسرائیل هستیم. قرار بود این نیروها هفته جاری از سرزمین های اشغالی خارج شوند اما خروج آنها تسریع شد.

شهر قدس از آغاز ماه مبارک رمضان و به دنبال اقدامات هتاکانه پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان به ویژه در منطقه "باب العمود" و کوی الشیخ جراح ناآرام است.

بیشتر کشورهای جهان حملات بی‌رحمانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌اند. همچنین در دو روز گذشته، ده‌ها تظاهرات در شهرهای مختلف جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه و قدس اشغالی برگزار شده است.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه تاکنون ۸۷ فلسطینی از جمله ۱۸ کودک و ۵ زن شهید شدند و دست کم ۵۳۰ تن نیز زخمی شدند.

حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه 

«جاناتان کانریکاس» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تایید کرد که نظامیان اسرائیلی وارد نوار غزه شده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی، مدعی آغاز حمله زمینی به نوار غزه شد. این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی گزارش برخی رسانه‌ها درباره آغاز عملیات زمینی به نوار غزه را رد کرده و توضیح دادند که ارتش اسرائیل، تنها آغاز بمباران زمینی و هوایی علیه نوار غزه را اعلام کرده است.

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی/ حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین، بامداد جمعه خبر داد که شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۱۰۹ نفر افزایش یافت که ۲۸ نفر آن‌ها کودک، ۱۵ نفر زن بوده و در این حملات ۶۲۱ نفر نیز مجروح شدند.

از ساعتی پیش جنگنده‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی حملات خود به مناطق مختلف غزه را افزایش داده و بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۸۰ بار مناطق مختلف غزه را بمباران کرده است.

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو، مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شده است.

کابینه امنیتی صهیونیست‌ها نیز شامگاه چهارشنبه، برنامه‌های نظامی برای افزایش عملیات‌ تهاجمی به جنبش‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی در غزه را تصویب کرد.

ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان 

تارنمای میدل ایست آی پنجشنبه شب در گزارشی مدعی شد که مقام‌های عراقی، جزئیات گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در اختیار این تارنما قرار داده‌اند.

میدل ایست آی نوشت: مقام‌های عراقی آگاه از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد می‌گویند که ایران از عربستان خواسته است به فروش نفتش و دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند و در ازای آن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی را محدود می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان پس از قطع مناسبات دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ ماه گذشته، سلسله گفت و گوهای مستقیمی را در پایتخت عراق آغاز کردند.

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی/ حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

یک مقام به میدل ایست آی گفت: هدف آن‌ها از این گفت‌وگوها، «پایان حالت مناقشه و تنش توسط نهاد‌های مرتبط با دو کشور در همه سطوح است.»

به نوشته این تارنما، دور جدید گفت‌وگوهای محرمانه، هفته گذشته در حضور شمار معدودی از مقام‌های عراقی برگزار شد.

منابع عراقی می‌گویند جنگ در یمن همچنان پر بحث‌ترین موضوع روی میز و محور گفت‌وگوهای چهار ساعته مذاکرات هفته گذشته بود.

در جریان این گفت‌وگوها، سعودی‌ها به دنبال آن بودند تا تضمینی برای پایان حملات حوثی‌ها به نهاد‌های نفتی و اقتصادی خود به دست آورند.

میدل ایست آی نوشت: یک مقام ارشد عراقی نزدیک به ایران و مطلع از پیشرفت مذاکرات اظهار داشت که ایرانی‌ها مشخصا خواستار کمک سعودی‌ها برای فروش دوباره نفت خود بودند.

این مقام گفت: آن‌ها پیشنهاد دادند که نفت خود را با قیمتی پایین‌تر از بهای بین المللی به سعودی‌ها بفروشند، به شرطی که سعودی‌ها این نفت را از مسیر خود در بازار‌های جهانی بفروشند.

یک مقام ارشد عراق در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور که پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان را دنبال می‌کند، به میدل ایست آی گفت: باز کردن یک روزنه جدید برای فروش نفت ایران به روشنی نشان می‌دهد که ایران به دنبال بهره برداری از این وضعیت و گسترش نفوذ خود به حیطه‌های جدید در منطقه است.

وی درباره گفت‌وگو‌های وین نیز اظهار داشت که این گفت‌وگو‌ها ممکن است «ماه‌ها و شاید سال ها» ادامه پیدا کند.

مقام‌های عراقی که با میدل ایست آی صحبت کردند، گفتند که دولت آن‌ها از ابتدا درگیر گفت‌وگو‌های مستقیم میان عربستان و ایران بوده و تلاش کرده است تا دو طرف را در بغداد گرد هم آورد.

دو مقام کلیدی عراقی تحت نظر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق این گفت‌وگو‌ها را مدیریت می‌کنند. یکی از آن‌ها قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق است و دیگری محمد عبدالرضا الهاشمی، معروف به ابو جهاد؛ وی مشاور الکاظمی است.

این گزارش حاکی است، ایرانی‌ها همچنین اعلام کردند که حوثی‌ها باید «شرکای حکومت» در یمن باشند.

سعودی‌ها نیز در برابر آن خواستار پایان حملات حوثی‌ها به نهاد‌های نفتی و اقتصادی و پایان تنش نهاد‌های ایرانی و متحدان آن‌ها علیه عربستان سعودی در کشور‌هایی مانند عراق، یمن، لبنان و سوریه شدند.

مقام‌های عراقی گفتند، سعود‌های همچنین خواستار مشارکت گسترده‌تر سنی‌ها در نهاد‌های حکومتی عراق شدند.

یک مقام دفتر مشاور امنیت ملی عراق گفت: روشن است، دو طرف علاقه واقعی برای رسیدن به یک توافق دارند. تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است، ولی جو مثبت و خوب است.

گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

«ولادیمیر سافرونکوف»، نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه در حل و فصل امور خاورمیانه با «تور ونسلاند» نماینده دبیر کل سازمان ملل در خاورمیانه و «سون کوپمن» نماینده اتحادیه اروپا در امور خارومیانه درباره مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت و گوی تلفنی کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه با اشاره به این تماس تلفنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در رابطه با تشدید مناقشه میان اسراییل و فلسطین، در این گفت وگوی تلفنی بر ضرورت اقدامات فوری در فرمت دوجانبه و در چهارچوب گروه چهار صلح خاورمیانه برای توقف اقدامات نظامی، تثبیت اوضاع میدانی و ایجاد شرایط مساعد برای ازسرگیری مذاکرات بین فلسطین و اسراییل درباره مسائل تعیین موقعیت حقوقی از جمله مساله اورشلیم شرقی (بیت المقدس) تاکید شد.

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی/ حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

طرف روسی در اهمیت برگزاری گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه در سطح وزیران در آینده نزدیک تاکید و خاطرنشان کرد که نشست این گروه برای توقف خشونت ها (در سرزمین های اشغالی) اهمیت فراوان خواهد داشت.

گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه از روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته، خواستار برگزاری فوری نشست گروه چهار صلح خاورمیانه برای بررسی وضع سرزمین های اشغالی فلسطین شد.

به گزارش ایرنا، لاوروف در نشست مطبوعاتی مشترک با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در مسکو گفت: نشست گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه در سطح وزیران خارجه باید برای (بررسی وضعیت مناقشه فلسطین و اسراییل) هرچه زودتر برگزار شود.

لاوروف گفت: امروز ما به این تفاهم رسیدیم که مهم ترین وظیفه ما در شرایط کنونی برگزاری فوری نشست گروه چهار میانجی گران خاورمیانه است.

وی افزود: ما این کار را به دبیر کل سازمان ملل به عنوان هماهنگ کننده گروه چهار بین المللی خاورمیانه می سپاریم تا با همکاری و تماس با طرف های دینفع، مقدمات این شست فراهم شود.

گزارش واشنگتن‌پست از افزایش توان تهاجمی حماس

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اذعان به پیشرفت توان راکتی جنبش مقاومت فلسطین، حماس نسبت به سال ۲۰۱۴ تصریح کرده بخش اعظم فلسطین اشغالی اکنون در تیررس راکت‌های بومی گروه‌های مقاومت قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن‌پست در این تحلیل به شلیک صدها راکت توسط گروه‌های مقاومت به سمت فلسطین اشغالی اشاره کرده و نوشته، برخی از این راکت‌ها با عبور از سامانه گنبد آهنین در شهرهای اسرائیلی فرود آمده‌اند.

حملات راکتی گروه‌های مقاومت به مواضع رژیم صهیونیستی بعد از حمله پلیس این رژیم به مسجدالاقصی در قدس اشغالی صورت گرفت.

خروج ۱۲۰ پرسنل نظامی آمریکا از سرزمین های اشغالی/ حمله زمینی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه/ ادعای رسانه انگلیسی درباره جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ گفت و گوی روسیه و سازمان ملل درباره فلسطین

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته، حماس و گروه جهاد اسلامی از روز دوشنبه تا امروز، بیش از ۱۰۰۰ راکت و گلوله خمپاره به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. این روزنامه نوشته، این حملات منازل و خودروها را تخریب کرده و شهروندان اسرائیلی را مجبور به پناه گرفتن در پناهگاه‌ها کرده است.

«فابین هینز»، یک تحلیلگر مسائل اطلاعاتی می‌گوید: «الان شاهد هستیم که یک بازیگر غیردولتی با استفاده از تجهیزاتی که خودش تولید می‌کند به مواضعی در تل‌آویو حمله می‌کند. این موضوع، از منظر تغییرات صورت گرفته در فناوری‌های نظامی مساله قابل توجهی است.»

به نوشته واشنگتن‌پست، اکثر تحلیلگران معتقدند فناوری‌های به کار رفته در راکت‌های مورد استفاده برای حمله به غزه طی روزهای اخیر، احتمالاً تفاوت چندانی نسبت به سال ۲۰۱۴ نداشته‌اند؛ اما روش استفاده از این راکت‌ها نسبت به آن زمان تفاوت‌هایی کرده است.

«یوزی رابین»، رئیس سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل می‌گوید: «برداشت من این است که موشک‌های مورد استفاده فلسطینی‌ها از لحاظ فناوری تغییر نکرده‌اند؛ اما اندازه‌شان نسبت به راکت‌های سال ۲۰۱۴ فرق کرده است.» رابین، دلیل تفاوت اندازه موشک‌ها را استفاده از سلاح‌هایی با کلاهک‌های سنگین‌تر عنوان کرده است.

روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از این تحلیل نوشته، از اندازه زرادخانه تسلیحاتی حماس و جهاد اسلامی اطلاعی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد، این زرادخانه گسترش پیدا کرده است.

رابین گفت: «زرادخانه تسلیحاتی حماس نسبت به سال ۲۰۱۴ بزرگتر شده؛ هرچند زرادخانه‌شان همان موقع هم به اندازه کافی بزرگ بود.»

یک تحلیلگر دیگر به روزنامه واشنگتن‌پست گفته، حماس اکنون قادر است راکت‌هایی که نزدیک به ۱۰۰ مایل بُرد دارند، در داخل غزه تولید کند و این از لحاظ فنی بخش اعظم اسرائیل را در تیرس راکت‌های بومی این گروه قرار می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
با فروش نفت ارزان به عربستان و سود بردن عربستان از فروش با قیمت واقعی اش قرار حیطه نفوذمان را گسترش بدیم؟
...
هرروز ازمذاکره دیرشود به اندازه 10سال کشور به عقب رانده میشود حالا ایران باید ازکشورهای منطقه وامریکا دست دوستی وصلح دراز کند وازتنش بگذرد رئیس جمهور باید بدورازهرگونه جنجال سیاسی ودادوبیداد ومخالفت تندروها نترسد مذاکره راادامه وبه نتیجه برساند این خواست90درصد ملت ایران هست کسانیکه مخالف مذاکر وسلح ودوستی درمنطقه هستند اینها درکی از سختی ومعیشت مردم ندارند
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
دقیقا خواست اکثریت مردم همین است بجز اقلیت که از تحریم ها سود میبرن
آقایان مسئول : چرا به سرمایه و منابع ملی آتش میزنید؟ زمانی که کشورهای عضو اوپک تلاش میکنند نفتشون رو به بالاترین قیمت بفروشند شما به عربستانی که دشمن ایران و ایرانی است التماس میکنید که نفت ایران رو با کمترین قیمت بخرند و به بالاترین قیمت بفروشند .که چی بشه ؟ ما هسته ای بشیم ؟ به چه قیمتی ؟ شما رو به خدا بس کنید !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
هسته ای رو کنار بگذاریم بعد میگن موشکهامون رو هم از بین ببریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
چه ربطی به هسته ای داره؟عربستان هم داره نیروگاش رو تکمیل میکنه.
چرا امثال شما همیشه فکر میکنن که باید در یک چیزی رو تخته کنیم؟
تنها مطلب مهم اشتی کردن ایران با عربستان است
این هزینه ک ج ا. ایران. برای اسراییل وغزه میکنه چ فایده ای داره؟
برای مردم ایران که غرق در گرفتاری و مشکلات اقتصادی هستند، دیگر فقط و فقط تنها شرایط کشور خودشان مهم است.
ننگ بر ظریف
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
درود بر ظریف
اسراییل خیلی سعی کرد مسلمانان رو تروریست نشون بده. اینکه آمریکا چندین کشور خاورمیانه رو نابود کرد که باعث گسترش تروریسم شد، یکی از دلایلش لابی اسراییلیها بود. بماند ریشه القاعده و طالبان رو هم خود آمریکاییها کاشتند در افغانستان تا با اشغال شوروی مقابله کنند.
وسط مذاکرات ایران وعربستان بکارگیری بیشتر سنی ها در حکومت عراق چی بود
قراردادن شاهرگ اقتصادی کشوردراختیار عربستان اشتباه بزرگی بنظر می رسه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر